fbpx

Newmen Phase 30 Light: az xc kerekek új etalonja

A kerékszettek az elmúlt 10 évben jelentős átalakuláson mentek át: először a 29er, majd 27,5” felniméretek, aztán a 142mm-es, majd 148mm-es papucstávolság, majd az egyre szélesedő felnik, új rotorok, karbonfelnik relatív térnyerése, végül a különböző alternatív alapanyagú küllők, csak hogy a legfontosabb újításokat említsük. A tesztben szereplő kerekek pont az utolsó újításra példák: a felnik mellett a küllők is karbonból készültek, ennek köszönhetően pedig országúti kerekeket megszégyenítő, 1180 grammos tömeggel büszkélkedhet a szett.

Ahogy látjuk tehát bőven volt újítás a kerekek terén, és valljuk be, egy modern, boostos, 30mm belső szélességű, 29er karbonfelnis kerékszett minden tekintetben ég és föld egy oldschool, gyorszáras, keskeny felnis régi csúcs 26os szetthez képest (árban is persze 🙂 ), és azt gondolom nyugodtan kijelenthetjük, hogy a jelentősen megváltozott vázgeometriák mellett a teljes kerékpározási élményt legjobban befolyásoló újításról beszélünk.

A tesztben szereplő kerekek fő különlegessége, ahogy már említettem a speciális karbon küllők. Nekem most hirtelen csak országútis vonalról rémlik egy régi karbon küllős szett a Mavictól. Montinál karbon küllőkre eddig jellemzően full karbon kerekeknél volt példa, mint például a Bike Ahead Composites vagy Syncros csúcs szettje, de ezeknél a küllők teljesen egy egységet alkotnak az agyakkal és felnikkel, úgyhogy ez elég speciális helyzet.

Az alternatív anyagok küllők tehát viszonylag friss újítások: a régi klasszikus alu küllős Mavic Crossmax SLR kerekek óta nem nagyon használt senki más anyagot, mint a jó öreg acél. Az állóvizet a PI Rope német gyártó kavarta fel, akik a Newmennel társulva 2018-ban textil küllős kerekeket dobtak piacra. Bár tömegben tényleg elképesztő szintre jutottak ezek a szettek, volt alkalmam kipróbálni textil küllős kerekeket, és az oldalirányú rugalmasságuk nekem személy szerint kicsit zavaró volt, bár a máshonnan nézve abszolút érezhető többletkomfortot is adott az a szett.

Vélhetőleg hozzám hasonlóan nem mindenki volt maradéktalanul elégedett ezzel a rugalmassággal, úgyhogy tavaly megjelentek a VONOA karbon küllők a piacon. Míg a PI Rope textil küllők darabja kb 2.2 gramm, a karbon küllők 2.8 grammosak, viszont mivel igen erősek és merevek, ezért 24db is elég belőlük kerekenként, tehát a teljes tömegben elenyésző a különbség. Fő különlegességük, hogy használati oldalról semmi különleges nincs bennük: az acél küllőkhöz hasonlóan lehet őket centírozni és szükség esetén cserélni. Először országúti kerekekben használta őket a Newmen, aztán a pozitív tapasztalatoknak köszönhetően megjelentek a montis verziók. Én az első generációs országúti szettet már egy éve nagy megelégedettséggel, minden gond nélkül használom, így alig vártam, hogy a montis verziót is tesztelhessem.

A karbon küllők mellett az új szettnél a felnik is kaptak egy ráncfelvarrást, változatlan tömeg mellett még nagyobb megbízgatóságot ígérve. Én az elődöt 3 éven át nyúztam minden probléma nélkül, úgyhogy a stabilitással szerintem eddig sem volt probléma, de egy kis plusz erősítés sosem árt.

Ami az általában száraz műszaki paraméreket illeti, a szenzációs 1160 grammos össztömeg döbbenetes, 130kg-os súlylimittel párosul! Mindezt 29er méretben, 30mm belső szélességű felnikkel, kerekenként 24db karbon küllővel, 6 csavaros tárcsarögzítéssel (!), XD rotorral.
A Newmen egy fajta agyat gyárt, ami Fade névre hallgat (utalva a néma racsnihangra), 175kg súlylimittel, xc-től tetszőleges nyomatékú e-bikeokig és dh-ig bármire, mindezt meglehetősen alacsony, 114/240 grammos tömeg mellett. Ezeknek egy továbbfejlesztett, könnyített verziója található a szettben, egyedi küllőfuratokkal (a vastag karbonküllőkhöz méretezve).

Ha pedig valaki még masszívabb szettet szeretne pl. egy közepes rugóúttal bíró fullyba, jó hír, hogy a gyártó készített egy Trail verziót, 150kg-os súlylimittel, ami annyiban különbözik az alap verziótól, hogy erősebb hátsó felnit kapott, így annak a szettnek 1250 grammos az össztömege, amivel valljuk be, hogy duzzogva még ki lehet egyezni!

Na de milyen menni vele?

Az új szettet hazai maratonokon, xco-kon, épített traileken használtam az ország különböző pontjain, plusz a Salzkammergut Trophy-n is ezzel indultam, szóval kb fél évnyi aktív használat van eddig benne. Röviden eddig semmilyen probléma nem jött vele elő, pedig kapott már mindent, amit egy xc kerékszett kaphat.

A gyorsíthatósága semmihez nem hasonlítható, bármilyen gyengeségnek pedig a nyomát sem érezni rajta, egyáltalán nincs vele az az érzésed, hogy óvatosan kellene vele menni. Kifejezetten kéri, hogy hajtsd meg felfelé, aztán rakd szét lefelé és egy percig se gondolkozz azon, hogy chicken line vagy drop, mert megsértődik… Akármilyen elvakult gramm-mániás vagyok, a funkcionalitás nekem legalább annyira fontos, mint a tömeg, és ez a kerékszett úgy tud pofátlanul könnyű lenni, hogy ez semmilyen kompromisszummal nem jár az használat közben.

Sőt a karbon küllők egészen komoly merevséget adnak a szettnek. És itt most ne arra gondolj, hogy szétráz (bár fullyban teszteltem, úgyhogy arról nem tudok nyilatkozni, hogy merev bringával milyen érzés), hanem amikor berakod a kanyarba egyáltalán nem érzed, hogy csavarodik, sem akkor, amikor hirtelen nyomot váltasz, mindig pontosan úgy megy és oda megy, ahova akarod. Centírozni ennyi idő alatt egyszer sem kellett, az agyak csapágyai a sarazások ellenére pontosan úgy forognak, mint új korában, ahogy annak lenni kell. A rosszabbul sikerült érkezéseket is zokszó nélkül viselte, a karbon küllőknek köszönhetően pedig kétséged sincs afelől, hogy itt minden leadott watt veszteség nélkül megy át a hátsó kerékre.

Kíváncsiságból egy Cube AMS Hybrid ONE44 kerékpárba is beépítettem a kerekeket, hogy kicsit jobban feszegessem a határait. Ez egy 140mm-t mozgó könnyű pedelec, a Bosch új SX motorjával, úgyhogy hivatalosan ebbe egyértelműen a Trail verzió lenne az ideális választás, de mivel messze vagyok a súlylimittől, úgy voltam vele, hogy ezt is bírnia kell. A gyári kerékszetthez képest ezzel a cserével egészen döbbenetes, közel 2kg ugrott le a bringáról, ami persze a kerekek mellett a könnyebb tárcsáknak, sornak és gumiknak volt köszönhető.

Ezzel a bringával már közelebb éreztem magamat a határaihoz, de ha az ember kicsit nagyobb odafigyeléssel és alacsonyabb testtömeggel használja, még egy ilyen agresszívabb bringában is teljesen megállja a helyét, hiába mutat ez jelentősen túl az ajánlott felhasználáson. Más kérdés, hogy egy ennyit mozgó trail bringánál én személy szerint már pont ki akarom élvezni azt, hogy nem nagyon kell figyelnem semmire, ezért ott maradok a gyári (szintén Newmen) masszív alu kerekeknél, de ez az extra könnyű kerékszett (az alacsony profilú xc gumikkal) kétségtelenül jelentősen megnövelte a bringa fun faktorát.

Összefoglalva azt gondolom, hogy igazi etalon kereket sikerült készítenie a Newmennek: zavarba ejtően könnyű, stabil és maximálisan megbízható. A full karbon kerekekkel szemben ez probléma esetén könnyen javítható, a textil küllősökkel szemben pedig oldalirányban is kellően merev. XC-maraton felhasználásra még nagyobb súlyú bringások alá is bátran ajánlom, illetve ne felejtsük el a Trail verziót sem, amivel igazi súlyrekorder all-mountain / ebike bringát lehet építeni.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo