A kerékpár gumikat gyártó Schwalbe cég annyira ismert és termékei annyira keresztben-hosszában használatosak, hogy a cég általános ismertetésétől ezúttal teljesen eltekintenék. Adalékként csak annyit, valószínűleg sokaknak feltűnt már, hogy a nálunk megforduló tesztkerékpárok döntő hányada is gyárilag Schwalbe gumikkal van szerelve, mivel rengeteg kerékpárgyártó tette meg a német céget kizárólagos gumibeszállítójává.
A Schwalbe legnagyobb 2015-ös újítása mindenképpen a Procore névre hallgató duplakamrás rendszer, melyet a cég a Syntace céggel közösen fejlesztett. A rendszer lényege, hogy az alacsony nyomású külsőben van még egy nagyobb nyomású belsővel ellátott abroncs is. Mire jó ez? A MTB szakágban, elsősorban az extrém felhasználást tekintve kiemelt szerepe van a gumi jó tapadásának, amit a minél alacsonyabb guminyomás tud biztosítani, de így nő a felütés és a gumilefordulás veszélye. Nagy nyomáson utóbbiak veszélye csökken, ellenben oda a tapadás. Ezen a problémán kíván segíteni a Procore. Ahogy a képen is látható a rendszer áll egy normál Tubeless külsőből (az ebben lévő nyomás 0,8 és 1,5 bar közötti), egy jóval kisebb ballonosságú belső abroncsból (a képen kék színben, nyomása 4-6 bar), valamint egy abban elhelyezkedő belsőből, melynek speciális szelepen át fújható mindkét kamra. A szelep elcsavarásával választható ki, hogy éppen melyik kamrába menjen a belepumpált levegő. A külső abroncs nyomását így nyugodtan optimalizálhatjuk a jó tapadásra, míg a belső biztosítja a felütésvédelmet.
A Procore kit tartalmazza a két belső abroncsot, a két belsőt a speciális szelepekkel, a speciális védő kereteket, amik a belső abroncsot támasztják a szelepnél (a képen piros), a két tubeless felniszalagot, gumileszedő szerszámokat, a defektgátló folyadékot, valamint a felrakást könnyítő folyadékot, melyet pajzánul nyugodtak hívhatunk akár síkosítónak is. A rendszer mindhárom MTB kerékmérethez elérhető, és bármely tubeless külsővel kompatibilis.
2015-re megújul a gyártó MTB palettájának egyik legnépszerűbb tagja, a Nobby Nic. Változott a mintázata és a műszaki tartalma egyaránt. A bütykök kicsit jobban szélesednek lefelé és folyamatos ívvel mennek át a felületbe ezzel javítva a mintázat öntisztulását, a bütykök tetején lévő minta is módosult, akárcsak a futófelület szélén lévő bütykök elhelyezkedésének ritmusa is. Ami a technológiát illeti: a „Tubeless Easy” oldalfal kialakítást alkalmazó verzió váltja a sima Tubeless és a Tubeless ready verziót egyaránt. A „Tubeless Easy” több előnyt is nyújt a gyártó leírása szerint: egyrészt a gumi jobban tartja a levegőt, az oldalfal ellenállóbb lesz a vágásokkal szemben, valamint jelentősen egyszerűbbé teszi a belső nélkülivé alakítást. A Tubeless Easy verzió nem csak a Nobby Nic-nél, hanem a legtöbb XC típusnál is bevezetésre kerül, a Racing Ralph, a Rocket Ron, a Thunder Burt, de az új Jumbo Jim is megkapja a fejlesztést.
Ha egy trend beindul, abból a Schwalbe nem maradhat ki. Ezért ők is kihozták a saját fat bike abroncsukat, a Jumbo Jim-et. A gumi 4,0 és 4,8 colos méretben lesz kapható, és itt is elérhető lesz az új Tubeless Easy verzió. Külön jópofa a csomagolása, a konténerre hajazó papírdoboz.
Az Ultremo szériát váltó One már tavaly debütált. 2015-re kicsit bővítik a kínálatot, ezzel együtt az Ultremo végleg eltűnik. Jön a színes csíkos One: a normál peremes 23-as méretben fehér, piros, kék, illetve ezüst csíkkal is választható változatlan műszaki paraméterek mellett, de lesz 20, 24, 26 colos, illetve 650-es méretben is peremes változatban, valamint a szingós változat is elérhető lesz 28-as méretben.
A One külsők közt megakadt a szemem egy „Jens Voight Limited Edition” feliraton. Ez a változat az egyetlen mintázattal rendelkező külső a One szériában, más tekintetben megegyezik a széria One gumikkal. A gyártó ezzel tiszteleg a 17-szeres Tour de France induló, karrierjét most záró kerékpáros előtt. Jens a Schwalbe szponzoráltjaként számos ötlettel segítette az országúti külsők fejlesztését.
Az Ironman külső szintén 2014-ben debütált, de az elérhető változatok száma most jelentősen nő. Az aerodinamikára kihegyezett külső eddig is elérhető volt hagyományos peremes, Tubeless és szingós verzióban is, ami marad eztán is, most viszont az eddigi 22 mm-es méret mellé jön a 24 mm-es, valamint a 22-es méretből lesz a képen látható, meglehetősen látványos megjelenésű hófehér változat is.
A Schwalbe talán legszélesebb kínálata a városi/trekking/túra külsőkből van. E téren is több újítást tudnak felmutatni 2015-re. Néhány új modell és néhány típus pár új verziója gazdagítja a kínálatot. A műszaki tartalom mellett ráerősítenek kicsit az esztétikumra is, így kicsit színesednek is az új külsők.
Teljesen új típus a Century, ami elég különleges külső, ugyanis kialakításakor kifejezetten a múlt századelőre jellemző profilt és kontúrt igyekeztek reprodukálni. Erre utal a Century név. A típust kifejezetten az egyre divatosabbá váló retró bringákra szánják. 622-es méretben lesz elérhető 28, 35 mm-es és 2 colos szélességben fekete, klasszikus kinézetű fekete futófelület-krém oldalfalú, fekete-grafitszürke, valamint a képen látható „racing green”-fehér színváltozatokban. A biztonság kedvéért valamennyi reflexcsíkkal és K-Guard defektvédelemmel van ellátva.
Az E-bike trend felfutására a Schwalbe már a kezdetek óta naprakészen reagál. Az E-bike ready abroncstípusait sorra dobja piacra. Ennek legfrissebb gyümölcse a Super Moto-X, mely egyelőre csak 27,5×2,4-es méretben lesz kapható. Széles, kényelmes és biztonságos, hirdeti a katalógus róla. És valóban, nagyjából e három tulajdonsággal jól körbeírható a Super Moto-X lényege. 2,4 colos szélességével komoly felütésvédelmet és menetkényemet biztosít (a gyártó akár 145 kg testtömegig ajánlja), a defektállóságról pedig az egyik leghatékonyabb defektvédelem, a GreenGuard gondoskodik.
Szintén az E-bike-okra ajánlott külsők kínálatát színesíti mostantól a Durano E, melyet a Schwalbe úgy hirdet, hogy a leggyorsabb E-bike külső, amivel nem jár messze a valóságtól, hiszen a Durano név amúgy az országúti külsők háza tájáról lehet ismerős. Azt fejlesztették tovább az elektromos bringák jelentette speciális igénybevételnek megfelelően. A Durano E 28 mm-es szélességtől egészen 38 mm-esig lesz gyártásban 622-es kerékmérethez, amit kiegészít egy 27,5×1,5 colos méret. A gumikban ott lesz a RaceGuard defektvédelem és a legtöbb változatnál a reflexcsík is. A 28 mm-es külső már 335 grammos tömegtől indul, miközben 50 km/h üzemi sebességre is be van vizsgálva (rendelkezik az ECE-R75 tanúsítvánnyal). Alighanem ez a legkönnyebb ilyen külső a piacon.
Az egyszerűbb külsőket tömörítő Active Line is bővült egy új taggal, a Range Cruiser külsővel. A külső az eddigi típusokhoz képest új mintázatot kapott, melynél igyekeztek egyesíteni a kis gördülési ellenállást kemény útfelületen, és a tapadást laza talajon. Megkapta a K-Guard defektvédelmet, és reflexcsíkkal is elérhető.
További képek:
A Schwalbe gumikról részletes infókat a gyártó honlapján találsz: http://www.schwalbe.com/en/
Vagy a hazai forgalmazónál: http://www.paul-lange.hu/?menuId=48&view=client&action=search&searchCategories[5]=19
A 2014-ben bevezetett Schwalbe újdonságokról tavalyi Eurobike beszámolónkban olvashatsz: https://bikemag.hu/magazin/hirek/schwalbe-2014-gumikinalat-az-eurobike-on
Szöveg: Gajdov Géza
Fotó: Gajdov Géza, Schwalbe