fbpx

Nem történt meglepetés Veronában: Jai Hindley a Giro d’Italia győztese!

Minden úgy történt, ahogy arra számítani lehetett: Jai Hindley (Bora-Hansgrohe) nem hazudtolta meg magát, és ugyan rosszabb időt ment, mint legnagyobb ellenfele, az olimpiai bajnok Richard Carapaz (Ineos Grenadiers), de a királyszakaszon megszerzett előnye megmaradt az ausztrálnak, aki ezzel történelmi dicsőséget szerzett hazájának. A veronai időfutamot Matteo Sobrero (BikeExchange-Jayco) nyerte meg. Számunkra a legfontosabb, hogy Valter Attila (Groupama-FDJ), Fetter Erik (Eolo-Kometa) és Peák Barnabás (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) is teljesítette a távot, befejezve ezzel a magyar sport történelmében egyedülálló körversenyt.

Eljött ez a nap is: a Giro d’Italia 105. kiírása Veronában fejezte be történetét, és tett pontot egy magyar szempontból sporttörténelmi jelentőségű esemény végére. Veronában eddig három alkalommal – 1984-ben, 2010-ben és 2019-ben – rendeztek Grande Finalét, legutóbbi alkalommal épp Richard Carapaz örülhetett itt a rózsaszín trikónak. Az ecuadori versenyző most is nagyon közel volt a tűzhöz, de a fogadóirodák által előzetesen a legesélyesebbnek jósolt kerékpáros a tegnapi szakasz utolsó három kilométerére teljesen elfogyott, legnagyobb vetélytársa, Jai Hindley pedig kihasználta vetélytársa gyengélkedését, és átvette tőle a maglia rosát.

Fotó: giroditalia.it

A veronai időfutampálya 17,4 km-t nyomott a latban, a táv felénél egy negyedik kategóriás, 4 km hosszú, átlagban 5,2%-os emelkedővel. A Giro utolsó napja esősnek ígérkezett, így a csapatoknak a kerékpárok kiválasztásánál fokozott figyelemmel kellett lennie. A versenyzőket – összesen 149-et, ennyien fejezték be tehát az idei kört – az összetett sorrend szerint, fordított sorrendben indították. Ez alapján honfitársaink közül Peák Barna ült nyeregbe legelőször, s 24.59-es idővel teljesítette a távot, ezzel pedig a 48. helyen végzett. Nem sokkal később Fetter Erik is megkapta a zöld lámpát: magyar bajnoki trikóban versenyző kerékpárosunknak pedig 24 percre és 13 másodpercre volt szüksége, ami a 23. helyet jelentette a számára. Legmagasabban jegyzett versenyzőnk, Valter Attila is hozta a kötelezőt, s Fetter Eriknél egy kicsit rosszabb idővel, 24.29 alatt ment végig a pályán, amivel a 31. helyen zárt. Mindhárom honfitársunk így kiváló időt ment, és sikerült is a mezőny első harmadában végezniük, ami remek eredménynek számít, hát még az, hogy épségben végigtekerték a Girót.


A mai időfutamon megszületett az idei Giro ötödik olasz szakaszgyőzelme: a bajnoki trikóban tekerő Matteo Sobrero brutális időt hajtott, 22.24-es ideje 46,6-os átlagot jelentett a távon. Második legjobb idővel Thymen Arensman (DSM) végzett, harmadiknak Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) jött be, aki talán maga is meglepődött, hogy eljutott Veronáig.

Matteo Sobrero fél percet vert társaira – teljesen megérdemelt olasz győzelem a záróetapon. Fotó: Giro Twitter

A verseny lényegi kérdései már a korábbi szakaszokon eldőltek. Egyedül a rózsaszín trikó, illetve a fehér trikó esetében lehetett még változás, de ezekre vajmi kevés esély mutatkozott. Az utolsóként rajtoló Hindley-t hatalmas ováció kísérte végig a pályán, az ausztrál pedig másfélperces előnye ellenére keményen odatette magát, és mindössze néhány másodperccel maradt el a jobb időfutammenőnek számító Carapazzal szemben. A 29. életévét ma betöltő versenyzőnek más oka nem volt az örömre – kétségtelen, hogy a második hely is hatalmas teljesítmény -, a veronai arénában ugyanis Hindley ölthette magára a maglia rosát. Ausztrál kerékpáros korábban még soha nem nyert Girót, így Hindley elmúlt hetekben nyújtott teljesítményével többszörösen is történelmet írt. A Bora csapatánál pedig nincs boldogabb csapat a világon, hiszen a legnagyobb sztár, Peter Sagan eligazolása után igen gyorsan találtak egy versenyzőt, akire lehet építeni az együttest a későbbiekben – mind sport, mind marketing szempontból. Összetettben a harmadik helyen Mikel Landa (Bahrain-Victorious) végzett, a negyedik helyre pedig az élete utolsó, 11. Giróján szereplő, “Cápa” becenévre hallgató, a visszavonulását verseny közben bejelentő Vincenzo Nibali (Astana Qazaqstan) ideje volt elég.

Jai Hindley erre a napra örökké emlékezni fog – a Giro első ausztrál győztesét köszönti a Veronai Amfiteátrum. Fotó: Giro Twitter

A maglia biancát teljesen megérdemelten a verseny egyik felfedezettje, Juan Pedro López (Trek-Segafredo) viheti haza, aki 10 szakaszon keresztül viselhette a rózsaszín trikót. A spanyol versenyző vélhetően legszebb álmaiban sem gondolt erre, hát még arra, hogy a versenyen ő tölti majd el a legtöbb napot rózsaszínben. A maglia ciclamino, azaz a legjobb sprinternek járó ciklámen trikó Arnaud Démare-t illeti. Valter Atiák nagyot dolgoztak francia kapitányukért, aki tette is a dolgát, és három szakaszgyőzelemmel, toronymagasan megnyerte a pontversenyt. A hegyeken Koen Bouwman (Jumbo-Visma) verhetetlennek bizonyult, a holland versenyző két szakaszgyőzelemmel a háta mögött int búcsút a Girónak. Legjobb magyarként Valter Ati a 35. helyen végzett, őt követi Fetter Erik 83., majd Peák Barna 110. helyével. Mindhárom magyar esetében – de különösen Fetter és Peák tekintetében, akiknek ez volt az első Grand Tourjuk – megsüvegelendő teljesítmény, hogy végigcsinálták ezt a három hetet, ráadásul tisztességesen helytálltak. Ati sporttörténelmet írva szerzett egy negyedik helyet, Erik többször szökésbe került, Barnának pedig egy 13. hely a legszebb eredménye az idei Giróról.

A veronai időfutam után Fetter Erik értékelte élete első Grand Tour szereplését. „Véget ért a Giro d’Italia, és nagyon örülök, hogy ma szép helyen sikerült zárnom. Ezzel is és egyébként az egész versenyen elért eredményeimmel elégedett vagyok, hiszen minden egyes szakaszon teljesíteni tudtam a feladataimat, megfeleltem az elvárásoknak. Úgy érzem, hogy nem maradt bennem több, ma beleadtam mindent, ami még bennem volt, és ez jó érzés. Örök emlék marad 2022 májusa. Most a csapattal közös záróvacsora vár ránk, és holnap már indulok is haza” – összegezte élményeit az Eolo-Kometa 22 esztendős kerékpárosa.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo