Számtalan menetpróba után most valós tesztelés alá vetik az e-Bike-ot. Állja-e a próbát hegyvidéki és hosszú távú alkalmazásban is, változik-e az elektromos bringán a futárok terhelhetősége?
Budapest – A futárkodásban nincs kifogásra lehetőség. Három tényező van: az ember, a kerékpár és az út. Néma és hibátlan fogaskerék módjára kell működni. Bár a Bosch által fejlesztett, és a Miskolcon, illetve Hatvanban gyártott hajtással épített elektromos bringák 2011 óta már itthon is számos fórumon debütáltak, ezúttal keményebb kihívás előtt áll az e-Bike. Az ország legrégebbi kerékpáros futárszolgálata, a Hajtás Pajtás most extra igénybevétellel, igazi munkára fogja a Bosch kétkerekűit: egy hónapon át tartó egész munkanapos tesztelésben gondolkodnak.
A Hajtás Pajtás futárjai 500 fuvart bonyolítanak le naponta. Az átlagos menetidő, a telefonhívástól a leadásig, nagyjából 50 perc. Pedálozással ez nem rossz idő. A következő egy hónapban kiderül, hogy megbízható láncszemként működik-e a Bosch elektromos meghajtása. A következő egy hónapban zajló tesztelés a töltés, a sebesség, a lakatolás, az öltözködés szempontjaira helyezi a fő hangsúlyt, ezen kívül a futárok terhelhetőségének változásait is vizsgálják. Köztudott, hogy a Hajtás Pajtás alapítói és a munkatársak civilben évek óta a városi kerékpározás terjedéséért küzdenek, így az értékelésben külön kitérnek majd a közlekedési eszközként való használat általános tapasztalataira is.
A Bosch e-Bike rendszere nagyfokú tervezési szabadságot kínált a gyártóknak, így a hegyikerékpártól a túrakerékpáron át az országúti kerékpárig minden kerekező megtalálja a számára legalkalmasabb kétkerekűt. A hajtóegység az adott kerékpártípushoz illő négy mód – gazdaságos, túra, sport és sebesség – bármelyikére beállítható. Az e-Bike rendszere azt is lehetővé teszi, hogy a kerékpáros a HMI (Human Machine Interface) megoldással maga válassza ki a kerékpáron elérhető módok közül a számára legmegfelelőbbet. Az átgondolt tervezésnek köszönhetően a Bosch e-Bike rendszerét alkotó elemek egymáshoz is jól illeszkednek. A hajtóegység, az elektronika, az akkumulátor és a töltőegység, valamint a kormányra szerelt HMI olyan könnyű és nagyteljesítményű hajtórendszert képeznek, amely nem csupán erős és strapabíró, hanem középső és alacsony helyzetben levő súlypontja miatt nagyfokú menetstabilitást is biztosít.
A tesztelési időszakban a kerékpárokat a Hajtás Pajtás legtapasztaltabb futárjai hajtják majd, de kipróbálják azt is, hogy az idősebbek és a lányok mit szólnak hozzá. Mivel a Hajtás Pajtás jelenlegi munkaszervezése a kizárólagos hegyvidéki és hosszú távú alkalmazást jelenleg nem teszi lehetővé, ezért elsősorban az ilyen jellegű szállításoknál tesztelnék az e-Bike rásegítő képességét.
A vállalat évente mintegy 80 millió darabot gyárt olyan precíz, kompakt és rendkívül hatékony elektromotorokból, melyek az e-Bike hajtásban is megtalálhatók. Az e-Bike energiatároló rendszerének alapjául a Bosch elektromos kéziszerszámait is működtető lítium-ion akkumulátorok fejlesztési és gyártási tapasztalatai szolgáltak.
„Nagy izgalommal várjuk a tesztelés eredményét, mert bár a Bosch széleskörű technológiai szakértelme és innovációs szemlélete az e-Bike rendszer kialakításában is nyomon követhető, ehhez hasonló próbatételnek eddig nem lett kitéve. Bízunk benne, hogy életre és hajtásra terveztük.” – nyilatkozta Ficzere Ferenc, a Bosch csoport kommunikációs igazgatója.
Az e-Bike, azaz az elektromos kerékpárok meghajtás-rendszereinek sorozatgyártása 2011 óta Miskolcon történik, amelybe a hatvani Bosch gyár által készített motorvezérlések kerülnek. A Magyarországon gyártott e-Bike alkatrészek világszinten 40 kerékpármárkába kerülnek beépítésre.
A Bosch-rendszerrel szerelt Gepida-Pedelec tesztje a Bikemagon: KATTINTS IDE!