Stubán Ferenccel, a magyar bejegyzésű Utensilnord-Ora24.eu sportigazgatójával értékeltük az alábbi interjú keretében az olasz-magyar koprodukcióban létrejött kontinentális kerékpáros csapat eddigi teljesítményét.
Bikemag: A szezon elején még arról beszéltünk, nagy lehetőséget kapott ismét a magyar kerékpársport a Fabio Bordonalival létrejött együttműködés nyomán, pár hónap elteltével hogyan látod a helyzetet, terv szerint haladtok? Mi valósult meg és mi nem az elképzelésekből?
Stubán Ferenc: Az olasz partnerrel teljesen zökkenőmentes az együttműködés, szinte nem is meri az ember elhinni, hogy semmi probléma nem adódik. Bordonali úr többel is támogat, mint amiben megállapodtunk. A szakági szövetségtől Törzsök Zsolt és Sutkó Mihály is megtesz minden tőlük telhetőt, hogy segítsék a csapatot.
Ami viszont szomorú, hogy a szezon elején arra gondoltam, fogunk találni egy magyar szponzort is, aki meglátja az üzleti lehetőséget egy kerékpáros csapatban. Direkt nem támogatást mondok, mert ez a csapat komoly megjelenést képes biztosítani, az olaszországi versenyeket, melyeken részt veszünk a Rai Sport élőben közvetíti, de bárhol látványosan tudunk prezentálni.
Olyan szponzort szeretnék elsősorban találni, akinek a terméke nemzetközi, vagy olyan szolgáltatással rendelkeznek, melyeket Magyarországon élő külföldiek is igénybe vehetnek. Egy ilyen együttműködéssel mindkét fél jól járna, ez marketing, üzlet, nem egyoldalú támogatás, ezt lenne jó megértetni azokkal, akik döntéshozó helyzetben vannak megfelelő cégeknél.
Az Utensilnord promóciós videója:
Sajnos azt el kell ismerni, hogy az országúti kerékpársport itthon a minimális szinten van, Sutkó Mihályon kívül senki nem rendez már versenyeket, a többi szervező elszegényedett, megszűnt, nem képesek hozni az elvárt színvonalat. Illetve sajnos kinőtt egy kizárólag profitorientált versenyszervezői réteg, akik teljesen figyelmen kívül hagyják a sportszakmai, biztonsági szempontokat, a versenyzők díjazása háttérbe szorult.
Eltűntek a hazai „edzőversenyek”, amelyek sportszakmai szempontból nagyon fontosak voltak, versenynek látszó eseményeken fű, fa, virág egy mezőnyben indul, óriási bukásveszéllyel. Mindig elmondom a szokásos hasonlatokat, hogy 400 méteres síkfutást 400 méteres pályán kell rendezni, és focipályát sem lehet domboldalon kijelölni. A kerékpársportnak is mindenhol megvan a becsülete és rangja, különveszik a profikat az amatőröktől. Minket itthon ugyanúgy kezelnek, mint a hobbistákat.
Bikemag: Sokszor nem is láthattunk titeket itthon versenyezni, főleg külföldön kerékpároztatok. Hogyan értékeled a csapat eddigi teljesítményét?
Stubán Ferenc: Vannak eredmények, sok helyen gyűjtöttünk a világbajnoki kvalifikáció szempontjából fontos UCI-pontokat, közelében vagyunk egy nagy eredménynek is, közel vagyunk a tűzhöz, csak idő kérdése, mikor csúcsosodik ki a munkánk győzelemben.
Sikerült pontokat szerezni a két horvát versenyen, a Kassa-Misolc GP-n, a Banja Luka-n, Simon Peti nagyon szép teljesítményt nyújtott, hegyi trikós volt az olasz U23-as kategóriás versenyen. Dér Zsolt hozta a formáját, Kuszti az olasz 1.1-eseken hajszállal maradt le a pontszerzésről, előbb utóbb neki is megjön az eredmény.
A fiatalok kezdenek ráérezni a csapatmunkára, formálódik a csapat, egyre inkább összeérünk. Krisztián 6-8 hétig betegséggel, gyomorproblémákkal küzdött, de úgy tűnik, sikerült kilábalnia ebből. Rida csinálja a dolgát, biztos vagyok benne, hogy nyárra nagyon jó lesz.
Bikemag: Milyen versenyeket terveztek nyárig?
Stubán Ferenc: Főleg UCI-kategóriás versenyeket, egy hét múlva, hétvégén a Belgrád-Cacak Szerbiában, esetleg másnap egy felkészülési versennyel kiegészítve ugyanott. Következő hétvégén az újkígyósi kritérium, majd a Gemenc Nagydíj és még május végén kategóriás versenyek Ukrajnában, ugyanekkor a fiataloknak egy olasz U23-as verseny.
Júniusban Szlovák Kör, lettországi 1.1-esek, Szerb Körverseny, Szlovén Körverseny, bajnokságok. Június végén, július elején Román Körverseny, Szebeni Körverseny, Giro del Appennino Olaszországban, U23-as Európa-bajnokság Csehországban, 20-án és 21-én Central European Tour. Utána egy lengyel 2.2-esre utazunk, majd az 1.1-es Trofeo Matteotti zárja a júliust. Augusztusban jelenleg a Székely Körverseny látszik még biztosnak.
Bikemag: Ha nem a versenyeket nézzük, mit hozhat a jövő a csapat számára?
Stubán Ferenc: Bordonali prokonti csapatot tervez, de ennek csak akkor van értelme, ha tudsz indulni a Girón. Ha nem, akkor Olaszországban kontinentális csapatként is gyakorlatilag ugyanazokon a versenyeken vehet részt, és nem kell óriási költségekbe verni magát, amit a profi másodosztályú szint jelent. Összességében 1,5 millió euróról beszélünk, plusz legalább egy vagy két sztárversenyzőről, ami még fél millió eurót legalább hozzátesz a büdzséhez. Ha maradunk így együtt, függetlenül attól, hogy mennyire jó eredményeket érünk el, szükség lesz még egy magyar szponzorra.
Bikemag: Köszönjük az interjút és sok sikert a szezon hátralévő felére!