Rendhagyó ceremóniára invitálta a bringásokat és a sajtó munkatársait a Magyar Kerékpárosklub 2009. január 27-én a XIII. kerületi Dráva utca és Kárpát utca sarkára. Egy nemrég elkészült kerékpárút jelképes lezárására került sor…
A sajtótájékoztatót László János, a Magyar Kerékpárosklub elnöke nyitotta meg, aki többek között arról beszélt, hogy felfoghatatlan, hogy annak ellenére, hogy az MK évek óta egyre sikeresebb szakértői és véleményezői munkát folytat, még mindig épülhetnek ilyen balesetveszélyes kerékpárutak. Az is kiderült, hogy mindez ráadásul igen sok pénzbe is kerül, hiszen míg az úttesten kijelölt 1 kilométernyi bringasáv költsége 260.000 Ft, addig a járdán épített/felfestett ugyanilyen hosszúságú bringaút létesítésének költségei elérhetik akár a 40.000.000 forintot is.
A járdán épített kerékpárutak a lehető legrosszabb alternatívát jelentik, így kerülendő ez a megoldás. A Magyar Kerékpárosklub propagandaanyaga szerint a konkrét Dráva utcai esetben a következők miatt:
– Rossz a lakóknak, mert leaszfaltozták az előkerteket, a park egy részét.
– Rossz a gyalogosoknak, mert a járdán közlekedő biciklisek megijesztik, veszélyeztetik őket.
– Rossz az autósoknak, mert kanyarodáskor váratlan helyről bukkannak elő a biciklisek.
– Rossz a bicikliseknek, mert nem számítanak az eléjük lépő gyalogosra, valamint a kanyarodó autók életveszélybe sodorják őket.
Felmerülhet a kérdés, hogy ebben az esetben hogyan épülhetett meg mégis ez a 6-700 méteres szakasz. Nos, mint az kiderült, a kerékpárutat egy közeli irodaház beruházója építtette, aki nem egyeztetett sem az érintettekkel, sem kerékpárutakkal foglalkozó szakértőkkel, az illetékes engedélyező hatóság pedig nem vette figyelembe a Dózsa György út menti kerékpározás szempontjait.
Éppen ezért – figyelemkeltés gyanánt – az MK képviselői tegnap jelképesen lezárták a kerékpárutat, azaz egy nemzetiszínű szalagot elvágás helyett összevarrtak, a kerékpárút táblát pedig letakarták.
A gyalogosok és kerékpárosok által vegyesen használt gyalog- kerékpárutakról azt írja a KRESZ, hogy amennyiben a bringás úgy ítéli meg, hogy adott pillanatban azon csak a gyalogosok akadályozásával/ veszélyeztetésével tudna közlekedni, abban az esetben haladhat az úttesten is. Természetesen csak akkor, ha ezt tábla nem tiltja. Jó hír, hogy a Dráva utcában ott jártunkkor még nem helyeztek el kerékpározni tilos táblákat…
A témáról bővebben:
http://kerekparosklub.org/node/3325
http://www.origo.hu/itthon/20090127-nem-kernek-a-jardan-futo-bringautbol-a-kerekparosok.html
http://www.criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090127/sajtofigyelo-dravai-bringautrol