fbpx

Merida eOne-Sixty 700 teszt: vérbeli enduro gép Shimano EP8 motorral

Minden teszt bringát várok valamiért, ha más nem a kíváncsiság hajt. A most tesztelt Merida eOne-Sixty 700 azért izgatott nagyon, mert az analóg kistesóját a One-Twenty 7000-et hajtom most, és nagyon szeretem. Persze, hogy kíváncsi vagyok, mit tud a nagy vas?! Igazából, leginkább az analóg tesójához, a klasszik One-Sixtyhez lehetne hasonlítani, de sajna azt még sosem nyúztam. Feltételezhetően, lenne különbség a két névrokon közt, már csak a geometriai adatok alapján is, illetve az analóg verzió Float linkes rugóstag bekötésű, az elektromos verzió fix bekötésével ellentétben. Ráadásul az elektromos verzióban hátul 27,5-es, elöl pedig 29-es kerékméret van, míg a másikban mindkettő 27,5 colos. Ezekután fura lenne, ha nem lenne kicsit más a két bicaj.

A váz ennél a modellnél alumínium, ami engem nemhogy nem zavar, de inkább örülök is neki, mármint, ha az enyém lenne, hisz itt a súly már nem igazán számít. A eOne-Sixty 700 konkrétan 24,8 kg pedállal, L-es méretben, ha karbonból lenne, akkor meg mondjuk kb. 24 kg lenne. Így is, úgy is szar emelgetni, nem az a szűk kiló fogja megváltani a világot. Viszont az alu vázas modellek érezhetően olcsóbbak, talán a hőelvezetés is jobb, de főleg szerencsés, hogy bár a karbon, egy fantasztikus anyag, de egy ilyen nagy súlyú bicaj ha eldől akkor azért az nagyobb eséllyel sérül, ha szerencsétlenül odacsapódik valamihez, mint mondjuk egy 9 kilós XC bicaj. Szóval ennek is meg van a pozitívuma. A karbon egyik nagy előnye, hogy szebb formájú vázakat tudnak belőle faragni, de ez ebben az esetben pont nem teljesen igaz. A Merida ugyanis kimondottan pofás, vagány, agresszív kiállású gépet csinált aluból is.

A szép mozgásért egy FOX Float DPX2 Performance tag felel. És meg kell hagyni, remekül teszi a dolgát. Meggyőződésem, hogy ez sokat dob az amúgy is szuper bicajon, erről még később írok.

A teló egy Marzocch Z1 Ebike+, hát nem lett a kedvencem, szépen mozog ugyan, de láttam már precízebben illeszkedő becsúszó és láb kombót.

A 4 dugattyús Shimano SLX fékek, 203-as tárcsákkal még mindig hatalmasat fognak, nagyon jól jön nagyobb tempónál a nehéz bicajhoz. Mindenféle ujjfáradás nélkül lassít, vagy könnyedén állítja első kerékre a bicajt, ha épp ez a vágyad.

A váltó Shimano XT, amire pedig szükség is van, bár az SLX is hibátlanul vált, de az ebike-okon annyival nagyobb terhelést kap a váltó, hogy szerintem hosszútávon jól jön, hogy erősebb, tartósabb XT-t kapott.

Shimano CRE 80 hajtókarokkal, valamint 34-es tányérokkal és 10-51-es FC-M6100 sorral szerelik. Ez kimondottan széles áttételi tartományt biztosít, ami jól jön majd a brutál meredekeken, illetve ha lemerülne az aksi. Nem minden ebike-on van ilyen széles tartomány, mert amúgy a felhasználók többsége nem igazán váltogat pörgős áttételre, hanem a motor nyomatékára támaszkodva, a hosszabb áttételekkel nyomja fel a hegyre, de azért elvileg mindennek jobb, ha pörgetsz. A térdedtől kezdve, lánc, sor, belső alkatrészek, sőt az aksi is elvileg tovább bírja úgy halottam. De az tuti, hogy technikás felfeléken kevésbé tudsz megakadni vele. Többnyire mikor a lassú áttétellel haladsz fölfelé és egy szikla vagy gyökér miatt egy pillanatra nem tudsz tekerni, akkor a motor is elveszi ugye a rásegítést és olyankor egy ebike nagyon hamar lelassul, elindítani viszont önerőből nagyon nehéz lesz kemény áttételen….

A kerékagyak Shimano SLX Microspline, – én szeretem őket – Merida Expert TR, aszimmetrikus felnikkel fűzve. Ilyen van a másik bicajomban is, jó súly, erős is, 29 mm széles belső rész. Baromi jól szerelhető, könnyen felmegy a gumi és jól zárja a levegőt.

Gumik a Maxxistól vannak, elöl Assegai, hátul pedig Agressor. Mindkettő 2,5 colos, de elöl a puhább tapadósabb 3 komponensű, míg hátul a keményebb tartósabb dual compound van. Kiváló mindenes gumik, komoly stabilitást és biztonságot adnak. Nagyon agresszívan, de mégis kontrolláltan tudtam velük menni.

A kiegészítők, mint a dropper, nyereg, kormány és kormányszár mind Merida termék, de teljesen jók, felveszik a versenyt nagy márkák termékeivel. A nyereg kényelmes, a dropper (170mm) nekem hosszútávon is hibátlanul működött, a kormány 35 mm-es befogójú természetesen és 780 mm széles, 20 mm emeléssel. A kormányszár pedig 40mm hosszú, amit pont jó erre a gépre.

Külön említést érdemel, hogy lámpákkal érkezik. Hátul egy USB töltős kecses darab van, míg elöl egy a bicaj aksijáról működő Lezyne lámpa ékeskedik, ami a kijelző menüjéből kapcsolható, csak nem a legszerencsésebb módon szerintem. Ok ritkán kell hirtelen bekapcsolni, de ahhoz ne kelljen már egy menürendszerben matatni. Mi van, ha jön egy sötét alagút?! A másik kis bibi vele, hogy pont előtte mennek el a bovdenek, ami egy kicsit azért kitakarja fénycsóvát. Amúgy kimondottan jól néz ki és a fényereje is megfelelő, na nem éjszakai DH versenyre, de úgy a mindennapokra.

Van még egy kis kedvesség a Merida részéről, a nyereg alatt egy kis kemény tokban van egy multitool, ami nagyon hasznos tud lenni, ha baj van. Praktikus, zörgés mentes és pofás kis tokot kapott, nekem ez nagyon tetszett. Mondjuk még egy fokkal jobban tetszene, ha az olyan méretű torxok helyett, amik amúgy nem nagyon kellenek a bicajhoz, lenne benne egy láncprés is, mert egy jó kis láncszakadásnál kevés nagyobb szívás van terepen. Ebike-on ráadásul nagyobb ennek az esélye.

On the trail…

A Shimano EP8-as legújabb, 85 Nm-es motorja, elvileg könnyebb, halkabb és erősebb is lett, mint az elődje. Picivel talán tényleg csendesebb is, de ennek nagy jelentőségét amúgy nem látom, az előző sem volt zavaróan hangos. Igazából csak felfelé hallani a motort. A hangja inkább a vékonyabb hanglejtésűek közé tartozik. Viszont van egy minimális tompább csattanás, amikor a szabadonfutója ki vagy bezár. Ez ilyen, nem hibája, tulajdonsága. Elsőre fura, de hamar megszoktam. A nyomatékot szépen tolja rá, ebben látok igazi fejlődést és ez nálam amúgy is fontos kérdés. A szuflát amúgy egy 630Wh-s aksi szolgáltatja, amit sajna nem sikerült teljesen kitapasztalnom, hogy mit bír, de érzésre úgy gondolom itt is van fejlődés és szerintem javult a hatótáv. A Boost üzemmód ezen a bicajon is már inkább a motorozásra hasonlít, nagyon nagy élmény, de sportnak kicsit karcsú, inkább csak olyan lightos, teljesen aerob tekerés. Egyszerűen nem tudom vele a pulzusom 140 fölé vinni, de az átlag is csak 100-110 egy 1500 méter szintemelkedésű és kb. 40km hosszú túrán (ja és ez még csak Trail mód volt, nem is Boost). Emiatt másfélszer olyan vastagon kell rá felöltözni, mint egy analóg bicajra! A Trail üzemmód a leghasználhatóbb, itt már azért kért némi saját wattot is, de még mindig fáztam rajta, szóval megszakadni nem kell. Van ugye még egy Eco funkció is valamiért, na ebben melózhatsz bőven, mert itt csak keveset ad hozzá, de épp ezért ez a legbringásabb, itt ugyanúgy szenvedhetsz, izzadhatsz mint egy analóg gépen, viszont ez már tényleg egész napos túrára is jó lehet. És persze van Walk üzemmód is, ha tolni kellene. A különböző üzemmódok természetesen egy applikációról programozhatók, azaz a saját súlyunkhoz, erőnkhöz és igényünkhöz állíthatjuk a rásegítés mértékét, és ezt érdemes is megtenni, mert amúgy súly és kondi függő nagyon, hogy kinek mi az optimális. Nekem pl tuti az Eco és a Trail közé kéne valahova belőni, hogy azért valamit adjon a motor mégis, de nekem is kelljen még bele erőt tenni.

Fölfelé nem nagyon létezik előtte lehetetlen. Ahol még fel lehet menni egy bicajjal, úgy értem van elég tapadás, és még nem dőlsz hátra a meredekség miatt, ott ez felmegy. És ez valami kurva jó élmény, új dimenzióba helyezi a bringázást. Olyan ösvényekre lehet vele belátogatni, amit XC vagy Trail bicajjal nagy ívben elkerülök, mert annyira fájdalmasan meredek, hogy többnyire inkább csak tolás lenne. Ez meg megy fel, mint egy mozdony. Csak jó előre kell terhelni, hogy ne dőlj hátra vele, ahogy tol. Emiatt jobban igénybe is veszi a felsőtestet, mint egy analóg bicaj, de ez nem baj, sőt kimondottan tetszik. Legalább ennyit kelljen már bele tenni a ridernek is.

A geometria és az üléspozíció amúgy teljesen rendben van fölfelé és lefelé is jó helyen ülsz, könnyen megtalálod rajta az ideális testhelyzeted. Mondjuk szerintem ahhoz nagyon el kellene cseszni egy ebike-ot, hogy fölfelé ne érezd jól magad rajta, mert kb. magától megy. A lockout használata is lényegében értelmét veszti.

Nézzük inkább lefelé, ott már nagyon komoly elvárások vannak egy ilyen géppel szemben. Mégiscsak majd 2 milla és 160 mm rugóút, itt nem szabad hibázni. Nem is hibáztak, hatalmas élmény vele lefelé veretni. Nagyon jól ráfekszik a terepre, súlypont is jól lent van, úgy lehet vele kanyarodni vagy rézsűn veretni, hogy végig tapadáshatáron csúszik mindkét kerék, de még sincs az az érzésed, hogy most fogok pofára esni, hanem inkább, hogy ez mennyire jó már, és ha mégis megcsúszik jobban, akkor könnyen visszaszerezhető a kontroll. Mindezt nem akadozva, remegve, hanem olyan jól mereven a terepre varrva, könnyedén, simán teszi, mint egy jó puha DH gép. A rugózás amúgy tényleg ilyen nagyon puha és sima, de mégsem sikerült felkoppantani, sőt igazából még puhábbra is állíthattam volna. Bőven maradt benne tartalék még egy nagyon elcseszett ugrásra is. Mondom nagyon jó ez a tag benne. A teló is egész szépen teszi a dolgát, de annak a nálam lévő gépben volt egy pici kottyanása, ami nekem nem tetszett. Lehet ez a titka a sima mozgásnak? Nem tudom ez mennyire tipikus és normális a Marzocchi villáinál, lehet csak nekem volt pechem.

A nagy stabilitásnak, amit nyújt, sanszos, hogy van némi köze a felemás kerékmérethez, mert ugye ebben hátul 27,5-es van, elöl pedig 29-es, ezt most csak így érzésből tippelem, de mindenesetre bejött. A gyors, veretős lefeléken is a talajhoz van ragasztva a bicaj, nagyon együtt él vele. És végig megvan az az érzésed, hogy erre a bicajra bátran számíthatsz, nem fog sem szétesni sem hirtelen elfogyni, sőt úgy érzem messze jártam a határaitól. Pedig azért igyekeztem.

A szűkebb részeken sem volt rossz, szépen át lehetett fűzni ezeken is, bár meggyőződésem, hogy ezeket nem oda tervezték, hanem inkább a tempós helyekre.

Összességében egy hatalmas élményt adó kemény enduro gép, ami lefelé a durvább részeken él igazán. Fölfelé, mint minden ebike, könnyedén felvisz sokszor a csúcsra, hogy aztán jókat verethess a legdurvább lejtőkön is.

Talán azoknak a legszerencsésebb választás, akik ezt a tudást ki tudják használni, pl. endurosok, dh-sok edzésre. 2-3-szor annyit tudnak menni vele, mint analóg bringákkal. Vagy azoknak, akik még annyira kezdők, hogy kell nekik az extra segítség és stabilitás. Ezzel a bicajjal ők is nagyon jók lesznek és azonnal megszeretik ezt a sportot.

Specifikáció:

Váz: eONE-FS Lite III alu 150 29/27.5″ intube max. 630 Wh
Rugóstag: FOX Float DPX2 Performance platform
Teleszkóp: Marzocchi Z1 Ebike+ Air 160 Tapered
Fék Első: Shimano SLX 4 piston
Fék Hátsó: Shimano SLX 4 piston
Féktárcsa Első: Shimano RT64 203 mm
Féktárcsa Hátsó: Shimano RTEM600 203 mm
Lánc: CN-M6100
Hajtómű: Shimano CRE80-12-B 34T
Hajtókarhossz: Shimano FCEM600 165 mm for all sizes
Váltó Hátsó: Shimano XT RDM8100 Shadow+ 12
Fogaskoszorú: Shimano M6100 10-51T 12s
Pedál: VPE-527
Kormány: Merida Expert eTR 780 mm, 20 mm
Kormányszár: Merida Expert eTRII alu 35 mm, 0 mm
Kormányszár hossz: 40 mm
Agy Első: Shimano SLX 110×15 32H CL
Agy Hátsó: Shimano SLX 148×12 36H CL
Tengely Hátsó: Merida Expert TR (+ 6/4 mm allen key w. lever)
Felni: Merida Expert TR 29 alu
Nyereg: Merida Expert CC V-mount
Nyeregszár: Merida Expert TR 30.9 mm, 0 mm (Dropper: XS-125, S/M-150, L/XL-170 mm)
Váltókar Első: Shimano SL -MT500-IL
Váltókar Hátsó: Shimano Deore M6100 12
Gumikülső Első: Maxxis Assegai 29×2.5″ fold 3C MaxxGrip DD
Gumikülső Hátsó: MINION DHR II DD 27.5×2.6″ wire bead 3C DD
Extra: Merida Multitool w. saddlebox
Tömeg: 24 kg (29″ – M)
Sárvédő: C093-02F + C093-02R
Lámpa Első: E-Bike Power STVZO E115
Lámpa Hátsó: USB Rear Light CG-214RG
Motor: Shimano EP8 85 Nm
Akku: Shimano E8036 630 Wh
Akkutöltő: Shimano EC-E8004 4A
Sebesség jeladó: Shimano EW-SS301
Üzemmódváltó: Shimano SW-E7000-L
Kijelző: Shimano SC-E7000

Geometria:

 

Váz méret XS S M L XL
Kerék méret 29/27.5″ 29/27.5″ 29/27.5″ 29/27.5″ 29/27.5″
Váz méret CM 41 42 43 45 47
ST nyeregcsőhossz [mm] 405 415 430 450 470
TT felsőcsőhossz [mm] 563 584 605 626 647
CS láncvillahossz [mm] 439.5 439.5 439.5 439.5 439.5
HTA fejcsőszög [°] 65.5 65.5 65.5 65.5 65.5
STA nyeregcsőszög [°] 75.5 75.5 75.5 75.5 75.5
BD középcsapágyesés [mm] 17.5 17.5 17.5 17.5 17.5
HT fejcsőhossz [mm] 110 115 120 125 130
FL villa beépítésimagasság [mm] 571 571 571 571 571
R reach [mm] 400 420 440 460 480
S stack [mm] 633 633 638 642 647
WB tengelytáv [mm] 1170 1190 1212 1234 1256
SH átlépési magasság [mm] 737 736 733 739 753

Javasolt fogyasztói ár: 1 950 000 Ft

Bővebb információt a Bikefun honlapján és a Merida weboldalán találsz.

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.