Menő és drága. Mielőtt több 1000 kilométert tettem volna a Mavic Cosmic Carbone 40 kerékszett peremes változatába, nagyjából így foglaltam volna össze, amit gondolok róla. Ennél természetesen már bővebb véleménnyel szolgálhatok…
Az árcédulára nézve – ajánlott fogyasztói ára több mint 600 000 Ft – indokolni illik, miért vegye meg az ember ezt a kerékszettet. És itt kezdődnek a gondok, ugyanis a peremes C40 nem egy kompromisszumok nélküli versenykerék, egyáltalán nem nevezhető könnyűnek ebben az árkategóriában, nem túlzás kijelenteni, hogy a feléért is tudsz vásárolni olyan szingós karbongurigákat, melyek jobban teljesíthetnek egy átlagos országúti viadalon. Szerencsére a tartós használat során kiderültek a C40 valódi értékei.
Amíg nem mész vele több ezer kilométert, talán azzal tudod meggyőzni magad, hogy iszonyú menő, baromi jól néz ki. Ha elfogadjuk, hogy a drága bringák luxuscikkek, ez nem elhanyagolandó szempont, sőt… Még egy presztízsmárkák közé nem sorolható kerékpárt is iszonyúan fel tud dobni egy ilyen kerékszett, de mondjuk egy Cannondale-hez, Colnago-hoz vagy hasonló kategóriájú géphez szinte kötelező. Tudom, van, akinek ez értelmezhetetlenül hangzik, de ha valaki például éppen egy Colnago v1r-ben gondolkozik, a kis sárga Ferrari logóhoz nem is választhat mást, mint egy ilyen Mavic Cosmic Carbone C40 szettet, mondjuk ki, a teljesítményétől függetlenül.
És valóban, a design, valamint a kerék építése ipari mestermű. Hibátlan 40 mm-es karbonfelnik, melyekben alumagot találunk, de a fékezőfelülethez mégis kétféle gyantát alkalmaztak, ami TgMax Technology névre hallgat. Ez a felület tökéletes, nem sérül, nem látszik kopás tartós használat után sem (a cikkben szereplő nem gyári képek a tegnapi állapotot tükrözik). Magán a felnin a Cosmic felirattól a napsugár is hanyatt esik, szó szerint, ugyanis különböző szögekből különböző fényben csillog, ami szinte minden konkurensétől megkülönbözteti. A kerékszetthez passzoló Mavic Yksion Pro gumik (elöl Yksion Pro Griplink, hátul Yksion Pro Powerlink) ugyancsak ráerősítenek a tökéletes megjelenésre, ahogy a karbon agypalást is, ugyanazzal a kis sárga-vörös matricával, ami a felniken és a gumikon is visszaköszön.
Még mindig nem mentél vele egy métert sem, de azt hiszed, kezded kapizsgálni, miért ilyen drága ez a kerékszett. Megérteni mégis csak tartós használat után fogod. A Mavic Cosmic Carbone C40 peremes változata ugyanis nem „versenykerék”. Mi? Hatszázezerért nem versenykerék?! Megnyugtatok mindenkit, hogy de, tökéletesen alkalmas a legmagasabb szintű versenyzésre is, annak ellenére, hogy peremes lévén nem nyújtja a szingós kerekek kontaktusának érzését. Ugyanakkor használatával megkíméled magad a szingós kerékszettekkel járó bosszúságoktól is. Mert de igen, a szingós kerekekkel is kapsz defektet, a szingós kerék is leereszt néha. Le is tud fordulni a szingó, ha nem szakértő kéz teszi fel vagy veszi le, ráadásul a szakértő kéznek is 10x annyi időráfordítás a csere, mint bedobni egy belsőt és felfújni. Na személy szerint például utóbbi okokmiatt nem használok szingót…
A peremes C40-et tehát ne a féltve őrzött, versenyekre vagy gálázásra berakott szingós karbonkerekekhez hasonlítsuk. A teszt során kiderült, hogy egy „all in one”, azaz mindenre jó kerékszettel van dolgunk, persze a prémium szegmensben. A borsos árért egy olyan terméket kapunk, amit nem kell félteni, egész szezonban viríthat a bringában, megszokhatjuk az edzések közben, s pozitív tulajdonságait élvezhetjük versenyen is. Talán a legfontosabb, amit csak egy tartósteszt alapján tudhattam meg róla, hogy valóban tartós és gyakorlatilag szétrobbanthatatlan. Ha így vizsgáljuk, azt hiszem rögtön más megvilágításba kerülnek a száraz paraméterek.
A szett tömege gyári adat szerint 1545 gramm, saját mérleg szerint 1580, ami belefér. Ez egy felső-középkategóriás alumíniumfelnis edzőkerékszettre jellemző adat, a peremes, alumínium fékezőfelülettel rendelkező, magas karbonfelnis kerekek többet szoktak nyomni a mérlegen. A fullkarbon felnis szingós versenykerekek nyilván könnyebbek általában. A Mavicnak is létezik hasonló paraméterekkel 1200 grammos szettje, a Cosmic Carbone Ultimate, nyilván drágábban, az alumínium fékezőfelülettel ellátott 50 mm-es felnimagassággal készített Cosmic Carbone pedig nehezebb, cserébe majdnem féláron kapható.
Használat közben a tömeg nem érezhető, ugyanis iszonyú merev a kerék, ebből a szempontból az említett edzőkerekeknél mérföldekkel jobb, óriásit lehet vele lószolni, minden erőt átvisz. Le szoktam csekkolni kiállva tekerve, mennyi játéka van egy keréknek a fékbetétekhez képest, a C40-nek gyakorlatilag semmi (ami örömteli, ugyanis például a Ksyriumokról ez nem mondható el). S mivel a felni anyaga karbon, a merevség ellenére mégis remekül tompítja az úthibákat, kényelmes bringázást garantál amellett, hogy maximális dinamikával ajándékoz meg.