A legendás amerikai cég klasszikus országútija, a Specialized Tarmac évek óta a képzeletbeli kívánságlisták élén szerepel. Mi lehet a titok, vajon tényleg annyira jó?
A Speci tesztbringákat a budapesti Bringaland kerékpárüzlet biztosította horvátországi megatesztünkhöz (is), ami nem is olyan meglepő, hiszen náluk van az ország legnagyobb “S” tesztflottája, amit az üzlettel szemben, a Városligetben is kipróbálhattok bármelyik nap, vagy részt vehettek közös, hétvégi hosszú tesztride-okon is velük. És a legjobb hír? A Bikemag.hu olvasói a vásárlás mellé ingyen kapják a testreszabást (erről bővebben a cikk végén).
A horvátországi teszt helyszínére, Brac szigetére kalandos 24 órás utazás után érkeztem, így első napra csak lazább kört terveztem. Természetesen a Tarmac volt az első szerencsés kiválasztott, így egy rövidebb kikötőt érintő kör után egyből megváltozott a véleményem és nekivágtam az emelkedőnek. Tulajdonképpen viszonylag rövid időn belül meg lehet mondani, hogy a kerékpár milyen és a Tarmac már első blikkre érezhetően ott volt a legjobbak között. Könnyű, agilis, jól gyorsítható, tényleg élmény vele a mászás, szinte telepatikus módon reagál a megindulásokra. Az emelkedő tetején egyesültek erőink Tufival és a sík, majd hullámos részen sikerült tempósan haladnunk. Itt jön ki igazán az 50-es kerék előnye, 35-40 km/h környékén érezhetően jobban halad az ember vele, mint egy hagyományos alacsony peremes szettel. A kerékpár karaktere kifejezetten inspirál a haladásra, a rövidebb emelkedőket önkéntelenül is kiállva sprintelve támadja az ember. Lefelé szintén kedveltem a közvetlen irányíthatóságot, tökéletesen követi az ívet, és ha apró korrekcióra van szükség, akkor sincs dráma.
Ha a profi országúti versenyek eredményeit nézzük, a Specialized évek óta tarol. Alberto Contador 2015-ös Giro d’Italia győzelme, Fabio Aru Vuelta sikere és Giro második helye mellett a regnáló világbajnok 2015-ben (Michal Kwiatkowski) és Peter Sagan révén idén is az amerikai márka kerékpárjait nyúzza.
Az aktuális Tarmac sorozat évek óta egyike volt a piacvezető modelleknek a klasszikus országútik között, a legutóbbi változat a 2015-ös modellévtől érhető el ilyen formában. Fontos megjegyezni, hogy a korábbi névadástól elrugaszkodtak a Specialized marketingesei, az SL4 utódja már szimplán az „Új” Tarmac néven került forgalomba. Ennél a modellnél debütált a „Rider-First Engineered” geometria, ami azt jelenti, hogy minden méretet külön terveztek meg különböző statikus és dinamikus tesztek eredményeit figyelembe véve. A versenyzők és tesztelők visszajelzései alapján a korábbi modelleknél a nagyon kisméretű vázak túl agilisan kezelhetőek voltak, míg a nagy méreteknél a lassabb irányíthatóság okozott problémát. Ezek mellett az erőhatásokat is kiszámolták a mérnökök, nyilván 49-es méret esetén nem feltétlen kell 120 kg-os súlyhatárig tervezni a vázat, valamit a rövidebb fejcső miatt elegendő például a kisebbik átmérő a kúpos homlokcső alsó csészéjéhez. Az új Tarmac széria már tárcsafékes változatban is elérhető a felnifékessel egyező geometriával.
Vázszett
A tesztelt Expert modell a középső a rangsorban, alatta a Thommey által tesztelt Tarmac Sport, fölötte pedig az S-Works verzió található. A váz FACT 10R (Functional Advanced Composite Technology) karbon alapanyagból és eljárással készül, ez magába foglalja a prepreg (preimpregált karbon szövet) típusát, a vázméretenként eltérő lay-up definíciót és a hőkezelési eljárás paramétereit is. Tulajdonképpen minden jelenleg kapható karbon váz kézzel készül, a különbség a gyártás apró részfolyamataiban tér el márkánként. Ilyen szempontból kritikus a prepreg megfelelő hőmérsékleten tárolása, a karbon rétegek sablonba helyezése során a pedáns tisztaság fenntartása és a rendszeres és mindenre kiterjedő minőség-ellenőrzés.
Technikai paraméterek terén a manapság megszokott tulajdonságokkal rendelkezik a váz, ilyen a teljesen integrált bowden elvezetés, amely kialakítása alkalmas Di2 kábelek fogadására is. A hajtáshatékonyság érdekében a BB30-as csapágyakat fogadó középrészt jelentős mennyiségű karbon öleli körül, amely alá akár külső Di2 akkumulátor is felszerelhető. Az aszimmetrikus nyeregvázcső is a hajtáshatékonyság hivatott növelni. Említést érdemelnek még a filigrán támvillák, amik a papucsnál ívelten csatlakoznak a láncvillákba. Az új Tarmac Expert esetén a legszembetűnőbb újítás a hagyományos nyeregcső bilincs leváltása egy integrált ékrendszerrel. Ez napjainkig főképp szárnyprofilokat mintázó aero nyeregcsöveknél volt bevett szokás, de a hagyományos kör keresztmetszettel is elegánsabban mutat, ha a bilincs rejtve marad. Más kérdés, hogy egyes modelleknél ez jelentősen megnehezíti a nyeregcső magasságának állítását, de a Tarmac esetében ilyen probléma nem jelentkezett. Az aerodinamika nem játszott főszerepet a tervezés során, de az alsócső formája és a hátsó kerekeket kitakaró nyeregvázcső csökkenti a légellenállást a konfekció alakokhoz képest.
A villa meglehetősen filigrán darab, monocoque karbon kialakítás, az S-Works modelleket is ilyennel szerelik.
A geometria meglehetősen sportos, viszont nem a régi klasszikus iskola szerint, hanem a Mike Burrows által tervezett Giant TCR-rel elhíresült, meglehetősen ejtett felsőcsöves (sloping) dizájn jellemzi a gépet. 462 mm-es nyeregvázcsőhöz 537 mm-es effektív felsőcső hossz társul. A 73°-os fejcsőszög és a 74°-os nyeregvázcső szög mind az agilis irányítást teszik lehetővé, a viszonylag rövid 405 mm hosszú láncvillák pedig a jó gyorsíthatóságért felelnek. Számomra külön öröm volt a rövid, 120 mm-es homlokcső, az egyetlen kerékpár volt a tesztflottában, amelyiknél nem kellett a legalacsonyabb pozícióba raknom a kormányszárat.
A dizájn nem kirívó, viszont a színkombinációt szerintem jól eltalálták a grafikusok, értékes kerékpárhoz méltó az esztétikai élmény, közelről nézve pedig felfedezhetőek a „szemcsék” a grafitszürke festésben.
Felszereltség
Szinte teljes a 11 sebességes 6800-as szériájú Ultegra alkatrészcsalád, ezzel kapcsolatban nem is szaporítanám a szót, többször többen leírtuk már, hogy ennél jelenleg nincs jobb vétel a piacon. Precíz működés, jó ár-érték arány, a vázszetthez ilyen minőség dukál. Egyedüli kivétel a BB30-as FSA hajtómű, viszont itt legalább már nem az általam kevésbé kedvelt Gossamer, hanem egy szérián kívüli, valószínűleg előző generációs, üreges karbon karos SL-K nyerte el a termékmenedzser bizalmát. Az 52-36-os mid-compact tányérok nekem tökéletesen megfelelnek, testreszabhatóság szempontjából is előnyösebb, mint a hagyományos 130-as lyukkör. A váltás minőségét nézve az FSA tányérok még mindig nem érik el a gyári Ultegra szintet, viszont ez is hiba nélkül teljesített.
A széria specifikációkhoz képest, amelyben alap Fulcrum S4 kerekek szerepelnek, a Bringaland, mint hivatalos magyar Fulcrum forgalmazó révén 50 mm-es Red Wind XLR kerekek kerültek a kerékpárba. A komplett gép értéke így közelebb került a 2 millió Ft-os határhoz, mint az 1-hez. Átlagosnál erősebb hobbisportolók vagy amatőr versenyzők számára szerintem ésszerű fejlesztési lehetőség egy 50-es karbon kerékszett, amennyiben tehetem én is ilyet használok. Korábban a minél könnyebb, mászáshoz ajánlott kerekeket preferáltam, de ha sokat megy az ember síkon, tud viszonylag nagyobb tempót tartani egyedül, akkor érdemes beruházni egy közepes profilmélységű aero kerékszettbe. A Red Wind XLR a Fulcrum felső házába tartozik, hibrid felépítésű, ami azt jelenti, hogy a felni alapvetően karbonból készül, viszont a fékfelület alumínium. Ennek gyártástechnológiai előnye, hogy nem kell speciális magas hőmérsékletet bíró HTG gyanta a karbonhoz, gyakorlatban pedig mindig kiszámítható egyenletes fékerőt kapunk. A hátrány, hogy a konstrukcióból adódóan kicsit nehezebb a teljes karbon felnis modellnél, viszont a kedvezőbb ár és a minden időjárási körülmények között megbízható fék kárpótol. Az első kerék radiálisan fűzött, míg a hátsó a Fulcrum 2:1 elve szerint készült, ez azt jelenti, hogy hajtásoldalon 14 lapított küllőt találunk 2 keresztre fűzve, míg az ellentétes oldalon 7-et radiálisan.
A torziós merevséget a megnövelt hajtásoldali küllőperem tovább fokozza. Említést érdemelnek még a CULT (Ceramic Ultimate Level Technology) csapágyak, amik a hagyományos acél csapágyakhoz képest a gyártó elmondása szerint 9-szer kisebb súrlódási tényezővel rendelkeznek. Ezt úgy érik el, hogy a külső- és belső gyűrű is precízen megmunkált rozsdamentes acél, míg a gördülőelem szintén nagyon kis méretbeli tűréssel készülő kerámia golyó, így csak minimális kenőanyag, pár csepp olaj kell a csapágyba.
Az S-Works gumik extra könnyűek és jól is tapadnak, viszont olyan vékony falvastagságúak, hogy a magyar vagy akár olasz utakon sem merném őket mindennapos használatnak kitenni.
Kiegészítők terén a saját márkás termékekkel találkozunk, minőségi a kormányszár és a kormány is, utóbbiból személy szerint el tudtam volna viselni egy kicsit hosszabb előrenyúlással rendelkező darabot. A 27,2 mm-es átmérőjű karbon nyeregcső titán sínes Toupe nyerget fogad, talán az egyetlen nyereg a világon, amire soha senkitől nem hallottam még panaszt.
Összességében elmondható, hogy az új Tarmac Expert egyértelműen a top ligában játszik, ez már az szint, amivel tényleg WorldTour versenyt lehet nyerni. Az 50-es Fulcrum kerekek ezt még tovább fokozták, így a teszttábor abszolút értékben legjobb gépét köszönhettük a Bringaland kerékpárüzletnek. Kinek ajánlanám? Azoknak, akik egy kifejezetten minőségi, komoly versenyzésre alkalmas országúti kerékpárt szeretnének használni, akár a mindennapok során.
InfoBox:
A Specialized kerékpárokat keresd a Bringaland kerékpárüzletben
Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: 5 év a vázra
Vázméretek:49-52(tesztelt)-54-56-58-61-64
Ajánlott fogyasztói ár: 1 236 000 Ft (gyári kerékszettel) a Bikemag.hu olvasói váráslás esetén 30.000 FT értékű Body Geometry kerékpár testreszabást kapnak. Vásáslás esetén a kedvezmény igénybevételéhez kérjük hivatkozzatok a „Bikemag.hu teszt” címszóra.
Mért tömeg: 7,4 kg
Specifikáció:
Váz: Specialized FACT 10r karbon, FACT, “Rider-First Engineered”
Villa: S-Works FACT karbon, Méret specifikus Tapered
Első váltó: Shimano Ultegra FD-6800, konzolos
Hátsó váltó: Shimano Ultegra RD-6800 SS rövid kanalas
Fékváltókarok: Shimano Ultegra ST-6800 2×11 sebesség
Hajtómű: FSA Hollow Carbon BB30, 52-36, 170 mm karhossz
Középcsapágy: FSA
Lánckeréksor: Shimano Ultegra CS-6800, 11-28, 11 sebesség
Lánc: Shimano CN-GH700, 11 sebesség
Első fék: Shimano Ultegra BR-6800
Hátsó fék: Shimano Ultegra BR-6800
Kormány: Specialized Expert kompakt, alumínium, 123mm drop, 75 mm reach
Kormányszár: S-Works Sl, alumínium, négy csavaros, 31,8-as befogó, 90 mm
Bandázs: Specialized Classic géles
Kerékszett: Fulcrum S4 (gyári), Fulcrum Red Wind XLR 50 (tesztelt)
Gumik: Specialized Turbo Pro, 127 TPI, hajtogatós, 700×23 mm
Nyereg: Specialized Toupé Expert Gel, titán sín, 143 mm
Nyeregcső: S-Works Fact karbon, 20 mm hátranyúlás, 27,2 mm-es átmérő
Geometria: