fbpx

Kerékpár-origami: Tern Verge D9 és Link A7 teszt

Mire való egy összehajtható kerékpár? Az egyik alapvető funkciója megkönnyíteni a járműveken történő közlekedést – legyen az gépkocsi, városi tömegközlekedés vagy vasút -, másrészt megoldást kínál a kerékpár tárolására a lakásban vagy a munkahelyen. Ebből következik, hogy az „összehajtós” hasznos lehet a munkába járáshoz, a közlekedés kiegészítéséhez, főképp az utazás első és utolsó néhány kilométerének megtételéhez. Ahogy az alábbi tesztből kirajzolódik, az összehajtósok fegyvertárában bőségesen van muníció: útitársunk lehet rövidebb vagy hosszabb kerékpártúrák során, mindenhova elkísérhet, és az sem elhanyagolható szempont, hogy használata többé-kevésbé testméret-semleges, tehát a család több tagja egyaránt használhatja.

Tern Link A7

Lehetőségünk nyílt kipróbálni az összehajtós kerékpárok neves specialistájának, a Tern márkának két modelljét. A gyártót és üzletfilozófiáját egy korábbi írásban már bemutattuk, illetve szó volt arról, hogy különböző kerékpározási igényekhez közel három tucat mobilitást elősegítő összehajtós modellt kínál. A paletta bontható hagyományos összehajtós és elektromos rásegítéses vonalra, illetve tovább tagolható városi, országúti és túra felhasználásra, a kerékméret alapján pedig 20”, 22”, 24”, 26”, 27,5” típusokra.

Tern Verge D9 (a képeken opcionális felszereltség is szerepel)

Ideális eszköz városi közlekedéshez, munkába járáshoz, vagy annak kiegészítéséhez…

A tesztben szereplő két Tern bicaj egyike a Link A7, amely a márka belépő szintű városi modellje. Közel másfélszázezer forintért alapfelszereltséggel érkezik, mindazonáltal számos olyan technológiával lett felruházva, amely kiemeli az összehajtós kerékpárok piaci kínálatából.

A Link A7 árának dupláját kóstálja a Verge D9, amely a Tern belépő szintű összehajtós „országútija”. A Verge sorozat egészen más vonalat képvisel, sportos, teljesítmény-orientált, és különleges 22”-os (451-méretű) keskeny slick gumikon suhan. A filigrán konstrukciónak, a hosszabb tengelytávnak és az állítható kormánypozíciónak köszönhetően a Verge képletesen szólva az országúti fitnesz bringák „whippetje”. Mindazonáltal ugyanúgy 10 mp alatt kis csomaggá „origamizható”, ahogy azt a 20”-os kerékmérettel rendelkező városi Link-sorozat modelljeinél megszokhattuk.

Mindkét bicaj váza fejlett, erős hidroform 7005 aluötvözetből készül, elöl egy lánckerékkel, amely egyszerűsíti mind a felépítést, mind a használatot. Bizony a két tesztmodell közti hasonlóság itt véget is ér – nemcsoda, hiszen eltérő felhasználásra készültek, és a kétszeres árszorzó nem éppen elhanyagolható tényező…

Technológia:
Habár a tesztalanyok egyszerű kerékpárnak tűnhetnek – hisz aluvázas modellek, alsó-középkategóriás felszereltséggel -, a képlet nem ilyen egyszerű.
Ezek távolról sem „tucatkarékpárok”, a technológia nem a vázanyagban és a csilli-villi alkatrészekben, hanem az összehajtó mechanikában, a váz- és a kormányoszlop-kialakításában, illetve egyéb – a funkcionalitást elősegítő – megoldásban keresendő.

A Verge D9 esetében a 451-es kerékméret és a T-Tuned vázgeometria együttes alkalmazása a gyártó leírása szerint a hagyományos „nagykerekű” bicajok élményét nyújtja. Az N-FOLD összecsukás-technológiának, az OCL vázkapcsolódásnak és a Magnetix 2.0 Clip System mágneses záródásnak köszönhetően pedig pillanatok alatt „kezelhető” méretre hajtható. A precíziós, rugós és csapágyazott zsanérkialakítás a lehető legnagyobb kontaktfelületet nyújtja, így fokozva a vázstabilitást és a tartósságot. Nem mellesleg – a konkurens összehajtósokkal szemben – ezt a mechanikát élmény működtetni. A PHYSIS 3D kormányrúd és a SYNTACE VRO kormányszár ugyancsak a stabilitást fokozza, emellett a kormány helyzete is állítható. Végezetül a DOUBLETRUSS 3D vázkialakítás segít a torziós erők csökkentésében, így a kerékpár kevésbé hajlik, a jobb erőátadást pedig segíti a pedáltól a hátsó kerékre. Ezek mind szabadalmaztatott Tern technológiák, amelyet hiába keresünk konkurens összehajtósokon!

 

A kormány lehajtását szolgáló gyorskioldó biztonsági “kampóval”

A Link A7 technikai leírása nem egy litánia, de a legfontosabbak azért itt is megtalálhatók. Az OCL vázkapcsolódás régebbi változatát, az FBL kapta, amely ugyancsak csapágyazott, könnyű működtetni és bizonyítottan tartós. A Link vázkialakítása csak néhány részletlében különbözik a Verge-től (a geometria viszont komfortosabb), a szerkezet itt is DOUBLETRUSS 3D, amely könnyű és rendkívül merev. Nem utolsósorban a teleszkópos kormányrúd által még kormánypozíció-állítást is kapunk.

Nem N-fold rendszerű az A7 összehajtása, ennek ellenére jól működik, csak egy lépéssel többet igényel…

 

Menettulajdonságok:

Talán érdemes megemlíteni, hogy régebben az összehajtós kategóriából más modelleket már használtam, melyekhez képest a két Tern a szilárdság szobra. Irányításuk bámulatosan stabil és kiszámítható, a hajtáserő érzetre a hátsó kerék forgatásába megy – nem a váz és a kormány ide-oda hajlítgatásába.

Célállomáshoz megérkezve…

Következésképpen a Verge D9 esetében reális stratégia a nyeregből kiállva lendületet venni a zöldre váltó lámpánál. Pillanatok alatt elérhetjük a 30-as tempót, ami akár hosszabb távon is tartható. Egy ilyen „akció” a legtöbb összehajtós esetében tapasztalatot és vakmerőséget feltételez. A Link A7 nem egy sporteszköz, a ballonos gumi, a komfortos testhelyzet miatt a sprintélmény kevésbé erőteljes, de a stabilitásra ettől függetlenül nem lesz panasz.

Csomagosan

Kanyarokban, a forgalomban lavírozva mindkét bicaj természetesen viselkedik: e tekintetben a Verge egy hagyományos fitnesz, a Link pedig egy városi bringára hajaz.
A kis kerékméret sokat emlegetett hátrányait viszont nemigen tapasztaltam. Az irányítás egy hangyányit gyorsabb, idegesebb a „nagykerekű” bringákhoz képest, ennek ellenére semmivel sem ráznak jobban normális aszfalton: valószínűleg a hosszú nyeregszár és kormányoszlop segít a rezgések csillapításában. Ha már a nyeregnél tartunk, kiemelendő, hogy a Verge-en lévő Tern Porter lehetővé teszi, hogy a párnázott nyeregorrt a vállra téve kényelmesen tudjuk vinni a menetkész kerékpárt – jellemzően lépcsőkön.

Alulról(!) párnázott nyereg!

Mindkét „origami-bringával” nagyjából úgy közlekedtem a kaotikus pesti forgalomban, ahogy patinás acélvázas városi rombolómon megszoktam. Kocsisorok között lavíroztam, fel és le padkáztam, mindezt gyorsan és hatékonyan. A két tesztgép közül a Verge a dinamikusabb, köszönhetően a jófajta keskeny slick gumiknak, a sportos testhelyzetnek és az agilis vázgeometriának. A Link A7 ellenben kényelmesebb, hála a ballonos gumiknak és a bőségesen párnázott nyeregnek. A Tern tudja, hogy kinek mi kell, pontosan ezért van ennyiféle spéci bicaj a kínálatukban. Az eredmény: mindenki megtalálja a saját igényeinek leginkább megfelelő összehajtóst!

Vasúton

Az áttételezés a Verge D9-en lényegesen szélesebb, de ez csak az eszeveszett száguldozások során és meredek kaptatókon kerül előtérbe, a pesti forgalomban a Link A7 hajtása épp megfelelő. A lassítás mindkettőnél abroncsfék-rendszerű: ebből következik, hogy aki „hidrós” tárcsafékhez van szokva, annak lesz némi hiányérzete. Aki viszont egy régebbi bicajról ül át az itt szereplő összehajtósokra, az semmi kivetnivalót nem fog találni a fékezés terén! A Tern kínálatban persze találunk számos hidraulikus tárcsafékkel felszerelt modellt, de nem ezen az árszinten. Csak zárójelben: a Verge D9 váz fogad tárcsaféket, de a villa sajnos nem, így a későbbi átalakítás sem kézenfekvő.

Autóval kombinálva

Jó hír viszont, hogy csomaggal megpakolva sem romlik a menetdinamika. A számos kiegészítő közül mi a Kanga első csomagtartót és a kormányszárra szerelhető „kistáskát” próbáltuk. Ha itt sem tapasztaltunk problémát, az alacsonyan elhelyezett hátsó táskák nemigen fogják bolygatni az irányítást. Közel két tucat Tern táska- és kosártípus áll rendelkezésre, de ezek letesztelése nyilvánvalóan túlmutat a mostani összehasonlító teszt keretein…

 

Miben különbözik a Tern az áruházi összehajtóstól? (Igen, lehet a Tern-nél olcsóbban is összehajtható bicajt venni! Az más kérdés, hogy érdemes-e…)

A kurrens összehajtós kínálatot elemezve megállapítható, hogy azonos kerékméret esetén a „origamicsomag” kiterjedése, illetve az össze- és kihajtáshoz szükséges idő árszinttől függetlenül többé-kevésbé azonos. Következésképpen a többlet tudás nem az összehajtás-technológiában van, hanem a kezelhetőségben, az ergonómiában, a tartósságban, a megbízhatóságban – és nem utolsósorban – a minőségi megoldás nyújtotta élményben.

A legújabb Tern OCL…

…illetve a Tern FBL záró mechanika

A Tern az OCL vázkapcsolódás lényege a precíziós, rugós, csapágyazott mechanikával ellátott, egy szóval „agyonfinomított” zsanérkialakítás, amelynek működtetése tényleg élményszámba megy. Emellett a lehető legnagyobb kontaktfelületet nyújtja, így fokozva a vázstabilitást és a pontos irányítást. Ezzel szemben a legtöbb összehajtós bicajokon a zsanér körülményesen működik, megszorítás nagyobb erőt igényel, továbbá a vázmerevségről sem fogunk ódákat zengeni.

 

Az összehajtósok alfáját és omegáját jelentő igényes vázkapcsolódás-rendszer jelentősen megdrágítja a tesztben szereplő gépeket (főként a Verge-et!), mindazonáltal a minőség iránti elkötelezettség és az átgondolt tervezés a kerékpár működésének majd’ minden részletében megmutatkozik. Mert nem mindegy, hogy a töredék áron beszerzett bicajon a hajtókar az első megázás után minden pedálfordulatra fájdalmasan felvisít, heti szinten meglazul, a nyeregbilincs nyikorog, a kormány pedig nemcsak nyeklik-nyaklik, hanem kattog is. Továbbá az áruházi „nevenincs” összehajtósokon a gumikülső sok esetben alig tapad a nedves úton, a fék leginkább csak lassító, a nyereg pedig csak látszatra nyújt kényelmet, néhány kilométer után a spanyol inkvizíciót juttatja eszünkbe. A Tern esetében a kerékpártervezők maguk is bicajosok, fontos számukra, hogy a vásárló maximálisan elégedett legyen a termékekkel, így a fent említett problémák garantáltan ki lesznek küszöbölve. Summa summarum, ezért ennyi az annyi, meg ott a 10 év vázgarancia, amit más gyártó nem kínál!

Állítható kormánypozíció a Verge-en

…magasságállítás a Link-en

Egy kaptafára?

Az összehajtós bicajok velejárója az „egyenvázméret”. A Tern sem kínál több vázméretet (kivétel azért van!), ellenben a megannyi típus többféle kerékmérettel, az állítható kormánypozíció (Andros és Syntace VRO kormánybilincs és a teleszkópos kormányoszlop) segít megtalálni a testmérethez és a kerékpározási stílushoz való optimális beállítást. Ellenben amit elvesztünk a vámon, azt visszanyerjük a réven: az egyenméret lehetővé teszi, hogy az adott kerékpárt a család több tagja – a kamasztól a nagyszülőkig – használhassa, azaz nem kell feltétlenül mindenkinek saját bicajt venni, az összehajtóst bárki elviheti egy körre! Persze a testmagasság-végletek esetében (150 cm alatt és 190 cm felett) a kerékpáron elfoglalt testhelyzet már nem lesz ideális, több-kevesebb kompromisszumot igényel. A hagyományos kerékpárok esetében az XS és az XL szolgálja ki ezt a felhasználói réteget. Viszont ennek tükrében is meglepő, milyen széles körben használható a tesztben szereplő két Tern.

Mit kapunk még?

A Tern specialista gyártó, amely a mobilitást elősegítő kerékpárokra építi a márka arculatát. Egy Tern bicaj megvásárlásával egyben kiterjedt eszközrendszert is kapunk, így is segítve a praktikus használatot. A vázakat úgy tervezték, hogy moduláris módon különféle kiegészítőket, csomagokat fogadjanak, a bevásárláshoz kerülhet kosár előre-hátulra, munkába járáshoz laptoptartó, túrázáshoz pedig vízhatlan táska. Mindegyik ugyanarra az első vagy hátsó konzolra rögzül. Továbbá az összes Tern fogad sárvédőt, így időjárás sem jelent feltétlen akadályt a kerékpáros közlekedéshez.

Ajánlás:

Ha döntően városi felhasználásra keresünk összehajtós bringát, a Link modellcsalád 20”-os kerékméretével ideális megoldást jelent. Az alap felszereltségtől a prémium kategóriáig számos változat kapható: a belépő szintű A7 pont azt nyújtja, amire minimálisan szükségünk lesz. Egy jól megtervezett, megbízható társ a mindennapokban. A kérdés már csak az, hogy kapunk-e dupla pénzért dupla élményt a Verge D9 esetében? Nehéz kérdés, mivel az A7 tényleg nagyon jól eltalált modell. Véleményem az „épphogy” és a „talán” között lebeg. Mindamellett vegyük figyelembe, hogy teljesítménycentrikus vagyok, aki igényli a Tern Verge agilitását, dinamikáját, illetve az általa biztosított sportosabb testhelyzetet. Ezzel nem mindenki van így, a legtöbben szimplán a kerékpáron közlekedni szeretnének: kényelmesen, biztonságosan, praktikusan. Érdemes tehát ellátogatni Tern hazai márkakereskedésébe, ahogy segítenek kiválasztani a megfelelő modellt az adott igényekhez és felhasználáshoz!

A Tern Verge D9 fogyasztói ára 299.000 Ft, a Link A7 147.000 Ft. További információ a modellnevekre kattintva!

A Tern márkáról készült írásunk itt olvasható.

A Tern magyarországi forgalmazó weboldala.

Tern Verge D9 gyári felszereltséggel

Tern Link A7 gyári felszereltséggel

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.