Izzik a levegő a Kross háza táján. A lengyel márka sikert sikerre halmoz, topversenyzői csodálatra méltó olimpiai és világbajnoki szereplését koronázta a nemrég bejelentett hír, miszerint a svájci Jolanda Neff 2017-ben karrierjét Kross színekben folytatja. A sajtó és az ipar szakemberei is meglepődtek az átigazoláson, bár nincs miért csodálkozni: mind a KRT csapat, mind a Kross kerékpárok színvonala a világ élmezőnyében „vágtat”!
Az idei évben a Kross már a lengyel piac több, mint egy negyedét birtokolja, amely a 2017-es fejlesztésekkel várhatóan tovább nő. Emellett a nemzetközi piacokon is dinamikus fejlődést mutat a márka, köszönhetően részben a Kross által szponzorált versenyzők kiváló szereplésének, kiváltképp Maja Włoszczowska olimpiai ezüst érmének. A lengyel márka bevételeinek 30%-át az export adja, a Kross kerékpárok immár a világ 62 országában kaphatók.
Való igaz, ma már nemcsak a KRT sztárversenyzői hasítanak a világ élvonalában, hanem a kerékpárok is a technika legmagasabb szintjét képviselik. Az összehasonlító tesztekben rendre az óriásmárkák „szuperfejlesztéseivel” egyenrangú minősítést kapnak, minden felhasználáshoz és árszinten a lehető legtöbbet nyújtják. Ettől függetlenül a néhány évvel ezelőtti megállapításunk még áll: az árak tekintetében mifelénk a történelmi „Polak, Węgier, dwa bratanki, i do szabli, i do szklanki” szellem érvényesül. Nézzük akkor új gépeket!
A 2017-es Kross kínálat új karbon merevfarú MTB géppel erősödik, jól tükrözve a cross country szakágban elért eddigi fényes sikereket. Még magasabb szintre emeli a lécet, fokozott stabilitással, alacsonyabb tömeggel, és legújabb technikai fejlesztésekkel felvértezve várja az elhivatott és hobbi montisokat. Maja Włoszczowska olimpiai Level B+ modellje még a 2016-os vázra épült, a Kross fejlesztők viszont már a versenyzőnő, illetve Fabian Giger és az idei lengyel CC-bajnok Bartłomiej Wawak bevonásával alkották meg az új modellt. A KRT (Kross Racing Team) sztárjai egyébként nemcsak a hazai pályákon taroltak: a világversenyek dobogóján is gyakori látvány volt a jellegzetes mez – kiváltképp a világbajnoki csíkokkal kiegészített változat!
[divider scroll_text=””]
Az új Level B 29-er karbonváz elől-hátul átütőtengelyes, a felsőbb árkategóriában D84 Super Light szövetszerkezetet alkalmaz, a geometriát a sikeres idei modellhez képest kissé módosították, a felsőcső a mai trendeknek megfelelően meghosszabbított. A váztömeg M-es méretben bőven az egy kilós álomhatáron belül lesz. A váz kifejlesztésének folyamatába a Kross büszkén avatja be a nagyérdeműt, melyről erről videofilm is készült. Az új Level B-t független tesztlaborban mérték be, illetve kifárasztási próbának is alávetették. A vázzal nem bántak kesztyűs kézzel: az 1200 N terhelés 50.000 cikluson keresztül messze túlmutat a szabványos felhasználás igényein. Egy másik Level B váz hátsó „traktusa” 300.000 cikluson keresztül 600 N terhelést kapott, a harmadikat pedig 100.000 darab 1200 Newton lökettel „kínozták” a meghajtásnál.
A Kross Level B 29” kerékméretű, kétféle karbon és aluváltozatban készül, minden árszinten azonos vázgeometriát kap. A modern trendeknek megfelelően a felsőcső 19″-os méretben 615 mm. A karbontechnológia terén sok a közös elem a Level B+ csúcs karbonváz és a másodvonal között: a megnövelt átmérőjű T-Seat Tube nyeregvázcső és a széles Pressfit középcsapágyház mindkettő esetében fokozott stabilitást tesz lehetővé, egyben javítva a meghajtás erőátvitelét. A hátsó vázháromszög megrövidítése pedig jelentősen fokozza az irányítás pontosságát és gyorsaságát. Emellett átütőtengelyes kerékszettet és „tapered” nyakú villát fogadnak, PM tárcsafék-felfogatással és belső bowdenvezetéssel rendelkezik. 2017-re pedig az állítható nyeregszár távirányítója is a vázban futhat.
[divider scroll_text=””]
A Level B+ a sorozat csúcsmodellje, a legmagasabb szintű Rock Shox RS-1 villát és a SRAM „zászlóshajó” 1×12 fokozatú Eagle szettjét kapja, az ugyancsak lélegzetelállító DT SWISS XRC 1200 Spline kerékszettel és a rajta feszülő Schwalbe Racing Ralph köpenyekkel kiegészítve. A Level B 12 a földi halandóknak szánt álombringa, Rock Shox SID villával, SRAM 1×11 XO szettel. Lejjebb ugorva a ranglétrán a “félmillás” B9 szerintünk ár/érték arányt tekintve rendkívül sokat nyújt. A váz itt T784 Carbon alapanyagból készül, amely mérettől függően mindössze 100-200 grammal növeli az össztömeget a B+-hoz képest, tehát nem sokat hagy az asztalon Maja Włoszczowska gépével szemben. A kiváló RockShox Recon Silver RL Air (QR15, tapered, lockout) biztosítja az első kerék felfüggesztését, az alkatrészek pedig döntően a Shimano Deore és SLX szettből érkeznek. Kérdés, óhaj, sóhaj? Ha pedig a világversenyeken bizonyított 29-er merevfarút egy lánctányéros SRAM alkatrészekkel szeretnénk szerelni, az Aluminium Ultralight vázas, RockShox Recon Silver RL Air telós Kross B7 teljes SRAM NX 1×11 szettel érkezik, és mindössze 369.000 forintot kóstál.
A Level R család továbbra is az arany középutat képező 650b (27,5”) kerékméretet alkalmazza, a nyálcsepegtető felszereltségtől a hétvégi hobbi kerékpározáshoz passzoló egyszerű kiszerelésig 10 modellváltozatban és árszinten lesz kapható.
Az extrémebb felhasználásra tervezett Kross kerékpárok sem vallanak szégyent a nemzetközi porondon. A RVS (Revo Virtual Suspension) felfüggesztést alkalmazó Moon sorozat számos rangos elismerésben részesült. A fényezés terén 2017-ben merészebb vizekre eveztek a lengyel tervezők, de a működés és a felszereltség a jól bevált idei választékot követi. A minden „endurós” földi jóval ellátott 3.0 áll a hierarchia csúcsán, de még a 650 ezer forintos, SRAM 1×11 váltással rendelkező 1.0 is 160 mm-t mozgó levegős X-Fusion Sweep RL2 Air (QR15, tapered) villát kap. Így biztosan nem vall szégyent a gép eleje a csúcstechnikát alkalmazó hátsóhoz képest!
[divider scroll_text=””]
Trail és all mountain felhasználásra továbbra a Kross Soil sorozat az ideális választás. Ha pedig nincs szükség hátsó felfüggesztésre, a Dust, a Grist, a Smooth Trail és a Pure veszi át a képzeletbeli stafétabotot. Az utóbbi kettő Reynolds 853 acélcsövekből készült vázat kap, 120 mm-t mozgó RockShox Reba Solo Air (QR15x110, tapered) telóval, RockShox Reverb Stealth leengedhető nyeregszárral és teljes SRAM GX 1×11 váltással és fékrendszerrel. Szerintünk az acél Pure 29-er ütős alternatívája az aluvázas trail bringáknak. Az ugyancsak Reynolds csöves Smooth Trail 3”-os 650b+ köpenyekkel rendelkezik, Boost kialakítású (15x110mm és 12x148mm XD), és a Pure-ral megegyező felszereltséggel érkezik.
A Kross palettán lehengerlőnek ígérkezik a karbon és pillekönnyű alumínium vázakat felvonultató Kross országúti sorozat. A karbonvázas Vento akár hidraulikus tárcsafékkel is elérhető lesz. Gyaníthatóan a lengyeleknél is egyre népszerűbb a triatlon, az aerovázas Vento TR négy változatban elégít ki minden igényt ebben a szakágban.
Az E-bike szektorban is komoly fejlesztések folynak a Kross főhadiszállásán. Ennek gyümölcse a jövő évi kínálatban is elérhető lesz, de a legnagyobb ugrás állítólag a 2018-as szezonra várható. A szakértők szerint az európai kerékpárkínálat addigra már döntően elektromos rásegítést alkalmazó modelleket tartalmaz majd, a trendek legalábbis ezt mutatják. Végezetül nem lehet szó nélkül elmenni a Le Grand sorozat mellett, amely stílusos városi kerékpárokat tartalmaz: minket kétségtelenül megigézett a lengyelek ízlésvilága!
További információ a 2017 Kross modellekről a hazai forgalmazó honlapján olvasható.
[divider scroll_text=””]