Egy világkupa-menő kerékpárját tesztelni mindig élmény és kihívás, pláne ha nem másról, mint hazánk legeredményesebb mountain bike versenyzőjéről, Benkó Barbiról van szó. A 2016-os Focus Raven Max-ot ő már felavatta a vk-futamokon, nekünk az Eurobike Media Days-en volt szerencsénk tenni vele egy túrát.
A korábbi Focus Ravent is a legjobb merevfarú XC versenygépek között tartotta számon a szakma, a német gyártó 29-es kerékméretű zászlóshajója debütálásakor Eurobike Award-győztes volt. A 2016-os gép teljesen megújult, könnyebb lett, változott a geometria, óriási hangsúlyt fektettek a merev váz hátsó fertályának csillapítására, továbbá a homlokrészt is átdolgozták, szinte hozzáigazították a Rock Shox RS1 villához, javítva a menettulajdonságokat és a megjelenését is. (Ráadásul 29-es merevvillás és 27,5-es változatban is elérhető lesz.)
Természetesen megkérdeztem Barbit, hogyan barátkozott össze az új géppel, elöljáróban kezdjük is a Focus XC Team versenyzőjének véleményével:
Megmondom őszintén, nem vagyok egy nagy tech guru, nem értek különösebben a kerékpárokhoz, de azt en is el tudom dönteni, hogy jól érzem-e magam egy kerékpáron vagy sem. Az új Raven Max-on kimondottan jól esik a bringázás. Nem gondoltam volna, hogy ekkora különbség lesz a régi vázhoz képest geometriában, pedig már azt is nagyon szerettem és jól éreztem magam rajta! A Focusnak nincs kimondott race fully-ja (bár erre sem kell már sokat várni…) és a mai világkupa pályák egyre inkább megkívánják…
Ennek ellenére nem érzem hátrányban magam a Raven Max-on, mert én egyrészt nagyon szeretem a merev vázat, másrészt annyira elnyeli a rezgéseket ez az új „soft tail“ váz, hogy mintha nem is merevvel mennék. Már az első edzésen az volt az érzésem, hogy mintha gyorsabban mennék felfelé, persze lehet csak pihent voltam. Tényleg nagyon kényelmes vele a mászás, lefelé is jól kormányozható, nagyon vékonyak a támvillák, biztos ennek is köszönhető a komfort. Annak ellenére, hogy a régi vázból „S“ volt a méretem, most pedig „M“-mel megyek. És nem nőttem! Kicsit másképp is ülök a bringán, hosszabb a felsőcső is, de minden változás pozitív számomra az új vázon! Minden elfogultság nélkül azt hiszem eddig ez életem legjobb montija!
Nos Barbi szavait megerősíthetem, a 2016-os Raven Max elképesztően jó versenygép. Kirchberg felett különféle emelkedőkön is sikerült tesztelni, plusz bónuszként az 1100 méter szintesésű Fleckalm Trailen is, amiben minden van, amivel XC pályán találkozhatunk, sőt, annál több is. Ami rögtön feltűnt miután felültem, hogy a bringa iszonyú könnyű és könnyed, a két jelző természetesen nem ugyanazt jelenti. Mondjuk a 885 grammos karbonvázra nem nehéz pehelysúlyú gépet építeni, pláne Sram XX1 szettel…
Láthatóan a formatervezők is elemükben voltak a Raven Max vonalainak megrajzolásánál, a homlokrész tökéletesen harmonizál a Rock Shox RS1 villával, de nem csak küllemében, hanem merevségben is. Nyeregből kiállva egy átlag XC-versenyzőnél jóval erősebben csavargatok egy bringát, így ezen a téren különösen érzékeny vagyok, de az új Focus brutálisan jó ebből a szempontból. A villát lockolva gyakorlatilag semmi erő nem vész el, és érdekes módon ez az érzés még mozgó telóval is megmarad.
Olyan benyomást kelt kicsit a komplett gép, mintha konkrétan az RS1 telóhoz tervezték volna, ami abban is megnyilvánul, hogy iszonyú pontos, precíz a kormányzás. Természetesen elöl és hátul is átmenőtengelyekre rögzíthetjük a kerekeket. Még nagyon nagy sebességnél, a fékre ráhúzva sem tapasztalható semmi remegés, ami schotteres lejtőn – ahol könnyű megcsúszni – nagyban javítja a biztonságérzetet. És ez a sebészi pontosság megmarad a technikás részeken is, gyökeresen, kövesen, mindenhol.
A 29-es kerékkel és megfelelő technikai tudással szerintem bármilyen technikás XC-pálya megoldható ezzel a géppel, amihez a fantasztikusan csillapított hátsó háromszög is hozzájárul. A láncvillák kialakítása a középrésznél a hajtáshatékonyságot, középtől a hátsó tengelyig pedig a flexibilitást támogatja, ráadásul a vékony támvillák formája és a bekötés az ülőcsőhöz is mind-mind a talaj egyenetlenségeinek csillapítását segítik elő.
Még a durva gyökeres szakaszokon sem azt éreztem, hogy bizonytalan a bringa, ha valakire, inkább rám volt igaz néha ez a jelző. Ami a hosszú lejtőn kijött, hogy egy fullyhoz képest sokkal hamarabb elfárad a test, a kezem, karom stb. Ideálisan belőve az RS1 villa „munkás“ egy nagyobb rugóútas telóhoz vagy egy Leftyhez képest, de túl puhára szerintem vétek állítani, mert akkor egy meredek lejtőn, amikor eleve nagy teher kerül rá, túl nagy lesz alapból a beülése és azzal is rövidül a mozgástartomány. A csillapítás remek, folyamatosan a talajon tartja a kereket.
Az RS1 teló a szintén kiválóan csillapító hátsó háromszöggel maximális összhangban van, bárhol van a súlypontunk, jól forgatható a gép, igazán fürge jószág. És a váz rezgéselnyelő képessége felfelé még jobb, ugyanis ekkor még az áttervezett ülőcső és nyeregcső is további komfortot ad, utóbbi nem egy beszállító szériamodellje, hanem a Focus mérnökei tervezték a vázhoz (CPX Plus névre hallgat). Ez a komfort meredek, egyenetlen talajon nagyban elősegíti, hogy szépen, folyamatosan tekerhessünk, ne akadjon meg vagy pörögjön túl a kerék. A mászásoknál jól jöhet az extrém rövid homlokcső is, hézagolók nélkül, mínuszos stucnival akár olyan pozíciót is kaphatnánk, ami már-már országútisan alacsony.
Természetesen nem csak jó váz és villa kell egy kiváló bringához, így végezetül ejtsünk pár szót a felszereltségről is, de nem fogok meglepetést okozni. A Sram XX1 szett váltásteljesítménye álomszerű, az XG1195 sorral is. A 32-es tányérral minden tekerhető mászás tekerhető, nyilván egy maratonon, lankás lejtőkön hiányozna egy keményebb áttétel, de a teszt alatt tökéletesen elvoltam ezzel. Nekem a DT Swiss XR 1501 Spline 1 kerékszett is maximálisan megfelelt, bár a versenyzők megkapják a világkupákra a karbonfelnis változatot. De bánná a kánya, ha hozzájutnék egy ilyen géphez, azt hiszem hosszú időre összebarátkoznék vele, így ahogy van…
A Focus kerékpárok mo-i forgalmazója:
Borneo Apparel Kft.
http://focuskerekparbolt.hu/
info@focuskerekparbolt.hu
Műszaki adatok (tesztelt modell):
váz: Focus Raven Max 1by only carbon
villa: RockShox RS1, Sprint Remote 100 mm, 15 mm QR
kormányszár: Concept CPX
kormány: Concept CPX full carbon
hátsó váltó: SRAM XX1, 11 s
váltókar: SRAM XX1, 11 s
hajtómű: SRAM XX1, 32 fog
fogaskoszorú: SRAM XG-1195
fékrendszer: SRAM XX
kerékszett: DT Swiss XR 1501 Spline One, 622-20
gumik: Continental Race King 2.2 RaceSport
nyeregszár: Concept CPX Plus, 27,2/400 mm
nyereg: Fizik Tundra carbon