Ha a WorldTourban lehetne tárcsafékkel versenyezni, Demare-ék ilyen vázakon nyomnák a tavaszi klasszikusokon… De nem lehet, így a Lapierre Xelius SL 600 Disc sokkal inkább egy univerzális országúti csúcsmodell igényes bringásoknak, mintsem versenygép.
Persze ez nem azt jelenti, hogy a Lapierre Xelius tárcsafékes verzió fejlesztésekor ne vették volna figyelembe a versenyzők tapasztalatait is, a cél egy olyan kerékpár megalkotása volt, ami a korábbi Xeliusnál is jobban bírja a kiképzést és még több komforttal szolgál. A tárcsafék kitágítja a határokat, hiszen az ilyen kialakítású országútikba általában a 28 vagy 32 mm-es gumik is beférnek, amivel gyakorlatilag gravel üzemmódban, dózerutakon is használhatók.
A Lapierre Xelius SL eleve egy kimondottan kényelmes bringa, a támvillák jellegzetes bekötésük következtében rugalmasabbak a talaj felől érkező ütésekkel szemben, hiszen nem az ülőcsőbe, hanem a felsőcsőbe kapcsolódnak, így jobban eloszlanak az erőhatások. A tárcsafékes verzióban a 12 mm-es átmenőtengelyek merevítik a vázat, a 10 mm-rel hosszabb láncvillák azonban rugalmasabbak, ami érezhető is volt a tesztkerékpáron.
A geometria a láncvillákat leszámítva teljesen megegyezik a felnifékes modellel, ami jó, mert valóban univerzálisan használható országútiról beszélünk. Kellően sportos (tehát nem túl magas a homlokcső, nem túl lapos a villaszög, viszonylag hosszú a felsőcső), de nem egy klasszikus alacsony építésű versenygeometriát követ meredek szögekkel. Pont elég gyorsan, határozottan kanyarodik, de a sportos tulajdonságok miatt nem kell folyamatosan görbülő háttal bringázni.
Elöl érezhető az átmenőtengely adta plusz merevség, aminek következtében nagyon pontosan irányítható a Xelius Disc, ez a tulajdonság a legtöbb tárcsafékes országútinak sajátja. Ugyanakkor a már említett kicsit hosszabb láncvilla hátul picit rugalmasabb érzést kelt, egy igazán merev országútihoz képest, még a 12 mm-es átmenőtengellyel is. Szerencsére ettől nem él külön életet a bringa eleje és a hátulja, ellenkezőleg, nagyon precízen, határozottan kormányozható a kanyarokban.
A harmonikus menettulajdonságokban minden bizonnyal szerepe van a különböző karbonszöveteknek is, melyek a különböző vázcsöveket alkotják. A homlokcső, az alsócső és a láncvillák merevebb anyagi tulajdonságú karbonból, míg a felsőcső, az ülőcső és a támvillák rugalmasabb anyagból készülnek. Persze a szövetek tulajdonságain, a szögeken és a millimétereken túl maga a Lapierre FDJ Team design is megér egy misét, a fekete-piros-kék összeállítás szerintem nagyon szépre sikerült és a kiegészítők is jól harmonizálnak a vázzal.
Az alkatrészek többsége Shimano, a Lapierre régóta a japán gyártóval működik együtt elsősorban. A teljes szett Shimano Ultegra, beleértve az Ultegra szintű hidraulikus tárcsafékeket is. A váltórendszer a mechanikus változat, tökéletesen működik együtt a fékekkel és az 52-36 tányérkiosztású szuperkompakt Ultegra hajtóművel. A 11-28-as sorral bőven elegendő az áttételtartomány általános célokra, a 36-28-at taposva még a dagibbak is feljuthatnak a legmeredekebb hegyekre.
A kerékszett a Shimano tárcsás modellje, a WH RX31 Disc, amihez eddig még nem volt szerencsém. Középkategóriás Shimano alkatrészhez méltóan kirívó tulajdonsága nincs is, amit olvashatunk róla, hogy a felni könnyebb kicsit, mint egy hasonló kategóriájú abroncsfékes kerék esetében. Ebből a ballonos, 25 mm-es Continental Ultra Sport gumikkal felszerelve sokat nem érezni, átlagos, kellően merev szett.
A kiegészítők, mint kormány, kormányszár, nyeregszár, nyereg egy Ultegra-szintű karbonvázas bringához méltó darabok. A Fizik Antares nyereg kimondottan értékes alkatrész ebben a kategóriában, ezt Lapierre FDJ Team logós nyeregszárra szerelik. A kormány és a kormányszár a jónevű Zipp cég termékei, alumíniumból. Ami gyenge pont, az olcsó gyorszár, ezt a típust könnyű elnyalni, ha valaki sűrűn pakolja kocsiba be, kocsiból ki a bringát.
A rövid menetpróba alatt igazából nem lehetett megtapasztalni mindent, ami ebben a bringában rejlik, hiszen ahogy említettem már sokféle kerékpározási stílushoz adaptálható. Ami kiderült, hogy egyszerre komfortos, ugyanakkor merev, precízen irányítható országúti kerékpár. A geometria alkalmassá teszi komoly sportfoglalkozásoktól kezdve a hosszabb túrázós megmozdulásokig bármire, amit aszfalton, vagy akár rosszabb minőségű vidéki utakon művelni lehet.
Értékelés:
Erősségek: | Gyengeségek: |
teljes Ultegra szett | gyorszárak |
kényelmes, mégis merev | UCI versenyen nem indulhatsz vele |
univerzálisan kihasználható |
Ár: |
később |
Rendeltetésének megfelel: |
**** |
Váz+villa: |
**** |
Alkatrészek: |
**** |
Tömeg: |
**** |
InfoBox:
Forgalmazó: Schindler s.r.o.; bővebb információ: http://www.lapierre-bike.hu/
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Alaktrész garancia: 2 év
Vázméretek:XS-S-M-L-XL-XXL
Műszaki adatok:
Váz: NEW XELIUS SL CARBON DISC THRU AXLE
Villa: NEW LAPIERRE XELIUS SL CARBON DISC THRU AXLE
Fejcsapágy: FSA 1’’1/8 1’’1/4 FSA ORBIT C-33 44E + 15 mm Top cover
Középrész: SHIMANO SMBB7141B PRESSFIT
Hajtómű: SHIMANO ULTEGRA FC6800CX26 52×36
Kormányszár: ZIPP Service Course 6° BLACK Ø: 31.8mm
Nyeregszár: LAPIERRE SP-3D1 Ø: 27.2mm L: 350mm
Kormány: ZIPP Service Course 80 anatomic
Első váltó: SHIMANO ULTEGRA FD6800F
Hátsó váltó: SHIMANO ULTEGRA RD6800GS 11-Speed
Fékek: SHIMANO ULTEGRA HYDRAULIC BR-RS805 – SHIMANO SMRT81 140mm
Váltókarok: SHIMANO ULTEGRA HYDRAULIC ST-RS685 2×11-Speed
Nyereg: FIZIK ANTARES R5 WHITE / BLACK
Kerekek: SHIMANO RX31 DISC 12×100 / 12×142
Fogaskoszorú: SHIMANO 105 CS580011128 – 11-Speed 11-28T
Gumik: CONTINENTAL ULTRA SPORT 2 700x25c