Stílszerűen a Tour de France startjának hetére időzítette a Shimano a 2017-es Dura Ace R9100-as sorozatszámú szettek bemutatását, ráadásul egy olyan Pinarello Dogma F8 vázra szerelve próbálhattuk ki, amilyennel maga Chris Froome készül címvédésre.
Az Eurobike Media Days tesztesemény utolsó napján bukkant fel az új mechanikus, felnifékes Dura Ace szett, egy csodaszép kerékpár formájában. Természetesen az óriási sajtóérdeklődés közepette nem volt egyszerű lecsapni rá, így örültünk annak is, hogy épp egy mountain bike tesztről visszatérve, baggy shortban, mountain bike pedállal volt idő kivinni egy szűk órára. Ráadásul közben még a zápor is megérkezett, de a rövid menetpróba szempontjából ez inkább plusz információkat jelentett, persze a tesztelő nyilván nem pozitívumként élte meg abban a pillanatban, hogy ronggyá ázik…
Az új Dura Ace szettek bemutatásakor fontos kiemelni, hogy természetesen az elektromos váltás és a tárcsafék-rendszer is megújult, sőt, érthető módon itt beszélhetünk több lényegi fejlesztésről, reméljük, hamarosan ezeket is tesztelhetjük. Azonban senki ne gondolja, hogy temetni kellene a hagyományos bowdenes váltást és a hagyományos fékeket. A Shimano képviselőjének az volt a véleménye a Media Days-en, hogy hosszú idő még, amire sor kerülhet a teljes átállásra, a legmagasabb szinten is sokáig keresni fogják még a tradicionális alkatrészeket, így maximálisan meg kell felelni az elvárásoknak.
Mik ezek az elvárások? Látható, hogy egyre több olyan országúti hobbikerékpáros van világszerte, akik kondijukat tekintve még egy amatőr sportolóhoz sem mérhetők, ellenben szívesen megvásárolják az olyan szintű technikát, amivel Froome vagy Sagan közlekedik. Mivel a keresletet ki kell szolgálni, a csúcs országúti szettek szintjén is szükség van olyan áttételezésre, amivel a hobbikerékpárosok meg tudnak birkózni az igazán meredek emelkedőkkel is. Továbbá az is fontos, hogy minél jobban odafigyeljenek a gyártók ezeknek a vásárlóknak a kényelmére, amit például a ballonosabb gumik biztosítanak.
Lássuk a hardvert!
Az R9100-as Dura Ace szett műszakilag legfőképpen a fenti igények kielégítésének teljesítésével tér el a 9000-es szériától. A hátsó váltó hasonlít a mountain bike “shadow” váltókhoz, nagyobb az átfogása, pontosabban működik 30-as (vagy halkan súgjuk: akár más gyártótól származó 32-es) legnagyobb fogat tartalmazó sorral is. Továbbá kompatibilis hagyományos váltófüllel, vagy direct mount felfogatással is, ne feledjük el, hogy egyre több teret nyernek a tárcsafékes országúti kerékpárok, melyeknél szívesen választják a gyártók hátra is a “thru axle” azaz átmenőtengelyes megoldást. A Pinarello tesztgép esetében szó sincs erről, de a költséghatékonyság jegyében nyilván univerzális alkatrészt fejlesztettek.
Változik az első váltó is, eltűnik a bowden által húzott nagy “erőkar”. Miért kellett változtatni egy tökéletesen működő alkatrészen? Ezt azzal magyarázta a Shimano képviselője, hogy olyan átdobót akartak konstruálni, ami több teret enged a 28 mm-es gumiknak, vagy cyclocross/gravel gépeken a még ballonosabb külsőknek. A korábbi hosszú kar pedig nem volt a legideálisabb ebből a szempontból. Szintén újdonság, hogy újra lesz kézi bowden feszesség változtatás lehetőség az első váltónál, így nem kell a kábelezésbe iktatni a finomállítókat. Teszteltünk idén olyan kerékpárt, amelyiknél már olyan szintű az integrált kábelezés, hogy nem is lehetne hová szerelni ezeket a tekerentyűket…
A fékek is változtak, egyrészt nagyban javult gyári adatok szerint az anyagmerevségi mutatójuk, másrészt ballonosabb, akár 28 mm-es gumit is fogadnak. A tesztelt Pinarello Dura Ace kerekeire 25 mm-es Vittoria Corsa külsők kerültek, melyek a komforton kívül a komplett bringa kinézetén is nagyot dobnak. (A 24 mm-es felnivel érkező kerék nem sokat változott, de az 50 mm-es karbon helyett 60 mm-es lesz a felni.) Természetesen hagyományos és a könnyebb direct mount felfogatású fékek is kaphatók lesznek az új 9100-as szériában. Változott a bowden feszesség-oldó kar útja is, hiszen most akár a 28 mm-es guminak is ki kell jönni könnyedén kerékcsere esetén.
A fékváltókarok formája is változott, továbbá nagyobb a kar távolságának állítási lehetősége, 10 mm helyett 14 mm. A mutatóujj alatt kicsit hízott a fékváltókar, ami több irányból is kényelmesebbé teszi a váltást. Nekem volt egy olyan érzésem, mintha a kar tövénél nyomva a kart még kisebb erő kellene a váltáshoz, de ez lehet csak annak köszönhető, hogy jobban kézre áll az új forma. Bár apróság, de szintén érezhető változás, hogy mintázatot kapott a fékkargumi, és ez nagyban hozzájárul a kiváló tapadáshoz. A szakadó esőben megtapasztalhattam, milyen remek, biztos fogást ad az új fékváltókar.
A hajtókar is “aeróbb” lett kicsit, de nem igazán ez a nagy durranás, hanem az integrált wattmérős opció (FC-R9100-P, azaz power)! Bár a tesztkerékpárt nem ilyennel szerelték, mégis érdemel néhány mondatot. Maga a szenzor a hajtókar csillagjába integráltan vár a bevetésre és a BlueTooth kapcsolatnak köszönhetően könnyedén párosítható a különböző kijelzőkkel, computerekkel, edző szoftverekkel, okostelefonokkal, és tábla PC-kkel. A jeladókat pedig a hajtókarok belsejébe építették be, így külön tudják mérni a bal és a jobb láb teljesítményét is. Az akkumulátor töltése mágneses elven történik, nincsen szükség fizikai kapcsolatra.
Design:
Szinte teljesen más! Bár nincsenek tükörfényes felületek, mint a 9000-es sorozatú Dura Ace alkatrészeken, a feketébe hajló sötétszürke felületek mégis fényesen csillognak, szinte sugározzák, hogy a legkiválóbban megmunkált alumíniummal van dolgunk. (Igen, a Shimano továbbra is hisz az alumíniumba, valamint az is kiderült, hogy már korábban elérték a határt, mennyire lehet könnyű egy alkatrészcsalád. A Shimano képviselője szerint nincs nagyságrendi különbség, 20-30 grammal könnyebb az új a réginél.) Még dinamikusabbak a formák, melyek jobban passzolnak a manapság divatos aero kerékpárokhoz és itt jegyezzük meg, hogy az egységes felületkezelés is jobban illik például a matt festésű vázakhoz, mint a 9000-es széria. Jó példa erre a Pinarello Dogma F8 tesztbringa, ami egyszerűen gyönyörű így.
Menettapasztalatok:
Nyilván az alkatrészcsaládok hiteles tesztjéhez hosszabb idő szükségeltetik, mint pár kilométer a kiállítási terület környékén, vagy a váltás próbálgatása a parkolóban. Számomra nagyjából ugyanazt a váltásminőséget adja, mint a korábbi verzió. Talán az átdobó nem működött olyan határozottan, mint a 9000-es szériába tartozó, de ez a beállításból is adódhat. A trimmelés lehetősége itt is adott, azaz nem lehet végigváltani a sort nagytányérról úgy, hogy legfelülről ne karistolja a kanalat a lánc, de csak egy kattintást lenyomva helyre kerülnek a dolgok és még nem kerül le kistányérra a lánc.
A fékváltókarok nagyon kényelmesre sikerültek, a hátsó váltót működtetve mintha kicsit még kisebb erő kellene a váltáshoz, az első váltónál ezt nem éreztem. A fékek nem harapnak annyival erősebben, mint amennyivel “merevebbek” a katalógus %-ban kifejezett adata szerint, de hozzák a jól ismert Shimano-érzést. A záporban viszont drasztikusan csökkent a fékerő. Alumínium felni és Shimano-betétes felnifék kapcsolatában ennél sokkal hatékonyabb fékezés él az emlékeimben, de lehet, hogy csak az előző napokban próbált három tárcsás országúti homályosította el kicsit az emlékeket. Nem szeretnék szubjektíven ítéletet mondani.
Konklúzió:
Az új Dura Ace szériák közül kétségtelen, hogy műszakilag az elektromos verzió és a hozzá tartozó opcionális lehetőségek jelentik a nagy durranást, de sikerült előre lépni a mechanikus alkatrészcsalád tekintetében is. Félreértés ne essék, aki most megelégedéssel használ egy Dura Ace vagy Ultegra szettet a bringáján, semmi értelme, hogy jövőre rendelje a 2017-est, működését tekintve semmivel nem fog többet tudni. Ellenben az újabb bringákra, ballonos gumikhoz, wattmérő egységekhez kompakt megoldást jelent, s ráadásul a design is modernebb, biztosan sokan lesznek, akiknek jobban tetszik majd!