fbpx

KTM Life Lite kerékpárteszt: tárcsaféktelenül, merevvillával, meggyőzött!

Az osztrák KTM cross-trekking kategóriában mindenkinek tud mutatni pontosan olyan bringát, amilyet szeretne. És ez nem marketing duma. Kinek való a tesztelt KTM Life Lite? Reméljük ez is sikerül hasonlóan egyszerűen megválaszolni.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_003

Túrázásra, közlekedésre, rekreációs sportolásra, elektromos rásegítéssel vagy anélkül, többféle szintű városi felszereltséggel, különböző minőségi világítás-rendszerekkel, csomagtartókkal, sárvédelemmel, pumpával, komoly teleszkóppal, csillapítással, vagy könnyű merevvillával, tárcsafékkel vagy V-fékkel, férfi, női, vagy city vázgeometriával, és mindezeket kombinálva…

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_002

A katalógusban szereplő több mint 30 trekking és city-bike csalóka szám, ugyanis ezt szorozzuk meg a különböző váz opciókkal, ráadásul vannak ezektől eltérő specifikációk is. A nagy modellválaszték és az óriási gyártói tapasztalat, valamint a rengeteg vásárlói visszajelzés következtében ezeken a KTM bringákon minden a helyén van, az egyik legjobb ár/érték arányt hozza a márka. Megint marketingdumának tűnik, de személyes tapasztalat.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_016

Pont a trekking kerékpároknál számít sokat, hogy milyen az összeszerelés minősége és mennyire átgondolt a specifikáció, ez fontosabb, minthogy papíron milyen alkatrészek szerepelnek az alkatrészlistán. Látszólag egyszerű feladat felruházni csomagtartóval, világítással, sárvédelemmel, kitámasztóval egy bringát, pedig itt van csak igazán szükség összhangra. Helyükön legyenek a rögzítési pontok, ne merüljenek fel kompatibilitási problémák, a bringát hajtva ne zavarjon be ezek közül semmi, ne érjen bele a lábunk útjába, ne zavarják egymás funkcióját, ne zörögjenek stb. stb.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_014

Trekking bringa vásárlásánál tehát nem elég, ha tudjuk, mit szeretnénk, a kiválasztott kerékpárnak tudni kell maradéktalanul teljesíteni a funkciókat. Egy trekking bringánál körülbelül semmi jelentősége nincs, hogy Alivio, vagy Deore váltót szereltek rá. Az XT tényleg csak a marketing és a parasztvakítás, ha mondjuk beleér a sarkad a csomagtartóba tekerés közben, vagy nincs megfelelő útja a fékkábelnek és a világítás drótjainak, vagy zörög sárvédő egy hét után, akkor megette a fene a drága váltót…

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_012

Nos eddigi tapasztalataink alapján a KTM-nél mindent tudnak ebben a témában, és a három betű valóban garancia a minőségre. Nem, nem azért mert komoly motorokat is gyártanak, sőt, néha talán nem is tesz jót a bringás szekciónak, ha azt gondolja valaki, hogy ez csak egy „mellékvágány”. A KTM bringákat tehát nem a nevük és az egyébként menő design miatt szeretjük, hanem valóban az egyik olyan gyártóról van szó, akik nagyon odafigyelnek a részletekre.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_015

A tesztelt KTM Life Lite-ra is minden igaz a fentiekből, ami azonban különlegessé teszi, a specifikáció. A könnyű alumínium váz, a minőségi Busch+Müller világítás agydinamóval és egyéb trekking felszerelés (könnyű csomagtartó, sárvédők, állítható kitámasztó) adott. Ezen kívül a mai minőségi trekking kerékpárokon sztenderd felszerelés a tárcsafék és egy 60-80 mm-t mozgó teleszkóp. A KTM-nek is vannak ilyen modelljei, de nem a Life Lite az.

A KTM Life Lite nevében is benne van, hogy „könnyű”, és valóban markáns különbséget éreztünk, ha megemeltük ezt a kerékpárt, összehasonlítva bármelyik trekking felszereléssel ellátott versenytársával a teszttáborban (13,5 kg. pedállal). Miért is? Mert ebben a bringába könnyű alumínium merevvillát építettek, az egyébként erős, duplafalú felnivel fűzött kerekeket pedig a tárcsás rendszernél könnyebb V-fékek lassítják. Ez kapásból vastagon több mint 1 kg mínuszt jelent egy tárcsafékes, telós villás bringához képest.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_004

Ezt a súlykülönbséget nagyon is meg lehet érezni, főleg, ha nem erős férfi a tulajdonos. Nyilván felmerül a kérdés, érezzük-e a tárcsafék vagy a teló hiányát? Egyszerű a válasz: szerintünk nem. Vannak a KTM-nek felső kategóriás, drága trekkingjei is, de a Life Lite kategóriájában és árszintjén csak egy olcsó telós villa férne bele a specifikációba, aminek legalább ugyanannyi negatív tulajdonsága van, mint pozitív.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_006

A tárcsafék tény, hogy bizonyos helyzetekben biztonságosabb, nehéz csomagokkal megpakolva, nehéz bringás esetén, esőben már kijönnek az előnyei, de azért alapjában véve a V-fék is tökéletesen gondoskodik a megállásról és a biztonságos lassításról. Érdekes tapasztalat volt a táborban, hogy a résztvevőket nem különösebben foglalkoztat a fékkérdés, pedig a gyártók és a marketingesek többet „belelátnak” ebbe a témába.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_007

Szóval engem (minket) meggyőzött a KTM Life Lite, egy teljes értékű túrakerékpárról van szó, amivel akár komoly, többnapos csomagos túráknak is nekivághatunk, közlekedhetünk a városban éjjel-nappal, ráadásul a lányoknak sem lesz olyan nehéz felcipelni a gangra… A geometriája is tökéletes túrázásra, négy férfi és két női méret választható, sőt, van még a kínálatban három „unisex” city váz is.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_013

Az alapvetően Shimano Alivio szintű, Deore hátsó váltóval kiegészített 3×9 sebességes hajtás és váltórendszer megbízhatóan működött, nem akarom rontani a drágább trekkingek keletjét, de ennél jobbra nem igazán lehet szüksége senkinek. Az áttételtartomány iszonyú széles, a 26-32-es legkönnyebb fokozat tekerve lassabb is lehet, mintha tolnánk a bringát. Szóval még nagyinak is a Kiscelli utcába elektromos rásegítés nélkül…

Összefoglalásként álljon itt a tesztelő, Ballagó Ábel véleménye, kinek is való a KTM Life Lite:

Jómódú 40-es családapáknak ajánlanám, rá lehet tenni gyerekülést, vontatmányt, egyszerűen jól megy. Megdöbbentően könnyű, így hasra ütve 12 kg alatt van, de lehet, hogy 11 alatt (valójában 13,5 kg, de a nehezebb konkurensekhez képest ezt így éreztük). Nyilván összehasonlítva a többivel azt lehetett érezni, hogy a merevvilla az merev, de nem éreztem hiányát a telónak túra közben.

KTM_Life_lite_kerekpar_teszt_001

A geometriája borzasztó kényelmes, nagyon jó síkon, de azért egy meredek emelkedőn nem mászik olyan szépen, mint ez sportosabb bringa. Abszolút semmi “boogie” nincs benne, nem vágysz arra, hogy most megugratom, most átmegyek vele a susnyáson, megküldöm lefelé, mert érezhetően ez nem erre való, nem egy sportgép. Zárszóként úgy tudnám jellemezni, mint egy jó családi egyterűt.

A RideHard.hu és a Bikemag.hu által szervezett cross/trekking teszthétvégén a hosszú ujjú bringás mezeket a magyar sportruházat gyártó, az 575 by ILB Factory biztosította a résztvevőknek.

Infobox:

   Ajánlott fogyasztói ár: 299 000 Ft.

   Vázgarancia: 5 év, egyéb 2 év

   Gyártó: www.ktm-bikes.at

   Magyarországi képviselet: ktmteam.hu

Műszaki adatok:
Váz: Al6061 triplebutted
Villa: Alugabel Longleg 451mm, (82013)
Kormányfej: Ritchey OE Logic Zero Drop-In
Kormánynyak: KTM Comp ST-92A, 7° // 80-90-100
Kormány: KTM Line HB KT-2/620 31.8 Trekking
Markolat: KTM Line VLG-1389 ergo
Fékek: Shimano Alivio T4010 3-Finger/T4000 V-Brake (M65T3)
Váltókar Shimano Alivio (Tapfire)
Hátsó váltó: Shimano Deore M591
Első váltó: Shimano Alivio T4000
Hajtómű: Shimano Alivio T4010 48-36-26/CG
Középrész: Shimano ES300 Oktalink
Fogaskoszorú: Shimano HG300-9 11-32
Lánc: Shimano HG53-9
Pedál: VP-616 Alu-Trekking
Felnik: Ambrosio Keba 700C
Első agy: Shimano DH-3N72
Hátsó agy: Shimano T4000 w/QR
Küllők: DT Champion 2.0 (72) silber
Küllőanya: DT Messing 2.0
Gumik: Schwalbe Marathon Racer 40-622 (DRAHT)
Nyereg: Selle Royal Ariel VLS 5058HRC
Nyeregszár KTM Line SP-612 350/27.2
Kiegészítők: SKS sárvédő, kitámasztó, csomagtartó
Első lámpa: B+M Lumotec Eyk, 50 Lux, TF, Standlicht
Hátsó lámpa: Fuxon R-99 / 2 LED, Standlicht- Kondens

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo