fbpx

Shimano 2019 – 1. rész: XTR feltámadás

A Shimano 2019-es újdonságairól egyesével már írtunk, az Eurobike kiállításon azonban élőben is megvizsgálhattuk, hogy mi várható a japán óriástól az elkövetkezendő évben.

A 9100-as XTR szett bemutatása nem a megszokott aprólékos csiszolgatás eredménye, itt bizony teljes vérfrissítés történt. A mountain bike szakágban valahogy gyorsabban halad az idő, hiszen a 2014-ben bemutatott 9000-es szérián már erősen érezni lehetett, hogy több mint 5 évvel ezelőtt véglegesítették a vele kapcsolatban támasztott követelményeket.

Ezzel ellentétben országúton egy korábbi 9000-es Dura Ace vagy egy 6800-as Ultegra abszolút felveszi a versenyt a legújabbakkal. Az MTB piac közben a konkurencia nyomására egyértelműen az egytányéros rendszerek irányába mozdult el, az amerikai vetélytárs kínálatában már debütált az 1×12-es szett legolcsóbb változata is. A japánoktól így egy Pearl Harbour féle csapás kellett, amit az új XTR-rel értek el. Sőt megmaradt a kéttányéros rendszer is a kínálatban, így tényleg minden igényt kielégít.

Shimano XTR M9100 2019 – 1x hajtómű

Kezdjük a bemutatást a szett ékkövének számító hajtóművel. Maradt a 24 mm átmérőjű tengely és az alumínium karok üregesre kovácsolt gyártási technológiája, viszont új a bal kar rögzítésének kivitelezése. A megoldás leginkább az M970-es hajtóműnél használtra hasonlít, a bal kart a tengelybe fúrt menettel rögzíti egy csavar axiális irányból, míg a csapágyak előfeszítését egy a bal karon lévő gyűrűvel lehet állítani.

Újdonság, hogy megszűnt a hagyományos hajtóműcsillag, a lánctányérok (30/32/34/36/38T) direct mount rendszerűek és központi anyás rögzítést használnak. A szimpla hajtáshoz használt tányérok új fogprofillal rendelkeznek, ez a lánc leesését hivatott meggátolni. Dupla hajtómű esetén a nagytányér maga a csillag és ehhez rögzül a kisebbik lánckerék, egyelőre csak 38-28-as kombináció kapható, ami az első váltó 10 fogas kapacitásának eredménye. Nagy előny, hogy a hajtókarok nem egy- vagy két tányér specifikusak, így könnyen átalakíthatók.

A felületkezelés minősége elképesztően igényes, tényleg igazi prémium termékhez méltó az esztétika is.

Shimano XTR M9100 2019 – lánckeréksorok

A korábban alulértékelt lánckeréksorok az első váltó elhagyásával az alkatrészcsalád egyik legfontosabb részévé léptek elő. Olyannyira, hogy a 12 sebességes XTR egyik legnagyobb újdonsága, hogy speciális kazettatest kell hozzá, amit Micro Spline névre keresztelt a Shimano. Erre részben azért volt szükség, mert 11 fognál kisebb lánckereket a korábbi HG kazettatest nem tudott fogadni, viszont az új sorok a fokozattartomány növelés érdekében már 10 fogas legkisebb lánckerékkel rendelkeznek. A 10-51-es sor három legnagyobb lánckereke alumíniumból készül, a középsők titán ötvözetből, ezeket egy alumínium csillag fogja össze, míg a legkisebb acél lánckerekek egyesével kerülnek a kazettatestre. A 359 grammos tömeg szinte pontosan megegyezik a konkurenciával. Akik kevésbé tolerálják a fokozatok közötti nagyobb lépcsőket, azoknak egy 10-45-ös sort is kínál a Shimano, ezt lehet használni akár 2×12-es rendszer esetén is. Ami talán ennél is meglepőbb, hogy egy új 11 sebességes kazetta is debütált, amivel a gramm-mániás versenyzőket célozza meg a japán óriás.

Shimano XTR M9100 2019 – az alumínium csillag segít alacsonyan tartani a tömeget

A sorokkal kapcsolatban érdekesség még, hogy nemcsak a könnyebb fokozatba váltásokhoz rendelkeznek váltáskönnyítő bemélyedésekkel, hanem a nehezebb fokozatba, kisebb lánckerékre váltás felé is, így harmadára rövidül a váltási idő. A lánc üreges csapokkal készül és már patentszemet (QUICK-LINK) használ.

3 különböző hátsó váltó kerül a boltokba, az egytányéros változathoz készül közép- és hosszúkanalas, előbbi csak a 10-45-ös sorral működik, utóbbi 28 mm-rel közelebb van a talajhoz, de képes a gigantikus 10-51-es sor kezelésre is. Az kéttányéros kompatibilitással rendelkező RD-M9120 csak egyfajta kanállal készül, ami a 10-45-ös lánckeréksorral működik. A váltók mindegyike Shadow RD+ kialakítású, azaz megnövelhető a kanál rugójának ellenállása, így stabilan tartható a lánc. Újdonság a 13 fogas váltógörgő, ami pontosabb váltást és kisebb ellenállást tesz lehetővé.

Az első váltó Side Swing mechanikájú, több fajta rögzítési lehetőséggel kompatibilis változatban kapható. Ami érdekesség, hogy a Shimano egyszerű, állítható láncvezetőket is kínál a szimpla rendszerekhez, ezek a műanyag kis alkatrészek minimális plusz tömeget jelentenek, viszont meggátolják a lánc leesését azokban az extrém esetekben (esés, felkapott faág), amikor már egyébként lehet, hogy csak plusz időveszteséggel tudnánk felrakni.

Shimano XTR M9100 2019 – hátsó váltókar

A hátsó váltókar kétfajta bilincskombinációval érhető el, az I-Spec EV fékkarral közös bilincsre rakható, és további állítási lehetőség is elérhetőek általa, mint a korábbi I-Spec verziókkal. Természetesen kapható hagyományos bilincses változat is azoknak, akik esetleg nem Shimano fékkarokkal szerelik bringájukat. Az 9000-es szériához képest tovább csiszolták a mechanikát és csökkentették a súrlódást, így 35%-kal kisebb erővel és 20%-kal gyorsabban válthatunk.

Shimano XTR M9100 2019 – első váltókar

A duplatányéros rendszerhez készült első váltókar nem a Shimano-tól megszokott módon működik, mivel csak egy kar van, ami kétállású kapcsolóként üzemel. Így sokkal egyszerűbb és könnyebb az egész szerkezet, működés is pár kattintás után elsajátítható.

Shimano SL-MT800-IL

Sőt az egytányéros rendszert használóknak I-Spec EV rögzítéssel kompatibilis „dropper post” kart is kínál a Shimano, ami hagyományos bowdenes vezérlésű állítható nyeregcsövekkel kompatibilis.

Az agyakkal kapcsolatban Thommey kolléga részletes XTR tech cikkében minden információ szerepelt. Marad a jól bevált kónuszos kialakítás, aminek hátránya, hogy továbbra sem lesznek átalakíthatók az agyak különböző tengelyszabványokhoz. A legnagyobb újdonság az új kazettatest mellett a Scylence mechanizmus, ami nevéhez méltóan rendkívül halk és gyors (7,6°) reteszelést tesz lehetővé.

Shimano XTR M9100 2019 – XC fékkar

Két különböző fék debütál a 9100-as XTR szett tagjaként. Mindkettő I-Spec EV bilinccsel érkezik, és a felfogatást is átdolgozták, hiszen a a fékkar bilincsen kívül még egy ponton feltámaszkodik a kormányra, így sokkal biztosabb/ merevebb tartást biztosít fékezés közben, a korábbi modellekkel azonos fékerőhöz kevésbé kell húzni a kart.

A kétdugattyús XC fék egy darabból készült és 26 grammal könnyebb, mint elődje, a főleg enduro célokra kínált 4 dugattyús pedig nagyobb fékerőt és jobb hőelvezetést biztosít.

A következő részben az országúti és az e-bike újdonságokat mutatjuk be.

További információ:
Paul Lange Magyarország
Paul Lange Hungary Facebook

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo