fbpx

Kerékpárteszt: Lapierre Xelius „Tune-ingolva”

Sokszor írjuk: a váz tökéletes alap a későbbi tuninghoz. Most egy olyan Lapierre Xelius kerékpárt teszteltünk, melynek esetében megvalósultak az alkatrészcserék, többek között Tune kerékszett és Rotor hajtómű beépítésével.

Lapierre Xelius EFi 100 "Tune-ingolva"

Lapierre Xelius EFi 100 “Tune-ingolva”

A francia Lapierre kínálatából a Xelius országúti kerékpárokat használják az FDJ profi versenyzői is, a karbon vázat azonban Shimano 105 szintű specifikációval is megvásárolhatjuk. Most egy ilyen „alap” versenygép, a Lapierre Xelius EFi 100 tuningolt változatát teszteltük. kimondottan könnyű Tune TSR 30 kerékszettel és „pornó” Rotor 3D hajtóművel.

Nem pont strandra járásra lett összerakva...

Nem pont strandra járásra lett összerakva…

A kerékpár egyben megmutat egy jó receptet is, hogyan alakítsd ki te magad álmaid bringáját, akár hosszabb időtávon. Hiszen megteheted, hogy előbb megveszed a Xeliust egy kedvezőbb árú specifikációval, majd szépen sorban cseréled az alkatrészeket jobbra, ahogy pénztárcád is engedi. Így még mindig jobban kijön a matek, mintha részegységenként állítanád össze.

EFi: Lapierre Efficient Frame Interactive

EFi: Lapierre Efficient Frame Interactive

A Xelius váz:

Az „alap”, a váz megkérdőjelezhetetlenül kiváló választás, személy szerint nagyon megszerettem. Úgy tűnik az ugyancsak szénszálas Sensium után körvonalazódik a Lapierre országútikra legjellemzőbb kifejezés: csendes. A Sensium komfort országúti, a Xelius versenygép, versenygeometriával, de itt is igaz, ami rögtön feltűnt már az inkább hobbi sportolóknak szánt modellnél, a Sensiumnál is: a váz remekül tompítja az úthibákat, és a bringa hangtalanul suhan, nem zörög, nem kattog soha semmi. Társaságban bringázva összehasonlítottuk más márkájú felső kategóriás országútikkal, és a kockakövön ez a bringa adta a legsimább érzést.

A középrész a Rotor hajtóművel még merevebb

A középrész a Rotor hajtóművel még merevebb

A profi versenyzők kívánságai szerint kialakított Xelius vázak a „Lapierre Efficient Frame Interactive” (EFi) technológiával készülnek, ami monocoque karbonvázat jelent, viszont a különböző részein különböző összetételű szövetrétegek kerülnek egymásra, hogy optimális legyen mindenhol az erőátvitel és a csillapítás is. Szeretném itt megjegyezni, hogy ezt a mondatot a gyártói weboldalak jelentős hányadán jó eséllyel olvashatjuk, de a Lapierre-nél valóban működik a koncepció, nagyon jó érzés hajtani a Xelius-t.

tapered fejcső

tapered fejcső

Konkrétan a fejcső, az alsócső és a láncvillák egységét jelölte ki a Lapierre az „erőzónának”, ezeknél a csöveknél a legjobb merevségi mutatókkal rendelkező „high modulus” karbont alkalmazzák. A felőcső-ülöcső-támvillák egysége pedig a „komfortzóna”, ahol kimondottan jó rezgéselnyelő tulajdonságú karbonrétegeket is találunk a csövekben.  A 2014-es Xelius esetében sikerült még faragni 80 grammot az össztömegből, ami így gyári adat szerint csak 890 gramm. Természetesen a kábelek a vázon belül futnak, megvan a helye az elektromos vezetékeknek is, a papucs karbon, a középrész pressfit rendszerű – ahogy egy ilyen szintű váznál ez már elvárás. A „fullcarbon” villa is csak 290 grammot nyom.

Rotor 3D 52-36

Rotor 3D 52-36

Tuning:

A felszereltség eredetileg Shimano 105 szintű, szérián kívüli Shimano fékekkel (BRR561), kompakt hajtóművel (50-34), Mavic Aksium kerekekkel. Ehhez képest 10-es Ultegra hátsó váltó és fékváltókarok, Rotor 3D 52-36 tányérkiosztású hajtómű és Tune TSR 30 kerékszett került a bringába. A Lapierre Xelius EFi 100-ból így olyan országúti kerékpár lett, ami úgy kényelmes az aszfalton, hogy nem kötünk kompromisszumot versenygeometria terén, az 52-es nagytányér versenyzésre is alkalmassá teszi, a Tune kerékszett pedig tovább erősíti a kész bringa jól meghatározható karakterét.

10-es Ultegra

10-es Ultegra

Tune TSR 30 kerekek:

A szóban forgó Tune kerék könnyű és kényelmes, a Campa Recordot megszégyenítő racsnihanggal. A fekete-erdei cég elsősorban nagyon könnyű alkatrészeiről ismert, melyek úgy hozzák az alacsony tömegadatokat, hogy nem kötnek kompromisszumot a precíz, tartós működés terén. A Tune kerékszettek felépítés szempontjából általában nem bonyolultak, valamelyik remekbe szabott Tune agyat veszik alapul a németek, s ezt párosítják különböző anyagú, profilmagasságú, furatszámú felnikkel, jó minőségű Sapim küllőkkel.

Tune elöl

Tune elöl

A TSR 30 kerekek Tune TSR felnikbe fűzött MIG 70 agyakat takarnak, közepes profilmagassággal, fehér színben. A Tune-nál általában sokféle színvariációból választhatunk, főleg agyakat. Jelen esetben a fehér felni-fehér agy párosítás remekül illik a piros-fehér-fekete Lapierre-hez. A kerékszett tömege mindössze 1427 gramm, és ehhez a minimalista gyorszár sem tesz hozzá sokat. Mondjuk én pont a sokak által ékszernek becézett gyorszárral nem voltam annyira kibékülve, lévén az egymáshoz képest könnyen elmozduló elemei lassították a hátsó kerék betételét.

Tune hátul

Tune hátul

Maga a kerék – ahogy korábban említettem – tovább erősíti a kimondottan kényelmes bringa karakterét, hiszen a rugalmasabbak közé tartozik. Valószínűleg a felni anyaga is az átlagosnál lágyabb, könnyebb alumínium, hozzájárul ahhoz, hogy a komplett kerékpár remekül csillapítja az úthibákat. Sprinteléskor utóbbi tulajdonsága inkább hátrány, nem lehet összehasonlítani egy magasfelnis karbonkerékkel, de nem is ilyen célra készült. Hegymenetben kifizetődik az alacsony tömeg, könnyedén suhog a 30 mm-es felni. A felszerelt Conti GP 4000 külsők a legjobb általános célú versenygumik közé tartoznak.

30 mm-es felnik

30 mm-es felnik

Ami nem tetszett:

Amióta van 11-es Utegra szett, és változott a fékváltókarok hossza és a váltás mechanizmusa az erőkarok szempontjából, nos azóta én nem tuningolnék 10-es Ultegrával. A régivel már kényelmetlenebb a váltás, több erő kell a karok mozgatásához. Nem jöttek be a BRR561-es Shimano fékek sem, itt is fennáll, hogy az új Ultegra patkók annyira szuperek, hogy például fékhatásban egy lapon sem lehet őket említeni ezekkel.

Az átdobó maradt 105-ös

Az átdobó maradt 105-ös

Vagyis ha ilyen bringát vennék, elhasználnám egy-két évig a 105-öst, majd azután ajándékoznám meg magam egy új szettel, vagy eleve Ultegrás verziót választanék most, ha belefér a keretbe. A Tune kerekek viszont valóban remekül passzolnak az összképbe, gyakorlatilag tökéletes országúti kerékpárt kapunk a nem mindig kiváló minőségű hazai utakra!

Deda kiegészítők

Deda kiegészítők

További képek:

Infobox:
A Lapierre Xelius EFi 100 kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA tekinthető meg.
Hazai forgalmazó: Green Serpentine Kft., a Lapierre bringákat keresd az Alpinebike-ban!
Származási hely: Franciaország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: 46-58 cm sloping (3 cm-enként)
Alkatrész-garancia: 2 év
A Lapierre Xelius EFi 100 ára gyári (Shimano 105, Mavic Aksium kerék) felszereltséggel: 619.990 Ft.
A Tune TSR 30 kerékszett ára: 190 000 Ft.

Műszaki adatok:
Váz: Lapierre Xelius EFi Carbon
Villa: Lapierre Carbon
Fékek: Shimano BRR561
Lánc: Shimano 105 10s
Hajtómű: Rotor 3D 52-36
Első váltó: Shimano 105
Hátsó váltó: Shimano Ultegra
Fékváltókar: Shimano Ultegra
Fogaskoszorú: Shimano Tiagra 10s 12-28
Kormány: Deda RHM02
Kormányszár: Deda Zero
Kerekek: Tune TSR 30
Nyereg: Selle Italia SL
Nyeregszár: Lapierre alumínium
Gumik: Continental GP 4000 23 mm

Geometriai adatok:

lapierre-bikes-road-xelius-efi-geometry-chart

Méret XS S M L XL
Ülőcső-hossz ** 460.0mm 490.0mm 520.0mm 550.0mm 580.0mm
Felsőcső-hossz * 520.0mm 535.0mm 550.0mm 570.0mm 590.0mm
Stack 514.0mm 528.0mm 551.0mm 570.0mm 592.0mm
Reach 373.0mm 373.0mm 382.0mm 396.0mm 398.0mm
Fejcső-hossz 115.0mm 130.0mm 150.0mm 170.0mm 190.0mm
Fejcső-szög 72.0° 72.0° 73.0° 73.0° 74.0°
Ülőcső-szög 74.0° 73.0° 73.0° 73.0° 72.0°
Láncvilla-hossz 408.0mm 408.0mm 408.0mm 408.0mm 408.0mm
Középrész-magasság -67.0mm -67.0mm -67.0mm -67.0mm -67.0mm
Stucni-hossz 90.0mm 90.0mm 100.0mm 110.0mm 120.0mm
Kormány szélesség 400.0mm 400.0mm 420.0mm 420.0mm 440.0mm
Hajtókar-hossz 170.0mm 172.5mm 172.5mm 172.5mm 175.0mm
Nyeregcső-hossz 300.0mm 300.0mm 300.0mm 300.0mm 300.0mm

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.