Minden alkalommal, amikor egy Magicshine Monteer 6500 / Seemee szintű és teljesítményű kerékpáros világítást tesztelek, szkeptikus leszek a gyártó állításaival és céljaival kapcsolatban. Valami oknál fogva az összes világítás-specialista szükségét érzi annak, hogy palettájára legalább egy elképesztő fényerőt produkáló zászlóshajót felvegyen. Gyaníthatóan csupán képmutatás áll a csúcsfejlesztések mögött, hisz’ a kerékpáros számára egy mindent elvakító lámpa birtoklása kézzel fogható előnnyel nemigen jár. Továbbá szerencsés, ha a fényár nem az egyetlen aduász az adott lámpamodell technikai arzenáljában. A tengernyi piaci kínálatban néhány gyártó rendelkezik minőségre és jó használhatóságra kihegyezett top modellel, lássuk tehát, hogy a sokéves tapasztalatra építő Magicshine ezek közé tartozik-e!
A márkaalapítást követő első években a Magicshine a lehető legjobb ár/érték arányt tűzte ki zászlajára, és egyértelműen az alacsonyabb árszegmensben tarolt. Az előbbi ismérv mára sem kopott ki a márkafilozófiájából, ellenben a növekvő népszerűséggel párhuzamosan technikai színvonal folyamatosan emelkedést mutat. Így ma már a legmagasabb szinten is kínálnak elképesztő kerékpáros lámpamodelleket, innovatív fejlesztőgárdájuk felveszi a versenyt a legnevesebb lámpamárkákkal. Tesztünk tárgya – a Magicshine Monteer 6500 és annak hátsó párja, a Seemee 60 – papíron elképesztő technikai paraméterekkel bír, az fényteljesítmény a modellnévben is szereplő 6500 Lumen, ami elképesztő 75W adattal jár együtt.
A csomagolást kibontva szembetűnő az akkupakk egység masszív mérete, ami egyben meghatározza a felhasználási kört, kétségtelenül beáldozva az integrált akkus lámpatípus elvitathatatlan praktikusságát. Tapasztalatom szerint ez nem akkora érvágás, feltéve, ha a rendszer tömege elfogadható marad. Ilyen teljesítmény mellett pedig szóba se jöhet az integrált megoldás. Valamit valamiért, de ha választani kell, nálam a hatványozott fényerő és a sokféle üzemmód megér egy ilyesféle kompromisszumot.
A formatervezés és kivitelezés tekintetében a Magicshine Monteer 6500 engem meggyőzött, érzetre minőségi darab, magas színvonalú alapanyagokból készül. Habár ár/értékarány tekintetében kimagasló, egyáltalán nem tűnik „olcsónak”. A fényszóróhoz Garmin rendszerű konzolt kapunk többféle gumi hézagolóval, így bármilyen kormánytípusra egyszerűen felszerelhető. A kiegészítők ugyancsak stabil, erős darabok. A szilárd felépítésnek azért ára van, lévén mindkét egység tekintélyt parancsoló tömegadattal bír.
A legfontosabb mégis a leadott fényteljesítmény. Egyrészt az, hogy tényleg „tudja” a lumeneket, másrészt hogy az mennyi pluszt nyújt a praktikus használat terén. Az előzőt nem tudom laborszinten ellenőrizni, az utóbbi tekintetében pedig őszintén szólva bizonytalan vagyok. Valóban nincs szükség ekkor fényerőre, se a közutakon, sem az ösvényeken. Sokak szerint a forgalomban egy ilyen fényár akár veszélyforrás is lehet, lévén a csóva nem tompított, és intenzívebb, zavaróbb, mint a legtöbb gépjármű fényszórója. Mindazonáltal fantasztikus élmény ekkora fénycsóvát életre hívni! Véleményem szerint felelősségteljesen kellene használni, és a legnagyobb fényerőt a különleges helyzetekre célszerű tartalékolni. Mi ezek? Én a maximális teljesítményt kizárólag rövid időtartamú „turbo boost” fényárként használtam, olyan helyen, ahol egyedül voltam, jellemzően a természetben, az igazi vadonban. Ez az élmény páratlan, ahol a teljes sötétségből egy gombnyomásra nappali fény lesz, de vigyázni kell, hogy ne tegyen függővé!
Gyakorlatban rendszerint 3-4 órás éjszakai montis tekerésekhez tettem fel a Magicshine Monteer 6500 világítást, illetve tervezem, hogy az idei 24-órás megmérettetéseken is ezzel állok rajthoz. Télen kezdtem el a tesztelést, de rendszeresen csak tavasz beálltával hajtottam ezzel a felszereléssel. Így is elmondhatom, hogy majd’ minden időjárási és felhasználási körülmény között használtam, továbbá egy-két versenyen is kipróbáltam a Monteer 6500 lámpákat.
Eleinte kissé tartottam attól, hogy teljes fényerő mellett hamar túlhevülést fogok tapasztalni. Ez rendszerint velejárója az elképesztő fényerőnek. Ebben az esetben 3-4 perc csúcshasználat után kezdi a rendszer automatikusan leszabályozni a teljesítmény, megelőzve ezzel a fejegység elolvadását. Kb. 70%-os intenzitás mellett már hosszútávon is üzemeltethető, ami még mindig bőven elegendő fényerő a gyorsan abszolvált montis ereszkedésekhez. Érdemes megjegyezni, hogy alacsonyabb külső hőmérsékleten, illetve intenzív légmozgás mellett a teljesítmény magasabb, és a leszabályzás később – hozzávetőleg 5-6 perc után – következik be. Mindazonáltal a maximális fényerőt tényleg csak a speciális helyzetekben érdemes alkalmazni, ha felesleges, inkább takarékoskodjunk az akkukapacitással és vegyük figyelembe a lámpa hőfokát! Ismétlem, a 6500 Lumen folyamatos teljesítményre egyszerűen nincs is szükség.
A fényteljesítmény mellett a fénycsóva formája és a színhőmérséklet is nagyban befolyásolja a világítás használhatóságát. Van, aki jobban szereti a fókuszált fényt, van, aki a széles „terítésre” esküszik. Szerintem a kettő tökéletes ötvözete lenne az üdvözítő, és ennek megvalósítása tényleg nagy kihívás a gyártó számára. Pont ezért szeretek két kisebb teljesítményű lámpát használni, egyiket pontszerű fényforrásként, a másikat a perspektíva miatt. A Monteer 6500 esetében nem vágytam másik fényforrás után, a fókusz elég széles, ellenben az intenzitás megoldja a finom részletek észlelését is. A „fókusz” funkciót alig használtam, az ú.n.”hibrid” üzemmód sem adott túl sok pluszt az én kerékpározási stílusomhoz, igényemhez. Majdnem mindig a „széles” móddal mentem, döntően 50%-os erővel. Ez bőven elégséges szerintem nagyobb tempóhoz is, azért néha tettem „hibridbe”, jellemzően, amikor közúton tekertem. Ott rendszerint semmi szükség a széles „terítésre”.
Mint már utaltam rá, a teljes fényerőt ritkán kapcsoltam. Kíváncsiságból, illetve egy-egy nagy ereszkedős élményhez lett használva, máskülönben akár a 2800 Lumenes mód is elégnek bizonyult, még a tempósabb lejtmenetekhez is. Tucatnyi üzemmód opció áll rendelkezésre, beleértve a villogó funkciót, a 10%, 25%, 50%, 100% állítást és az egyéb változatokat. Valójában nem bántam, hogy ennyi lehetőséggel voltam ellátva, kiváltképp egy a Sonora sivatagban megrendezett 24-órás versenyen jött jól, hogy a teljesítményt – ezzel összefüggésben az akkuhasználatot – pontosan tudtam állítani. A koronavírus során ez volt az egyetlen jelentős kerékpáros megmérettetés, amin indulni tudtam. Rettentő hőség volt egész nap, még napnyugta után is tikkasztó volt a klíma, így kímélni kellett a lámpát a túlhevüléstől. A tartalék akku a „bokszban” várt, de végül nem volt rá szükség.
A Sonora verseny során azt is megtapasztaltam, hogy mekkora előny, amikor a kormányon marad még hely a kezelő szervek és a világítás mellett. Ilyenkor a sisakra szerelt világítás helyből „felejtős”, kiegészítésre pedig a Monteer 6500 esetében nincs szükség. Érdemes megjegyezni, hogy a tesztelt modell sisakra is felszerelhető, de ezt is csak próbaként alkalmaztam. Ehhez kissé túl nagy a tömege, továbbá a fény mennyisége is messze túlmutat a sisakos világítás észszerű keretein.
Ha már tömegről volt szó, el kell mondani, hogy akkuegység is valamivel nehezebb, mint a szerényebb teljesítményű konkurens modelleké, tehát annak elhelyezése is nagyobb körültekintést igényel. Ha odafigyelünk a megfelelő rögzítésre, valószínűleg nem lesz a gond a stabilitással, még extrém egyenetlen terepen sem. Nálam ilyen jellegű probléma nem merült fel. Egy másik kerékpárossal történt ütközéssel együtt járó sziklás terepen történő esés komoly próbára tette a rögzítést, ami így sem engedte a Monteer 6500-at „szabadon”. Szerintem ez egy jól megtervezett, ellenálló, tartós világítás, amire minden helyzetben számíthatunk!
Megemlíteném még az üzemidő terén szerzett tapasztalatokat. Nem hiába mellékelnek „izmos” akkupakkot a Monteer 6500-hoz, a megnövelt kapacitás érzékelhető előnyöket biztosít. Ha megelégszünk az „eco” üzemmód 10%-os teljesítményével, az akku lényegében kimeríthetetlen. Ha azt gondolnánk, hogy ez túlságosan nagy kompromisszum, a fényerő ekkor sem megy 900 Lumen alá, amit számos egyszerűbb integrált kerékpáros első lámpa megirigyelhet. Otthon egy teljes éjszakára „eco” fokozatban hagytam, és reggel még bőven volt az akkuban. Ha a terepviszonynak és körülményeknek megfelelően okosan váltogatunk az üzemmódok között, meglepően hosszú üzemidővel számolhatunk. Ha viszont folyamatos 50% módban égetjük, nem biztos, hogy egy hosszabbra nyúlt edzőkörre elég lesz a „kakaó”. Viszont, ahogy már korábban említettem, a Sonora 24-órás verseny egész éjjelét simán kibírta.
Az idei versenyszezonra több 24-órás megmérettetést terveztem, de a COVID pandémia sajnos közbeszólt. Ezt kiváltva éjszakai montizásra adtam a fejem, így készülve a remények szerint újra induló szezonra. Ezzel párhuzamosan gyakorlati tapasztalatokat is szereztem a világítással kapcsolatban. Természetesen egy-egy csapadékos kör is becsúszott, ami lehetőséget adott a vízhatlanság tesztelésére. Ez különösen fontos egy olyan modellnél, ahol az akku és a lámpatest külön egységet képez. Kaptam végül is esőt, havat, illetve még azt is megtettem, hogy az egész cuccot beáztattam egy vödör hideg vízbe. Egy szó, mint száz, a vízpróba is megvolt, a Monteer 6500 ebben a tekintetben is példásan vizsgázott.
A többféle fénycsóva opciónak köszönhetően a lámpa mind a közuti közlekedésben, mind terepen bevált. Az izmos akku már csak hab a tortán, így szerencsére nem kell stresszelni az üzemidő miatt. Nem szeretem, ha olyan dolgokkal kell foglalkozni bicajozás közben, ami közvetlenül nem a fizikai teljesítményemmel és az élménnyel kapcsolatos. Mindazonáltal ha csakis közlekedésre, országúti használatra kellene egy lámpa, akkor nem feltétlen ezt a modell választanám a Magicshine palettáról. Fényteljesítménye észszerűtlenül sok, „fullos” használata potenciális konfliktushoz vezethet. Ellenben ha részben terepen is hajtunk, beszerzése már megfontolandó, döntően montis használatra pedig már egyenes ajánlott!
A koronavírus járvány alatt divatba jött az ú.n. „everesting”, azaz a Mount Everest teljes tengerszint feletti magasságának teljesítése egyetlen bicajozás során. Ennek kapcsán tapasztaltam, hogy országúton napközben is érdemes a villogó módot bekapcsolni. Ez igaz a Monteer társára, a Magicshine Seemee hátsó lámpára is. A teljesítmény ennél is különleges, továbbá számos intelligens üzemmód növeli a biztonságot. Már a 30 Lumen hátsó világítás rendkívül magas érték, villogó üzemmódban viszont ez 60 Lumenig is felmegy, ami már tényleg messzire „visz”. Érdekes funkció továbbá a fékezéssel együtt járó fényerőnövelés. A beépített lassulásérzékelő „felturbózza” a fényt akár satuféket nyomunk, akár csak finoman lassítunk. Engem megnyugtatott, hogy ilyet is tud a Seemee. Montizáshoz a 60 Lumen és a „féklámpa” mindenképpen túlzás: ritkán van jármű mögöttünk, és a vakító fény más bicajosokat zavarhat. Ilyenkor a kisebb folyamatos fényerő a megfelelő üzemmód, ebből nem kevesebb, mint három áll rendelkezésre.
Használat előtt érdemes elolvasni a használati utasítást. Én ezt sajnos kihagytam, és az első próba során a maximum teljesítmény mellett menet közben kifogyott a „kakaó”. Szerencsére a gravel bringámmal voltam, így letértem a közútról, és egy földes mezőgazdasági csapáson tértem haza. A tanulság az, hogy a beépített akku „full” módban csak 2 órát bír, a COB LED-nek van ereje, de nem a takarékosságáról híres. Érdemes vagy villogóra tenni, vagy kisebb fényerőre, már ha hosszabb bicajozásra megyünk. Így is, úgy megfelelő lesz a láthatóság, a fényterítés pedig 180 fokos, tehát nincs miért aggódni.
A Seemee-ra is elmondható, hogy masszív, minőségi konstrukció, ellenben mindössze 30 grammot nyom és praktikusan USB csatlakozóval tölthető. Felszerelése pofonegyszerű, gumigyűrűs, tehát nyeregszárra célszerű tenni. Nekem nem volt gondom a stabilitással, még extrém montis terepen sem mozdult el. Azonban a króm díszelemet valahol elvesztettem…
A Magicshine lámpaszettet egy-két bicajos havernak is kölcsönadtam, és ők is hasonló tapasztalatokról számoltak be. Napi használatra szerintük is túlzás, elsősorban montizáshoz ajánlanák. Egyikük elmesélte, hogy úgy mentek a barátokkal terepen, hogy elöl ő bevilágította az ösvényt, a többi négy bicajos pedig teljes biztonságban követte a csóvát! Ez az igazi extrémsport!
Mielőtt a jelen tesztet leadtam, részt vettem még egy fontos versenyen, a Felső Ausztriában megrendezett Dachstein Runde 244 km MTB maratonon. A Magicshine kombó volt a bicajon, a táskában pedig vittem egy pótakkut, mivel ott nem állt rendelkezésre „support”. A hideg időjárás és az ismeretlen terep miatt az üzemidő lerövidülésével kellett számolni. Az akkucserét hajnali 3-kor hajtottam végre egy itatóállomáson, majd jött egy felhőszakadás, követve folyamatos közepes intenzitású esővel egészen reggel 7-ig. Mindenképpen jól jött, hogy ilyen körülmények közt nem kellett az üzemmódokon agyalni: az első lámpa ment folyamatosan 50%-on. Mindent jól láttam, a pocsolyák és a csúszós terep így nem okozott akkora nehézséget. A célban nem én voltam a legélesebb kés a fiókban, de megállapítottam, hogy a felszerelésem – beleértve a Magicshine Monteer 6500 és Seemee lámpákat – nálam jobban bírták a rendkívül cudar eposzi körülményeket.
Van még a tarsolyban néhány megmérettetés az idei szezonban, és remélhetően a vírushelyzet nem tesz keresztbe ezeknek. A Magicshine „kombó” mindenképpen velem lesz, mivel egyértelműen korrekt darabok. Nem tudom, hogy valóban teljesíti-e az első a specifikációban megadott 6500 Lument, de ez szerintem másodlagos. A lényeg, hogy megbízható, a Monteer 6500 üzemideje bőven megfelelő, így teljes mértékben elégedett vagyok vele. Megemlíteném, hogy előtte egy ugyancsak komoly fényerőt produkáló, méregdrága Lupine lámpát használtam, és nem érzek jelentős különbséget a kettő színvonalában. A legtöbb kerékpáros számára nem cseng olyan jól a Magicshine név, mint a Lupine, de ami mögötte van, az mindenképpen meggyőző. Ár/érték aránya is igen jó, tehát nem találok indokot, amiért a patinásabb nevű gyártó termékét kellene választani. Mivel ez a teszt hosszú távra szól, később még beszámolok a tapasztalatokról, de így fél év kemény használat után ez a nyers konklúzió.
További információkért keresd a gyártó honlapját.