A Mavic tavaly jelentette be a 650b kerékméretben is kapható új Crossmax SL kerékszettet, ami nem csak kinézetében változott a korábbi mountain bike versenykerekekhez képest. A tartósteszten egyelőre használat közben is jól – jobban – muzsikál az elődhöz és sok konkurenshez képest is.
Az MTB XC-versenyzők talán a leginkább gramm-mániás állatfajt képviselik a kerékpározásban, nekik jó hír, hogy az új Crossmaxok (29”- 27,5”- és 26” méretben is) könnyebbek lettek. Ha a 26-os tömegadatát nézzük, tulajdonképpen a valaha gyártott legkönnyebb Mavic mountain bike kerék, a tesztelt 650b Crossmax gyári adat szerint 1470 grammot nyom párban (665 g első; 805 g hátsó) és saját mérés alapján is éppen hogy az 1500 grammos lélektani határ alatt marad.
A Crossmaxokat azonban nem csak a súlyuk miatt szeretjük, sőt – amíg 10 éve valóban a legkönnyebbek közé számítottak – manapság már nem is igazán lehetne őket a tömegadattal eladni, rengeteg hasonló súlyú, vagy könnyebb szett van a piacon. A Crossmax viszont minden más szempontból is csúcskategóriás, az új verziót még korábbi legfőbb „betegségéből” is sikerült kigyógyítani, az agyak minőségén is javítottak.
Az új rotorokhoz ITS-4 feliratú piktogramot rendeltek a katalógusban, a gyakorlatban nekem a jobb tömítések tűntek fel. Régebben pont ezen a ponton voltak gondok a Mavic agyakkal, sárban beragadtak. Most ellenkezőleg. Amikor a hátsó kereket forgatva a kazetta tovább forgatta a láncot és így a hajtókart is, már szentségeltem is, hogy biztosan lehet pucolni… De nem, egyszerűen a tömítések ennyire passzentosak, ezzel a jelenséggel együtt kell élni, s jó hír, hogy még fél év távlatában is hasonlóan működik, eddig nem is kellett pucolni.
Szintén megijeszti elsőre az embert, hogy könnyen kotyogni kezdenek az agyak, de a mellékelt célszerszámmal még egy műszaki analfabéta is 20 másodperc alatt képes utánállítani, amihez még a kereket sem kell kivenni. Összességében eddig nem veszítettek eddig az agyak használati értékükből. Itt érdemes még megjegyezni, hogy létezik Cannondale Lefty-hez illő első agy is, hátul pedig természetesen 10/11 sebességes kazettákkal is kompatibilisek a Crossmaxok és a SRAM XD sorhoz is rendelhető változat. Elöl karbon az agypalást, ami nem csak könnyű, de menő is.