Bigger is better – ahogy szokták mondani. Vajon igaz ez egy bringára is? A Merida mindenesetre bemutatta az első „merev trail” montiját, a Big Trail-t, melyet volt szerencsénk kipróbálni. Vegyes érzelmekkel távoztam a nem túl hosszú tekerés után. Igazuk is van meg nem is.
Mit is takar a merev trail kategória? Hát ugye a trail bringák általában 130 mm-es rugóúttal rendelkeznek elöl-hátul, mivel eddig csak össztelósokat soroltunk ide. Illetve voltak még az UMF Hardy-kba, és Magellan Polarx-ekbe 130-as villákat rakó „jánoshegyezők”, de őket ha jól emlékszem szimplán csak hülyéknek neveztük, hiszen ezek a gépek gyárilag 100 mm-es villákkal érkeztek és a dirt kategóriába sorolódtak. Nyilvánvalóan egy világcég nem követte el ezt a hibát, és a Big.Trail geometriája a 130-as telókhoz lett tervezve, és ezt fejelték meg a 650B+ kerekek fogadásával.
Így viszont ez már teljesen más liga, és csupán a történeti hűség kedvéért említettem meg a nem túl dicső múltat, nehogy azt gondolja valaki, hogy a Merida ilyenre vetemedett volna. Ha elolvasod a magyar származású tervezőmérnökükkel készített interjúnkat, akkor láthatod milyen tudás van a háttérben! Az aluváz súlya M-es méretben 1965 gramm, és ehhez jönnek még az apróságok így 2101 grammot mutat a mérleg a végén. Ez nem kevés, de ha belegondolunk mire tervezték, akkor indokolt a masszív kialakítás, no meg az sem elhanyagolható, hogy örökélet garanciát adnak a vázra! Egyébként sokan meglepődnének ma, ha lemérnék a kedvezőbb árú XC bringák aluvázainak súlyát…
A váz egyébként szinte mindent tud, amit például a csúcs Big Nine Team-nél már bemutattunk! Belső kábelvezetéssel rendelkezik, és a Smart Entry tervezése szintén a már emlegetett Röszler Csaba nevéhez kötődik. A kábelek az össztelós vázakhoz hasonlóan a középrész előtt jönnek ki a vázból. A hajtómű mögé ISCG05-ös láncterelő konzol is került, ennek használatával meg lehet akadályozni a lánc leesését, bár nekem még egyik szimpla hajtóműves rendszernél sem esett le a lánc.
A támvillán közvetlen Post Mount fékkonzolt találunk, méghozzá rögtön 180 mm-es tárcsa átmérőhöz tervezve. Ennél merevebb rendszert nehéz lenne építeni. A geometria sem a megszokott. 67.5 fokos lapos fejcsőszöggel rendelkezik, aránylag hosszú 616 mm-es felsőcsőhossza van, viszont a 27.5”x2.8”-os gumik ellenére is sikerült rövid 427.5 mm-es láncvillát tervezni. A stucni sem túl méretes, mivel 35 mm-es hosszúságú, így viszont legalább merev.
Itt is készültek saját tervezésű alkatrészek a brinághoz akárcsak a Big Nine Team esetében. A Merida Expert kormány 760 mm széles, súlya 270 grammos, emelése 20 mm és már az új 35 mm-es átmérővel készül. A felniket sem bízták másra, már ami a tervezést illeti. A Merida Expert TP felnik 520 grammos súllyal büszkélkedhetnek és ehhez 35 mm-es szélesség társul. Természetesen tubeless kompatibilis.
Háromféle kivitel lesz kapható a Big.Trail-ből, és ebből mi a csúcs 900-ast próbálhattuk ki. A 800-as SLX/XT szettel és Yari villával érkezik nemsokára, a „belépő” 600-as pedig SRAM GX1 1×11-es szettel és RST telóval lesz kapható. Egy valamiben megegyeznek, ami nagyon lényeges: mindegyik modell dropper post-tal jön szériában! A 900-as Reverbbel, a többi a Merida saját csövével. És bizony kell is hozzá a dropper, hogy igazán elemében legyen.
Az általunk tesztelt 900-ason SRAM X1 szett volt, ami szintén 1×11 sebességes, 10-42-es sorral elöl pedig 40-es lánctányérral. A SRAM végleg szakított az első váltó használatával, így a középkategóriától ma már nem találsz a montis palettán mást, csak 11-es vagy 12 sebességes szetteket. Egyik szemünk sír, a másik meg üveg. A véleményem az, hogy azok a bringások csak szívnak a 11 sebességes szettekkel akik nem edzettek és kvázi rá vannak kényszerítve a 12-es Eagle használatára. Jobban kedvelem a 2×11-es áttételeket, de a SRAM nem efelé halad. Maga a szett működése rendben van, persze annyit azért rontottak rajta, hogy kívánd az XX1-et, de nem tudnám mérhető adatokkal alátámasztani. Csak átülsz egy X1-ről egy XX1-re és nem akarsz visszatérni. A fékrendszer SRAM Guide, ami azért már sokkal jobb mint az eddigi szériák, már-már Shimano XT szintű, de olyan terep nem volt, ahol rendesen le lehetett volna tesztelni.
A Merida Big.Trail 900-as Rock Shox Pike villával van szerelve, ami az egyik legjobb szimplavállas trail/enduro villa. Iszonyat finom a mozgása a teljes 130 mm-es tartományban, és a merevsége is kiváló, pedig a könnyűtől messze állok. Egy 650B+ kerekű trail bringa, amivel át tudsz veretni mindenen megkívánja, hogy minden alkatrésze egyformán masszív legyen, ezért inkább nem lennék kíváncsi az RST telós kivitelre. A Pike előnye többek között az alacsony súly is, közel 200 grammal könnyebb mint a 800-asba szerelt Yari. Egyszóval villa nagy piros pipa!
Kerekei DT-Swiss XM 1501-esek ami szintén kiváló választás. Imádom a DT kerekeket, igazi sváci óra precizitású műremekek és emellett merevek, illetve könnyűek is. A legdurvább 40 mm-es felniszélességgel készül a nagy gumik miatt, de a súlya mindössze 1885 gramm! Elöl 15 mm-es tengellyel látták el, hátul pedig 12-es, így ez is masszív kapcsolatot biztosít. Viszonylag ritkán kerül a kezünk közé Maxxis gumi, ezen 2.8” szélességű Rekonok feszültek.
Vagyis inkább csak eleinte feszültek, mert állat módjára fel voltak fújva. Pedig ennek a bringának a lelke a guminyomás pontos eltalálása. Mert bizony a hátulja merev. Nem simán merev, hanem nagyon merev. Az első tesztkör után körülbelül olyan fejet vághattam mint aki citromba harapott. Nem tudom hány kilós lehetett, aki előttem tesztelte, de a 90-emhez masszívan sok volt. Leengedtem 2 bar alá, és mindjárt megváltozott a bringa kezelhetősége, irányíthatósága, sőt nagyjából egy másik bringa lett belőle. A méretes gumiknak köszönhetően átmegy mindenen, de nem igazán tudom miért nem 3”-os gumival készül. Mondjuk hátul nem is férne el, hiába van egy másik gyártótól már ismerős kivágás a láncvillán. Elöl nem lesz vele gond, és ha magamnak venném, akkor bele is raknám, nem gond a két különböző méret.
Szóval átmegy mindenen, de azért a hátulja behatárolja a tempót, mert a gyors ütésekkel nem nagyon tud mit kezdeni az elpattanáson kívül. A brutál gumik miatt ez azért nem akkora gond, megcsúszni nem nagyon fognak. Elöl annyira jól működik a Pike villa, hogy túl nagy a kontraszt az eleje és a hátulja között. És itt van a fő gondom. Nagyon sok össztelós trail bringával mentem már, durva helyeken is. De nem merült fel bennem a teszt alatt, hogy egy merevvel is szeretnék mondjuk bikeparkozni. Viszont itt jön a csavar a történetben. Itthon a montisok hány százaléka jár bikeparkba? 1 vagy talán 2? Másképp teszem fel a kérdést: TE jársz bikeparkozni? Vagy lendületesen tolod a durva lefeléket? Mert ha igen, akkor ez nem a te géped lesz, inkább nézz meg egy One-Sixty-t ami hamarosan érkezik. Nagy súlyú bringás vagy, túrázol, lendületes vagy a lejtőkön, szeretsz mindenen átcsörtetni? No akkor már próbáld ki a Big.Trail-t! Sőt a kezdő montisoknak is nagy biztonságot nyújt, mivel elöl sokat mozog, a gumik majdnem mindent tolerálnak, és nagyon jól tartja az irányt nagy tempónál is.
Igazából nekem nem jött át ez a merev trail dolog, én durvább ösvényeken, vagy bike parkokban nem akarok merev géppel menni. Túrázni, „csak úgy” terepezni kiváló, a kérdés csak az, hogy ki fog 13 kilós merev bringát venni egymillió forint körüli összegért (900-as), vagy bevállalja-e az ennél nehezebb, de kedvezőbb árú 600-ast kicsivel fél milla alatt, esetleg a kettő közötti 800-ast választja 579.000-ért? A választ nem tudom. Egy valami viszont biztos: egy Trek Stache ennél többe kerül, de a Specialized Fuse is drágább nála. Tehát az is lehet, hogy a hiba bennem van. Egy valamit ígérhetek: a sajtótáborban nem volt elegendő idő arra, hogy sokat menjek a géppel, viszont érkezik ebből a hazai Merida tesztflottába a 800-as, amit le fogok nyúlni, és itthon a szokásos tesztkörökön újra megvizsgálom, majd bővítem ezt a cikket a tapasztalatokkal! Ez a bringa lesz egyébként a Big.Trail-ből az itthon is kapható kivitel.
Forgalmazó: BikeFun Kft.
Elérhetőség: www.bikefun.hu
Ajánlott fogyasztó ár: 579.000 Ft (Big.Trail 800 ami itthon is kapható lesz)
Részletes specifikáció: http://www.bikefun.hu/product/merida-2017-big-trail-800-fekete-piros