fbpx

KTM Lycan 2.0 kerékpárteszt: a kényelmes túratárs

Nagyon örültem, mikor kiderült, hogy ismét egy KTM bringát tesztelhetek, csak most egy 120mm-t mozgó Lycan 2.0 landolt nálam. A vázon elhelyezett matrica és a kormányszarv egy sportos túra bringára utal. Már első ránézésre megtetszett, majd miután jobban szemügyre vettem, már alig vártam, hogy elindulhassak vele és jó alaposan kipróbáljam.

Ktm Lycan 2.0

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

A váz

6061-es alumíniumból, Hydroforming eljárással alakított csövekből készült, túrázásra alkalmas geometriával. A homlokcső természetesen taper rendszerű, azaz felül 1 1/8″ alul pedig 1,5″. A középrész normál BSA tipus. A felfüggesztés PDS2 azaz Pro Damping System névre keresztelt fejlesztés. Azt jelenti, hogy a rugózó elem alsó csatlakozása nem a váz első háromszögén van rögzítve, mint általában, hanem a láncvillára, így független az első háromszögtől. Gyakorlatban kiválóan működik, de erről később. A link amely felülről nyomja a tagot, egy igényesen kivitelezett, a gyártó nevével fémjelzett merevítő darabbal bír. Szép és egyedi megoldás. A hátsó papucsok normál gyorszáras, 135mm sarutávolságú agyakkal kompatibilisek és IS tárcsakonzollal rendelkeznek. A gyártó szerint a váz 2800 g, a komplett bringa pedig 12,5 kg.

A link merevítőlemeze

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

Rugózás

A rugózó elemekből Fox 32 Float 120mm-t mozgó taper nyakas, 15mm-es átütős telót és egy szintén Fox Float RP2 levegős tagot találunk a kerékpáron. Jó választás mindkét termék, bár szívesen kipróbáltam volna, hogy mit tud a bringa 150/120mm-es Fox 32 Talas-szal, hiszen a nagytesókat azzal szerelik. Gyanítom úgy még nagyobb élmény lehet a bringával lejtőzni.

A tagon a Propedal kapcsolóval 2 állás között választhatunk. Vagy be van kapcsolva a Propedal, vagy nincs. A visszautat illetve a tag keménységét tudjuk még állítani. Apró észrevétel, hogy ha a visszaút csillapítást lassítom, akkor maga az odaút csillapítás is állítódik. Érzéketlenebb, lomhább lesz a tag, így érdemes eljátszani vele és megkeresni az arany középutat. Az első teló is levegős, 15mm-es átütő tengellyel rendelkezik. Az eddig általam próbált Fox 32-es telókon, ha elforgattam a lock-out kart, akkor a villa szinte teljesen „bemerevedett”, ellenben ezen a bringán inkább a hátsó tagon lévő Propedalra hasonlított a dolog. A tekerés nem, de a talaj felől érkező ütések megmozgatták. Nekem így jobban tetszett, mivel jobban összhangban van a két rugózó egység.

Pro Damping System "úszó" rugóstag rögzítés

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

Hajtás

A Shimano XT alkatrészek mindig népszerűek a montisok köreiben. Elérhető árú és könnyű. No meg univerzális, hiszen a trekking bringáktól kezdve az enduró bringákig, mindenen megállja a helyét. A Lycan-on sem volt ez másképp. A hajtómű, hátsóváltó, első váltó és a váltókarok képviselték az XT csoportot. Szépen határozottan válthatunk, gyorsan, késlekedés nélkül pakolgatja a láncot mind elől, mind hátul az új XT. Személy szerint azt sajnálom, hogy nem 2×10-es a bringa, hanem 3×10. Bár tény és való, hogy így túrázósabb a felszerelés, de szerintem felesleges a 3 lánckerék előre egy ilyen stílusú bringán.

Kerekekből gyárilag fűzött Shimano MT 65 pörög a bringában. Igényesen összerakott egyenesfejű küllőkkel fűzött kerék. Használhatjuk belsővel, vagy anélkül is. Mivel a köpenyek is használhatóak akár belsővel, akár belső nélkül, ezért a leendő tulajdonos eldöntheti, hogy hogyan is szeretné. Ha a belső nélküli megoldás a szimpatikusabb, akkor be kell szerezni 2db szelepet, meg ajánlatos egy adad defektgátló folyadék és máris suhanhatunk az erdőben, belső gumik nélkül.

Shimano MT 65 kerékszett

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

Fékezés

Első ízben próbáltam a Shimano SLX tárcsaféket, amely az XT kistestvére. Az utóbbihoz már volt szerencsém, egy hasonló kerékpáron. Az SLX nagyrészt abban tér el az XT-től, hogy a nyomáspontot nem tudjuk kívülről csavarral állítani, csak a fékkartávolságot. Ettől függetlenül nagyon meglepődtem, mikor először kipróbáltam. A Servo wave rendszer, (amely a fékkar útjának az elején gyorsabban nyomja a betéteket a tárcsához) jól működik, ezáltal mind kis, mind nagy sebességnél egy jól adagolható, de harapós fékkel van dolgunk. A fékkarja számomra már nagyon filigrán, de szép formatervezés és nagyon kényelmes érzés.

Mindenféleképpen szuper az SLX tárcsaféke, sehol sem tudtam kihozni a sodrából, bár ehhez hozzá járultak az alu-bakos Shimano 180mm-es tárcsák is, amelyek centerlock- rögzítéssel kapcsolódnak az agyhoz.

A túratárs

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

Irányítás

Ritchey Pro. Ennyivel el is intézhetném, de nem fogom. Tehát, nem spórolva a minőségi alkatrészekkel, egy 670mm széles lowrizer kormányt szorít magához szorosan a 100mm hosszú stucni. Gyönyörű és szépen passzol a gépre. A pontot az i-re nálam az Ergon markolat tette föl. Először furcsálltam a szarvas megoldást, de ha már teszt, gondoltam nem cserélem ki egy saját, szintén Ergon, csak az enduro verzióra. Szóval azt tudtam eddig is, hogy kényelmesek az Ergon markolatai, de, hogy ennyire jó tud lenni egy kis szarvval kombinálva, azt nem sejtettem. Igazából, mivel a Lycan egy vérbeli túra gép, nagyon illik rá ez a markolat. Több fogás pozíció, kényelmesen tudjuk pihentetni is a tenyerünket, illetve némileg védi a szarvacska a kezeinket, csak bele ne akadjon abba amitől megóvna:). Még annyit megemlítenék, hogy kesztyű nélkül annyira kényelmes, hogy nem akartam ezt az érzést elrontani.

Ergon GS 2 markolat kormányszarvval

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

Nyeregcső

Természetesen Ritchey Pro, így passzol a kormány-stucni kombóhoz. Gyönyörű felületkezelés, jó súly, szép darab. Viszont, ha a leendő felhasználó kényelmes kerekes, akkor javaslom az út-állítós nyeregcső beszerzését. Ezzel még lehetne fejleszteni a bringát.

A nyereg Selle Italia XR XC Flow. Nekem bevált. Betét nélküli nadrágban teszteltem a bringát és egyáltalán nem volt kényelmetlen. Kellemesen keskeny is, így könnyű hátra helyezni a súlypontunkat, nem akad bele még a lazább szabású nadrág sem.

A köves kaptatókon is kényelmesen halad

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

Menet közben

Szombat reggel csörgött a telefonom. Egy cimborám invitált egy kis bringatúrára. Gondoltam pont jó, felöltöztem, majd a Lycan nyergébe pattantam.

Szemerkélő esőben róttuk a kilométereket, majd Mátraházára érve kisütött a nap és eltűntek a felhők. Kis pihenő után folytattuk utunkat. Mentünk egy kört, érintve a Mátra legöregebb fáját is. Frankó kis túra útvonal, gyönyörű kilátással.

A terep változatos volt, turistaúton és dózer utakon haladtunk. Mindenhol kifogástalanul dolgozott alattam a kerékpár, szinte úgy éreztem magam, mintha egy repülőszőnyegen ülnék és a talaj felett lebegek. A rugóstag felfüggesztése véleményem szerint teli találat. A fékezés nem befolyásolja és érzékenyen mozog. Persze tekerés közben himbálózik a rendszer, de a Fox Float RP2 tagon, ha bekapcsolom a Propedal funkciót, akkor csak a talaj felől érkező nagyobb ütésekre reagál, hatékonyan segítve a pedálozást.

A bringán egy picit egyenesebb háttal ültem, mint egy sportosabb 120-as fully-n, de mivel a túrázásra van kiélezve, ezért ez nem zavaró, inkább kényelmes érzés. Ha mászni kellett vele, akkor a szarvakba kapaszkodva jobban ráfekhetünk a vázra, de itt a kényelmes túrázáson van a hangsúly, nem feltétlenül a maraton verseny megnyeréséről. A sportosabb kerekeseknek azt javaslom, hogy a stucnit fordítsák lefelé és vegyék ki az alátéteket alóla. Így egy jobb mászóképességekkel megáldott bringát kapunk.

Gurulni is élvezet

Ktm Lycan 2.0 kerékpárteszt

Ajánlani olyanoknak tudom, akik szeretnek kényelmesen élni és az erdőben bringázni is így szeretnének. Egy kiváló társ bármilyen hosszú útra, legyen az széles dózer út, vagy sziklás ösvény, komfortosan haladhatunk, egy precízen összeállított bringán. Igazi Mountain bike! Az itthoni adottságok mellett, ha nem az eszeveszett száguldozás felé kacsingatunk, akkor egy megfelelő választás lehet a Lycan. A felfeléken és a lejtőzések közben is repülőszőnyegen érezhetjük magunkat, hála a felfüggesztésnek és a minőségi rugózó elemeknek.

Pozitívumok:
+Rugózási rendszer
+Eltalált geometria

Negatívumok:
-futhatnának a vázon belül a bowdenek
-lehetne Post Mount a hátsó tárcsafék rögzítés is

InfoBox:
Forgalmazó: www.ktmteam.hu www.ktm-bikes.hu
A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Származási hely: Ausztria-Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 38 cm; 43 cm ; 48 cm; 53 cm
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 755 250 Ft

Specifikáció:
Váz: Lycan alumínium, hydroforming F&R, 4 forgáspontos
Rugóstag: FOX Float RP2 ProPedal
Villa: FOX 32 Float RL 120mm, 15QR, tapered 1,1/8-1,5″
Első váltó: Shimano Deore XT
Hátsó váltó: Shimano Deore XT M780
Váltókar: Shimano Deore XT-10/XT-3
Fékek: Shimano SLX Disc
Fékkar: Shimano SLX Disc
Hajtómű: Shimano Deore XT 42-32-24
Középcsapágy: Shimano BB-Set
Lánc: Shimano Deore XT
Lánckeréksor: Shimano HG81-10 11-34
Agyak: Shimano MT 65 e: 15/100, h:10/135
Felnik: Shimano MT 65 Tubeless ready
Küllők: Shimano MT 65
Külsők: Schwalbe Nobby Nic 2.25 Evo Tubeless ready
Kormány: Ritchey Pro Lowrizer 670 mm
Kormányszár: Ritchey Pro 4-axis 44 Ahead 6°
Kormánycsapágy: Ritchey Pro Logic Zero Drop-In tapered
Nyeregcső: Ritchey Pro 350/30.9
Nyereg: Selle Italia XR XC Flow
Markolat: Ergon GS2
Pedál: Shimano M520
Súly: 12,5kg

Geometriai adatok (méretek: 38 cm; 43 cm ; 48 cm; 53 cm):
Fejcsőszög: 70°
Nyeregvázcső-szög: 73°
Nyeregvázcső-hossz: 380mm, 430mm, 480mm (Tesztelt), 530mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 552mm, 575mm, 592mm (Tesztelt), 608mm
Tengelytáv: 1056mm, 1080mm, 1098mm (Tesztelt), 1114mm
Láncvillahossz: 432mm
Kormányszárhossz: 100mm
Váz súlya: 2,8kg

Szöveg: Jurecska Mátyás
Fotó: Jurecska Mátyás

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo