Adott két, külsőre meglehetősen hasonló össztelós Scott mountain bike. Mindkettő alumínium vázas, de az egyiknek 29”-es kerekei vannak, könnyebb és 100 mm-t mozog, jellemzően maratonozásra készült, ő a Scott Spark 940. A másik egy “zseni”, 650B kerekeken gurul, 150 mm rugóúttal rendelkezik, és a gyártó leírása szerint a tökéletes „trail” bringa: a Scott Genius 730. Melyik a jobb? Attól függ, nézzük részletesen!
A Scott cég neve az elmúlt időszakban – az mtb versenyeket tekintve – szinte összeforrt a Swisspower csapattal. Pár éve még, pályafutása végén Thomas Frischknecht is Scott bringákat hajtott, manapság a regnáló ox-világbajnok, Nino Schurter a legnagyobb sztár a svájci alakulatnál. Az idei Cape Epic maratonon Schurter és csapattársa, Florian Vogel is Spark gépeket használtak. Meg kell említeni még a kanadai 3 Rox Scott csapatot is Geoff Kabush vezetésével, akik segítenek a fejlesztésben. A versenysport támogatásából látszik, hogy a Scott rengeteg potenciális vásárlót lát Európában, és Észak-Amerikában egyaránt.
Scott Spark 940:
A Spark 940 a legjobban felszerelt alumínium vázas 29”-es Spark a termékpalettán. Kifejezetten maraton versenyzésre, hosszabb távok leküzdésére született. A csúcs karbon vázas modellekhez képest kicsit nehezebb ugyan, de felépítése elvben megegyezik azokkal és elérhetőbb áron kínál hasonló teljesítményt.
A Spark váz csöveit hydroforming eljárással alakították a megfelelő alakúra és átmérőjűre, szem előtt tartva a minél jobb súly-merevség arányt. Legszembetűnőbb részlet talán a nyeregvázcső amorf formája. A hegesztési varratok igényesek, a látványosabb helyeken, például a fejcsőnél szépen eldolgozták őket. A váz tartja a lépést a konkurensekkel, a Tapered (1-1/8” – 1,5”) fejcső megfelelő merevséget biztosít, még 29”-es kerék esetén is. A hátsó fék felfogatási pontja a bal láncvillán található, közvetlen PM-es, adapter nélkül 160 mm-es tárcsához kialakítva.
A váz hagyományos 73mm széles középcsapágyat fogad, ez szerintem azért lett így megoldva, mert az olcsóbb modellek nem mind integrált hajtóművel szereltek. Rugózási elvet tekintve egy fő forgáspontos, nem Horst-Link felépítésű vázzal állunk szemben. Ami egyedülálló, hogy egy kis közdarab megfordításával a rugóstag alsó bekötési pontjánál meg tudjuk változtatni a váz geometriáját. A középcsapágy 7mm-rel kerül lejjebb, és a fejcsőszög is változik.
A dizájn részlegnél valószínűleg kudarckerülő napot fogtak ki a Scott emberei. A matt fekete manapság divatos, egy kis kékkel feldobva senki nem mondhatja rá, hogy csúnya. Valahogy nekem mégis hiányzik az egyediség, a Kuota elegáns, hamisítatlan olaszsága, vagy a Cannondale vagánysága.
A geometriát nézve látszik, hogy főként maratonokra szánták a Spark modellt. Ezt bizonyítja a hosszú felsőcső (628mm vízszintes felsőcső hossz L-es méretben), az alapból 70,3°-os fejcsőszög és 73,1°-os nyeregvázcső szög. Kulcsfontosságúnak tartom 29”-es bringák esetében a láncvilla hosszt, ez a Spark esetében 448mm, ami átlagosnak mondható. Így nem a legszűkebb kanyarok királya a gép, de a stabilitásnak ez az ára, valamit valamiért. Kíváncsiságból megnéztem és pontosan ugyanennyi a Specialized Epic 29”-é is.
A váz bemutatásához szorosan kapcsolódik még a Scott és DT Swiss által közösen kifejlesztett Nude 2 rugóstag. 3 állása van: teljesen zárt; traction 70 mm rugóúttal; és descend 100 mm mozgással a lejtőkhöz. Az állások között a szintén saját fejlesztésű Twinloc karral tudunk váltani. Ez nem csak a tag mozgását befolyásolja, hanem a Fox Float CTD villát is állítja. Szerintem kifejezetten jó, hogy nincs szükség két külön lockout karra, ráadásul a Twinloc használata egyszerű és kényelmes, nekem pont kézre esett.
Az előbb említett Fox villa 32mm-es becsúszószárakkal és QR 15-ös tengellyel rendelkezik. Ez a kombináció kifejezetten előnyös, főleg a 29”-es kereket és a leendő felhasználási területet figyelembe véve, könnyű és elég merev.
A szettet nézve elég vegyes az összkép, annak ellenére, hogy a hajtás kizárólag Shimano elemekből épül fel. A hajtókar és a hátsó váltó az XT, a váltókarok, az átdobó és a sor az SLX, míg a lánc a Deore szériából jönnek. Működésükkel nincs probléma, de számomra érthetetlen, hogy minek raknak egy 29”-es bringára 42-es nagytányérú 3 lánckerekes hatóművet. Használhatóság szempontjából sokat javítana egy 2 tányéros rendszer, főleg azért, mert a 11-36-os sorral bőven elég lenne az áttételtartomány úgy is.
A fékek az új Deore szériából származnak, elöl 180 mm-es, hátul 160 mm-es tárcsával. Ezek hibátlanul működtek, az alsóbb kategóriás Shimano fékek is általában jól használhatóak és megbízhatók.
A kerekek teljesen átlagosak, kicsit nehéznek éreztem őket, de ez azért lehet, mert általában könnyű 26”-os bringát használok. Látszik a meggondoltság és próbáltak olyan összeállítást kitalálni, ami olcsó és jó, de valószínűleg én ezeket cserélném elsőnek, főleg ha versenyzésre használnám a Sparkot. Színben tökéletesen passzolnak a vázhoz és a többi alkatrészhez, a QR 15-ös első agy remek, ahogy már írtam. Az 1,8 mm-es küllők is biztatóak, jó pár grammot lehet rajtuk fogni a 2 mm-es társaikhoz képest. A szérián kívüli kónuszos hátsó agyat kicsit rangon alulinak érzem egy ilyen bringához, bár a Shimano honlap szerint ez a típus kifejezetten 29”-esekhez lett kifejlesztve, nagyobb nyomatékot bír. Valójában a régóta, rengeteg gyártó által használt M525-ös agy reinkarnációja.
A kormány, kormányszár, nyeregcső és nyereg a Syncros cég termékei. Színben megvan az összhang, korrekt példányok. A 700mm-es kormány jól jön egy 29”-esen, de aki kicsit szélesnek találja, az tud még belőle vágni. Érdekes a nyeregcső 2 csavaros nyeregrögzítése, kísértetiesen hasonló a korábbi Ritchey WCS típushoz, talán nem véletlen, a Syncros is Tom Ritchey tulajdonában van.
Menet közben:
A bringák kipróbálására csak nagyon rövid idő állt rendelkezésünkre, de nem szerettük volna két ilyen szintű kerékpár bemutatását elmulasztani. A címben nem véletlenül nem a teszt szó szerepel. Részletekbe menő véleményt ennyi idő alatt nem tudtam/tudtunk kialakítani, így csak pár benyomást osztanánk meg az olvasókkal.
A Cannondale után próbáltam a Sparkot és elsőre nagyon más világnak tűnt a kettő. A Scott jóval nehezebben gyorsult alattam, és nem éreztem annyira az irányítását minden „idegszálammal”. Aztán pár méter után átértékeltem a dolgot, és rájöttem mi a fontos egy maratonon. A lendület, a kiegyensúlyozottság és a stabilitás, és ezeket tudja a Spark. Zárt állásban kiállva mászásnál gyakorlatilag teljesen merev maradt a rendszer, nem mozgott feleslegesen sem a villa sem pedig a váz. Nyitott állásban, összhangban volt a tag és a teleszkóp, bár a megindulást nem éreztem a legfinomabbnak, szépen simították a gyökereket a lejtőn (a beállítás tovább finomítása a súlyomhoz biztosan sokat segített volna). A 2,25-ös Rocket Ron gumik nagyon jól tapadnak, főleg 29”-es méretben egy össztelóson. Közel sem tudtam annyira a határon bringázni, hogy nehéz helyzetbe hozzam őket, ezáltal magamat.
Először volt lehetőségem kipróbálni a Shimano Shadow Plus rendszerét. A kis kallantyút átkapcsolva jelentősen megnő a kanál rugójának ereje. Ez jól tud jönni gyökeres, köves lejtőkön, ahol a hátsó váltó nem tartja elég feszesen a láncot, rosszabb esetben a láncvillát is csapkodja. Érezhetően halkabb volt a bringa bekapcsolt állapotban.
Kinek ajánlanám? A gyártó szerintem tökéletesen belőtte a célközönséget. A maratonozni vágyók remek eszköze lehet a Spark. A 29”-es kerekek és a fully váz olyan tapadást és stabilitást adnak, ami még a kezdőket is bátorrá teheti. Személy szerint az élményt kicsit hiányoltam, de vannak akiknek fontosabb a stabilitás a gyors lejtőkön és a jobb tapadás az emelkedőkön. Kinek mi a prioritás, vásárlás előtt ki lehet próbálni Michi Knopf üzletében.
Scott Genius 730:
A közös bemutató ötlete a hasonló design és a hasonló felszereltség miatt merült fel, a felhasználási terület szempontjából azonban nagyon más a Spark és a Genius. A Geniusról sokat elmond, hogy az XC-ikon, Thomas Frischknecht kedvenc játékszere mostanában. Mennyire más karakterisztikájú bringákat ki lehet hozni 150 mm rugóút környékén… – jutott eszembe, hiszen nemrég egy lejtőzők háza táján kifejlesztett gépet volt módom tesztelni, most pedig egy olyan bringát is, ami Frischi mindennapi – nem versenyszerű – szórakozásához is alkalmas eszköz (persze nyilván ő pár kilóval könnyebb kiadásban használja, ami nem mindegy…).
A Genius különlegessége 2013-ban, hogy 650b kerékméretet használ, ami szimpatikus választás, kicsivel stabilabb a gép a 26-osnál, magasabb montisokhoz jobban is illik, ugyanakkor még megtartja a játékosságát, könnyű mozgathatóságát. A felfüggesztés és a felszerelés hasonló, mint a Sparkon, amiről már Bence írt, így nem húznám vele még egyszer az időt.
A Nude2 rugóstag, és a himbán a geometriát módosító bekötése is ugyanaz, a legfőbb különbség a rugóútban és a twinlock-opciókban mutatkozik. A háromállású karral itt 150/150 mm rugóutat kapcsolhatunk a lejtőzéshez, 120/100 mm-t az egyéb terephasználathoz, és létezik egy „aszfaltos” állás is, ami kimerevíti a villát és a hátsó traktust. (Azért kereszteltem el aszfaltos állásra, mert ezen a bringán máskor én nem kapcsolnám be.)
Fontos, hogy a szóban forgó alumínium változat is „millás bringa”, ugyanakkor annyira egyben van (a váz kidolgozásának minőségét és az alkatrészek harmóniáját tekintve is), hogy nem nagyon kell legózni vele. Így ahogy van sokáig használhatja megelégedéssel leendő tulajdonosa, olyan élményhez jutva, melynek határait már csak önmagán (nem a bringán) múlik, mennyire tolja ki.
A specifikációban a Sparkhoz képest talán két különbség van. Az SLX tárcsafék, ami minden szempontból, az adagolhatóságot, fékerőt és hosszútávú megbízhatóságot tekintve is kiváló. Ha a súlyát leszámítjuk, ennél jobb tárcsafékben már nem is érdemes gondolkozni. A hátsó agy pedig 142×12 mm-es átmenőtengellyel csatlakozik a vázba, fokozva a keményebb igénybevételhez szükséges merevséget.
Fontos kérdés egy mountain bike tömege, a Genius 13,4 kiló, ami XC-s szemel nézve sok, nyilván Frischi karbon gépe a garázsban más adatot mutat, de a gravity riderek szempontjából már fel sem merül ugyanez. Cserébe viszont a Sparkhoz képest valóban egy szinttel masszívabb vázat kapunk, megerősítve a lényeges pontokon, ebből is látszik, hogy más kategóriáról beszélünk, más stílusú bringázáshoz.
Menet közben:
A geometria és az állítható rugóút miatt az alumínium Genius egy mindenes mountain bike, amivel durvább talajú lejtők is megoldhatók, ahol már szükséges a 150 mm. Emelkedőkön igazi izombringa, meg lehet vele oldani bármit, ha van hozzá erő, de “zabálja a Wattokat”. Magyarországon talán a Mátrában adná az igazit, a nagy kövekkel tarkított terep miatt. A geón érezhető a hajdani XC-versenyző hatása, ez nem az a bizonyos endurós 150 mm, hanem egy általános célú trail-bringa felturbózva.
Személy szerint ha választanom kellene a fenti Spark és a Genius között, utóbbit választanám, mert teljesítmény-orientált maratonozásra (értsd: kicsit is érdekel, hányadik helyen futok be) a nem éppen pehelysúlyú 29ert lomhának találom, annak ellenére, hogy lefelé a rázós, de gyors lejtőkön nagyon biztonságos. A Geniust hajtani viszont szerintem nagyobb élmény, a kisebb kerékkel és nagyobb rugóúttal játékosabb, sőt, a nagyobb össztömeg ellenére bizonyos helyzetekben még fürgébb is a hasonló felszereltségű 29er Sparknál.
Infobox:
Gyártó: Scott Sports – Givisiez, Svájc
A kerékpárok elérhetők: Radwelt Michi Knopf -Mattersburg, Ausztria, további információk a www.radwelt.co.at weboldalon és a Facebook page-en
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: S, M, L (tesztelt), XL
Ajánlott fogyasztói ár, Spark 940 : 2799 €
Ajánlott fogyasztói ár, Genius 730: 3499 €
Specifikáció, Spark 940:
Váz: Scott Spark 29” alumínium (6061), 100 mm rugóút, változtatható középcsapágy magasság
Rugóstag: Scott DT Nude 2
Lockout rendszer: Scott Twinloc, 3 állás: Lock- Traction (70mm)- Descend(100mm)
Villa: FOX 32 Float 29 Evolution CTD levegős 100 mm rugóút,15mm-es tengely, Tapered nyakcső
Hátsó váltó: Shimano XT 10s RD-M781 SGS Shadow „Trail Tune”
Első váltó: Shimano SLX FD-M670 E/DM (konzolos)
Váltókarok: Shimano SLX SL-M670
Fogaskeréksor: Shimano CS-HG62 10s 11-36 fogszám
Lánc: Shimano CN-HG54
Hajtókar: Shimano XT FC-M780 42-32-24 fogszám
Középcsapágy: Shimano Hollowtech 2 73 mm
Fékek: Shimano M596 hidraulikus tárcsfék
Féktárcsák: Shimano SM-RT66 elöl 180mm- hátul 160mm átmérővel
Első agy: Formula CL81 QR 15 32 lyuk
Hátsó agy: Shimano RH-M629 CL
Küllők: DT fekete 1,8 mm
Felnik: Syncros XC – 49
Gumik: Schwalbe Rocket Ron 29X2.25”, Performance Series
Kormánycsapágy: Ritchey Comp Tapered, félintegrált
Kormányszár: Syncros FL 1.5, 31.8 mm-es befogó, 6° emelkedés
Kormány: Syncros FL 2.0 T bar 700mm szélesség, 9° hátrahajlás
Markolat: Syncros Pro bilincses
Nyereg: Syncros XR 2.0 Cro-Mo pálcás
Nyeregcső: Syncros FL 2.5 31,6 mm
Tömeg: 12,5 kg
Specifikáció, Genius 730:
Váz: Scott Genius 27,5” alumínium (6061), 150 mm rugóút, változtatható középcsapágy magasság
Rugóstag: Scott DT Nude 2
Lockout rendszer: Scott Twinloc, 3 állás: Lock- Traction (100mm)- Descend(150mm)
Villa: FOX 34 Talas 650b CTD levegős 120-150 mm rugóút, 15mm-es tengely, Tapered nyakcső
Hátsó váltó: Shimano XT 10s RD-M786 SGS Shadow Plus „Trail Tune”
Első váltó: Shimano SLX FD-M670 E/DM (konzolos)
Váltókarok: Shimano SLX SL-M670 I-spec
Fogaskeréksor: Shimano CS-HG62 10s 11-36 fogszám
Lánc: Shimano CN-HG54
Hajtókar: Shimano XT FC-M780 42-32-24 fogszám
Középcsapágy: Shimano SM-BB71 BB92
Fékek: Shimano SLX M676 hidraulikus tárcsafék
Féktárcsák: Shimano SM-RT64 180mm/180mm átmérővel
Első agy: Formula CL81 QR 15 32 lyuk
Hátsó agy: Shimano RH-M678 CL 142X12 mm-es DT RWS átmenő tengellyel
Küllők: DT fekete 1,8 mm
Felnik: Syncros XC – 55 650b
Gumik: Schwalbe Nobby Nic EVO 27,5X2.25”, Pace Star Tubeless Ready
Kormánycsapágy: Ritchey Comp Plus Tapered, félintegrált
Kormányszár: Syncros TR 2.0, 31.8 mm-es befogó, 6° emelkedés
Kormány: Syncros FL 1.5 T bar 700mm szélesség, 9° hátrahajlás
Markolat: Syncros Pro bilincses
Nyereg: Syncros TR 2.0 Cro-Mo pálcás
Nyeregcső: Syncros FL 1.5 31,6 mm
Tömeg: 13,4 kg
Összehasonlító videó
Kuntár Bence/Takács Tamás