fbpx

GT Zaskar Carbon Expert teszt: Vérbeli modern XC gép GT stílusban

A GT-t a legnagyobb múlttal rendelkező MTB márkák között tartják számon, a kétbetűs gyártó úttörő szerepet játszott a hőskorban a hegyikerékpárok fejlesztésében. Azóta sem tűnt el a GT, folyamatosan dolgoznak újabb és újabb kerékpárokon, jelen tesztünkben a karbonvázas XC bringa, a Zaskar szerepel.

Azon olvasóinknak, akik már a 90-es években montiztak, valószínűleg nem kell magyaráznom a GT történelmét, többségük sokat adott volna akkoriban a legendás márka egy kerékpárjáért. A GT több mint 40 éves múltra tekint vissza a kerékpárgyártásban, anno a márka alapítója Gary Turner még bmx vázak hegesztésével kezdte, majd a hegyikerékpárok elterjedésével nyitott a montik irányába is, és óriási sikereket értek el az extrém és állóképességi vonalon is. A GT és Hans „No way” Ray összeforrt, de nem szabad megfeledkezni Juli Furtado-ról vagy Gee Atherton-ról sem.

A rövid bevezetés után térjünk vissza a tesztelt modellhez, a Zaskar Carbon Expert a gyártó csúcs merevvázára épült XC bringája, melyben a “Carbon” a váz anyagára az “Expert” pedig a felszereltségére utal. A Zaskar-ról messziről látszik, hogy bizony ez egy GT bringa, a triple triangle dizájn (oldalról nézve három háromszög látszik) már évtizedek óta a GT kerékpárok sajátja, bár a mai karbon vázak világában a váz tulajdonságait illetően túlságosan nincs nagy szerepe nyeregvázcsövön túllógó, a felsőcsőbe végződő támvilláknak.

A váz cross country FOC (Force Optimized Construction) kialakítású, azaz a fellépő erőknek megfelelően tervezték, ezzel elérve, hogy hajtás közben igazán merev vázat kapjunk, ahol egy csepp energia sem veszik el feleslegesen. A fejcső ebben a kategóriában már megszokott tapered kialakítású a nagyobb merevség érdekében, a kerekek pedig átmenőtengelyesek elöl BOOST 110x15mm, hátul pedig 148x12mm-es. A hátsó egyébként kifejezetten tetszetősre sikerült, a váltótartó fülbe rögzül a tengely és szerszám nélkül kivehető a kerék. Érdekes, hogy a GT nem erőltette a rejtett bovdenezést, ami számomra pozitív, mert könnyen szerelhető, de a mindent integrálunk trendeknek ellenmegy. A hátsófék rögzítése is említésre méltó, ezzel a perselyes megoldással a csavarok nem fogják tönkretenni a vázat.

Teleszkópból is egy komolyabb jár az Zaskar Carbon Experthez, a Fox Float 32 Performance 100 mm-es úttal dolgozik a bringa elejében. A kormányról egy ügyes karral zárható a teló, a visszaútcsillapítás pedig a villáról állítható. És amit még fontos megemlíteni vele kapcsolatban, hogy a rajtalévő matricák is a váz festéséhez készültek, tehát abszolút illik az összképbe.

A váltás és a fékezés elemei a Shimano XT szettjéből kerültek ki, egyedül a hajtómű lóg ki a sorból, ugyanis az a Praxis egytányéros típusa. A tesztelt kerékpár egy 2018-as modell, így azon csak 1×11 sebesség található, de az idei bringákon már 1×12 szett található és a Shimano XT-t a GT lecserélte Sram GX-re. Mindkét szett tökéletesen teszi a dolgát, egyéni ízlés kérdése, hogy ki, melyiket szereti.

Stans Crest S1 felnikbe fűzött saját márkás agyas kerekeken gurulhatunk a Zaskar Carbon Expert nyergében, a felnik tubeless ready kompatibilisek, akárcsak a rajtuk feszülő Schwalbe Racing Ralph-ok, így belső nélkül is tudjuk használni őket. Mindenképpen jó választás a GT-től ez a kerékszett, ahol fontos ott spórolnak súlyt nekünk.

A kormányon, kormányszáron és a nyeregcsövön is a GT logója található, mindegyik megbízható darab, bár pár grammot még lehetne rajtuk faragni. A nyereg a WTB-től érkezik, a Silverado-t sokan szeretni fogják.

Jó kiállású bringa a GT Zaskar Carbon Expert és a festését biztos sokan fogják szeretni azok, akik szeretik a kicsit extravagánsabb dizájnt, én személy szerint inkább az egyszerűbb megjelenésű bringákat kedvelem, bár a Zaskar pöttyös festése üdítő látvány.

GT montival utoljára nem mostanában bringáztam, ezért különösképpen kíváncsi voltam, hogy mit tud a Zaskar. A geometria táblázat alapján jót vártam, mert a számok teljesen rendben vannak, persze néha előfordul, hogy a valóságban másmilyen az adott kerékpár, mint amit a számok alapján jósolnánk. A Zaskar Carbonnál nem így van, nagyon rendben van a bringa, egy igazi modern XC gép, ami felfelé és lefelé is nagyon jól halad. Mászás közben jól irányítható, nem akar befordulni a kormány alacsony sebességnél sem, a váz hatékony, nem hajlik össze-vissza, odalépünk neki és már ugrik is.

Lefelé a hosszú felsőcső, rövid stucni és lapos fejcsőszög párosítás elég nagy stabilitást ad, és a meredek lejtőkön is biztonságban éreztem magam rajta. A fordulékonyságára sem lehet panasz, bár a mai modern XC geometria nem feltétlenül kedvez a jó manőverezhetőségnek, de a Zaskarnál szerencsére ez nem ütközött ki annyira, át tudtam könnyen fűzni a fák között. Azt azért érdemes hozzátenni, hogy inkább a stabilitást választom egy XC gépnél is, minthogy bárhol be tudjam forgatni, jobban szeretek átszáguldani mindenen, mint azt élvezni, hogy hogyan tudom kerülgetni az akadályokat.

A Zaskar Carbon a gyártó hírnevéhez méltó XC bringa, nem ragadt meg a GT a múltban, hanem egy modern XC gépet épített, ami a mai kor kívánalmainak maximálisan megfelel, mindamellett, hogy külsejében megőrizte a GT hagyományait. Így tökéletes választás azoknak, akik egykoron GT-t hajtottak vagy GT-ről álmodoztak, de ma már egy modern montira vágynak. A Zaskar többféle felszereltséggel elérhető, így a hobbi versenyzőktől a profikig mindenki megtalálhatja benne a számítását.

További információkért és árakért keresd a forgalmazó honlapját vagy az alábbi partnerüzleteket.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo