fbpx

Lapierre Cyclo-Cross Alu kerékpárteszt: meglepett…

Alumínium cyclocross kerékpár Shimano 105 szettel – ezt olvasva nem sokat tudtunk meg a bringáról, bármilyen lehet. A Lapierre Cyclo-Cross Alu modelljéből is pont ennyi derül ki elsőre a honlapot böngészve…

Lapierre Cyclo-Cross Alu kerékpárteszt

Lapierre Cyclo-Cross Alu kerékpárteszt

Szerencsére módunkban volt tesztelni a kerékpárt, ami után megkapja tőlem a „nagyon jó választás” címkét, már ha valóban cyclocrossozni szeretnénk vele elsősorban. De ne szaladjunk ennyire előre…

Lapierre Cyclo Cross Alu Shimano 105 szettel

Lapierre Cyclo Cross Alu Shimano 105 szettel

Ránézésre azért kiderül az is a Lapierre Cyclo-Cross Alu-ról, hogy szép (mint a legtöbb bringa a francia gyártó kínálatában, érdemes megnézni a 2015-ös Lapierre  modellpaletta bemutatóját). A fekete vázon a szolid piros díszítés nagyon a helyén van, lehetővé teszi, hogy a kerékpár visszafogott kinézetű maradjon, de például egy piros bandázzsal, bowdenházakkal, bármivel akár harsányabbra varázsolhatjuk ha úgy tetszene, sőt, egy kis sárgával Belgiumra, a cyclocross Mekkájára is utalhatnánk.

Ez nem "öszvér-kerékpár", hanem igazi krosszbicó

Ez nem “öszvér-kerékpár”, hanem igazi krosszbicó

Ami viszont nem látszik rögtön, az a váz viselkedése. M-es (54) méretben álomszerűen kanyarodik, többen is felültek rá kipróbálni, s megerősítették ezt. A krosszpályákon gyakori csikicsuki kanyarkombinációkban érezhető előnybe kerülhetünk ezzel a bringával. Aki komolyabban gondolná a cyclocross versenyzést, annak jó hír, hogy a Lapierre karbon vázas CX-gépet is kínál, nagyjából ugyanezzel a geometriával. Szerencsére az alumínium változatot sem éreztem ridegnek, sőt, összehasonlítva más alumínium CX-bringákkal, melyeken mostanában ültem, a Lapierre volt a legkomfortosabb.

komfortos hátsó háromszög

komfortos hátsó háromszög

A komfort érdekében a támvillákon hajlításokat találunk, és a láncvilla kialakítás sem mindennapi, a középrészhez egy merev bekötés csatlakozik, majd ehhez hegesztették hozzá a vékonyabb falvastagságú láncvillákat. Utóbbiakat úgy lapították, hogy a tekerés hatására, csavarásra kevésbé hajolhassanak el, viszont a talaj felől érkező erőhatások ellenében kissé rugalmasabbak legyenek. Az eredmény engem meggyőzött, erős alumínium vázhoz képest kimondottan kényelmes, de nem vész el a hajtáshatékonyság.

alunyakas karbon villa

alunyakas karbon villa

Stabil középrész

Stabil középrész

A mínuszos oldalon csak azt említeném, hogy nem egy pehelysúlyú váz (a vázszett tömege 2,3 kg, 1500 gramm a váz, 780 gramm a villa), de kimondottan könnyű alu CX-vázakkal összehasonlítva csak 100-200 grammról beszélünk, ami 105-ös szintű bringánál nem számottevő, a komfort talán megér ennyit). A villa sem a legkönnyebb, alunyakas karbon, ellenben kényelem szempontjából tökéletes harmóniában van a vázzal, kellően merev, és ha valaki éveken át tervezi nyúzni a gépet, talán jobb megoldás is az alumínium nyak a kényesebb karbon ellenében.

Szintén fontos, hogy a vázszett kantifékeket fogad, itt rögtön visszanyerjük az előbb emlegetett grammokat a legtöbb gyártó aktuális CX-bringáival szemben. Ezen az árszinten a tárcsás krosszgépek tömege már meghaladja azt a határt, hogy elinduljak velük mondjuk versenyen is, az Avid Shorty 4 kantifékekkel szerelt Lapierre viszont még pont limiten belül van. Ez a fék egyébként az egyik legerősebb a kantik között, még a bowden útjába iktatott (egyébként tökfölösleges) bajusz-fékkarok ellenére is kimondottan erősen lassít, nagyobb sebességről is.

A bajusz fékkarok leszerelésével is egyszerűen könnyíthetünk és a fékhatás is tovább javul :-)

A bajusz fékkarok leszerelésével is egyszerűen könnyíthetünk és a fékhatás is tovább javul 🙂

A kantis cyclocross bringa előnye még az alacsonyabb tömegen kívül az, hogy variálhatjuk a kerekeket az országúti kerékpárunkéval, versenyre könnyebbet tehetünk be, stb. Ráadásul egy kantifékes cyclocross bringában eleve könnyebb szett van. Például a Lapierre-be szerelt WHR 501 kerekek hétköznapi felhasználásra szánt alkatrészek, kedvező árszinten, mondhatnánk semmi extra, de mégis könnyebbek még egy drágább tárcsás szettnél is. A WHR 501 amúgy szintén harmonizál a bringa komfortos jellegével, nem annyira rideg, de nem is robbanékony kerék.

Kantifékek, hajlított támvillák

Kantifékek, hajlított támvillák

A sűrűmintás Schwalbe Racing Ralph gumik száraz körülmények között jól tapadnak terepen, híg sárban is jók, sűrű dagonyában azonban az apró minták közötti apró résekbe ragad a sár, és nehezen tisztul (az MTB változathoz képest jóval szűkebbek a rések). Terepen gördülési ellenállásuk kimondottan jó, az aszfaltba „ragadnak” kicsit, de nem vészesen, összességében szerethető általános célú gumik. Szúrásos defektet viszonylag könnyű összeszedni velük, nekem többször sikerült és természetesen felütni is, de utóbbi nem a gumi hibája, hanem a cyclocross velejárója peremes rendszerrel.

A Shimano 105-ös váltórendszer a Lapierre Cyclocross Alu kerékpáron még a 2×10 sebességes 2014-es alkatrészcsalád darabjaiból áll össze, a Shimano cyclocross kerékpárokhoz ajánlott 105-szintű hajtókarjával és átdobójával. A váltásteljesítményre nem lehet panasz. A 46-36-os tányérok nagy áttételtartományt adnak a 12-30-as Tiagra sorral, gyakorlatilag cx-pályán végig nagytányéron közlekedhetünk, ha pedig kimerészkedünk hegyi ösvényekre, a 36-os kistányérral komoly meredekségű emelkedők is abszolválhatók.

Ritchey Cockpit

Ritchey Cockpit

A kiegészítők – kormány, kormányszár, nyeregszár – Ritchey Comp cuccok, a nyereg Selle Italia SL, ha valaki könnyíteni akar, itt tud fogni pár száz grammot, így versenykerék szettel már egészen vállalható súlya lesz a Lapierre-nek CX-futamokra is. Ha meg nagyon komolyan gondolja, akkor ott a karbon változat, amely szintén kapható kantifékes kivitelben.

Rázós terepen azért nem használnám

Ez már rázós terep a krosszgépnek

Összességében a Lapierre Cyclo-Cross Alu egy sportolásra alkalmas krosszgép, amivel CX-futamokra is elmerészkedhetünk, vagy egyszerűen csak örömmel csapathatjuk bárhol, váltogatva a szilárd útburkolatot a tereppel. Ha valaki egy kerékpárnak választja, akkor terepen nyilván behatároltak a lehetőségek, de meg lehet találni azokat az ösvényeket, ahol élvezni lehet a nyergében a bringázást, a gyorsaságot.

További képek (Fotók: Vanik Zoltán – https://www.facebook.com/VanikZoltanFoto):

Infobox:
A Lapierre Xelius EFi 100 kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Hazai forgalmazó: Green Serpentine Kft., bővebb Lapierre információk: http://lapierre-bike.hu/
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 50-60 cm (4 méret S, M, L, XL)
A Lapierre Cyclo-Cross Alu ára: 429 900 Ft.

Műszaki adatok:
Váz: CX ALLOY SUPREME 6
Villa: LAPIERRE alu nyakas karbon
Fejcsapágy: FSA ZS 4D 1″1/8
Középrész: SHIMANO KSMBB7141B PRESSFIT
Hajtómű: SHIMANO FCCX50CX66L, 46×36, 172,5 mm
Stucni: RITCHEY 4 AXIS WTD 6° 100mm
Nyeregszár: RITCHEY WTD 300mm, 31,6mm
Kormány: RITCHEY COMP CURVE 40
Első váltó: SHIMANO KFDCX70DBL 34,9mm
Hátsó váltó: SHIMANO 105 KRD5701SSL 10-SPEED
Váltókarok: SHIMANO 105 KST5700 2×10-SPEED + ADDITIONNAL LEVER TEKTRO RL721
Fékek: SRAM SHORTY 4
Nyereg: SELLE ITALIA SL
Kerekek: SHIMANO WHR501
Fogaskoszorú: SHIMANO TIAGRA KCS460010230 10-SPEED 12-30T
Gumik: SCHWALBE RACING RALPH 700x33C

Geometria:

GEOcyclocross

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.