Miközben az országúti világbajnokság legjobbjai a csapatidőfutamra készültek, kattintottunk pár képet a legjobbak kronógépeiről. Lássuk milyen technikával megy majd holnap Dumoulin, Froome és a többiek.
Általánosságban elmondható, hogy a nagy gyártók többsége már a teljes integráció jegyében készíti a kronógépeket. A kedvező légellenállás jegyében a bowdenek, vezetékek nem csak a vázon-, hanem a kormány-kormányszár egységen is belül futnak, sehol semmi nem lóg ki.
Ugyanez igaz a fékekre is, elöl általában a villaszárakba/hoz integrálják az alkatrészeket, szerkezeti egységként funkcionáló aerodinamikus borítóelemmel. Hátul vagy hasonlóan járnak el, vagy lent a középrész mögött található a fék.
A mezőnyben használt bringákon talán még nem, de kronógépeken egyöntetű az elektronikus váltórendszer használata, hiszen így a kormányról és a kormánytoldalékokról is lehet váltani.
A lánctányérok kiosztása a legtöbb versenyzőnél 56-44 volt a csapatidőfutamon, de valószínűleg felkerülnek majd holnap az 58-as lánckerekek is, többen használtak ilyet már vasárnap is.
Az áttétel-variációknál egyébként azt is figyelembe veszik, hogy a legtöbbet használt áttételnél legyen a legegyenesebb a láncvonal, így csökkentve a súrlódást, az emelkedőhöz úgy választanak kistányért, hogy a pályán a hátul várhatóan használt foggal ez megvalósuljon.
Ami az utóbbi években megfigyelhető tendencia, hogy időfutamon is egyre ballonosabbak a gumik, Dumoulinék bringáira például már 25-28-as Vittoria Corsa-k vannak felragasztva. Mérések is igazolják, hogy a szélesebb felnikkel és ballonosabb gumikkal nemhogy nagyobb lenne, inkább alacsonyabb a gördülési ellenállás.
Érdekes az is, hogy a gyártók az időfutamgépeket kisebb gyakorisággal újítják meg, pedig itt számítanak leginkább a megspórolható Wattok. Eladás szempontjából viszont sokkal kisebb számokat produkálnak a kronóbringák, így inkább az országútikról szólnak a PR cikkek…
Ha megnézzük, Dumoulin Giant Trinity-je, vagy Chris Froome Pinarello Bolide-ja is kb. 4 éve a piacon van apróbb módosításokkal, akárcsak a Quick Step Specialized Shiv-je.
Egy időfutambringán még mindig a kerékpáros bringán elfoglalt pozíciója nyom a legtöbbet a latban a légellenállás szempontjából, ezt pedig a szokásos paramétereken kívül a könyöklők és a kormánytoldalékok minél pontosabb beállításával lehet megvalósítani.
Hiába a Team Sky a legegységesebb csapat a profik között, a kronógépeken látszik, hogy a kronógépeken mindenkiné eltér a cockpit valamiben, alkattól és egyéni ízléstől függően.
Akik új modellel rukkoltak elő idén a csapatidőfutam dobogósai közül, a BMC csapata. A BMC timemachine 01 fel is vonultat olyan megoldásokat, amit a többiek nem, ezekről bővebben is írtunk 2018-as BMC bemutatónkban.
A kerékpár első része az integráció jegyében épült, ezáltal próbálták csökkenteni a légellenállási együtthatót. A Profile Designs által gyártott egyedi könyöklő és időfutam kormány teljesen egybesimul a villával.
A fékek a villába integráltak, ami bár aerodinamikailag előnyös, fékerő szempontjából nem feltétlen optimális, így a felsőcsőbe még egy fékerőt növelő mechanizmus is bekerült.
Chris Froome kerékpárja továbbra is az Osymmetric lánctányérokról tűnik fel messziről, a kenyai-brit versenyző számára hatékonyabbá teszik a hajtást ezek.
A Pinarello Bolide hiába négy éves, integráció szempontjából még ma is megállja a helyét, és ez igaz a Giant Trinity-re is. Az UCI szabályok pedig szigorúak, érdemben nem nagyon lehet tovább csökkenteni a légellenállást, mint amennyire ezt már megtették 2017-re.
Lehet persze vitatkozni, hogy egy-egy megoldással milyen szituációban hány Wattot spórolhatunk, de egy dologban megegyezhetünk, holnap nem a bringán (vagy az emelkedő előtt a bringacserén) fog múlni.