A húsvéti hosszú hétvége óta az önkormányzatok is jogosultságot kaptak arra, hogy a kijárási korlátozásokról szóló 71/2020. (III.27.) Kormányrendelettől eltérő rendelkezéseket hozzanak a közigazgatási területükön. Ez a tapasztalatok szerint az államinál szigorúbb rendelkezésekhez vezetett, melyek méltatlanul és a várt hatással ellentétesen korlátozzák a kerékpáros közlekedést és kikapcsolódást. A Kerékpárosklub arra kéri az önkormányzatokat és hatóságokat, hogy a kerékpáros útvonalakat lezáró erőiket a gyülekezések feloszlatására irányítsák át az egészséges és távolságtartó kerékpározás ellehetetlenítése, ezzel az autós közlekedés előnybe helyezése helyett.
Budakalász lezárta a Megyeri-híd kerékpárútjának hídfőjét és környékét több mint 10 kilométer kerülőre kényszerítve az átkelni akarókat
Fotó: Mátyás-Peti Csaba
A koronavírus-terjedés megakadályozásának szándékával tökéletesen egyetértve, a kormány által az önkormányzatokra ruházott felelősség súlyát elismerve kérjük az önkormányzatokat, hogy vizsgálják felül rendelkezéseiket. Ne akadályozzák a munkába, vásárolni, szükséges ügyeiket intézni kívánók, illetve a kormányrendelet által engedélyezett szabadidős célból kerékpározók mozgását!
A Húsvét óta hozott helyi rendelkezések a fővárosban és több megyében is a fürdővízzel együtt kiöntötték a gyereket: a fizikai és mentális egészséget segítő kerékpározás helyett a koronavírus terjedéséért is felelős légszennyezés mértékét növelik.
Felhívjuk az önkormányzatok figyelmét arra, hogy kijárási korlátozásokról szóló 87/2020. (III.27.) Kormányrendelet alapján a közlekedési célú kerékpározás mellett a szabadidős sporttevékenység a háztartásokban együtt élők számára közösen, másoktól legalább 1.5 méter távolságot tartva folytatható.
Az önkormányzatok és hatóságok az ennél nagyobb gyülekezéseket feloszlathatják és fel is oszlatják. Kérjük az önkormányzatokat és hatóságokat, hogy a kerékpáros útvonalakat lezáró erőiket a gyülekezések feloszlatására irányítsák át.
Az utóbbi hétvégék kerékpáros közlekedést és sportot ellehetetlenítő intézkedései közül kiemelnénk Budakalász és Tatabánya esetét. Előbbi a Megyeri-híd kerékpárútjának lezárásával, utóbbi a városból kivezető kerékpárutak lezárásával terelte aránytalanul hosszú kerülőkre a környezetbarát és egészséges közlekedést választókat. Több – például balatoni vagy dunaparti – település a rajta átvezető kerékpárutak lezárásával akadályozta a kerékpározást, miközben a településen átmenő autós vagy közösségi közlekedés ellen nem hoztak intézkedéseket.
Az ilyen intézkedések – az államilag ingyenessé tett parkolással – az autós közlekedést helyezik előnybe a kerékpározás helyett.
A kerékpározás a távolságtartás lehetővé tétele közben biztosítja az otthoni munkavégzés miatt különösen fontos testi és szellemi egészséget. A kerékpározás az autós közlekedéssel szemben a levegőt sem szennyezi, ami azért is fontos most, mert nemzetközi kutatások sorban bizonyítják a légszennyezés és a koronavírus fertőzés mértéke közti kapcsolatot.
A Kerékpárosklub meggyőződése szerint a kerékpározást a jelenlegi járványügyi helyzetben nem korlátozni, hanem segíteni szükséges. A helyzet romlása esetén érthető lenne a szabadidős mozgások korlátozása, de felhívjuk a figyelmet arra, hogy még Olaszországban és Spanyolországban sem korlátozták a biciklis munkába és bevásárolni járást, szükséges ügyintézést.
Fontosnak tartjuk, hogy a rendelkezések érthetőek legyenek a lakosság felé, hogy azokat tiszteletben tartsák. A kerékpározás aránytalan korlátozása nem ezt segíti.
Budapesten a Kerékpárosklub komplex javaslatcsomagot állított össze gyorsan és olcsón megvalósítható, hiányzó kerületek közötti kapcsolatokat biztosító kerékpáros útvonalakra. Üdvözöljük, hogy ezt követően egyes utakon elkezdődött a kerékpársávok kialakítása, hogy az eddigieknél többen kerékpározhassanak a közvetlen találkozásokat elkerülve. Kérjük, hogy ezek a fejlesztések állandóak maradjanak, annál is inkább, hogy a főváros korábbi programjaiba igazodnak. A Kerékpárosklub egy hasonló javaslatcsomagon dolgozik vidéki településekre vonatkozóan.
A fővárosban már a dunai szigetek lezárása előtt a pesti alsó rakpart és a kerületközponti utak megnyitását kérte a Kerékpárosklub. Ezzel csökkenthető lenne a kevés városi szabad tér kihasználtsága, több hely nyílna meg az engedélyezett, de a távolságtartást is biztosító szabadidős tevékenységekre. Szigetek esetében tiltás helyett a belépő emberek száma is könnyen szabályozható. Ez az elv más településeken is alkalmazható lenne.
Lakóövezetekben a bécsi példa nyomán javasoljuk a forgalom csillapítását az úttest gyalogos és kerékpáros használata érdekében, hogy a gyalogosoknak ne a parkoló autók miatt szűk járdákon kelljen egymást kerülgetniük.
Kérjük tehát az önkormányzatokat, hogy ne akadályozzák, hanem segítsék a kerékpáros közlekedést és sportot! A nagyobb gyülekezések feloszlathatóak, a fizikai és mentális egészségre viszont mindenkinek szüksége van.
A kerékpározóktól ugyanekkor azt kérjük, hogy tartsanak minimum másfél méter távolságot a velük nem együtt élőktől, és a népszerű szabadidős célpontok helyett keressenek kevésbé ismert úticélokat. A kis forgalom és a kerékpársáv-fejlesztések – melyek vidéki településekre való kiterjesztését is javasoljuk – a városi biciklizést is élvezetesebbé teszik.
Forrás: Magyar Kerékpárosklub