A különböző tengelyek közül elöl 15QR-rel, hátul 12×142 mm-eressel használtam, de a dobozban ott voltak a különböző adapterek, vagyis hagyományos gyorszárakhoz, vagy 12×135 és 12×142 mm-es hátsó tengellyel is kompatibilissé tehetjük. Az átmenőtengelyek a komplett bringát teszik stabilabbá, de maguk a kerekek is merevek, pedig a Maxtal alumíniumból ISM 4D technológiával (a felnit hidegen, hengerek között formázzák, a terhelés szempontjából ideális keresztmetszeten kívül még az aerodinamikára is figyeltek) készült felnik kimondottan könnyűek. A stabil építéshez hozzájárulnak a Zicral alumínium kardküllők (20 db/kerék) és a küllőfuratok elhelyezkedése is.
A felnikre és a küllőkre is igaz, hogy egyelőre tartósnak bizonyultak – bár ismeretségi körben a Zicral küllők töréséről sokszor hallottam már – nálam egyben van a kerék, deformáció nélkül. Mindezt úgy teljesítik, hogy azért közel nyolcvan kilómmal finoman szólva is nehezebb vagyok egy XC/maraton versenyzőnél. A tubeless perem sem sérült, pedig érték a felnit komoly ütések köveken, mivel legtöbbször 2 bar vagy alacsonyabb nyomáson használom a gumikat, nagy a sérülésveszély. Ebben szerepe van annak is, hogy a Mavic kerekeknél nem erőltetik a keskeny profilt, inkább a biztonságra mennek.
És akkor el is érkeztünk a Mavic Crossmax kerekek egyik legjobb tulajdonságához, nekem ezek a felnik váltak be legjobban (a korábbi verzió is) a belső nélküli használat szempontjából. Eleve nem kell pepecselni tubeless-szalaggal és a perem kiképzése is az egyik legjobb. A gyakorlatban nálam ez abban nyilvánul meg, hogy a Mavic UST Tubeless kerekeknél nem kell igazgatni a gumit, könnyedén a helyére pattan és erős a kapcsolat, nagyon ritka, hogy egy-egy felütés során akár csak minimális levegő szökjön. Két defektet kaptam összesen a szezonban, de mindkettő a gumi oldalfalán keletkező vágásból adódott, amit már nem tudott mérete miatt megfogni a defektgátló folyadék.
Összefoglalva az eddigi tapasztalatokat a kerék merevségét, jó gyorsíthatóságát emelném ki, valamint a belső nélküli használat előnyeit. Mindemellett viszonylag könnyű is, ráadásul az ára is sokkal kedvezőbb (kb. 300 000 Ft/1000 euró), mint például az idén szintén tartós teszten használt országúti karbon C40-nek. Említésre máltó hátránya nem is jut eszembe hirtelen, az agyakat állítgatni kell ugyan, de ez csak másodpercek kérdése időnként. Ja, és majdnem megfeledkeztem róla, hogy a design sem utolsó!
Bővebb Mavic-információk a hazai forgalmazó oldalán: http://mavic.beszweb.hu/index.php?id_category=8&controller=category