fbpx

Rózsaszínű reggeli: amikor a versenyzőknek már tele van a hócipője – jegyzet

A tegnapi esős szakasz után természetesen mindenkinek megvan a maga véleménye a neutralizációról, helyes-e adott körülmények között megváltoztatni az eredeti kiírást.

A 4. szakasz összefoglalója videón:

A tavalyi Giro d’Italia olyan időjárási körülmények között zajlott, hogy kiélezte a vitákat arról, meddig mehetnek el a versenyszervezők, hol van az a határ, amin túl már nem veszélyeztethetik a kerékpárosok testi épségét? 2013-ban kijelenthettük, hogy túlzás volt több szakaszt kijelölni a szűk, koszos dél-olasz utakon, hóhatár fölé vinni a mezőnyt, különösen napjainkban, amikor egyre nagyobb eséllyel produkál szélsőségeket az időjárás.

Nem csoda, ha az a szervezői hozzáállás, hogy szenzáció, a hangzatos számok, magasságok, az extremitások oltárán a versenyzők feláldozhatók – mert ők profik és ez a dolguk – kicsapta a biztosítékot a mezőnyben, és egyre többször látunk példát arra, hogy a bringások megmakacsolják magukat egy-egy szakaszon. Mellesleg még UCI-szabályok is léteznek, aminek értelmében például bizonyos hőmérséklet alatt nem indítható el a mezőny, és a mindenkori zsűri is dönthet adott versenyen a neutralizációról, figyelembe véve a veszélyeket és szem előtt tartva a kerékpárosok biztonságát. Akkor mi értelme kockáztatni a nagy valószínűséggel bekövetkező rosszat?

Giro 2013...

Giro 2013…

Tavaly láthattuk, hogy az eredetileg extrém nehéznek, extrém látványosnak, extrém izgalmasnak szánt útvonalból egy szakmailag csapnivaló verseny lett, mert kétnaponta rövidíteni, vagy törölni kellett a szakaszokat a hófödte hegyóriások között. Ez a „kerékpárversenyre” kíváncsi nézőknek sem jó és a versenyre sem vet jó fényt.

A másik megosztó kérdés a GT-ken manapság már szokásosnak számító komoly logisztikát igénylő és fárasztó transzferek szükségessége. Akárhogy is nézzük, a sportszerető átlagemberek még mindig a nagy körversenyeket, a Tourt, a Girót azonosítják a kerékpársporttal, nem tudják, mi az a Flandriai Körverseny, vagy Criterium Dauphine… Így kijelenthetjük, hogy a franciához vagy az olaszhoz nem hasonlítható, szerényebb kerékpáros kultúrával rendelkező nemzetek számára – és így a globális kerékpársport számára – hatalmas ünnep, illetve hatalmas üzleti lehetőség egy Grand Tour első szakaszainak megrendezése. A profi kerékpársportnak pedig szüksége van arra a profitra, ami ebből keletkezik, talán ezt a profi kerékpárosoknak és a profi csapatoknak is el kell fogadni.

Cadel Evans tárgyal a szervezői oldalról Marco Velo-val, akivel nemrég még együtt tekertek

Cadel Evans tárgyal a szervezői oldalról Marco Velo-val, akivel nemrég még együtt tekertek

Tegnap Bariban sokminden összejött, hiszen már ír földön is minden nap esett az eső, túl volt mindenki a fárasztó transzferen, várták, hogy majd végre kezdődik a napfényes Giro, erre Bariban ismét zuhogott a rajtnál. Többeknél talán betelt a pohár, eszükbe jutott a borzalmas tavalyi Giro, minden porcikájuk ellenkezett a napról napra kijutó szenvedéssel. A Bari városi kör pedig valóban több derékszögű kanyart tartalmazott az utolsó kilométereken, ahol – mint ahogy végül láthattuk is – valóban óriási volt a bukásveszély. Nem akaródzott hajtani, de igen ám, mi van a soktízezer nézővel az utcákon, vagy a sokmillió TV-nézővel? A profi versenyzőknek elméletileg ki kell őket szolgálni – mondják a másik oldalon.

Konkrétan a tegnapi esetben nagyon nehéz igazságot tenni, hiszen érthető, hogyan jutottak el a versenyzők a sztrájkhangulatig. Ugyanakkor, ha elfelejtjük az előzményeket, akkor egy szimpla esőről volt szó egy szakaszon, ami igen, veszélyesebbé teszi a versenyzést. Egy profi versenyzőnek viszont felkészültnek kell lennie annyira, hogy ilyen körülmények között is tud küzdeni a győzelemért.

Várakozó állásponton a mezőny - a közönség biztosan nem erre kíváncsi

Várakozó állásponton a mezőny – a közönség biztosan nem erre kíváncsi

Utóbbi gondolat egy újabb messzire vezető kérdést vet fel, ami a profi mezőny összetételével kapcsolatos. Az ezredfordulóig jóval kisebb létszámú volt a valódi profi mezőny, a bringások ismerték egymást, és a vidékeket, ahol évről évre versenyeztek, technikailag mindenki magasan képzett volt, vagy ha nem, be sem kerülhetett a pelotonba. Manapság szegmentálódott a kerékpársport, több a verseny, hallhattuk a nyilatkozatokból, hogy sokan – a nagyok közül is – életükben először tekertek ír utakon. A kerékpársport ilyesfajta „fellazulása” óhatatlanul nehezebben kontrollálhatóvá, veszélyesebbé teszi a versenyeket. Régebben a legnagyobb profik szinte mindenhol indultak, a mai GT-menők között viszont vannak, akik szezon közben szinte csak a Wattokkal foglalkoznak, egyre kevésbé ismerik a különböző „versenykörülményeket”.

Matthews sem boldogan rajtol el...

Matthews sem boldogan rajtol el…

Visszatérve a tegnapi napra, ha elvonatkoztatunk attól, hogy emberileg már négy nap után mindenkinek „tele volt a töke” az esős Giróval, szimplán csak esett az eső egy meglehetősen technikás – de még nem extrém – körben. És a kerékpársport nem teremsport, Bari lakossága joggal szeretett volna kerékpárversenyt látni. Nem véletlen, hogy premier plánban láthattuk tekerés közben vitatkozni a rendezőket, versenyzőket, csapatvezetőket. Végeredményben a zsűri ezúttal nehéz helyzetben jó döntést hozott. Neutralizálták az utolsó kört, vagyis az összetett menőknek és a kevésbé technikás versenyzőknek, segítőknek nem kellet brusztolni a hajrá előtt, aki viszont sprintelni akart a győzelemért, megtehette. Így a nézők sem maradtak izgalom nélkül, aki tv-n keresztül látta a Girót, valószínűleg élvezte a közvetítést, volt akció, veszély, dráma, cirkusz, ami kell a népnek. Ugyanakkor minimálisra sikerült csökkenteni a sztárokra leselkedő balesetveszélyt.

Egyetérthetünk abban, hogy a szervezők ezúttal nehéz körülmények között a helyzet magaslatán voltak?

Rózsaszínű reggeli: kezdődik az „olasz” körverseny, Rigoberto Uran értékel, Kittel feladta

Rózsaszínű reggeli: a favoritok egymáshoz képest, Cavendish válasza és egy bombahír!

Rózsaszínű reggeli: újabb csapás Puritónak; így szurkolnak az írek – képek

Rózsaszínű reggeli: kikockázva a bukás, Purito őrjöng, Uran elégedett – videók

________________________________________________

Giro-jegyzet 1. – esélylatolgatás a rajt előtt

Giro d’Italia 2014: rajtlista, kik lehetnek a főszereplők?

A 2014-es Giro d’Italia útvonala: szakaszok, adatok, elemzés

.

 

 

 

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.