fbpx

Lapierre Zesty TR 329 kerékpárteszt: Nő a rugóút, nő az élmény

Az idei évtől Magyarországon is kapható Lapierre bringák több kerékpárteszt során meggyőztek róla, hogy a francia márka miért cseng annyira jól Európa-szerte. A Lapierre Zesty TR 329, 29-es össztelós mountain bike is megerősítette a bizalmat.

Lapierre Zesty TR 329

Lapierre Zesty TR 329

A Lapierre a „Trail” vonalát inkább az XC/maraton felhasználás közelébe pozícionálja, mint az enduróhoz. Jó példa erre az idén már tesztelt X-Control, de a Zesty is egy olyan gép 120-120 mm rugóúttal, ami – amellett, hogy számomra szinte mindent hozzátett a mountain bike élményhez, amit maga a gép hozzátehet – alkalmas lenne arra is, hogy bevállaljak vele maratonokat.

A Lapierre Zesty nyergében mindenhol jól éreztem magam

A Lapierre Zesty nyergében mindenhol jól éreztem magam

Az idei Eurobike-on ismertem meg a nagykerekű – 29-es – Zesty-t. A Lapierre-Rock Shox koprodukcióban fejlesztett elektromos, intelligens rugóstag mellett az jut eszembe először, amikor a nagy 27,5-es dömping közepette felültem rá, és kisvártatva rácsodálkoztam, hogy ezek 29-es kerekek? Biztos? Annyira eltalálták a geometriát, a mozgást, ráadásul a csúcsmodell még kimondottan könnyű is volt, nem csoda, ha annyira játékosnak bizonyult a pumptrack-en és az ugratókon, mintha egy kisebb kerekű bringa nyergében ülnénk.

négyforgáspontos felfüggesztés

négyforgáspontos felfüggesztés

Az ősszel itthon tesztelt Zesty TR 329 kontrasztképpen a legkedvezőbb árú Zesty a négy kisebb rugóutas modell közül (van még négy hasonló alkatrészekkel szerelt, de 150 mm-es mozgású, 27,5-es kerekeken guruló all-mountain Zesty, AM jelzéssel a modellnévben). A specifikáció miatt természetesen a TR 329 nehezebb az X0-felszereltségű TR 829-nél, de elöljáróban érdemes megjegyezni, hogy a plusz tömeg ellenére lefelé sikerült megtartani a játékosságát, hegymenetben érződik inkább a grammok többlete, valamint az intelligens rugóstag hiánya.

Horst Link, masszív papucs

Horst Link, masszív papucs

A Lapierre azért került rövid idő alatt a kedvenceim közé az itthon forgalmazott márkák közül, mert valóban tetten érhető kerékpárjaikon a cég filozófiája, miszerint a tervezés a versenyzők és a legjobb bringások visszajelzései alapján történik. Az országúti, cyclocross és mountain bike modelljeiknél is rögtön hatalmába kerített az a nehezen definiálható érzés, amikor felülsz a bringára és egyszerűen olyan, mintha régen ezt szoktad volna meg. Kicsit ellentmondásnak hangzik, de az igazán fontos apró részletek azzal tűnnek fel leginkább, hogy nem tűnik fel semmilyen apró bosszúság. Ezt pedig csak úgy lehet elérni, ha igazi kerékpárosok figyelmeztetik a tervezőket, hogy “jó-jó, de az a kis izé így meg úgy, azt még ki kéne javítani…”

mintha karbon lenne

mintha karbon lenne

A Zesty négyforgáspontos – gyakorlatilag FSR – felfüggesztése, Horst linkkel a láncvillán nagyon finom mozgást ad, és a mechanizmust sikerült egész jól kiegyensúlyozni abból a szempontból is, hogy beülve tekerve nem éreztem zavaró himbálózást. Kiállva már nem adja a legjobb virtuális forgáspontú felfüggesztések érzését, de érdekesség, hogy nem rosszabb, mint a Lapierre virtuális forgáspontú másik trail-fullyja, az X-Control (bár utóbbira csak nagyon rövid időre volt lehetőségem felpattanni, nem nekem volt belőve a rugóstag stb.).

Rock Shox Recon

Rock Shox Recon

A drágább Zestyknél, melyekben  RS e:i rugóstag teljesít szolgálatot, tökéletesen megoldódik a pogózás problémája, a TR 829-nél óriási élmény volt, hogy mennyire könnyed és hatékony tud lenni felfelé is egy ilyen nagy bringa. A most tesztelt TR 329-nél a Fox Float CTD rugóstag trail állásához lőttem be számomra ideálisnak a gépet, a másik két állást nem is nagyon használtam, kivéve a “climb”-ot aszfalton hazafelé vagy a hegyre fel. Nekem trail állásban a felfelé tapasztalható bemozdulás bőven belefért még kiállva is, lefelé meg tökéletesen érzékeny maradt és nagyobb sebességnél is a talajhoz parancsolta a bringát. Tudom, fékek, meg a bubik, de azért megemlíteném, hogy a Lapierre felfüggesztés aktivitása behúzott féknél is egész jól megmarad lefelé.

Ami feltűnt a bringán, hogy a legtöbb helyzetben „középen” érzem magam rajta jól, nagyon természetes az irányítás, meredeken sem kívánkozok tűlságosan hátra a nyereg mögé. Ezt azért tartom fontosnak említeni, mert hasonló volt az érzés, mint olyan nagyobb rugóutas gépeken, melyek már laposabb villaszögekkel készülnek, ugyanakkor a Zesty homlokcsőszöge 69 fokos, tehát nem kirívó. Talán az ebben a kategóriában kicsit hosszúnak számító felsőcső is bejátszhat a súlypont optimális helyzetének kialakulásába, M-es méretben 600 mm-t mérhetünk vízszintesen. A 74 fokos ülőcsőnek és megint csak a hosszú felsőcsőnek köszönhetően a mászás sem szenvedés, nem kell különösebben koncentrálni a terhelésre, hogy maradjon elég tömeg a bringa elején is.

75 mm-es Easton stucni

75 mm-es Easton stucni

Ha a tervezőket dicsérjük, az ideális menettulajdonságon kívül nem szabad megfeledkezni arról az igényességről sem, amiről a váz minden részlete árulkodik. Amikor elhoztam a bringát, észre sem vettem, hogy a fő vázegység nem karbon, mint a TR 829-nél, annyira gyönyörűen megmunkált a homlokcső környéke. Az ülőcsőnél már észrevehetőek a hegesztések, de első ránézésre avatott szemlélők is karbongépre gondolnak. A kábelek bár nem belül futnak, de logikusan szépen vezették őket, és a szerelők gondolom nem hullatnak könnyeket, hogy nem kell a bújtatással vacakolni.

A felfüggesztés stabil

A felfüggesztés stabil

A csapágyazásról, forgáspontokról is elmondható a fenti igényesség, ami a felfüggesztés szerkezeti merevségére is pozitívan hat, nem csavarodik a mechanizmus. Ha már merevség, természetesen hátul 12×142 mm-es átmenőtengelyt találunk (elöl a villán 15 mm-est). Okos kis tartozék a Lapierre fullykra jellemző SAG indikátor, aminek segítségével a rugóstagot szabhatjuk testre egyszerűen, stílusunknak megfelelően. Negatív oldalon csak a kulacs jut eszembe, ugyanis a hétdecis flaska nem fér be az M-es méretű vázba anélkül, hogy ne feszüljön neki a rugóstagnak. A tömegre inkább nem panaszkodok, hiszen gyakorlatilag csak az első emeletre felcipelve tűnt fel, menet közben nem igazán.

Deore-cockpit

Shimano Deore-cockpit

A felszereltség is jól átgondolt, költséghatékony, de sehol nincs „olcsó” alkatrész. A Rock Shox Recon Gold Solo Air villánál árkategóriájában nyugodtan ki merem jelenteni, hogy nem találni jobbat, lehet, hogy van lényegesen könnyebb, de lényegesen jobb mozgású nincs. Nálam az is pozitívum, hogy nem kormányról vezérelt, hiszen terepen egyébként sem szeretem kapcsolgatni a lockoutot. Másik nagyon fontos alkatrész a fék, ha pénztárcabarát szeretnék lenni, ugyanakkor nem akarnék lemondani a funkció maradéktalan teljesítéséről sem, én is Shimano hidraulikus alapmodellt választanék egy bringára, a 615-szériaszámú Deore fékekre illik a frázis, hogy remekül teszik a dolgukat, persze nyilván nem pehelysúlyúak. A váltás- és hajtás Shimano-Sram mix (lásd specifikáció) elöl a 36-22 tányérok jó választásnak bizonyultak, a 22-36 tökéletes mókuskerék-áttétel, a rendszer jól dolgozott együtt.

Mavic 321-e felnin Schwalbe Nobby Nic

Mavic 321-e felnin Schwalbe Nobby Nic

A kerekekre sem lehet panasz, Mavic 321-es felnikbe fűzött Formula agyak, ezek a felnik jobb minőségűek mint sok divatos középkategóriás gyári kerék felnije. A Schwalbe Nobby Nic 2,25-ös gumikért köszönet illeti a tervezőket, hiszen a gumikon keresztül érintkezik a bringa a talajjal, az egyik legfontosabb részlet, és ennél jobbat nem is választhattak volna egy ilyen stílusú bringára. Univerzális harapós mintázat, mindenféle talajon bevethető, még sárban is, ugyanakkor jól is gurul keményebb burkolaton is. Az egyéb kiegészítők, mint kormány, stucni, nyereg, nyeregszár szintén passzolnak egy nívós bringához, persze ha valaki később mondjuk könnyíteni szeretne, itt is tud fogni majd grammokat. A 720-as kormány a 75 mm-es stucnival irányíthatóság szempontjából is pont ideális, bár a HHH-tól Solymár felé a kis fahidakat azért jól be kell célozni ezzel a szélességgel.

A mosóhoz is passzol

A mosóhoz is passzol

Összességében egy tökéletes élménybringáról van szó, nem is ragoznám, kinek ajánlom, ha valaki a Zesty-t választja, talán majd rájön, hogy pont attól-addig terjed az igazi mountain bike-ozás, amire a Zesty képes. Ha az árat nézzük, akkor a 659 900 Forint egy XT váltóval és középkategóriás egyéb alkatrészekkel szerelt alumínium trail fully-ért nem kirívó, de ha figyelembe vesszük, hogy ennek a bringának – illetve a váznak – a legtöbb előszeretettel emlegetett konkurensére aggathatnánk teljes XTR szettet, akkor sem viselkedne ennyire kezesen a traileken, akkor megérdemli a “megéri az árát” címkét!

További képek:

Infobox:
A Lapierre Zesty TR 329 kerékpár a hazai forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Hazai forgalmazó: Green Serpentine Kft., bővebb Lapierre információk: http://lapierre-bike.hu/
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 40-53 cm (4 méret S, M, L, XL)
A Lapierre Zesty TR 329 ára: 659 900 Ft.

Műszaki adatok:
Váz: ZESTY TRAIL 29″ ALLOY SUPREME 6 OST+ 120mm rugóút
Rugóstag: FOX FLOAT CTD EVOLUTION LV 184x44mm
Villa: ROCKSHOX RECON GOLD 29″ SOLO AIR 120mm 15QR TAPERED
Kormánycsapágy: FSA Orbit 1.5E ZS NO.57E + 5.3mm Top cap
Középrész: SRAM GXP PRESSFIT
Hajtómű: SRAM S1000 36×22 170mm / 175mm (Size: M, L, XL)
Kormányszár: EASTON EA50 8° DIA:31.8 E:75mm
Nyeregcső: EASTON EA50 L:350mm DIA:31,6mm
Kormány: LAPIERRE Nico Vouilloz Signature by FUNN 6061DB W:720mm R:15mm DIA:31.8mm
Első váltó: SRAM X7 S3 36T
Hátsó váltó: SHIMANO XT KRDM781GSL 10-SPEED
Váltókarok: SHIMANO DEORE KSLM610 2×10 SPEED ISpec
Fékek: SHIMANO HYDRAULIC DEORE BRM615 BLACK
Nyereg: LAPIERRE by JUSTEK Black
Kerekek: MAVIC EN321 21C 29″ felnik, FORMULA DC51 15QR és FORMULA DHT142 agyak
Fogaskoszorú: SHIMANO KCSHG5010136 10-SPEED 11-36T
Gumik: SCHWALBE NOBBY NIC PERF 29×2.25 57-622
Tömeg: 13,9 Kg
Méretek: S, M, L, XL

Geometria:

GEOzesty_tr_29_alu

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo