Az egyedülálló WTB Test Ride program keretein belül kipróbálhatod a legnépszerűbb WTB nyergeket, például a Silverado, a Rocket, a Volt, a Pure, a Hightail, a Speed She és a Comfort modellt. Idei újdonság, hogy a tesztnyergek kikölcsönzése előtt a partnerüzletben az amerikai gyártó által kifejlesztett mérőeszközzel „feltérképezik” a nyergen elfoglalt ülőpozíciót, és ez alapján ajánlanak a WTB tesztmodellek közül. Kíváncsiak voltunk, így kipróbáltuk a WTB rendszerét!
A nyereg egy rendkívül személyes kerékpáralkatrész: ugyanaz a típus az egyik bicajosnak tökéletes kényelmet nyújt, a másiknak puszta szenvedés. A sikeres nyeregválasztás egyetlen módja, ha azt vásárlás előtt kipróbáljuk. A WTB Test Ride keretén belül erre lehetőség nyílik: a partnerüzletekben a legtöbb 2016 modell kikölcsönözhető. Az első lépés tehát a helyszín kiválasztása. Az Óbudán található Alpinbike-nál keresve sem találhattunk volna ideálisabbat, szakismerettel és számos eszközzel rendelkeznek, ami elősegíti a kerékpáron elfoglalt testhelyzet „belövését”. Aki náluk választ kerékpárt – vagy a mi esetünkben nyerget -, biztos lehet abban, hogy az optimális kényelmet élvez a kerékpáron.
A kerékpáron lévő nyeregre rákerült a WTB-mérőeszköz, majd néhány percig az edzőgépen hajtottam. Az Alpinbike szakértője ellenőrzte és megmérte a lenyomatot. Ezután eltérő kormányfogás és nyeregpozícióban megismételtem a fent vázolt procedúrát. A mérések azt mutatták, hogy „altájam” az egyébként rendkívül keskeny és párnázatlan nyereggel viszonylag nagy területen és szimmetrikusan érintkezik. Az ülőgumók láthatók, de súlyom nem elsősorban ezeken nyugszik. Az ülőgumók egymástól számított távolsága 76 mm, amely egyértelműen a WTB-skálán keskeny értékeknél szerepel.
A táblázatból leolvasható, hogy a 2016-os WTB-kínálat 15 nyeregtípusa közül az esetemben három modell jöhet számításba. Mivel az amúgy is kuriózumnak számító, sík felületű, keskeny és rövid SL8 modell nem szerepel a tesztprogramban, a Volt és a Rocket legkeskenyebb változatait ajánlotta mind a rendszer, mind a szakember. Egyébként a Volt mint a Rocket egyaránt három szélességben kapható (135, 142 és 150 mm, illetve 130, 142 és 150 mm), ezek az a montizás úttörőjeként tisztelt amerikai gyártó népszerű, évtizedes múltra visszatekintő, ennek megfelelően igen népszerű nyeregmodelljei. Korábban honlapunkon már mindkettőt bemutattuk, ezen írások a következő linkre kattintva olvashatók.
A partnerüzletekben természetesen figyelnek arra, hogy a nyeregcsere során csak egyetlen paraméter, azaz maga a nyereg változzon. Így első lépésként speciális mérőeszközök segítségével lejegyezik a meglévő – az utóbbi évtizedben saját bringáimon kizárólagosságot élvező – nyereg helyzetét. (Évi 15-17 ezer km-t bicajozom, valójában azt szeretem, ha a nyereg láthatatlan és érezhetetlen, a bevált modell számomra ezt biztosítja. Mindazonáltal tesztbringákon már lényegében az összes gyártó legtöbb modelljén ültem – több-kevesebb sikerrel!)
Ezután következett a WTB Volt azonos pozícióban történő felszerelése. Ennek lényege, hogy a nyergen elfoglalt fő pozíció (angolszász terminológia szerint a „sweet spot”) a középcsapágytengelyhez képest ugyanott legyen. Az eredeti nyereg „dőlése” is fel lett jegyezve, bár a próbanyereg beállítása vízszintes helyzetből indul. Később a Rocket esetében a beállításfolyamat megismétlődött.
A teszttapasztalat azt mutatta, hogy a WTB Volt érzékeny a dőlésszögre. Ezt részben a relatíve sík felület határozza meg, előre-hátra csúszással kevésbé változik a testtel érintkező felület tartása. Tökéletes kényelmet hosszabb távokon számomra sajnos nem biztosított, de annyira eltérőek vagyunk e téren, hogy másnak pontosan ez a modell nyújthat felhőtlen kényelmet a kerékpáron. A WTB pontosan ezért kínál 15-féle, nemcsak felhasználás, hanem forma, szélesség és párnázottság szerint merőben eltérő nyerget. Nincs biztos recept e téren: kísérletezni kell, és a WTB tesztprogram pontosan ezt segíti elő. Ráadásul az új mérőeszköznek köszönhetően már eleve célzottan vághatunk a tesztelés folyamatába!
A WTB Rocket már sokkal közelebb állt a számomra tökéletes nyeregformához, a spártai ülőalkalmatosságommal szemben a legfőbb különbség a bőséges párnázottság volt. Simán meg tudnám szokni, rázós utakon pedig egyenesen áldanám az amerikaiak által kifejlesztett DNA Padding szivacstechnológiát, illetve a rugalmas Soft-Shell nyeregtestet. Montizáshoz szerintem ideális választás, főleg azoknak, akik hozzám hasonló anatómiával rendelkeznek. Bár a középen „lyukas” nyergek nem tartoznak kedvenceim közé, a Love Channel-nek elkeresztelt „vájatban” látok fantáziát. Csökkenti a nyomást a puhább szöveteken, viszont éle szerencsére nem okoz nyomáspontot.
A Test Ride nyergekről általánosságban elmondható, hogy Cro-mo nyeregpálcával és szintetikus bőrborítással rendelkeznek, azaz nem tökéletes másolatai a kiskereskedelemben kapható megannyi modellnek. Tömegük általában nehezebb, de a forma, a párnázottság, illetve a nyeregtest rugalmassága természetesen azonos. Célszerű a tesztprogram keretében kikölcsönzött nyerget vagy nyergeket a kedvenc kerékpáros útvonalon, ösvényeken, illetve a megszokott kerékpáros ruhában kipróbálni, így pontos képet kapunk arról, hogy melyik mit tud. Ezek után már csak egy feladat marad: az adott típusból kiválasztani a pálcaanyagot és a borítást!
A nyeregkölcsönzés feltételeit a kerékpár-kereskedés szabja meg, tehát az üzlet felkeresése előtt mindenképpen érdeklődjünk a részletekről. A WTB Test Ride Program jelenleg a következő helyszíneken érhető el:
Alpinbike Kerékpárbolt és Szerviz | Budapest | Fényes Adolf u. 19-21. / 31. épület | 36-20-368-4606 | info@alpinbike.hu | www.alpinbike.hu | H-P: 13:00-20:00, Szo: 10:00-16:00 |
B&Keró Kerékpárüzlet | Nyíregyháza | Debreceni út 130. | 36-20-911-2718 | bkero99@freemail.hu | H-P: 08:00-17:00, Szo: 08:00-12:00 | |
Bálna Bike Kerékpárüzlet és Szerviz | Budapest | Közraktár u. 22. a | 36-70-366-1525 | balnabike@gmail.com | www.balnabike.hu | H:13.00-19.00, K-P: 10.00-19.00 |
Berguson Kerékpár Szaküzlet | Budapest | Vihar u. 12. | 36-1-368-4251 | info@berguson.hu | www.berguson.hu | H-P: 10:00-18:00, Szo: 09:00-13:00 |
Bringa Bázis Kerékpárüzlet és Szerviz | Budapest | Budaörsi út 165. | 36-20-445-1120 |
info@bringabazis.hu | www.bringabazis.hu/ | K-P: 10:00-19:00, Sz: 09:00-14:00 |
Duna Kerékpárbolt | Budapest | Katona József u. 3. | 36-70-451-5526 | dunakerekpar@gmail.com | www.dunakerekpar.hu | H-P: 10:00-18:00, Szo: 10:00-14:00 |
George Sport Kerékpárbolt | Győr | Szent István út 39. | 36-20-311-4644 | george@georgesport.hu | www.georgesport.hu | H-P: 09:00-17:00, Szo: 09:00-13:00 |
Kerékpár kell Kerékpárbolt és Szerviz | Budapest | Vasút u. 48. | 36-20-316-2200 | info@kerekparkell.hu | www.kerekparkell.hu | H-CS: 10:00-18:00, P: 10:00-18:00, Szo: 10:00-14:00 |
La Bicicletta Kerékpárüzlet és Szerviz | Budapest | Krisztina krt. 26. | 36-20-393-8086 | info@labiciletta.hu | www.labicicletta.hu | H: 15.00-19.00, K-P:11.00-20.00 |
Mátra Bike Kerékpár bolt és szerviz | Gyöngyös | Széchenyi u. 7. | 36-20-375-9612 | matrabike@upcmail.hu | www.matrabikenet.hu | H-P: 08:00-18:00, Szo: 08:00-12:30 |
Nelson Bike Kerékpárszaküzlet és Szerviz | Veszpérm | Almádi út 42. | 36-88-443-334 | info@nelsonbike.hu | www.nelsonbike.hu | H-P: 10:00-18:00, Szo: 09:00-13:00 |
Speed Bike Kerékpárbolt és Webáruház | Budapest | Hungária út 2. | 36-30-990-1559 | aruhaz@speedbike.hu | www.speedbike.hu | H-CS: 10:00-19:00, P: 10:00-20:00, Szo: 10:00-16:00 |
SzegedBike Kerékpárbolt és Szerviz | Szeged | Vásárhelyi Pál utca 16. | 36-20-822-8476 | szeged@bicajozz.hu | www.bicajozz.hu | H-P: 10:00-18:00, Szo: 09:00-13:00 |