Örömmel olvastam, hogy a Duna-projekt keretében befejeződött a folyó Tolna megyei védelmi vonalán a gátak fejlesztése, és ennek során Bölcskétől Bátáig kiépült a töltésen vezető aszfaltút, amely kerékpáros közlekedésre is alkalmas. Azonnal neki is indultam bejárni a vidéket – és megállapítottam, hogy a hír csak részben igaz.
A Duna szerelmese vagyok, kenuval és kerékpárral is bejártam a fekete-erdei forrástól Mohácsig, idén az Al-Dunára köpöm a markom, úgyhogy érdeklődésem középpontjában állnak a partvonalán vezető utak. Hát persze hogy felcsillant a szemem, amikor arról értesültem, hogy bringázható, folytonos aszfaltozott gátkorona létesült Bölcskétől Bátáig! Kicsit túl szépen hangzott ahhoz, hogy igaz lehessen, úgyhogy felderítésre indultam. Dunaföldváron, a hídfőhöz közeli piactéren hagytam a kocsit, onnan kis forgalmú országút vezet Bölcskére.
A kör – illetve kígyó – műholdtávlatból:
Csodavilág
A falu szélső utcájában egy helybeli ember mutatta meg a néhány lépésnyi kis gyalogközt, amelynek végén magas fokokkal kibetonozott, jó meredek lépcső visz le a magas partról. Biciklidet cipelve óvatosan lépkedj rajta, mert ha elbotlasz, meg nem állsz az aljáig, de akkor már nem lesz egy ép bordád! Aki nem vállalná be a veszélyt, talál földutat is. Bölcskén vannak kék nyomós kutak, de a lépcsőhöz közeli boltban nincs hűtött sör, csak langyos.
Alant ott pompázik egy friss fűtől zöldellő gát, a koronáján tükörsima, vadonatúj aszfalt, fehér zúzott kővel padkázva. Mivel ilyenben még több helyütt lesz részünk ma, ejtek pár szót róla. Szép is, jó is, de bringás szempontból van egy veszélye. A kanyarokban, vagy ahol szembejövők kitértek egymásnak, felszóródik az aszfaltra az éles szélű zúzalék. Ne a legvékonyabb versenygumidat szereld fel, mert defektet kaphatsz. Autóval amúgy nem találkoztam, csak futóval, sétálóval és biciklistával.
A gát-út jelzőtáblái kétfélék: az egyik fajta kiegészítő táblácska mindenkit kitilt, a Vízügy kivételével, a másik engedélyezi a kerékpározást. Nagy jelentősége nincs, elképzelhetetlennek tartom, hogy bárki hivatalos ember belekössön egy bringásba. Eurovelo 6 útvonalként nincs kitáblázva.
És most a lényeg: az út pazar, a táj pedig gyönyörű! Balról, a galériaerdő mögött, végig ott csillog a Duna fő medre vagy valamelyik mellékága, és remek kis lejárók vezetnek a vízhez, ahol ilyen alacsony vízállásnál homokos-sóderes part várja a megpihenni, piknikezni, egyet csobbanni akarót. Hálás lesz a gyereked, kutyád, ha őt is viszed! Szálerdő kínálkozik függőágyas éjszakázásra, de bővel akad jó sátorhely is. Ez egy bringás földi paradicsom!
Hézag
A mennyei állapotok 15 kilométeren át tartanak, a Paks előtti volt téglagyárig és régi vasútállomásig. Onnan hézag van az új gátban és útjában, a 6-oson kell bekarikázni a városba, majd annak főutcáján (vásárlási, frissítési lehetőségek között) a déli végéig, ahol elsőrangú, sárga szegély-és felezővonalú kerékpárút indul az atomerőműhöz. Miközben az országutat planírozták, ez pici szintkülönbségekkel játékosan liftezik, oldalt (szemétmentes!) fenyves kíséri, nagyon szép.
Helybéliek információja alapján bekanyarodtam az erőmű felé, majd előtte jobbra, a horgásztavak irányába. Kitűnő aszfaltút kerüli meg az erőművet, és ér véget a nagy, több tóból álló, kulturált kialakítású horgászterületen. Számunkra azonban zsákutca: a töltésig csak traktorok által felszabdalt földúton lehetne kijutni, és nincs rajta szilárd burkolat.
Hát akkor vissza, és a kerékpárút változatlan minőségű folytatásán tovább Csámpára. Itt egy kis tanulmány a Magyar Közút Nonprofit Zrt. táblakihelyezési gyakorlatáról: ahol van kerékpárút a 6-os mellett, ott a főúton is engedélyezik a biciklis „célforgalmat”, de a falu után, ahol nincs alternatív lehetőség, már nem. Miért is, amikor ez az egyetlen lehetőség a paksi és a távolsági bringásoknak eljutni Gerjen, Fadd, Dombori üdülőövezete felé, és az országúton igazán gyér a forgalom, mióta kész az autópálya? Engem azon a négy kilométeren Dunaszentgyörgyig talán ugyanannyi autó előzött meg. És, hogy itt is előhozzam egyik érvemet a meggondolatlanul kihelyezett „Merci-táblák” (traktornak, lovas kocsinak és kerékpárnak tilos) ellen: tolni szabad lenne a biciklit, csak ráülni nem. Értelmes?
Gerjenben még nem jár a komp, de működik a rév kocsmája. Megtudom, hogy Domboritól dél felé újra kezdődik az újonnan aszfaltozott gát, tehát Faddon át arrafelé veszem az irányt. Fadd és a leágazás után nagy obeliszk áll a szántóföld közepén. A Bartal család ifju sarjának állít emléket, aki autósport-szenvedélyének áldozata lett a két világháború között. Van a Györgynek egy másik emlékműve is, Kölesd közelében.
Nehéz kezdet, jó folytatás
A bringasztráda Dombori gátőrházától indul, csakhogy az első kis szakasz beleesik annak területébe, és zárt kapuk fogják közre. Felirat figyelmeztet, hogy a kutya harap! Egy másik pedig arra, hogy továbbhaladni a megkerülő úton lehetséges. Na, ez a talán kétszáz méter nem akármilyen: mély keréknyomaiban áll a víz. Még ilyen száraz időben is csak üggyel-bajjal tolom keresztül a bringát.
Visszajutva a gátkoronára újra kezdődik a mennyei biciklizés. Emelkedett pozíciómból lelátok az ártéri erőre és jobb felől a földeken serénykedő traktorokra. Térdnadrág, rövid ujjú póló, sisak hátul az üléstáskán – az első igazán meleg tavaszi napsugarakkal süttetem magam.
Az élvezkedés e szakasza a Szent László hídig tart, ahol elérem a Keselyűst érintő, majd a Gemenci erdő szélén Pörbölyig vezető, már régóta aszfaltos gátat, amelyet többször jártam már, ezért most mellőzök. Így nem is tudom meg, hogy folytatódik-e az aszfalt Pörbölytől Bátáig a gáton – az egy másik felderítő úton derül majd ki. Ideje lesz inkább visszafelé indulni, hiszen 91 km-t mutat a műszer, átkelek a hídon.
Kellemes meglepetés
A bal parton kellemes meglepetés vár: eddig csak lefelé, Bajáig volt aszfaltos a gátkorona, most viszont már északra is gyönyörű, aszfaltozott, murvás padkájú út fogad! Trilárom-haj! Csak úgy repül a reku a hátszélben, erdőművelő emberekkel integetünk egymásnak, és megállok két pakkos biciklistánál, akik épp ebédszünetet tartanak. Hongkongi kínai srác mindkettő, vékonykák, mosolygósak. Azonnal talpra ugranak bemutatkozni. Amszterdamból bicikliznek Isztambulba, napi 60-80 kilométeres etapokkal.
Az aszfalt Fajszig tart. Jó hír ez nekem, mert rendszeresen járok bringával Bajára, és így már ezen az egész utolsó darabon elkerülhetem a főutat, hogy csak fácánt, őzet és nyulat, sőt alkalmilag vaddisznót lássak autók helyett.
Fajsztól burkolatlan a gátkorona, de olyan kemény a fű közötti két keréknyom, és olyan kevés a laza murva rajta, hogy csúszkálás és süllyedés nélkül fut rajta a keskeny (1,35 col), nagynyomású (6,5 bar) gumim. Arra tartok hát, míg Foktőnél beletrafál az országútba, amelyet Hajóson és Ordason át követek Dunapatajig, hogy ismét (felújított, tükörsima!) gát-úton érjem el Soltot. Már csak át kell kelni a hídon, hogy visszaérjek az autóhoz, 161 kilométer után.
Szóval egyelőre nem igaz, hogy Bölcskétől Bátáig aszfaltos gáton lehet biciklizni, de Paksig, illetve Domboritól a Szent László hídig kipróbáltan igen, és Pörbölytől Bátáig majd meglátjuk. Egy nagyszerű túrát máris köszönhetek a gátépítéseknek, de lesz még több is!
Karlovitz „Pupu” Kristóf
.