fbpx

Nyugaton már mindenki elektromos montit hajt! De mi vár ránk ebike fronton a következő években?

Az elektromos kerékpárok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a nemzetközi eladásokból, bár ennek hatását itthon csak évek múlva fogjuk érzékelni. Éppen ezért átugrottunk a sógorékhoz, akik minimum 5 évvel járnak még mindig a hazai trendek előtt.

Már ezen cikk megírása előtt, az intrók után csörgött a telefonom, hogy miért futtatunk külföldi boltokat, meg a szegény hazai boltosok, stb…. Egyrészt a Radwelt Michi Knopf-ban jó pár magyar bringás dolgozik, hiszen sokan járnak át nem csak Sopron környékéről vásárolni, itthon ekkora választékot kevés bringaboltban lehet találni, ebike-ból pedig senki sem tud ilyen kínálatot mutatni. Másrészt mi itt a BikeMag-nél úgy gondoljuk, hogy ami jó lehet nektek bringásoknak, azt be kellene mutatnunk! Így esett, hogy egy hideg, hófúvásos napon megnéztük merre halad a pedelec piac.

Több, mint 200 e-bringa a boltban, és további 300 raktáron

Az idei lesz az első év, amikor megfordul náluk az elektromos bringa és a hagyományos aránya, és több ebike fog elkelni mint „rendes” gép. Ezt nézhetjük úgy is, hogy könnyeket hullatunk, amiért ez a trend dübörög a legjobban, de úgy is, hogy van jó pár márka aminek a túlélését jelenti az elektromos közlekedés. Azért tudsz most kiváló KTM Myroon karbon bringát venni, mert közben a palettájuk több mint fele pedelec, amivel vastagon megkeresik azt a kiesést, amit a globális bringa eladások csökkenése okoz. Mivel éves szinten közel ezer ebike fogy a Radweltben, és összességében több ezres eladásokról beszélhetünk ezért eléggé releváns a véleményük ebben a témában.

Az kevésbé lepett meg, hogy nyugati szomszédaink simán átültek az évek folyamán a 600 EUR-s trekkingekről 2-3000 EUR-s elektromos városi kerékpárokra. De az már meglepőbb volt, hogy azért(is) csökkennek a komoly monti eladások, mert bizony eMTB-t vesznek a bringások. És nem, nem csak a 40+ korosztály, hanem a fiatalok is! Van olyan gyártó akinél 60 %-kal estek vissza a hagyományos monti eladások. Nem véletlen, hogy egyre több montis, enduros sztárt szerződtetnek le a cégek, hiszen rajtuk keresztül lehet elérni a huszonéveseket, és nekik lehet eladni az e-montikat. A gyártók komoly energiákat raknak az eMTB fejlesztésekbe, a boltban például volt egy tesztelhető Flyer Uproc7-es fully, aminek nem csak az új Panasonic rendszer az érdekessége, hanem az is, hogy belül a bolygóművében egy kétsebességes „agyváltó” található. Sőt, a Bosch-nál és Shimanonál combosabb 630 Wh-s akkuval szerelik ami félig integrálva van a vázba.

Egyre népszerűbbek az eMTB-ok, és a Radwelt-ben mindenféle motorral találhatsz

Vagy itt vannak a Cube gépek, amiből egymás mellett látunk Bosch intube rendszert és félintegráltat is. A gyártók törekszenek az akku eltüntetésére és ez többé-kevésbé sikerül is nekik. Látogatásunkkor nagyjából 500 ebike volt a Radwelt Michi Knopf-ban raktáron, tehát aki ilyesmit akar venni, az találni fog. 2019-re biztosan több elektromos kerékpár fog elkelni mint motor nélküli és ebbe nem számoljuk bele a gagyi nagyáruházi mammer gépeket. Náluk az eladott ebike-ok fele már 2017-ben is monti volt, és az összes többit adják a trekking/city bringák. A hagyományos city bringák melyeket eddig 4-5-600 EUR-ért vásároltak, gyakorlatilag nullára redukálódtak. Helyette csak elektromosak mennek.

Az új Panasonic rendszer nagyon innovatív, de keveset gyártanak belőle, így a jövője kétséges

2011-ben nyitott a bolt és az első évek pedelec eladásait lassan megszázszorozták. Persze tőlünk nyugatra mindenki jobban keres, de igazából a fejekben keresendő a trend elsöprő erejének az oka. Amíg nálunk státusz szimbólum az autó (legyen az egy 15 éves németből behurcolt kétszer visszatekert órás 3-as BMW) addig 10 km-re Soprontól normál közlekedési eszköz a kerékpár és csak az vesz autót akinek valóban szüksége van rá. Azt is ésszel, a lehetőségeihez mérten.

Tőlünk nyugatra már megszokott a rendszám az s-pedelec bringákon

Amiben jelentősen előttünk járnak az osztrákok, németek, svájciak az a szabályozás kérdése. Hazánkban még a pedelec szabványt sem sikerült törvénybe iktatni, pedig az uniós törvény felülírná a helyi rendelkezéseket. Ahogy a képen is látható a 25 km/h-s tempó felett rásegítő kerékpárokat rendszámmal, rendszám világítással, nappali menetfénnyel kell ellátni és persze kötelező rájuk a biztosítás is. No meg a helyi rendőrök ezt ellenőrzik is, nem csak törvény van rá. Itthon egyelőre szabad rablás van ezen a téren (bár 300 W-ban meg van húzva a motor teljesítményének a határa), de hamarosan biztosan változni fog ez is.

A szervizeket is kihívás, illetve fejlődés/fejlesztés elé fogja állítani az ebike trend térhódítása, de ennek részben örülniük kell majd. Minden Bosch szoftver tartalmaz egy beállítható szervizintervallum mérőt, akárcsak az autóknál. Bizonyos időnként be kell vinned a gépet a szervizbe, hogy átnézze a szerelő és a szükséges javításokat elvégezze. Az 50-80 Nm-es nyomatékot leadó villanymotorok zabálják a láncokat, 1000 km után figyelmeztet a rendszer, hogy vidd szervizbe, 1200-nál pedig letiltja a rásegítést. 1000 km-nél még elég csak láncot cserélni, de ha túlfutsz rajta, akkor már sort és első lánckereket is cserélni kell, ami teljesen más nagyságrend anyagilag. Tehát ugyanúgy a felhasználót védi mint az autók esetében. Persze meg kell majd venniük a Bosch műszereit, eljárni oktatásra, illetve vizsgázni belőle és akkor még itt a Shimano, a Panasonic, stb. Tehát vaskos összegeket be kell majd fektetniük eszközökbe, ellenben drágábban lehet majd javítani az elektromos kerékpárokat, hiszen minden bonyolultabb rajtuk, nagyobb súlyokat kell mozgatni és nyilván a befektetett összegeket is ki kell termelni. Aki pedig nem akar majd ilyen irányban befektetni attól a vevők átmennek majd ahhoz ahol felkészültebb a bolt.

És végül de nem utolsó sorban mi várható a következő években ebike fronton? A Bosch 2019-ig biztosan nem jön már ki újdonsággal, utána várható majd a 600 Wh-s akkumulátor. A régi Panasonic, amit nyeregcső mögé szerelnek, már csak klasszikus városi bringákban fog futni amíg igény van rá, az új rendszerük pedig nem lesz olcsóbb, mivel kicsi a legyártott mennyiség és csak a Flyer szerel vele egyelőre. A Bosch és a Shimano fog tarolni, bár ez utóbbi egyelőre hátrányban van a vázba integrált akku hiánya miatt. A Cube és Focus által is használt Fazua is egyre erősödik, a gyártók látnak benne fantáziát és ha megfelelő mennyiséget tudnak gyártani, akkor jók lehetnek.

Ami nagy változás lesz azt a Focus Project Y már előre jelezte tavaly. Olyan rendszerek, melyeket könnyen levehetsz, és ekkor egy könnyű hagyományos bringát kapsz, illetve a kisebb teljesítményű és hatótávolságú, de könnyű elektromos hajtások, amik csak annyit segítenek rá neked, hogy lendületesebben tudj haladni. Így egyre több országúti bringa lesz kiegészítő elektromos rendszerrel, amit egy-egy nagyon meredek emelkedőn tudsz majd használni. Tehát ez vár ránk bringásokra a jövőben, de a választás lehetősége mindenkinek meglesz. Aki akar ebike-ra vált, aki nem az választhat hagyományosat, de felesleges az egyiknek a másikra köpködnie, mert egyik sem létezhet a másik nélkül.

A régebbi Radwelt Michi Knopf anyagainkat itt találod:

Radwelt Michi Knopf: a magyar vásárlókat is várja a megújult kerékpárbolt

Radwelt Michi Knopf: a Bikepalast keleti bástyája, ahol megtalálhatod és kipróbálhatod…

Radwelt Michi Knopf: Kerékpárbolt álomország tengerpartján… – videó

Kontakt:

www.radwelt.co.at
https://www.facebook.com/RADWELT.MK

információ magyar nyelven:
csaba@radwelt.co.at
0043 660 2849-555

A magyarországihoz képest alacsonyabb ÁFA-kulcs miatti kedvező árakat még vonzóbbá teszi az a tény, hogy Ausztriában március és április hónapban minden elektromos kerékpár úgynevezett mobilitási támogatásban részesül, melyet a Radwelt kerékpárüzletben a magyar ügyfelek is igénybe vehetnek. Ennek mértéke átlagosan a vételár 8%-a vagy maximálisan 400 Euró.

(X)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo