fbpx

Mostantól hivatalosan is létezik a Shimano gravel szett. Sőt mitöbb! Szettek!

Már az Ultegra Rx hátsóváltó bemutatásakor sejteni lehetett, hogy hamarosan lesz a Shimano-nak külön szettje a földutakra. De két dologra nem számítottam. Az egyik, hogy nem egy Dura Ace szintűnél mutatják be, a másik pedig hogy rögtön három alkatrészcsaláddal indulnak…

Pedig így történt. Az új Shimano GRX ugyanis három különböző (a Di2-val együtt) szintet kínál:
Ultegra szint: RX800
Ultegra Di2: RX810
105: RX600
Tiagra: RX400

Ezzel együtt pedig rögtön lehetőséged van választani az 1×11-es, a 2×11-es és a 2×10-es összeállítások közül. Ahogy az várható volt, hagyományos patkófékekkel már nem is kínálják a GRX-et, csak és kizárólag hidraulikus tárcsafékekkel lesz elérhető.

Az sem megszokott, hogy egy bovdenes és elektromos Di2 szettet egyazon kategóriában egyszerre mutasson be a Shimano, de hát nyilván fel kellett már mutatniuk valami újat, hiszen a nagy konkurens SRAM Force 1 szettje már évek óta a piacon van, és bizony az eTap AXS vezeték nélküli elektromos váltórendszerük is kapható már. Tehát a léc magasra van téve a japánoknak.

Ezeket a GRX szetteket nem egy meglévő továbbfaragásával hozták létre, hanem alapjaiból újakat kreáltak. Mivel én már február elején mehettem az új GRX-el, amit tesztnek véletlenül sem csúfolnék, de úgy gondolom a véleményemet érdemes lehet belefűznöm a sajtóhírbe.

Szóval valami rohadt jó lett az RX810-es szett. Persze, elektromos váltásban nehéz a jónál jobbat csinálni, tehát itt nem is a váltásteljesítmény volt ami tetszett, hanem a fékváltókar ergonómiája! Maguk a fékkarok szélesebbek és más formájúak lettek, sokkal jobb a fogásuk mint az Ultegra fékváltókaroknak. Arról nem beszélve, hogy 18 mm-rel megemelték a fékkarok tengelyének forgáspontját, így felső fogásból még nagyobb fékerőt tudsz ugyanakkora erővel előállítani. Egyszerűen nagyszerű.

Vadonatúj fejlesztés a hidraulikus cyclocross fékkar amit a kormány felső részére lehet felszerelni. Mivel a fékkar egy fékkört alkot a fékváltókarral és féknyereggel, ezért nagyon minimális erővel lehet fékezni vele a bringát. Egy hibája van csak, hogy nagyon sok helyet foglal, 44 cm-es kormánytól keskenyebbnél már gondot is okozhat. Meg hát szépnek sem mondható vele a bringa, de tény, hogy aki komolyan gondolja a gravel bringázást, annak biztosan sokkal kényelmesebb lesz vele közlekedni.

Fékváltókarból lesz többféle is. A kínálat tetején csücsül az ST-RX815 hidraulikus Di2 fékváltókar 11 sebességes kivitelben. Alatta az ST-RX810-es szintén Ultegra szintű, de mechanikus váltással kompatibilis. Itt választhatsz hogy ha szimpla tányéros, azaz 1×11-es szettet raksz össze, akkor mit teszel a bal oldalra? A BL-RX810-L-t, ami egy szimpla hidrós fékkar, vagy pedig az ST-RX810-LA-t, amiről a leengedhető nyeregcsövet is vezérelni tudod? 10 sebességes szettnél pedig az ST-RX600-as vagy pedig ST-RX400-as fékváltókarokat kell használnod, de az 1×10-es rendszerhez itt is van opciód csak fékkart használni a BL-RX600-L személyében. A 400-as szériának nincsen váltókar nélküli bal karja.

Kicsit bonyolultan hangzik, talán az is valamennyire, de azért pár perc alatt átlátható, ha GRX beszerzését fontolgatod. Hajtóműből is van bőven választék. Az FC-RX810-1 a csúcs szimpla tányéros és brutálisan jól néz ki, az FC-RX810-2 pedig a dupla tányéros kivitele 11 sebességes kivitelben, ami 48-31-es kiosztással lesz kapható, mely legnagyobb fogszámkülönbségű (17 fog) hajtómű a Shimanonál. Ez alá az FC-RX600-1 szimpla, és FC-RX600-11 hajtómű került még mindig 11 sebességes láncokhoz, ahol szintén a gravel bringákhoz optimalizálták a lánckerekek méretét, a dupla 46-30-as kombinációval lesz elérhető. Végül az FC-RX600-10 zárja a sort két lánctányérral 10-es szettekhez.

Szerencsére fékből csak kétféle érkezik. A BR-RX810 és a BR-RX400, természetesen ICE TECH betétekkel és tárcsákkal, illetve Flat Mount felfogatással.

A hátsó váltók is radikális kinézetűek lettek, és egyszerre kétféle Di2 kivitel érkezik. Az RD-RX817 42-es hátsó sorral is elboldogul, az RD-RX815 viszont csak 34-ig kompatibilis, tehát az előbbi a szimpla tányáros, utóbbi pedig a dupla tányéros szettekhez ideális. Ugyanígy kétféle mechanikus hátsó váltó is kapható lesz RX810 és RX812 kódszámon. A 10 sebességes RX400-as kicsit csumpi kinézetű lett, de valami kellett ahhoz, hogy inkább a többiben gondolkodj…

Lánckeréksorból nem készítettek külön a szettekhez, hanem a meglévő kínálatból ajánlanak modelleket. CS-R8000 (az Ultegra szettből), CS-HG800-11 (Ultegra szintű), CS-R7000 (105 szettből), CS-M8000 (XT szettből), CS-M7000-11 (SLX szettből), CS-HG700 (SLX szintű), CS-HG500 (Deore szintű), CS-HG50 (Alivio szintű).

Fura, hogy a Shimano készített komplett kerekeket az új gravel/CX szetthez, hiszen sem az OEM gyártók, sem a végfelhasználók nem nagyon vesznek Shimano kerekeket, pedig brutálisan jók, de valahogy a piac így alakult az utóbbi években. A WH-RX570-es kerékszettből lesz 622-es és 650B-s méret is, hiszen a gravel bringákban nem szokatlan a “montis” kerékszett.

Kíváncsi leszek mikor érkeznek az első GRX szettes kerékpárok, és már alig várom, hogy tartóstesztnek vessem alá valamelyiket!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.