Hivatalos az Utensilnord-Ora24.eu kerékpáros csapat harmadosztályú nemzetközi bejegyzése, és ennek kapcsán röviden, reméljük érthetően szeretnénk ismertetni a kerékpársportban kevésbé járatosak számára, milyen rendszerben versenyeznek az UCI által regisztrált gárdák, nagyjából hol húzódik a határ profi és amatőr csapatok között.
2013. január 29-én hivatalosan is felkerült a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség, azaz az UCI weblapjára az egyetlen magyar profi kerékpáros csapat az Utensilnord – Ora24.eu. A Fabio Bordonali, Stubán Ferenc és Marco Tabai által irányított kontinentális besorolású klub egyelőre 14 kerekessel szerepel, közte a Giro d’Italia egykori szakaszgyőztese Gabriele Bosisio, Londoni Olimpikonunk Lovassy Krisztián valamint a Pekingi ötkarikás résztvevőnk Kusztor Péter.
Az Utensilnord mellett szereplő Ora24.eu mögött álló cégről hamarosan többet is megtudhatunk, egyelőre legyen elég annyi, hogy internetes kereskedelemben érdekelt magyar cég komoly hosszú távú tervekkel. A csapat kiemelt támogatója lesz a GSG olasz sportruházati márka, a további felszereléseket a Bottecchia (kerékpár), és a Rudy Project (fejvédő, szemüveg) biztosítja majd. A gárda hamarosan, már a héten olaszországi edzőtáborba vonul, majd a jövő hónap közepén egy kemény olasz egynapos viadalon rálép a céljai megvalósítása érdekében megkezdendő útra.
Kontinentális, azaz harmadosztályú csapatként az Europe Tour versenysorozat eseményein vehetnek majd részt, mely sorozatból a világbajnokságra és az Olimpiára is kvalifikációt lehet szerezni. A nemzetközi szövetség két ilyen szériát különböztet meg, a WorldTour-t (korábban ProTour, sokan még most is így nevezik, sőt még hivatalos anyagokban is előfordul továbbra is ez a megnevezés), valamint az Europe Tour-t.
A WorldTour a legmagasabb profi kerékpáros osztály mind a versenyek, mind a csapatok szempontjából, szigorú megkötésekkel, szabályokkal, a licenceket az UCI bírálja el a szerzett ranglistapontok, valamint financiális és egyéb kritériumok alapján. A WorldTour sorozat eseményei közé hasonlóan nehéz bekerülni, ennek eldöntésében is az UCI illetékes. A WorldTour versenyeken (például a nagy háromhetes versenyek, vagy olyan tavaszi klasszikusok, mint a Párizs-Roubaix vagy az Amstel Gold Race) a 18 WorldTour-csapat kötelező jellegűen részt vesz, ezen kívül a versenyek szervezői szabadkártyákat oszthatnak néhány (versenytől függ a szám, a GT-ken például ez négy) Pro Continental, azaz nemzetközi másodosztályú profi csapatnak.
A Pro Continental gárdák (összesen 21) a WorldTour csapatokkal (összesen 18) együtt alkotják az úgynevezett „Proteam”-eket, a kerékpáros szakma ezeket tekinti profi csapatoknak. Az UCI szabályzatában tételesen le van írva, milyen követelményeknek (anyagi háttér, bankgarancia, versenyzők létszáma, minimálbére, szakmai stáb, stb.) kell megfelelni az első, második, valamint harmadosztályú nemzetközi bejegyzésű csapatoknak, utóbbiak közé tartozik a Magyarországról regisztrált Utensilnord-Ora24.eu. A kontinentális, azaz harmadosztályú gárdákra is tételes előírások vonatkoznak, de fontos különbség, hogy a maximált létszám lényegesen kisebb (16 fő), szabályozzák a versenyzők korát, támogatva a fiatalok érvényesülését, és itt például már nincs kötelezően rögzített fizetés a versenyzők szerződésében.
A WorldTour és az Europe Tour sorozatokban van némi átfedés, ahogy említettük például, Pro Continental csapatok kaphatnak meghívást WorldTour versenyekre, kontinentális csapatok azonban nem. A sportágban kevésbé járatosak kedvéért ez azt jelenti, hogy a Tour de France-on például nem indulhatna el semmilyen módon a magyar csapat valamelyik versenyzője. Visszafelé is igaz az átjárás, a magasabb kategóriájú Europe Tour versenyeken (.HC és .1 kategória) WorldTour-gárdák is részt vehetnek.
Az Europe Tour kétféle, egynapos és többnapos (ez a szám a pont előtt szerepel, értéke 1-egynapos vagy 2-többnapos) versenyeket különböztet meg, nehézségi szintjük szerint pedig három kategóriába sorolja őket, utóbbi paraméter a pont után szerepel, lehet .HC (Horst Category) .1 vagy .2 besorolású. A WorldTour licenccel el lehet indulni a .HC és .1 besorolású viadalokon, a .2-eseken nem. Harmadosztályú, tehát kontinentális licenccel csak az Europe Tour versenyein lehet indulni.
Nem UCI-bejegyzésű csapatok versenyzői számára a válogatott színek jelentenek még versenyzési lehetőséget, amennyiben a szervező meghívja egy nemzet válogatottját az eseményére, a válogatottban „sima” licenccel rendelkező kerékpárversenyző is szerepelhet, így akár eljuthat komoly .HC minősítésű versenyre is. Példa erre a hamarosan kezdődő Katari Körverseny, ahol a japán válogatottal találkozhatunk a mezőnyben.
A világ kerékpársportjának fejlődésére jellemző, hogy pár éve ugrásszerűen nőtt a kontinentális csapatok száma, a fejlődő országokban is. Mára eddig a pillanatig 134 harmadosztályú klubot jegyzett be az UCI és a szezon első felében ez a szám még nőni fog, miután néhány függőben lévő gárda még teljesíti a különböző követelményeket. (Összesen, a proteameket is figyelembe véve körülbelül 3000 versenyző vesz részt a különböző nemzetközi sorozatokban a világon) Erre a hullámra Magyarországon Stubán Ferenc csapata ugrott fel először egy évtizede, Pisók István és Pécsi Erika cégeinek támogatásával, P-Nívó-Betonexpressz 2000 néven. Ezt követően Varjas István csapatával, a pécsi Cornix-szal az elmúlt évtized közepén két magyar kontinentális csapatunk is működött.
Sajnos, miközben az új évtized kezdetén nemzetközi viszonylatban ugrásszerűen nőtt a kontinentális klubok száma, hazánkban tavaly fordul elő hosszú idő óta, hogy nem jött össze magyar csapat számára az UCI-bejegyzés. Érdemes megnézni, hogy közben már a korábban nem kimondottan kerékpáros nemzetként ismert dánok, britek és norvégok is hat-hat harmadosztályú csapattal rendelkeznek, de hogy ne menjünk messzire, a csehek is hat, a lengyelek négy kontinentális gárdát üzemeltetnek.
Feltűnő, hogy a névadó szponzorok között egyre több a kerékpármárka vagy felszereléseket gyártó cég, hiszen ahhoz képest, hogy az egész szezonban a kerékpársport-rajongók szeme előtt lehetnek így, nem túl nagy befektetés támogatni egy ilyen csapatot. Nem beszélve a nem kerékpársport-rajongók előtt való megjelenésről, hiszen egy ilyen klub már a látványával is kiváló reklámhordozó, amikor 10-15 bringás vonul egységes mezben az úton, azt nem lehet nem megnézni, és a tv-szereplések, egyéb médiamegjelenések a valóban sokakat érdeklő eseményekről csak fokozzák a marketing értékét. Jó volna, ha a hazai cégek is rájönnének, hogy a versenysport ilyetén támogatásával kaphat cégük olyan megjelenést, ami túlmutatna egy szűk körön és a magyar kerékpársportot is felívelő pályára állíthatnák.