Tavasszal a koronavírus-járvány okozta szigorú megszorítások alatt eddig nem tapasztalt mértékű kerékpársávot jelölt ki a fővárosi önkormányzat, ráadásul olyan nagy forgalmú helyeken, ahol eddig autók közlekedtek. Az online oktatás és az otthonról dolgozás időszakában ez nem jelentett óriási problémát, hiszen kevesebb gépjármű közlekedett az utakon, ezenfelül szívesebben ültek fel az emberek a kerékpárokra a távolságtartás miatt. Viszont ősszel egyelőre úgy néz ki, hogy a gyerekek visszatérnek az iskolákba és ezzel ismét többen fognak autóba szállni, ami gondokat okozhat a négy keréken haladók számára, ezért végig kell gondolni, hogy melyik kerékpársáv maradhat és melyiket kell megszüntetni.
Természetesen óriási ellentétek vannak a különböző oldalakon állók között, az autósok egy része elképzelni sem tudja, hogy a kerékpársávok a helyükön maradjanak, míg rengeteg kerékpáros kiáll a kerékpársávok mellett, és a politika is felhasználja a kerékpársávok ügyét, mindkét oldal próbál belőle politikai előnyt kovácsolni. A helyzet nem egyszerű, egy olyan városban nehéz megtalálni a jó megoldást, ahol gyakorlatilag az emberek belefulladnak a saját autóikba, addig menthetetlen lesz a főváros amíg rá nem jönnek vagy rá nem kényszerítik az embereket a változásra. Persze nem csak a kerékpár a végleges megoldás, hanem többféle életképes közlekedési módot kell létrehozni, ami alternatíva lehet a jelenleg autóban szenvedők számára.
Egyelőre pontosan nem tudni, hogy melyik sáv fog maradni és melyik szűnik meg, már többféle verziót lehetett hallani az ügyben. A döntés Karácsony Gergelyéké lesz, de a főpolgármester sem tudott végleges választ adni ebben a kérdésben, annyi biztos, hogy lesznek sávok amik megmaradnak és lesznek amiket megszüntetnek. Jelenleg még a tavasszal bevezetett rendszer működik, de pár napon belül lesz változás.
Valószínűleg a Magyar Kerékpárosklub értesülése közel áll a valósághoz, hiszen ők rendszeresen aktívan részt vesznek a kerékpárutak tervezésének segítésében. A nyilatkozatuk itt olvasható:
“A Magyar Kerékpárosklub üdvözli a nagykörúti, Bartók Béla úti, Villányi és Tétényi úti kerékpársávok megtartásáról hozott, Karácsony Gergely főpolgármester által bejelentett döntést annak ellenére, hogy a Nagykörút józsefvárosi szakaszán nem a körút átfogó megújulását szolgáló megoldás születhet.
Ahol helyet adnak a kerékpározásnak, ott azt használni fogják: a Nagykörút pár hónap alatt Budapest 2. legnépszerűbb kerékpársávja lett napi 4-5000 használóval az Oktogonnál.
A körúti biciklisáv vonzó kapcsolatot nyújt a kerületek között, segít kerékpárra váltani azoknak az akár autóval közlekedőknek is, akik még nem indultak el biciklivel. A kerékpársávok egyszerre csökkentik a járdán biciklizők számát és autóval is kiszámíthatóbb helyzetet teremtenek.
Régi tartozás és törvényi kötelesség is helyet adni a kerékpározásnak Budapest főútvonalain, ami nélkül a főváros pártokon átívelő támogatással 2014-ben és 2019-ben is elfogadott mobilitási terve sem lenne teljesíthető. Gyors megoldással más utakon is kerékpársávokat lehetne felfesteni a Kerékpárosklub szerint.
A koronavírus terjedése miatt is fontosak a kerékpársávok: biciklin olcsón, egészségesebben és forgalmi dugók nélkül elkerülhető a vírus.
A főpolgármester bejelentette, hogy programot indítanak a Nagykörút megújítására, amit 22 civil szervezet kért. A megújulás alapköve lehet a kerékpársáv, de közlekedésen túlmutató megoldás kell az élhető belváros hiányára, a lakók, kereskedők és vendéglátósok problémáira, hogy közlekedési folyosóból újra virágzó korzó lehessen a Nagykörút.
Arra biztatunk tehát mindenkit, hogy bringázzon hétköznap is! Meglepő lesz, milyen sok élethelyzetben kézenfekvő megoldás a kerékpár!”