A német gyártó idén ünnepli létrejöttének 20. évfordulóját. A jubileum alkalmából egy olyan egyedülálló kerékpár került a friedrichshafeni stand középpontjába, ami mindenkit lenyűgözött. Persze nemcsak a pompa és csillogás volt előtérben, hanem a jövő évre fejlesztett új modellek is. Az all mountain élménybringa, a Riot bemutatásával debütált az új felfüggesztés rendszer. Ezeken kívül 27,5”-es gépeket, pedeleceket és elérhető árú, jó kiállású össztelósokat is megcsodálhattunk.
Az aranyszínben pompázó AMR 26”-os mágnesként vonzotta a Ghost kiállítóhelyére érkező nézelődőket. A 20-as számok bűvöletében készült kerékpárokkal a cég fennállásának 20. évfordulóját ünneplik.
Összesen 20 db ilyen gép készült, a gyűjtők darabonként 20 000 €-s áron vásárolhatják meg az egyedi bringákat. Nem minden arany, ami fénylik, gondolhatnánk, de itt ebben bizony tévedünk, ugyanis a nagy szakítószilárdságú szénszálakból készült váz 23,75 karátos arany réteget kapott, amit 37 órányi munkával vittek fel szorgos kezek. Ha létezik tökéletes „vitrinbringa”, akkor ez az. Még az Eurobike-on is csak átlátszó plexi falak mögül csodálhattuk meg, talán attól féltek, hogy a sok fogdosástól és nyálcsorgatástól valamennyit kopna a nemesfém bevonat. Természetesen a vázra szerelt alkatrészek is indokolják a csillagászati árat. Legkülönlegesebb tán az egyedi, aranyszínű Acros A-GE hidraulikus váltórendszer.
Élőben most láttam először ilyet, mint mérnöki megoldás zseniálisnak tartom, de ára és bonyolultsága miatt nem terjedt el a felhasználók körében. Kiemelkedőek még a kerekek is, Tune King és Kong agyakra lettek fűzve a karbon ENVE felnik, húzott küllőkkel. Szemfülesebb olvasóknak feltűnhet egy érdekesség. A küllőanyák a felnin belül foglalnak helyet. Itt nem beszélhetünk hagyományos küllőfuratokról, hiszen azok kialakítása nem utólagos megmunkálással jön létre, hanem még a gyártás során ilyen formába kerülnek a szénszálas szövetek. Így nem roncsolódnak a karbon szálak, ezáltal nagyobb küllőfeszesség érhető el. ENVE gyártmány még a kormány is, viszont a kiegészítők jelentős részét a tuning alkatrészek királya, a Tune szállította.
A nyeregcső, a kormányszár és hajtómű is mind a Fekete-erdő szívéből érkezett, utóbbi a nekem nagyon bevált 40-26-os lánctányér kiosztással.
A fékek szerintem kicsit kilógnak a sorból.Félreértés ne essék, nincs semmi gond a féktestenként kétdugattyús SRAM X.0 Trail típussal, csak ide valami különleges darab jobban illett volna, Hope esetleg Formula R1 karbon talán. A rugózó elemeknél biztosra mentek, elöl és hátul is csúcs Fox termékek végzik a dolgukat.
Nálam piros pont jár a QR15-ös átmenő tengelyes első agyért és azért is, hogy nem árasztották el lockout kábelekkel a gépet. A bringát egy speciális arany mintával díszített Selle Italia SLR nyereg teszi teljessé. Az összkép remekül használható gépet sugall, de kár lenne érte.
Rendkívül bíztató képet mutatott a most debütáló, 130 mm-t mozgó összetelós, a 650B kerekeken guruló Riot modell. A váz anyaga karbon, míg a himbakarok alumíniumból készültek. Látszik, hogy sokat dolgoztak vele a német mérnökök, mert több egyedi megoldással is szembesülhetünk a részleteket figyelve.
A felfüggesztés rendszere új ötlet alapján került megvalósításra. A himbarendszer működése az ábráról érthető meg leginkább. Lényeg, hogy a rugóstag nincs egy helyen sem fixen rögzítve a vázhoz, hanem a fő himbakar forgása mellett, egy a középrész fölött elhelyezkedő trükkös mechanizmus is szerepet játszik a mozgásban.
A gyári információk szerint ez nagyban javítja a rugózási karakterisztikát és csökkenti a nyeregvázcsőre és a fő himbakarra jutó feszültséget. A rugóút első 30 %-a degresszív tulajdonságokat mutat, a középső tartomány tökéletesen lineáris, míg az utolsó 20%-ban, a rugóút vége fele közeledve fokozatosan felkeményedik a mozgás. A váz ezen kívül integrált kábel elvezetésű, kúpos nyakcsövű villákat fogad és művészien megmunkált, cserélhető, alumínium tárcsafék és váltókonzollal rendelkezik.
A papucs X12-es hátsó tengely használatával kompatibilis. A sérülékeny részeket megóvandó, a BB92-es középrész alá és a láncvillára is védőréteg került.
A Riot 3 különböző felszereltséggel lesz kapható. A teljes XTR szettes gép súlya a 11 kg-ot közelíti. További pozitívum, hogy még a kedvezőbb árú, SLX alkatrészekkel szerelt bringa is állítható Rock Shox Reverb nyeregcsövet kap.
ASX névre hallgat, a Riot modellekkel azonos felhasználási területre szánt, szintén 130 mm-t mozgó és 27,5”-es kerekeket fogadó széria. A váz alumíniumból készül és a már jól bevált négyforgáspontos rendszer alapján tervezték meg. A láncvillán, a tengely elé helyezett forgáspont (Horst Link) miatt a fékfüggetlenséggel valószínűleg nem lesznek gondok. Árak tekintetében is kellemes a helyzet, ugyanis nagyságrendileg 2000 €-nak megfelelő magyar forintért, teljes XT szettes, Fox villával és rugóstaggal rendelkező gépet vásárolhatunk.
Ha egyszerre ennyit nem akarunk kiadni, de nagyon bejön ez a típus, egy Acera alkatrészekkel felszerelt, kb. 1000 €-ért kapható belépőmodellt is választhatunk. A váz ugyanaz, mint a drágább modelleknél, így aki átépítésben, vagy folyamatos fejlesztésben gondolkozik, annak érdemes ezen elgondolkodnia.
A 29”-es AMR sorozat nem változik, aki nagykerekű fully-ra vágyik, annak érdemes elolvasnia korábbi tesztünket.
Enduro vonalon is erősít a német gyártó, a Cagua 650B modellekkel. A szakág követelményeinek tökéletesen megfelel a 150 mm rugóúttal készülő, alumínium váz.
A felfüggesztési kialakítása megegyezik az ASX típusokkal. Plusz pont jár az ICSG tab-ért, hiszen ilyen szintű gépeket már sokan szerelnének komolyabb láncterelővel. Érdekes, hogy több változatba gyárilag elektronikus vezérlésű Rock Shox Monarch E:I tag kerül beépítésre.
A pultnak lazán letámasztva figyelhettük meg Markus Klausmann 15-szörös német DH bajnok rombolóját. Sokat nem agyaltak a névválasztáson, nemes egyszerűséggel Downhill a típus neve. Érdemes megfigyelni a képen, hogy oldották meg a lánc elvezetését, ami a végletekig tökéletes mozgásra optimalizált váz miatt nem volt egyszerű feladat.
Merevfarú gépek tekintetében kisebb a választék. A csúcsot a 29”-es HTX Lector széria jelenti, ilyennel lett idén XCE világbajnok Alexandra Engen. A karbon váz tömege mindössze 940 gramm, ami nem csoda, hiszen kifejezetten eliminator és cross-country versenyekre készült.
Az alumínium SE típusok 26”-os és 29”-es kerékmérettel is kaphatóak. Különös ismertetőjelük a nyeregvázcső és a felsőcső közötti átkötés.
Az elektromos rásegítésű kerékpárok piaca is egyre bővül, így ebből a szegmensből sem hiányozhatnak a Ghost modellek. A Trail verzión kívül mindegyik 250 Watt teljesítményű, 50 Nm nyomatékú Bosch DC motort kapott. 29”-es MTB, férfi – és női trekking gépek alkotják a pedelec vonalat.
Összességében elmondható, hogy a német gyártó komoly palettát hozott össze a jövő évre. A fő hangsúly az összteleszkópos kerékpárokon van, de emellett minden szakágban kínálnak minőségi bringákat. Színek tekintetében is követik a divatot, sok modell narancssárga vagy citromsárga színben pompázik, de a konzervatív ízlésűek is megtalálják a számításukat, ha Ghost kerékpár vásárlása mellett döntenek.
További magyarországi Ghost-információk korábbi cikkünkben
A gyártó weboldala: http://www.ghost-bikes.com/home/
(X)