fbpx

Lapierre Zesty AM 327 kerékpárteszt: A 150-es ügynök

Mikor pakoltam a teherautóba a tesztgépeket, akkor a Lapierre Zesty-t az „ok trail/maraton fully” bólintással tettem be a helyére. Aztán kiderült, hogy ugyan erre is jó, de ő igazából egy all-mountain/enduro monti. Tekerhető kivitelben.

Stílusos kinézetű

Stílusos kinézetű

A Zesty egy elsőrangú 007-es ügynök. Ha messziről ránézel, akkor egy klasszikus négy forgáspontos maraton össztelós bringát látsz. Ebben szerepe van annak is, hogy a 27,5-es kerekekkel optikailag hasonló benyomást kelt, mint egy XC-gép 26-os kerekekkel. Mindeközben elöl-hátul 150 mm-t mozog, ami messze túlmutat még akár az all mountain felhasználáson is, főleg amilyen simán teszi ezt.

Csiszolt varratok, tapered fejcső

Csiszolt varratok, tapered fejcső

A Zesty alumínium vázán több meglepő részletet is felfedezhetünk, amit máshol nem láttunk még. A hegesztési varratok többsége csiszolt, amik tovább növelik a váz szépségét. Nem vagyok híve a hajlítgatásoknak, de itt nagyon kiadja a formát amihez a grafikusok is kiválóan aládolgoztak. Fejcsöve tapered, a forgáspontok pedig csapágyazott, tömítettek.

Az ISCG konzol furataiba okosan csavarokat raktak, így a lánc nem tud beszorulni leeséskor

Az ISCG konzol furataiba okosan csavarokat raktak, így a lánc nem tud beszorulni leeséskor

A press fit középrész jobb oldalán ISCG konzolt is találunk, ami láncterelő felszerelését teszi lehetővé. Erre abban az esetben lehet szükség, ha egy lánctányért használsz, és mondjuk enduro versenyeken akarsz indulni vagy főleg bike parkokban bringázol.

Full védett hátsó fék

Full védett hátsó fék

Érdekes megoldás a hátsó forgáspont pozíciója. Ez centikkel a hátsó tengely elé került, így a támvillák egy egységet képeznek a papucsokkal. Sőt a fékkonzol is egyedi megoldást kapott. Olyat láttunk már, hogy a láncvillára kerül a közvetlen PM konzol, de olyat még nem hogy a támvillák kerék felőli oldalára! Biztosan van előnye a kinematika működésében is, de ami még jobb, hogy a hátsó fék teljesen védve van.

Egyszerű és nagyszerű!

Egyszerű és nagyszerű!

A tervezők láthatóan eleve multifunkciós montinak tervezték, ez látszik is a támvilla tetején található SAG beállítón is. Alapból piros pont az ötletért hogy ennyire megkönnyítik a rugóstag beállítását! Az XC-től egészen a Freeride-ig be tudod állítani a hátsó rész mozgását. Persze a freeride csak elnevezés, mivel a 150 mm maximum az enduro kategóriába tud beférni. De tény hogy nagy SAG-et azaz beülést választva repülőszőnyegként mozog a Zesty.

Ez a megoldás nem túl szép

Ez a megoldás nem túl szép

Két negatívumot tudok felhozni a vázzal kapcsolatban. Az egyik hogy kicsit nehézre sikerült, bár masszív lett, oldalirányú rugalmasságot még nagy tempónál sem lehet érzékelni. A másik a kábelek elvezetése, ami nem csak kívül fut, de a középrésznél mondhatni csúnya. A kinézeten kívül még sérülékeny is a gép alján belógva.

Lapierre_zesty_2015_003

Felszereltségén látszik, hogy az ár/érték arány kiemelt figyelmet kapott. Váltórendszere Shimano Deore váltókarok, SRAM X7 első váltó, és Shimano XT hátsó váltó keveréke, ami 10 sebességes HG50-es soron pakolja a láncot. Nem szeretem, és a váltás teljesítményére is hátrányos a gyártók keverése. Jobban örültem volna egy teljes SRAM X7 vagy fullos Shimano Deore szettnek.

Lapierre_zesty_2015_010

Az S1000-es hajtómű esetében szintén az amerikai gyártó jött a képbe, és press fit középrésszel csatlakoznak a vázhoz. 36X22T az áttétele, ami bőven elég fölfelé, és lefelé egyaránt. Egyáltalán nincsen szükség ma már tripla hajtóműre még egy relatív nehéz bringa esetében sem. Okosság viszont az ugyan „csak” Shimano Deore tárcsafékrendszer, de sehol nem éreztem kevésnek. Néha kell hozzá két ujj a hosszú meredek szakaszokon, de alapból jobban fog a hasonló kategóriás Formula vagy SRAM fékeknél. A gyártó weboldala ugyan I-spec bilincset ír, viszont hagyományossal van szerelve. Aki szereti állítgatni annak előny, nekem jobban bejön az integrált konzol.

Minőségi cuccok a kerékben

Minőségi cuccok a kerékben

A kerekek Formula ipari csapágyas agyakra épülnek, és elöl 15 mm-es, hátul pedig 12 mm-es átütőtengelyes kivitelűek. Régen láttam már Mavic felnit befűzve, itt azonban ezen nem spóroltak, EN321-eseken gurulunk amire Schwalbe Nobby Nic gumikat húztak 27.5”x2.2” méretben.

Kedvező ár, komoly minőség=Kind Shock LEV

Kedvező ár, komoly minőség=Kind Shock LEV

Mondhatnám, hogy spórolás van a dropper post nyeregcsőnél ami nem a már általam is istenített Rock Shox Reverb, hanem egy Kind Shock LEV Integra, viszont egy valamivel nem árt tisztában lenni. A Reverb egy baromi jó nyeregcső, csak éppen nem karbantartás mentes. Nagyjából évente kell rajta nagygenerált tartani (jobb esetben), illetve minimális kotyogás van a fején már új korában is. A KS LEV ezzel szemben (és a tapasztalatok szerint) tartós, és nem is kotyog. Ok, nehezebb kicsit, és a világ legbénább kialakítású karja működteti a kormányról, de szerethető darab.

CTD-s foximaxi

CTD-s foximaxi

A teleszkópok a FOX-tól jönnek. Elölre 32 CTD került, hátul pedig Float CTD Evolution csillapítja az ütéseket. A CTD rendszer nagyon kell ebbe a gépbe, mivel kiválóan lehet vele mászni, de a 150 mm mellett nem árt a kompresszió csillapított állás. És ebből rögtön két fokozat is van benne.

A megateszt alatt ahogy már többször leírtuk főleg köves volt a terep, ami különösen kedvezett a hosszú rugóutas gépeknek. A Zesty is kiválóan szerepelt, főleg hogy geometriája miatt inkább a „haladós” mint a hosszú láncvillás, lapos fejcsőszöges „lejtőzős” kategóriába tartozik. Mászóképességét nagyon jól jellemzi, hogy egy extrém köves meredélyen is gond nélkül feltekertem vele, amíg az XC össztelósok elvéreztek. Szóval van az a terep ahol egy hosszú rugóutas trail bringa előnyben van. A Pilis vagy a Bükk nem ez lesz, ott tutira érezni fogod a 14 kilós súlyát. Ezek a dolgok fejben dőlnek el. Ha jobban szereted a lejtőzést, szeretsz veretni az ösvényeken, mert ez jelenti neked a „flow”-t, akkor nem lesz gond a súlyának cipelésével az emelkedőn.

Lapierre_zesty_2015_019

Amennyiben fontos a mászás, akkor nézd meg AM427-es gépet vagy esetleg a karbon AM527-et. Itt mínusz 1-2 kilót, meg némi készpénzt faraghatsz le a számládról 🙂 DE! Én hamar túlléptem a súlyon, mert maga a bringázás nagyon jó volt vele. A puszta számadatok pedig ilyenkor hamar a háttérbe szorulnak. Az persze jó kérdés, hogy a hazai hegyekbe van-e szükség 150 mm-es rugóútra? Inkább azt mondanám hogy többre nem nagyon. Simán meg tudnám szokni. Főleg azért, mert nem csak egy hosszú rugóutas lejtőzőgépet kapsz hanem egy multifunkciós montit, amivel lehet örömbringázni, néha maratonozni, de leginkább lejtőzni. És még jól is néz ki.

További képek:

 

InfoBox:
Forgalmazó: Green Serpentine
A következő boltokban kapható: Alpinbike, Bringaland, Maniac, Pave, 4Sport
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 1 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S-M-L-XL
Ajánlott fogyasztói ár: 834.900 HUF

Műszaki adatok:
Váz: Zesty AM 27.5 alloy supreme 6 OST+
Rugóstag: FOX Float CTD Evolution
Villa: FOX 32 Float CTD
Első váltó: SRAM X7
Hátsó váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano Deore
Fékek: Shimano Deore
Hajtómű: SRAM S1000 36x22T
Középcsapágy: SRAM GXP Press Fit
Fogaskoszorú: Shimano CS-HG50 11-36T
Kerekek: Formula agyak + Mavic EN32 felnik
Külsők: Schwalbe Nobby Nic 27.5”x2.25”
Kormány: Lapierre Nico Vouilloz Signature
Kormányszár: Easton EA50
Nyeregcső: Kind Shock LEV Integra
Nyereg: SDG Duster LP Custom
Tömeg: 14 kg

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.