fbpx

Szerencsejátékosok: etikus szponzor kerestetik!

Sorozatunk a WorldTour csapatok szponzorait ismerteti, rámutatva, hogy a kerékpár-versenyzés a többi sporttól eltérő szponzori struktúrával és támogatói körrel rendelkezik. Sajnos a profi kerékpársportban nem könnyű szponzort találni, főleg olyat nem, amelyik több szezonon át biztosítja a csapat működését és a sikeres szerepléshez elengedhetetlen feltételeket: így azon sem lepődhetünk meg, ha a támogató nem éppen etikus magatartásáról híres. Előző cikkünkben az állami szponzorokat vizsgáltuk, amelyek kizárólag a feltörekvő, és nem éppen demokratikus berendezkedésű országaiból kerülnek ki.

A hollandok a Rabobank nem éppen etikus versenyhátterére próbálnak építeni...

A hollandok a Rabobank nem éppen etikus versenyhátterére próbálnak építeni…

A 2017-es WorldTour csapatok szponzorait vizsgálva számos meghökkentő “felállást” találunk: három csapatot egy adott állam támogat, ahol a szponzoráció egyértelműen politikai célokat szolgál, továbbá a fő szponzorok közt akad a sportrajongó számára teljesen indifferens bányacég, türkmén olajipari óriás, vállalati számítástechnikai rendszereket kínáló vállalkozás és befektetésalap-kezelő egyaránt. A 18 csapatnév nagyobbik fele feltehetőleg kevéssé mozgatja meg a “civil” vásárlók fantáziáját. Fogalmazhatunk úgy is, hogy a kerékpársport legmagasabb fokán – úgymond a “kerékpáros forma-1”-ben – nem feltétlen a fogyasztói társadalom a megcélzott réteg, ami egyben meghatározza a profittermelés lehetőségeit is. Egyéb sportok esetében a szponzorok jellemzően fogyasztási cikkeket vagy közismert szolgáltatások kínálnak.

A belgák számára a nemzeti támogató megfefelő kompromisszum...

A belgák számára a nemzeti támogató megfefelő kompromisszum…

Az idei WorldTour-ban három nemzeti szerencsejáték-cég főszponzorként van jelen, amely arányát tekintve a 18 csapathoz képest szerintünk magas. Emellett a legtöbb ország korlátozza polgárai számára a külföldi szerencsejátékokban való részvételt, így hiába globális sport a profi országúti kerékpárversenyzés, a belga Lotto–Soudal, a holland LottoNL–Jumbo vagy a francia FDJ a bevételnövekedés terén legfeljebb az adott nemzet polgáraira számíthat. Ha mondjuk egy autómárka lenne a csapat szponzora, az néhány millió helyett akár milliárdnyi potenciális vásárlóval számolhatna! A hasonlat még a spanyol kommunikációs cég, a Movistar esetében is érvényes: ki más veheti igénybe a szolgáltatásokat, mint az ország lakosa?

Megéri a francia lottót nemzetközileg hirdetni?

Megéri a francia lottót nemzetközileg hirdetni?

Ha nem a kecsegtető profit, akkor mi készteti ezen cégeket, államokat, entitásokat a kerékpársport támogatására? Miért ilyen torz a WorldTour csapatok szponzori struktúrája? Ezek nehéz, többrétű kérdések, amivel a cikksorozat nemigen tud foglalkozni. Ellenben már a szereplők ismertetése is sok érdekességgel szolgál, és ebből megállapítható, hogy a kerékpársport-szponzorok etikája sem minden esetben makulátlan. Ahogy előző cikkben írtuk, a “terítő” foltosabb, mint más sportok esetében!

A LottoNL–Jumbo Robert Gesink-re és Steven Kruijswijk-ra számíthat a körversenyeken, az utóbbi nagyon közel volt ahhoz, hogy Giro-t nyerjen!

A LottoNL–Jumbo Robert Gesink-re és Steven Kruijswijk-ra számíthat a körversenyeken, az utóbbi nagyon közel volt ahhoz, hogy Giro-t nyerjen!

A három szerencsejátékot üzemeltető szponzorcég között egy belgát, egy hollandot és egy franciát találunk. A Lotto–Soudal ProTour csapatot a belga nemzeti lottó szponzorálja, jelenleg ProTour besorolással rendelkezik. A nemzeti lottócég kétségtelenül rendelkezik a csapat támogatásához szükséges forrásokkal, hisz’ 2016-ban a több, mint 1,1 milliárd eurós bevétel mellett hozzávetőleg 850 millió került nyereményként kifizetésre. Ha még az állami adóalapba történő befizetést is hozzá csapjuk, bőven marad forrás marketingcélokra!

14853211_1151409551620422_2802079722141416605_oA belga Lotto mindazonáltal nem rendelkezik makulátlan hírnévvel. Pár évvel ezelőtt egy óriási botrány miatt közel került a felszámoláshoz. Történt ugyanis, hogy a belga törvények szerint a nyertes nevét nem, viszont általános információt nyilvánossá kell tenni. A vezetőség a szabályzással visszaélve a legtöbb esetben olyan névtelen nyertest “mutatott be”, amely köszönő viszonyban sem volt a valódival: azaz soha nem nyertek gazdag, egyedülálló személyek, hanem mindig hátrányos helyzetű, többgyerekes családot jelöltek meg a szerencsésként. Ez a éveken keresztül folyó csúsztatás kétségtelenül élénkítette a szelvények iránti keresletet, azaz nagyobb forgalmat és hasznot hozott a cégnek.

Van vezető ember Lotto–Soudal-nál Gilbert kiválása után is!

Van vezető ember Lotto–Soudal-nál Gilbert kiválása után is!

A Lotto társszponzora a Soudal, amely ipari ragasztókat és tömítőanyagokat kínál, tehát az ő termékeik sem éppen a mindennapi bevásárlólistán szerepelnek. A célközönség inkább az építőiparban dolgozó anyagbeszerző, és nehéz megsaccolni, hogy a tévéközvetítések nézőinek hány százaléka ez ez a réteg… Jó hír viszont, hogy ez a szponzor “páros” női WorldTour csapatot is támogat. Mindkét különítmény Campagnolo alkatrészekkel ellátottRidley kerékpárokon versenyez, a tömegrajtok esetében a belga márka Helium SL, az aerodinamikára kihegyezett Ridley Noah SL, vagy a rossz utakra fejlesztett tárcsafékes Ridley Fenix SL modell használja. Az időfutamok során a Ridley Dean Fast kerül elő a kamionok rakteréből, a kerékbeszállító pedig minden esetben ugyancsak a Campagnolo.

A belgák dicsősége: Ridley Helium SL SRAM Red-del, 5,8 kg

A belgák fegyvere: Ridley Helium SL SRAM Red-del, 5,8 kg…

Habár a két nagy belga csapat közül egyértelműen a Quick-Step az erősebb, a Lotto–Soudal Philippe Gilbert nélkül sem tekinthető esélytelennek a tavaszi klasszikus versenyeken. Tony Gallopin a legsokoldalúbb versenyző, de akár a fiatal bombatehetség Tim Wellens éve is lehet az idei. A belga már idén is felpaprikázta a mezőnyt az Ardennekben, emellett több értékes győzelmet aratott 2016-ban, köztük egy Giro-szakasz, a Lengyel Körverseny összetettje és szakaszgyőzelem a Párizs-Nizza többnaposon. A még fiatalabb és hasonlóképpen tehetséges Tiesj Benoot is nagyot alakíthat 2017-ben, bár rajta még nincs igazi teljesítménykényszer. Emellett Thomas De Gendt szökéseire a csapat mindig számíthat a körversenyeken, André Greipel pedig a tömeghajrákon szerzett győzelmei továbbra is biztos pontot jelenthetnek. A közkedvelt “Gorilla” stabilan termeli az eredményeket a legjobb sprinterekkel szemben is.

Két-fehér-piros az FDJ és a francia nemzet színe...

Két-fehér-piros az FDJ és a francia nemzet színe…

A több éve a WorldTour-ban szereplő FDJ támogatója a csapat névadója, a francia nemzeti lottó. Az FDJ idén is ProTour besorolással rendelkezik, a csapatfőnök Marc Madiot, aki Párizs–Roubaix győzelme mellett a kerékpársportot megosztó éles megnyilvánulásairól ismert. A szerencsejátékcég üzleti tevékenységét az EU-szabályozza, amely értendő az etikai magatartásra is. A cég lottórészlegével nincs is gond, jó hírnévnek örvend, a közvélemény-kutatások szerint több, mint 10 millió francia rendszeres és elégedett szelvényvásárló. Ellenben az FDJ bevételének jelentős részét képező kaparós sorsjegy már jobban megosztja a közvéleményt, hisz ez a “műfaj” a szenvedélyjátékosokat célozza meg. Ezekből Galliában az európai átlagnál lényegesen több található, akik anyagi forrásaik jelentős részét fordítják sorsjegy-vásárlásra. A francia parlament többször is tárgyalta a szerencsejáték-törvény módosítását, amely a sorsjegyek árusítását szigorúbb feltételekhez kötné.

Itthon is népszerűen a Lapierre bringák: Xelius SL 500

Itthon is népszerűek a Lapierre bringák: Xelius SL 500

Térjünk vissza magára az FDJ csapatra: a már-már tradíciónak számító négylevelű lóhereszimbólummal ellátott fehér alapú FDJ-mezes bicajosok a hazánkban is ismert francia Lapierre márka Xelius SL, AircodeSL és Pulsium modelljeit hajtják a mezőnyversenyeken, az időfutamok során pedig az Aerostorm DRS kap szerepet a lehető legjobb teljesítmény elérése végett. Az alkatrészeket és a kerékszettet a Shimano szállítja. Mint korábban, az FDJ 2017-ben is nagyrészt francia versenyzőket foglalkoztat, a ’91-es születésű Arrnaud Demare-tól és a ’90-es évjáratú Thibaut Pinot-tól várják a legjobb eredményeket. A remekül hajrázó fiatal Demare-ra elsősorban a klasszikusokon számítanak, a hegyre fel gyors Pinot legfőbb célja pedig a Tour de France dobogója.

Nemcsak a mezdizájn vidám a hollandoknál!

Nemcsak a mezdizájn vidám a hollandoknál!

A darazsakra emlékeztető LottoNL–Jumbo ProTour besorolású holland profi kerékpárcsapat, a legendás Rabobank “leszármazottja”, a Belkin Pro Cycling közvetlen utódja. Most nem célunk végigvenni a Rabobank kétes praktikáit, inkább pozitív jelként említenénk, hogy a LottoNL-ben kevésbé tőkeerős, viszont majdhogynem makulátlan szponzort találtak. A szerencsejátékkal foglalkozó holland cég állítólag nyereségét egy az egyben jótékonysági célokra fordítja, ami ebben az “iparágban” különleges és egyben üdvözítő. A hollandok amúgy pragmatikus életvitelükről híresek, ritkán vesznek fel banki kölcsönt, és a szerencsejáték sem tekinthető nemzeti szenvedélynek, mint mondjuk a franciák esetében. Ennek megfelelően a LottoNL a 25 milliós lakossághoz viszonyítva nem egy mamutcég. Az élelmiszeráruházakat üzemeltető Jumbo társszponzor a forgalom szempontjából meg is előzi, mivel igen népszerű a németalföldi régióban.

Steven Kruijswijk a 2016-os Giro-n: de szép lett volna!

Steven Kruijswijk a 2016-os Giro-n: de szép lett volna!

A tavalyi évben a Rabobank-utónak végre stabilizálódott a szponzori és anyagi háttere, így a dicső múlthoz méltó eredmények várhatók az idei szezonban. Jó képességű versenyzőkben nincs hiány: az “öreg” Robert Gesink a körversenyekre összpontosít, hasonlóképpen Steven Kruijswijk, aki nagyon közel volt ahhoz, hogy körversenyt nyerjen a hollandoknak. Sokak csalódására a rózsaszínű trikóban a szó szerint elbukott, ami az összetett győzelembe került. Idén visszatér a LottoNL–Jumbo színeibe a cyclokross-specialista Lars Boom, akire az egynapos versenyek során számíthat a szakvezetés.

Teszteltük is: Bianchi Oltre XR4

Teszteltük is: Bianchi Oltre XR4

A LottoNL–Jumbo Bianchi Oltre XR4, Specialissima és Infinito CV kerékpárokon veszi fel a versenyt a nagyobb költségvetésű WorldTour csapatokkal, továbbvíve a patinás olasz “ősmárka” hírnevét a profi kerékpársportban. Érdekes, hogy a régi olasz márkák – immár a Colnago-val és Kuota-val kiegészítve – több év kihagyás után ismét jelen lesznek a profi kerékpársport legmagasabb szintjén. A holland csapatot a Shimano látja el a legkorszerűbb alkatrészekkel és kerekekkel.

A sorozat következő részében a különleges tevékenységet folytató támogatókról lesz szó, illetve arról, hogy a rajongók számára mennyire lehet fontos szempont a szponzor etikai magatartása.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo