Gyors és biztonságos kerékpáros kapcsolatok jöhetnek létre Kőbányán annak köszönhetően, hogy kiépítik a kerület kerékpárút-hálózatának hiányzó szakaszait. Az Európai Unió Hivatalos Lapjában (Tenders Electronic Daily, röviden TED) augusztus 2-án jelent meg a kivitelezési munkákra vonatkozó ajánlati felhívás.
A X. kerületi beruházás tervezésekor fontos szempont volt, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, az óvodába és az iskolába járás kerékpárral közlekedve is mindenki számára elérhető legyen. A tervekben ezért övezeti sebességcsillapítás, gyalog- és kerékpárút kialakítása, útburkolati jelek felfestése, valamint kerékpársávok kialakítása is szerepel.
A kőbányai kerékpárút-hálózat hiányzó szakaszainak kiépítésével gyors és biztonságos kapcsolatok jöhetnek létre a kerületen belül és más városrészekkel. Így csaknem 10-15 perc alatt elérhetők lesznek a Kőbánya központjában lévő köz- és oktatási intézmények, a Szent László tér, üzletek, a jelentősebb közlekedési csomópontok és a kerület zöld övezetei – Óhegy park, Rákos-patak – is.
A tervekben szereplő kerékpáros szakaszok összekötik a X. kerületet a szomszédos kerületek már meglévő hálózataival. Az Örs vezér téri, a Határ úti, valamint a kőbánya-kispesti főbb közösségi közlekedési csomópontokhoz, valamint az ott lévő bevásárlóközpontokba negyedórán belül, míg a Kálvin térre akár 25 perc alatt el lehet jutni a Kőbányai út mentén.
Eredményes közbeszerzési eljárás lebonyolítását követően a munkák várhatóan idén év végén kezdődhetnek, és 2022 év végén fejeződhetnek be.
Tovább nőhet az alternatív közlekedési eszközök aránya
a fővárosban
A kőbányai beruházás egy nagyobb fejlesztési program része. Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Operatív Program (VEKOP) keretében összesen bruttó 8,39 milliárd forint jut arra, hogy kerékpárosbaráttá alakítsák a fővárosi úthálózatot. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén ebből a BKK a X. kerületben – tartalékkerettel együtt – bruttó 1,02 milliárd forint támogatást tud felhasználni. A BKK a kis- és középvállalkozások előnyben részesítése, továbbá az ajánlattevői kör szélesítése miatt 11 részre bontva biztosít ajánlattételi lehetőséget a közbeszerzési eljárás során.
A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a leginkább megfelelő közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó alternatív lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van, csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A fővárosi kerékpározással ismerkedők azon túl, hogy új útvonalakat fedezhetnek fel, valamint újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé is.
A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk a jelenleginél élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.
(Forrás: bkk.hu)