Mikor átvettem a Rose Bikes bemutatótermében a Black Lava tesztbringát, rögtön megkopogtattam a vázat, hogy nem karbonból készült-e! És ez csak az első lépés volt az ámulatsorozatban. A Black Lava minden része olyan gondossággal van kitalálva, hogy nyugodtan nevezhetjük a trekking bringák Mercedesének.
Valahogy kilóg ez a bringa a Rose kínálatából. Már megszoktuk, hogy kiváló felszereltségű kerékpárokat gyártanak kifejezetten kedvező áron, de ez a luxus orgia azért nem megszokott tőlük. Avatatlan szemek sok mindent lehet észre sem vesznek, ezért most elnézést kérek, ha az alkatrészekről többet fogok ömlengeni!
A váz 6066-os alumíniumból készül, a csövek triplán húzott kivitelűek, így 1850 grammot nyom a váz, ami a trekkingek között kifejezetten könnyűnek számít, ugyanis ebben a kategóriában a gyártók simán letolják a torkodon a két kiló fölötti „tucat” modelleket, úgysem veszed észre, hiszen nehéz az egész bringa. Nyugi ez sem egy 10 kilós fitnesz trekking, de mindent megtettek a jobb súly érdekében. A kábelek a vázon belül futnak, ami szintén nem megszokott. A fejcső szép fém logót kapott akárcsak egy legendás acél túrabringán.
Középrésze sem megszokott, ugyanis excenteres kialakítású a szíjhajtás miatt. Így lehet a legkönnyebben állítani a „láncvillahosszt”, és ugye csak lánc esetén lehet feszítőt használni. A belső henger elforgatásával tudod feszíteni a Gates szíjat.
Bizony, nem láncos a meghajtás, hanem Gates Carbon Drive CDX szíjat használtak fel a hozzájuk tartozó bordás szíjkerekekkel. A világ egyik legjobb és legcsendesebb megoldása, egyedül a Pinion-t szeretem jobban, de az más elven működik. Karbantartást egyáltalán nem igényel, semmilyen zajt nem ad ki, és sosem esik le. Tartóssága legendás, a Gates rendszerek hazai forgalmazója szerint 20-50 000 km közötti futással lehet számolni, ami a lánc esetében esélytelen lenne. A szíjkerekek pedig 2-3 szíjat is kiszolgálnak!
Ahhoz, hogy szíjhajtást lehessen használni, nyitható lánc vagy támvillát kell alkalmazni. Itt a láncvilla masszív felépítésű, akárcsak a vázpapucs, így adta magát, hogy a támvillánál oldják meg ezt. Sikerült elegánsan elvégezniük a mérnököknek a feladatot. Szó se róla hátul nem egy álom, sőt inkább rémálom kiszedni a kereket. Nem elég, hogy 15-ös villáskulcs kell hozzá, a 11-es Shimano Alfine agyváltó húzófejét is szét kell akasztani, ami szintén nem atomreaktor szerelési nehézségű, de azért kellő gyakorlatot kíván. Mindenképpen tanuld meg otthon nyugodt körülmények között! Sokkal jobb megoldás viszont a belső defektgátló folyadékkal való feltöltése, tartalék belsőnek pedig én is a Mitas Gaadi „rúdját” vittem, aminek berakásához helyén maradhat a kerék!
Na igen, a híres 11-es Alfine agyváltó. Már önmagában egy műremek az olajban futó szerkezetével, anno teszteltük is részletesen. 406%-os átfogása lehetővé teszi a hegyek leküzdését is, de azért nem árt a jó erőnlét ahhoz, hogy Dobogókőre, vagy Kékestetőre feljuss. Talán ezért sorolja a Rose weboldala az „Urban” kategóriába a Black Lava-t és nem a „Tour”-ba. Ha még részletesebben szeretnél olvasni erről a mérnöki csodáról, akkor ITT Sheldon Brown oldalán megteheted (angolul).
Jajj, kimaradt a villa! Bizony ez egy könnyű, de masszív alumínium modell, mindenféle konzollal, ami csak kell egy fullos gépre. Ami viszont nem megszokott az a 15-ös átütőtengellyel rendelkező Shutter Precision agydinamó. Eddig ezzel a kiváló cuccal nem találkoztam még össze tesztbringában. Nem olcsó darab, de a 6V-os 3W-os agy súlya nagyjából a fele a szokásos agydinamóknak, és már 10 km/h-s tempótól folyamatos fénnyel tudja ellátni a hozzá kapcsolt Busch and Müller Lumotec IQ2 Luxos B fényágyút.
A világítás a bringán külön megér egy me(i)sét. 70 LUX fényerő az mindenre elég. 50 km/h fölötti tempónál is bevilágít két sávot vagy 30 méter hosszon. Egy 90-es évekbeli autó fényszórója tudott kb ennyit. Van automata módja is fényérzékelővel ellátva, így sötétedéskor bekapcsol magától, de alagútba érve is tudja ugyanezt. A láthatóság érdekében én fixen bekapcsolva használtam, úgysincs szinte semmi ellenállása az agydinamónak.
Hátul dupla világítást találsz. Az egyik a csúcsminőségű Racktime csomagtartóra van felszerelve, és állófénnyel is rendelkezik, a másik pedig magába a csomagtartó csövébe integrálva! Ezek az apró LED-ek már pár méternyi tekerés után is percekig tudnak világítani, a két lámpa együtt nem csak brutális láthatóságot nyújt, de megállás után is kivilágítva maradsz ami a biztonságot növeli. Érdemes megnézni azt is, milyen zseniális módon kapcsolódik a Racktime csomagtartó „lába” a vázhoz! Ezek az igazán izgalmas részletek!
A vázon található még egy integrált AXA Defender RL lakat is, ami a küllők közé befordítható acél stifttel zárja le a kereket. Ez önmagában Bajorországban biztosan elegendő, itthon viszont veszel a géphez egy Kryptoflex Loop Cable lakat hosszabbítót, és meg van oldva a kérdés, a lakat sem maradhat sosem otthon!
És még közel sem értünk az érdekességek végére! A kényelem ugye eléggé fontos egy trekking bringán? Itt mindent megtettek a cél érdekében. Egyrészt egy karbon nyeregcső csökkenti a rezgéseket, másrészt egy fullextrás Terry Figura GT Gel nyergen ülsz. A Terry nyereg sem jön veled minden nap szembe, de annyit mondhatok, az első szélesebb trekking nyereg, ami nem dörzsöli ki a combjaimat, és nem csak az első 5 percben kényelmes hanem órák múlva is. A Terry egyébként egy high-end termékeket előállító cég, ha megnézed a honlapjukat, akkor olyan funckionális technikai ruházatokat találsz, hogy eláll a szavad, persze az árakat látva is! A kormányra pedig a szintén fullos, állítható szögű integrált kormányszarvval is ellátott Ergon GP3 markolatokat rakták.
A fékrendszer Shimano LX hidraulikus tárcsákkal, a Mavic XM319-es felnikre (vajon mikor láttunk utoljára komoly felnit fűzött keréken?) Schwalbe Marathon Supreme gumikat húztak, aminek alap defektvédelme is van, de igazából brutálisan alacsony a gördülési ellenállása, miközben akár 40 km/h fölött is biztonságosan kanyarodhatsz vele. Nem egy világjáró mint a Marathon Plus, de könnyű, ballonos, és gyors!
És akkor jöjjön a menetpróba! Eszméletlen, hogy mennyire halkan fut a gép… Semmi zaj, nincsen racsnihang, lánccsörgés, semmi. Országútival zene füleimnek egy magas falú karbon kerék suhogása, de trekkingen pontosan ezt keresem. A semmit, az abszolút néma csendet. Így nyugodtan tudod a tájat nézni, nem szaladnak el este az állatok, mert csak a gumik surrognak. Apropó este! Ezzel a lámpával rá fogsz szokni az esti gurulásokra. Mert végre látsz rendesen. Mintha nappal lenne. Szerencsére az autósokat nem vakítja el mert az okos IQ foncsorozás úgy van megoldva, hogy a LED a parabola tükörre világít, és az szórja szét a fényt az útra. Tökéletesen belőhető az a vonal ameddig erősen világítson. Ellenben így is lekapcsolják a reflektort a szemből érkezők 🙂
A 11-es Alfine agyváltót szokni kell. A terhelés alatti váltásokat nem igazán szereti, főleg a könnyebb fokozatok felé. A komolyabb emelkedőkre nem árt némi erőnlét is. Persze a bordáskerekek cserélhetőek, tehetsz fel előre kisebbet, vagy hátra nagyobbat ha az Alpokba indulnál. A hétköznapi tekerésekhez tökéletesen elegendő. Dobogókőt többször megjártam vele és nem vagyok egy hegyimenő… Ahogy már írtam, a lámpát fixen bekapcsoltam, csak hagy legyek látható nappal is. Az agydinamó forgatása szinte semennyi energiát nem igényel. A fékek fognak mint a satu, pedig ez „csak” egy trekking LX hidrós rendszer.
Az üléspozíció tökéletes, a kényelem szintén. 3-4 órányi túrázás elrepül a nyergében. Néha hiányoltam a teleszkópot, de amikor meg telós trekking van nálam, mindig arra a következtetésre jutok, hogy inkább ne lenne benne. A jó trekking teleszkóp ritka mint a fehér holló és főként drága, ezért nem is rakják szinte semmibe.
Amerre jártam vele, a hozzáértőbb bringások mind megcsodálták. Itthon azért sem a 11-es Alfine agyváltó, sem a Gates szíjhajtás nem mindennapos. És persze többször megvolt az „ez karbon?” kérdés is a szép aluvázra. Persze az árán sokan fennakadtak, hiszen itthon a 2000 EUR azért nem a belépő kategória mint a németeknél, akik imádják a fullos trekking bringákat. Itthon egyébként sincsen könnyű helyzetben aki komoly trekkinget szeretne. A Cube Kathmandutól ez komolyabb felszereltségű, egy Tout Terrain Metropolitan talán unikálisabb, de mindenképpen drágább, a Trek Lync 5 „csak” 8-as Alfine-al elérhető, a Specialized Awol meg igazából teljesen más irányba megy. És most így hirtelen nehéz is lenne még valamit felsorolni, talán a Cannondale Contro 1 tudja ezt a stílust, de az meg telós, és szintén 8-as agyváltóval van.
Viszont aki egyszer kipróbált egy ilyen high-end trekkinget, annak biztosan teljesen más lesz a mércéje innentől kezdve. Sajnos itthon a trekkingeket beskatulyázták ebbe a 150 000-es „jóleszmelóba” kasztba, ezért egyelőre nem trendi még ilyennel beállni a céges mélygarázsba, pedig… és a használati értéke, sőt mi több az értéktartása is sokszorosa mondjuk a Black Lava 2-nek is, mint egy belépő „taligának”! Ja igen, ha rádobsz még egy ezrest (természetesen EUR-ban), akkor a legendás 14 sebességes Rohloff agyváltóval is kérheted.
Forgalmazó: Rose Bikes Hungary
Elérhetőség: www.rosebikes.hu
Ajánlott fogyasztói ár: 1999 EUR
Részletes specifikáció: https://www.rosebikes.hu/bike/rose-black-lava-2-carbon-drive-trekking-men/aid:822239