2023-ra sem maradtunk újdonságok nélkül a Scottnál, immáron a teljesen megújult Genius is rejtett rugóstagos lett, a merevfarú XC modell Scale jó pár grammot ledobott a súlyából, megjelent egy szuperkönnyű trail e-mtb, a Lumen és az ebike-ok között még a Solace az e-gravel és e-országútisok szívét fogja megdobogtatni.
A Scott töretlenül fejleszti a kerékpárjait, nem hiába tartozik a világ leginnovatívabb, legjobb márkái közé. Mtb és országúti vonalon egyaránt jelen van a világ élsportjában, de nem csak a teljesítményorientált kerékpárosokat szolgálja ki a svájci márka, hanem például az extrém bringákat használók számára is folyamatosan a legjobbat nyújtja. Természetesen az elektromos rásegítéses kerékpárok terén is felvette a versenyt a piac többi részvevőjével, de itt is egyértelműen az volt a cél, hogy minél inkább a bringások igényeinek megfelelő, innovatív ebike-okat tervezzenek (ezt megerősíti ha megnézzük a 2023-as fejlesztéseket).
A Genius egy komoly történelemmel rendelkező kerékpár a Scottnál, amióta az eszemet tudom ez a kerékpár volt a kicsit zúzósabb fully a Scott kerékpár kínálatában, de akkoriban még nem volt millió elnevezés erre a kategóriára, jelenleg a trail bringák közé sorolja a gyártó, de ennél ezzel a rugóúttal talán egy kicsit több is a Genius. A 2023-as modell legnagyobb újdonsága az integrált rugózás, azaz a Genius is megkapta a NUDE technológiát, mint a Spark, a rugóstag a váz belsejében kapott helyett. Ehhez teljes egészében egy új vázat kellett tervezniük a mérnököknek, ami a rejtett tag kialakításnak köszönhetően a középcsapágy körül merevebb lett és a kerékpár súlypontja is alacsonyabbra került, tehát nem csak optikai és tagvédelmi szerepe van ennek, hanem a bringa tulajdonságaira is jótékonyan hat. A rejtett rugóstag miatt két kérdés biztosan felmerül, az egyik hogyan fújjuk fel és hogyan állítjuk be rajta a csillapítást, ezeket a váz alján található kis ablakon keresztül tudjuk megtenni. A másik kérdés pedig, hogy hogyan állítjuk be a beülést (SAG), hiszen nem látjuk a tagon az o-gyűrűt, ebben a forgáspontnál elhelyezett mérőskála van a segítségünkre.
A váz hátul 150 mm-t mozog, míg elöl 160 mm-es teleszkópot épített bele a Scott, tehát bőséges rugóúttal rendelkezik a Genius. A fejcsőszöget kicsit “megtrükközte” a Scott a felhasználástól függően, ugyanis olyan kormánycsapágy található benne, ami az egyik állásban 65 fokos, míg a másik állásban 64 fokos fejcsőszöget biztosít azoknak, akik a laposabb szögeket kedvelik. Fontos megemlíteni, hogy a kormánycsapágyat anélkül át tudjuk állítani, hogy bovdent kellene hozzá vágni, ami a mai mindent integrálunk világra sajnos nem mindig jellemző. És ha már a bringa elejénél járunk akkor a kormány, kormányszár kombóra is érdemes rápillantani, ami dizájnban nagyon jól passzol a kerékpár formavilágához, a Syncros Hixon irányítópultját kapta meg a Genius, ami kétféle emeléssel (15 és 25 mm) és kétféle kormányszárhosszal elérhető. Mindenféle gyári konzolok segítségével tudunk rátenni komputert, világítást és egyéb kiegészítőket.
A Genius kétféle verzióban elérhető, a Genius 900 egy hagyományos trail bringa, míg a Genius Super Trail (ST) az agresszívebb bringásoknak készült. Mindkettőnek ugyanaz az alapja, ugyanarra a vázra épülnek, viszont a Genius 900-ban a NUDE 5T tagja mozog, míg az ST változatban a Fox Float X NUDE. Ezenkívül gyárilag a 900-as modell 65 fokos fejcsőszöggel, míg az ST modell 64 fokos fejcsőszöggel érkezik, bár mint írtuk ez bármikor könnyedén átállítható.
Ezenkívül van hibrid verziója is a Geniusnak, ahol az első háromszög a fenti modellekkel megegyező karbon, míg a hátulja alumíniumból készül, de minden tulajdonságában megegyezik a karbonokkal, persze természetesen nehezebb. Az új Geniusból 10 féle modell közül választhatunk, köztük 2 női modell Contessa is található.
További információkért az új Scott Geniusról kattints ide.
A fullyknál maradva átevezünk az e-bike-ok közé, ahol a 2023-as év egyik legnagyobb újdonsága a Lumen. A Scott gyakorlatilag megcsinálta, hogy a Spark alapjaira épített egy e-mtb-t, ami mindössze 15,5 kg lett, az ebike-ok között brutálisan könnyű. Ennél a bringánál a Scott nem akart beszállni a minél erősebb motor, minél nagyobb akkumulátor versenybe, hanem a cél egy olyan e-mtb megalkotása volt, ami minél jobban hasonlít egy normál bringához, a kezelhetősége, irányítása egy valódi kerékpárra emlékeztet, és várhatóan azok fogják venni, akik eredetileg is kerékpárosok. A Lumen a rásegítést és az extra tömeget kivéve szinte mindenben megegyezik a Sparkkal, hátul 130 mm-t mozog, amivel a trail és a durvább XC kategóriában is megállja a helyét.
A Lumenben a TQ HPR50 motorja végzi a rásegítést, ami mindössze 1,8 kg-t nyom az 50Nm-es nyomaték mellé és nem mellesleg a mérete is kicsi, így könnyebb hozzá vázakat tervezni, amikről messziről nem ordít, hogy ebike-ról van szó. További előnye, hogy kicsi a belső ellenállása, tehát rásegítés nélkül is a valódi kerékpározáshoz hasonló érzetet nyújt. Két akkumulátort tudunk használni a Lumenhez, egy az alsócsőben található 360 Wh-s integráltat és egy külső 160 Wh-s akkut is tudunk csatlakoztatni a rendszerhez, ami az egyik kulacstartó helyére megy fel (2 kulacstartónak van hely, mivel a Lumen ugyanúgy integrált rugóstagú, mint a Spark). Az akkukat együtt is tudjuk tölteni (bár elsőként az integrált akkut tölti fel a rendszer), a 80%-os töltöttséghez mindössze 2 óra elegendő. A nyomatékból és az akku kapacitásából is látszik, hogy a Lumen nem a felmotorozunk a hegyre és le krossz motorozunk a hegyről kategória, hanem könnyebben és gyorsabban fel lehet vele jutni a hegyre, mint a Sparkkal és lefelé egy közel normál kerékpárt kapunk annak könnyen kezelhetőségével.
A rásegítést végző rendszer kijelzője a felsőcsövön kapott helyet, elég minimalistának tűnik, de a funkcióját maximálisan ellátja, a motort a kormányon található távirányítóval tudjuk vezérelni szintén elég egyszerűen. Ezenfelül a motorhoz létezik egy TQ alkalmazás, amivel finomhangolni tudjuk a rásegítést, gyakorlatilag a saját igényeinknek megfelelően tudjuk beállítani.
Megfigyelhető, hogy már az mtb kormányoknál is egyre jobban abba az irányba haladnak, hogy a kábelezés minél jobban el legyen rejtve, a Lumenen lévő Syncros Fraser IC DC kormányszár-kormány kombó is ennek a jegyében készült és a Scott kiemeli, hogy ügyeltek a tervezéskor arra, hogy ne legyen sehol megtörve a bovdenezés. A képek alapján az utóbbi elég jól sikerült nekik és emellett letisztult képet mutat a Lumen irányítópultja.
További információkért az új Scott Lumenről kattints ide.
A Scott keményen belecsapott az e-gravel, e-országúti fejlesztésbe 2023-ra, eddig is volt ilyen jellegű modelljük, de annyira nem volt különleges és valószínűsíthetően nem is forradalmasította az egyébként gyengélkedő/haldokló e-országúti piacot. Viszont most a Solace eRide piacra kerülésével változhat a helyzet. A Scottnak ezzel a karbonvázas bringával egy kettő az egyben kerékpár megalkotása volt a célja és kétféle modell is került belőle a piacra, egy e-gravel és egy endurance e-országúti, bár őszintén szólva az utóbbit is nyugodtan hívhatjuk gravelnek, csak vékonyabb slick gumikkal 🙂 .
A Scottnál valószínűleg meglátták, hogy egy normál országútinál a rásegítés csak emelkedőn kapcsol be, mert a 25 km/h síkon egy guruló tempó, így nem is feszegették tovább azt, hogy egy versenygeós bringába motort pakoljanak (főleg mert aki ilyet hajt az nagyon kis eséllyel fog ebike-ra átülni, inkább használ “csaló szettet”) és elmentek a gravel irányba, ahol azért a 25 km/h már nem annyira alacsony sebesség és jól tud jönni egy kis segítség például ha erősebbekkel gravel túrázunk a hegyekben vagy szeretnénk nagyobb távot bejárni.
A Solace eRide-ban ugyanaz a motor dolgozik, mint a Lumenben, a fent említett TQ HPR50 egység az 1,8 kg-os tömegével és 50 Nm-es nyomatékával egy gravel/országúti bringát jobban tol felfelé, már a terep adottságaiból adódóan is, így határozott rásegítést ad. A TQ rendszerének a gyártó szerint nincs extra ellenállása és nagyon csendes, melynek köszönhetően olyan mintha egy normál kerékpárt hajtanánk. A kijelző szintén a felsőcsövön található, de össze tudjuk kötni a komputerünkkel, ami azért lehet lényeges, mert kapunk beépített watt és pedálfordulómérőt is a rendszerben, így az akku töltöttségén kívül még jó pár adatot láthatunk. A TQ alkalmazáson keresztül tudjuk beállítani a rásegítés karakterisztikáját és kapunk még pár adatot.
Az akkumulátorok a Lumenhez hasonlóan helyezkednek el a Solace eRide-ban is, egy integrált 360 Wh-s akku található az alsócsőben, míg az egyik kulacstartó helyére fel tudunk tenni a 160 Wh-s külső akkut. Mindkét akku tölthető a rendszeren keresztül és 2 óra alatt 80 %-ra tudjuk tölteni, ami már bőven elegendő lehet ahhoz, hogy akár egy ebéd közben annyit töltsünk rá, hogy kibírjuk vele az egész napot.
A letisztultság a Solace eRide tervezésénél is fontos volt, minden kábel rejtve fut a kerékpáron, bár ez ma már egy országútinál nem olyan nagy dolog, viszont a Scottnál egészen jól néz ki a Syncros Creston IC kormány-kormányszár kombóval. Mellé még a váz festése is fokozza a látványt, be kell vallani, hogy ebike létére tényleg jól néz ki a Solace , egyébként első pillantásra lehet meg sem mondanánk, hogy ebike-ról van szó.
További információkért az új Scott Solace eRide-ról kattints ide.
A Scott Scale egy legenda az XC kerékpárok között, számtalan világkupa futamot és világbajnoki címet nyertek ezzel a modellel, főleg Nino Schurter révén, a Scottnak már-már presztízs, hogy a világ egyik legjobb vagy talán a legjobb merevfarú XC kerékpárjával rendelkezzen, ezért 2023-ra megújították a Scale-t. Persze kérdés, hogy mit lehetett fejleszteni egy amúgy is nagyon jó vázon, a régi is merev volt és könnyű, és még a geometriájába sem lehetett belekötni. De a Scott mérnökei megtalálták, hogy mitől lehet jobb. Az XCO versenysportban a tömeg nagyon fontos, így faragtak a váz tömegéből, új technológiával gyártják a vázat, az első háromszög egy elemből áll, amivel lehet pár grammot spórolni a karbon részeknél is. Ezenkívül hátul a papucs lett üreges és teljesen besüllyed az átmenőtengely feje, ami 7,5 gramm mínuszt jelent, de az átalakításokkal közel 20 grammot tudtak faragni a hátsó háromszögön. A további grammspórolás jegyében a kulacstartó csavaroknál is hozzányúltak a vázhoz, a klasszikus szegecsek helyett saját konzolmegoldást használnak, amivel szintén faragtak a tömegen. A csúcs vázon a gyár mérései szerint 32 grammot, míg az egyéb vázhoz kapcsolódó alkatrészeken 37 grammot tudtak csökkenteni, az olcsóbb karbonszöveteknél nagyobb volt a tömegnyereség.
A szerelést segítendő az alsócsövön egy ablakot helyeztek el a tervezők, így például nem kell kivennünk a középcsapágyat ha a vázba futó kábeleket igazgatnánk. A kormánynál a Scale-nél is az integráció volt a cél, amiben a Syncros Fraser IC kombó-kormányszár jó partner, a bovdenek nem lobognak mindenfelé (mint a régi modellnél), hanem letisztult képet mutat a bringa. A fejcsőszög a kormánycsapággyal a Scale-nél is állítható, megfordítva 0,6 fokkal lesz laposabb. Összesen 24 db különböző Scale modell érhető el, köztük többféle karbon és alumínium vázas, és még 4 kifejezetten női, Contessa modellt is találunk.
További információkért az új Scott Scale-ről kattints ide.
A Scale-lel kapcsolatban már említettük, hogy a versenysport szorosan kapcsolódik ehhez a modellhez, ezért most megnézhetjük a SCOTT-SRAM versenyzőjének Kate Courtney a Scott Scale RC bringáját speciális Contessa festéssel.
Alább láthatjátok a 2022-es Eurobike-on készült Scott képeinket. Az új modellekről sajnos nincsenek képeink, mert azokat tilos volt fotózni, de egy-két gyöngyszem így is felbukkan köztük.