Országúti tesztjeink közül következzen egy kakukktojás, ami akár a túra/cross bringák dömpingjének előfutára is lehet. Egy belépő szintű KTM-et próbáltunk, amit gyárilag egyenes kormánnyal szerelnek. Van létjogosultsága?
Az osztrák céget úgy gondolom, senkinek nem kell bemutatni. A manapság teljesen különálló motorkerékpáros osztály, valamint a közelség miatt mindenki hallott már a márkanévről és a legtöbb emberben pozitív asszociációkat ébreszt. A jó előítélet nem alaptalan, ugyanis a bringák fejlesztése, festése és összeszerelése a mattingenhofeni üzemben történik, igen szigorú protokollok mellett. Használat során a részletekre fordított figyelem kifizetődik, nincsenek gyanús zajok, kotyogó alkatrészek, így a bringázás élmény része jön át leginkább.
Az alumínium vázakra épülő KTM Strada országúti széria is jól bejáratott névként csenghet kerékpáros körökben, ennek legkedvezőbb árú, egyenes kormányos változatát próbáltuk. A próbán szereplő gép hajlított kormányos, fékváltókaros változata is elérhető, így mindenki prioritásainak megfelelően választhat.
Vázszett
Elsőként ki kell emelni, hogy egy ízig-vérig országúti kerékpárral van dolgunk, amire egyenes kormányt szereltek, nem pedig egy köztes, hibrid megoldást kínál a KTM.
Technikailag a váz meglehetősen egyszerű konstrukció, szép részletmegoldásokkal. A kívül vezetett kábelek, a hagyományos egyenes fejcső, valamint a menetes középrész mind évtizedek óta bevált megoldások, melyeken csak az elmúlt évtizedben kezdtek el nagy tömegben változtatni a gyártók, eleinte főként karbon vázaknál. Ebben az árkategóriában, ahol a Strada 800 versenyez, a legújabb trendek hiányát nem rónám fel hibának.
Érdekes részlet, hogy a támvillák monostay kialakítással csatlakoznak a nyeregvázcsőhöz, ez is bizonyítja, hogy nem komfort bringával van dolgunk. Ezt tovább fokozza, hogy a villa is teljes egészében alumíniumból készült, amit rosszabb minőségű utakra érve azonnal érezhetünk. Jól látható tehát, hogy a Strada 800 Speed esetében az osztrák gyártó nem a manapság divatos gravel irányt hivatott meglovagolni, hanem egy nagy tételben kevésbé elterjedt alternatívát kínál országúti kerékpárra olyanoknak, akik az egyenes kormány használatához szoktak.
A gumiférőhely is ezt támasztja alá, hiszen a gyárilag szerelt 23 mm szélességű Continental köpenyeknél nem fér be nagyobb a vázba/villába.
A geometria egyértelműen hajlított kormányhoz lett tervezve, így méretválasztásnál érdemes kiemelt figyelmet fordítani a megfelelő nagyságú váz kiválasztására. Ha egyenes kormánnyal tervezzük örökre használni, akkor a megszokotthoz képest egy mérettel nagyobb fogja kiadni a megfelelően sportos üléspozícióhoz szükséges felsőcső-hosszt. Ha valaha esetleg még terveznénk hajlított kormányos átépítést, akkor viszont a szokásosan használt méret, plusz egy hosszabb kormányszár jelentheti a megoldást.
Kezdőknek úgy is fel lehet fogni, hogy fokozatosan szoktathatják magukat egy országúti bringához, eleinte kényelmesen pozitív szögű kormányszárral, majd ennek megfordításával, esetleg hosszabbra cserélésével. Szerencsére a mai komfort országútik extrém hosszúságú fejcsövét nem örökölte meg a Strada 800, így normál keretek között mozoghatunk a kormány magasságával.
A fényezéssel a KTM nem tud mellényúlni ha az alapoktól indul, a fekete-narancssárga színkombináció teljesen egybeforrt a márka nevével, csak hab a tortán, hogy napjainkban ismét divatosnak is számít.
Felszereltség
A kerékpárra 9 sebességes, új R-3000 szériába tartozó Sora szett került. A 2×9 sebességes Rapidfire Plus váltókarok remekül működnek, akár csak a hüvelykujjat használva kapcsolhatunk könnyebb és nehezebb fokozatba is. Ezt a 9 sebességes MTB váltókaroknál vezette be anno a Shimano, és bár elsőre nem tűnik akkora fejlesztésnek, személy szerint kifejezetten kedvelem, ha a mutatóujjam folyamatosan a kormányon/féken maradhat. A váltók könnyen, finoman kapcsolnak, váltási érzetre szerintem felülmúlja a fékváltókaros változatot, bár nyilván nem fair az összehasonlítás.
Amik viszont abszolút várakozáson felül teljesítettek, azok a fékek. Úgy tűnik manapság egy Sora féktest is bőven elég merev ahhoz, hogy kiváló fékerőt biztosítson, legtöbbször a probléma valahol a fékváltókarnál, a belül futó kábeleknél vagy a felni felületkezelésén keresendő. Itt minden összeállt, így a jó moduláció mellett igen komoly fékerőt is kapunk. A fékkarok kétujjas kialakításúak, de igazság szerint egy ujj is elég lenne a használatukhoz.
A kompakt hajtómű már az új, 4 karos aszimmetrikus csillaggal rendelkező változat, ami modernné varázsolja a bringa oldalnézetét. A 11-32-es sorral párosítva, ésszerű keretek között nincs olyan emelkedő, ami kihívás elé állítaná a felhasználót, viszont a fokozatok között országútis léptékkel mérve, meglehetősen nagyok a különbségek. Egy MTB háttérrel rendelkező rider esetén ez akár előnynek is tekinthető, hiszen hátul ugyanazt az áttétel-tartományt kapja, mint amit alapból is használ.
A kerekeknél a tartósság lehetett a fő szempont, a kónuszos Claris agyak megbízhatóság szempontjából valószínűleg sok egzotikus csúcsmodellt überelnek, a hagyományos 2 mm-es küllőkkel, réz anyákkal 3 keresztre fűzött Ryde felnik is bizonyítják, hogy ez a kerékszett bizony az örökkévalóságnak készült. A Continental UltraSport gumi kategóriájának egyik legjobbja, a mérethez képest ballonos, jól tapad és saját bringámon használva 2 év alatt egyszer sem kaptam velük defektet.
Kiegészítők terén tarolnak a saját márkás termékek, KTM a kormányszár és a kormány is. Utóbbi gyárilag 620 mm széles, ami talán elsőre soknak tűnhet az országútikhoz szokott bringásoknak, de én nem cserélném le, mert kiállva mászásnál pont jól ki lehet használni.
Az új fejlesztésű, egycsavaros KTM nyeregszár okos megoldás, nem esik darabokra a nyereg pozíciójának állítása során. A Selle Italia X1 nyereg megy a váz színéhez és talán az egyik legjobb univerzálisan bevált forma a kerékpáriparban.
Menet közben
A karaktert nyilván alapvetően befolyásolja az egyenes kormány, így 55-es méret esetén is kellően felegyenesedett, a hátat kevésbé terhelő pozícióban tudtam tekerni, holott általában 52-es méretet használok. Mint fentebb írtam, a méretválasztásnál érdemes ezt figyelembe venni.
A kerékpáron érezhető, hogy egy alumínium vázas és alumínium villás géppel van dolgunk, nem igazán való repedezett kátyús utakra vagy gravel felfedezésekhez. Ilyen szempontból, bár a Continental gumik meglehetősen hajlékony oldalfallal és kellő ballonossággal rendelkeznek, a 23 mm-es gumi is limitáló tényező. Thommey kolléga nem zárt a szívébe, mikor a tihanyi Belső-tó körüli fűcsomós úton vezettem körbe a KTM nyergében.
Az országúton viszont várakozásoknak megfelelően teljesít, tökéletes választás lehet például egy MTB versenyző edzőgépeként vagy egy túra/trekking kategóriából érkező, az országúti bringákkal megismerkedni vágyó bringás paradigmaváltásának első lépéseként. Könnyebb vele váltani és fékezni, mint egy hagyományos országútival, nincs olyan mélyen és olyan távol elöl a kormány, viszont simán lehet tartani a hajlított kormányos sporttársak tempóját vele.
Infobox
Forgalmazó: KTM Fahrrad Gmbh
Elérhetőségek:
www.ktm-bikes.at
www.ktmteam.hu
A tesztelt modell adatlapja: KTM Strada 800 Speed
Vázméretek: 49-52-55(tesztelt)-57-59
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Származási ország: Ausztria/Tajvan
Ajánlott fogyasztói ár: 299 000 Ft
Specifikáció
Váz: KTM Strada alumínium
– 1,125″ hengeres fejcső
– külső kábel elvezetés
– BSA középcsapágy
– smooth-welded
Villa: KTM alumínium
Kormány: KTM Line HB-FB11E alumínium
– egyenes
– 62 cm szélesség
Kormányszár: KTM Line AS-021 A-head
Markolat: KTM VLG-311A
Nyeregcső: KTM Line SP-612N
– 1 csavaros
-27,2 mm átmérő
Nyereg: Selle Italia X1
Fékkar: Shimano Sora BL-R3000
Fékek: Shimano Sora BR-R3000
Váltókarok: Shimano Sora Sl-R3000
Első átdobó: Shimano Sora FD-R3000 bilincses
Hátsó váltó: Shimano Sora RD-R3000 GS, közepes kanalas
Lánckeréksor: Shimano CS-HG300 11-32T 9 sebesség
Lánc: Shimano CN-HG53
Hajtómű: Shimano Sora FC-R3000 50-34T
Középcsapágy: Shimano BB-RS500 BSA
Felnik:KTM Line Road alumínium (Ryde)
Első agy:Shimano Claris HB-2400
Hátsó agy: Shimano Claris FH-2400
Küllők: 2 mm ezüst, 3 keresztre fűzve
Gumik: Continental Ultrasport 23 mm
Mért tömeg: 10 kg (pedál nélkül)
Geometria