A francia cég háza táján eljött az idő az évek óta jól ismert modellek átdolgozására, leváltására. Bemutató az új Xelius SL, Zesty és Spicy modellekről!
A tavaly bemutatott Aircode aero országúti sikeres első évet tudhat maga mögött, csak apró finomításokkal tették jobbá a dijoni cég mérnökei. Az elsődleges cél a súlycsökkentés volt, a váz nagyságrendileg 90-, míg a villa megközelítőleg 20 grammal nyom kevesebbet a 2015-ös modellhez képest.
A formák nem változtak, viszont a nyeregvázcső és a fejcső karbon szövetszerkezetét optimalizálták, kevesebb rétegre van szükség. A merevséget sem kellett feláldozni, hiszen a kulcsfontosságú helyeken nagy szilárdságú (high modulus) karbont használtak. A minimális légellenállásra való törekvés jól látható, az első fék (Direct Mount) a villa formájába simul, az alsócső és a nyeregvázcső profilja itt is a Kamm-tail forma egy változata, viszont a nyeregcső hagyományos kör keresztmetszetű.
A konkurensekkel ellentétben az alsócső nem követi a villaváll vonalát, valamint a hátsó fék is hagyományos helyen, a támvillák közt van. Apró, de hasznos és okos megoldás a Di2 központi egységét tartó kormányszár hézagoló. Felszereltséget tekintve a csúcsot a 700-as modell képviseli elektromos Ultegra szettel, a 600-ast mechanikus Ultegra, míg az 500-ast 105-ös alkatrészekkel szerelik. Az Ultimate modellek váz szettként vagy a vásárlói igényei szerint egyedileg építve érhetőek el.
Az FDJ.fr profi csapat, köztük a Tour 20. szakaszának győztese Thibaut Pinot által használt klasszikus országúti, a Xelius teljesen megújul 2016-ra. A cél egy könnyű, emelkedőkön gyors, jól kezelhető kerékpár megalkotása volt. A 850 gramm tömegű váz nem a legkönnyebb a kategóriájában, viszont a tervezés során nagy hangsúlyt fektettek a tömegközéppont alacsonyan tartására is. A legszembetűnőbb megoldás, hogy a támvillák közvetlenül a felsőcsőbe csatlakoznak. Ez a franciák elmondása szerint egyrészt csökkenti a támvillák csatlakozási pontjain a feszültséget, másrészt komfortosabb vázat eredményez.
A tömegközéppont alacsonyan tartása érdekében a Lapierre mérnökei egy az alsócsőbe rejthető Di2 akkumulátortartóval álltak elő. Az agilisabb kezelhetőséget az elődhöz képest 3 mm-rel rövidített, 405 mm-es láncvillák is elősegítik. A villa kialakítása hasonló az Aircode modelléhez, az első fék Direct Mount rögzítésű.
A tavaly bemutatott Pulsium komfort országúti változatlan formában lesz kapható jövőre. A váz érdekessége a nyeregvázcső és a felsőcső közti elasztomer, ami a talaj felöl érkező nem kívánt ütéseket, rezgéseket hivatott elnyelni. A jövőben érdekes lenne egy összehasonlító tesztet végezni a Pulsium és a Xelius SL modellek közt, hogy összességében milyen különbségek érezhetőek.
Az kedvező árú általános felhasználásra szánt Sensium változatlan formában érhető el 2016-ban, felnifékes vagy tárcsafékes változatban.
Az országúti paletta alján az alumínium vázra épülő Audacio áll.
A Lapierre eddig is jó hírnévnek örvendett a felső kategóriás MTB-k terén, jövőre a két kulcsmodell, a Zesty és a Spicy átdolgozásával próbálják megerősíteni helyüket a piacon.
Bár a DH nem új fejlesztés, Loic Bruni világbajnoki sikere ismét aktuálissá teszi bemutatását. 27,5”-es kerekeket fogadó alumínium váz, 210 mm rugóút speciálisan downhill felhasználásra hangolt progresszív karakterisztikával és a jól végiggondolt apró részletek, amik minden Lapierre bringát kívánatossá tesznek. Integrált hátsó sárvédő, kormány befordulása esetén védő műanyag ütközők, karbon villakupak és okosan összeválogatott alkatrészek. A Team változat levegős Boxxer villával, SRAM X01 DH szettel és Easton Havoc kerekekkel kapható.
Az MTB szakágban legendának számító Nicolas Vouilloz segítségével fémjelzett Spicy enduro bringa jelentős változásokon ment keresztül a 2016-os szezonra. A fejlesztés során figyelembe vették a konkurens gyártók modelljeit, tovább az enduro pályák jellemző terepviszonyait és arra jutottak, hogy nagyobb rugóútra van szükség. Az új Spicy továbbra is a Horst Link (láncvillán elhelyezett forgáspont) OST+ felfüggesztési rendszert használja, viszont már 165 mm-t mozog a korábbi 150 mm-rel szemben. A rugózási karakterisztika javítása érdekében a forgáspontok helye is változott, valamint a tartósság és a merevség érdekében nagy átmérőjű tengelyeket használtak.
További újítás, hogy a nemzetközi trendeknek megfelelően hosszabb lett a felsőcső (mérettől függően 15-20 mm-rel), amit rövidebb kormányszár használatával ellensúlyoztak. Mindezek mellett a rövidebb nyeregvázcső és a laposabb fejcsőszög érdemelnek említést, ezek mind a váz lejtőző menettulajdonságait javítják a meredek, gyors és technikás ösvényeken.
A paletta két karbon és egy alumínium vázra épülő modellből áll, előbbi kettőhöz a Rock Shox e:i Auto automata rugóstag vezérlő rendszere is jár. Ennek lényege, hogy a hajtókarnál elhelyezett forgásjeladó, valamint a villa két pontján elhelyezett gyorsulásmérők jelei alapján a rendszer automatikusan kiválasztja a rugóstag megfelelő állását és 100 milliszekundumos reagálási idővel a jelek által meghatározott pozícióba (nyitott, közepes/trail,zárt) állítja a Monarch rugóstagot. Idénre a stucni tetején elhelyezett központi egység dizájnja változott, de lényeges technikai fejlesztés nem volt.
Az all-mountain és trail felhasználásra szánt Zesty AM és XM modellek is teljes átalakuláson mentek keresztül.
Mindkettő 27,5”-es kerekekkel kerül forgalomba 2016-tól, hiába volt kiváló bringa a tavaly általunk is próbált 29”-es Zesty, a piaci igények a kisebb kerekek használatát követelték meg. Maradt az OST+ rendszer, viszont elsőre feltűnhet, hogy a rugóstag felfogatási pontja az alsócsőről a felsőcsőre költözött. Ennek több előnye is van, egyrészt rövidebb szemtávolságú tag használható, másrészt jóval könnyebb lett a váz.
Mivel jövőre a karbon változatok hátsó háromszöge is karbonból készül a korábbi modellévek alumínium változatával szemben, ráadásul a forgáspontoknál titán csavarokat használtak, így 500 grammal lett könnyebb a váz. A geometrián is finomítottak, a trendeknek megfelelően hosszabb lett a felsőcső (+5 mm), rövidebb a nyeregvázcső, továbbá laposabb a fejcsőszög. Az AM széria 150 mm rugóúttal rendelkezik, míg az XM bringák 120 mm-t mozognak. Mindkét modellből kaphatóak karbon és alumínium vázas változatok akár Rock Shox e:i rendszerrel is. Utóbbi felára 400 € a hagyományos rugóstaggal szerelt gépekhez képest.
A fully kínálatot a rövidebb rugóutas X-Control és a maraton/cross country felhasználásra szánt, 29”-es kerekekkel szerelt XR széria teszik teljessé.
Merevfarú MTB is szerepel a franciák kínálatában, a tavaly megújult ProRace széria karbon és alumínium vázas változatokban is kapható.
A paletta alján az alumínium Raid FX össztelós és Raid merevfarú modellek állnak.
További képek:
További Lapierre-információ: http://www.lapierre-bikes.co.uk/
(X)