Összeállt a puzzle, a Magura egyre többet sejtető videói, Magura felirat a Garmin-Barracuda csapat nemrég bemutatott mezén… Nem kell tovább találgatni, a német gyár hidraulikus időfutam fékrendszeréről, az RT8 TT-ről van szó!
Jegyezzük meg rögtön az elején, a várakozás izgalmasabb volt, és ez nagyban dicséri a Magura marketing-szakembereit, hiszen a ködös videók, apró fényképrészletek alapján a szaksajtó hidraulikus országúti tárcsafékről, sőt, ezzel kombinált országúti szettről is cikkezett, reflektorfénybe állítva a márkát.
Az RT8 TT kétségtelenül a ma elérhető csúcstechnológiát képviseli a kerékpárgyártásban, ugyanakkor egy korábbi klasszikusra, a Campagnolo Delta fékek formájára hajaz 20 évvel későbbi köntösben. És a legkívánatosabbá talán az a kerékpár teszi, melyre felszerelték, az új Cervelo P5.
Az országúti tárcsafékhez talán illett a szenzációhajhász reklámkampány, a jövőbe mutató utalások, de – kövezzenek meg, hogy ezt írom – egy modern köntösbe bújtatott hidraulikus felnifék ehhez képest édeskevés. Tulajdonképpen mit ad, amit egy hagyományos, vagy egy direct-mount időfutamfék nem? Erősebb fékhatás, és formájából adódóan kedvező légellenállás…
Az erősebb fékhatás még jelenthet időmegtakarítást bizonyos technikás kronópályákon, esőben, hiszen rövidíteni lehet a fékutakat. 2012-ben azonban ennek úgy lenne értelme, ha elektronikus váltórendszerrel kombinálnánk a féket, mellyel a fékkarról és a könyöklőről is tudunk váltani. A gyártó erre még csak kényszermegoldást kínál, a Garmin Barracuda csapat versenyzőinek, akik az idei Tour de France-on már biztosan ilyen gépekkel száguldanak majd.
A kedvező légellenállás is megállja valahol a helyét, hiszen a hasonlóan jó tényezőkkel rendelkező egyéb fékek pont fékerőben teljesítenek alul a hagyományos országúti fékekkel szemben, de őszintén szólva a fék légellenállása az egyik legkevésbé érdekes összetevő a jó eredmény eléréséhez.
A gyártó további előnyeként emeli ki a gyorsabb kerékcsere lehetőségét a mechanikus fékekkel szemben, egyszerűen csak ki kell akasztani a kart, és a pofák eltávolodnak a felnitől. Ehhez tegyük hozzá, hogy időfutamon használjuk a legkisebb átmérőjű szingókat, tehát nem akad a gumi, és profi szinten – amikor igazán számít – kerékpárt cserél a versenyző defekt esetén is.
Persze a Cervelo P5 időfutam gépének bemutatásával egy időben leleplezve nagyon jól mutat az alkatrész, és tényleg olyan érzésünk van, mintha újabb mérföldkőhöz érkeztünk volna az országúti alkatrészek fejlesztése terén. Az időfutambringa tervezésekor figyelembe vették a fék formáját, ennek megfelelően kialakítva az aerodinamikus elemeket, ráadásul a Cervelónak 2012-re kizárólagos szerződése van a Magurával.
Érdekesség, hogy a Magura közleménye szerint a féket a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) is hitelesítette, vagyis profi versenyeken is használható. Miért érdekes ez? Mert a váz a szabályok szerint csak szerkezeti elemeket tartalmazhat, tehát olyan toldalékokat nem, melyek a légellenállás csökkentését szolgálják. Mondjuk azon el lehet vitatkozni, hogy a féket burkoló elem a fékhez vagy a vázhoz tartozik-e a P5 kerékpáron, de emlékezzünk egy megtörtént esetre, amikor az UCI a Specialized korábbi Shiv modelljét egy hasonló elem beépítéséért tiltotta be.
Fontos adat a súly, az RT8 TT teljes rendszer 495 grammot nyom, ami nagyjából egy Shimano Dura Ace mechanikus szettnek felel meg. Ennél lényegesen könnyebb mechanikus időfutam fékszettek is kaphatóak a piacon. Ára természetesen magas: 599 euró, de a cég egy olcsóbb verziót is szeretne piacra dobni a jövőben, az RT6 TT-t.