A 4000 méteres világcsúcstartó, Jack Bobridge sikertelen kísérlete után egy héttel honfitársára, Rohan Dennis-re vár a feladat, hogy Ausztráliába „vigye haza” az egyórás kerékpározás világcsúcsát. A csodabringa adott…
Egy hete a pályakerékpározás állóképességi számában, a 4000 méteres üldözéses versenyében űridővel (4:10,53 p) világcsúcstartó Bobridge-nek nem sikerült túlszárnyalnia az osztrák Matthias Brandle 51,850 kilométeres aktuális rekordját. Ez a tény izgalmasabbá teszi Dennis kísérletét is, hiszen Bobridge pont olyan versenyző a profi kerékpározásban, aki a valaha leggyorsabb egyórás menőnél, Chris Boardmannál is tudott már jobb 4000 métert menni, annak ellenére, hogy ezt már nem „superman pozícióban” hajtotta, mint Boardman.
A brit által 1996-ban teljesített 56,375 kilométeres egyórás csúcs annak ellenére szinte megdönthetetlennek tűnik, hogy a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség tavaly óta ismét engedi a 4000 méteren szabályos időfutamgépek használatát. Boardmané 1996-ban még eltért ettől, a hosszan előrenyúló – a „superman pózt” lehetővé tévő könyöklő már nem szabályos. 50 km/h felett pedig már főleg a menetszél ellen dolgozik a bringás, a superman póz pedig adatokkal alátámaszthatóan jóval kedvezőbb légellenállású, mint egy szabályos könyöklővel elérhető leültetés.
Előzetes elemzések szerint Bobridge lehetett volna az, aki sikeresen felépítve csúcsformáját megközelíthette volna az 55 km-es álomhatárt is, de a szakma mindenképpen 53-54 kilométer körüli eredményt várt tőle, amiről korábban edzője is nyilatkozott. valamit azonban „elvaxoltak” hiába hajtotta ki magát szinte „ájulásig” a 25 éves ausztrál, alulmaradt a mindeddig ismeretlen névnek számító, még fiatalabb Brandle-lel szemben. Az osztrák fiú eredménye ezzel felértékelődött, és innentől már senki nem meri egyértelműen kijelenteni, hogy vasárnap kettő és három óra között, a svájci Grenchen velodrómjában Dennis felülmúlja az 51,850 kilométert.
A papírforma A BMC kerekese mellett szól, Dennis tagja volt az időfutam-világbajnok csapatnak, jobb eredményei vannak ebben a versenyszámban Brandle-nál, nyilatkozata szerint az 52,5 kilométert célozza meg. Azonban ha megnézzük az eddigi teljesítményeket, egyértelműen az osztrák építette fel legjobban taktikailag az egyórást, a leginkább egyenletes köröket hajtva, valószínűleg az elérhető maximumot hozták ki belőle. Bobridge tulajdonképpen egy 54 km körüli eredményre kezdett be, és ehhez nem volt megfelelő állapotban, csúnyán „elfogyott” a második félórára.
Dennistől talán nem várunk előzetesen olyan időt, mint honfitársától, de eredményei alapján azt igen, hogy legyőzheti Brandle-t. Bár azt is érdemes megjegyezni, hogy a Tour Down Under-szereplés (Dennis megnyerte hazája WorldTour-körversenyét) Bobridge-nél talán inkább fárasztásként hatott, nem sikerült belőni a csúcsformát a tervezett időpontra. A szakemberek közül sokan megjegyzik, hogy több időt kellett volna hagyni a Tour Down Under és a csúcskísérlet között. A versenyszám egyik legendája, a skót Graeme Obree pedig megjegyezte, hogy ő bizony négy nappal később újra rápróbált volna a csúcsra Bobridge helyében, valószínűleg akkor ikerül neki új taktika szerint felépítve.
És akkor lássuk a csodabringát, a BMC Trackmachine TR01-et!
A BMC Trackmachine TR01 szériában is kapható vázszett, de láthatóan az egybe épített villa-kormány együttest speciálisan az időfutamhoz tervezték Dennisnek. Fejlesztésénél figyelembe vették a szélcsatornában, hogy a fedett pályán kizárólag a menetszélre kell koncentrálni, hiszen nem fúj a szél semerről, mint szabad területen. Aerodinamikája tervezésekor így nem kellett számolni oldalszéllel, ami meg is látszik az elnyújtott idomokon.
Különlegessége a kerékpárnak, hogy pályagéphez és időfutamgéphez képest is nagyon könnyű, elöl-hátul telikerekekkel is csk 6,45 kilogrammot nyom, ballaszttal fogják kiegyenlíteni a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) által megszabott 6,8 kilogrammos alsó határt. A 3T pilótafülkét kimondottan Dennis pozíciójához tervezték, amit az Ünnepek alatt spanyolországi edzőtáborban optimalizáltak. Az áttétel egyelőre nem ismert, de például a lánctányér rögzítési pontjain hézagolókat alkalmaztak, hogy tökéletesen egyenes legyen a láncvonal, minimálisra csökkentve a súrlódás okozta veszteséget.
Dennis kerékpárjának műszaki adatai:
Váz: 2015 Trackmachine TR01, p2p; subA
Villa: 2015 Trackmachine TR01, subA, full carbon, integrált villa-kormány kombó
Hajtókar: Shimano 9000 175mm, 53-56T, SRM
Lánc: Shimano 9000 Dura-Ace (3/32”)
Fog: Impec Advanced R&D Lab custom machined 13 / 14t
Kormány: 3T Brezza II Nano LTD, HM carbon, 30 cm
Nyereg: Fizik Arione R3
Pedál: Shimano Dura-Ace 9000
Szingók: Continental Tempo 19 mm, 15.5 bar
Festés: Naked
Tömeg: 6.8 kg
Az élő közvetítést pedig itt követheted:
www.bmc-switzerland.com/us-en/experience/hour-record