Leírtuk már az első elektromos rásegítéssel ellátott trekking bringa, a Turbo megjelenésekor, és az első eMTB piacra lépésekor (Turbo Levo) is, hogy a Specialized kétféle módon szokott modellt fejleszteni. Vagy megelőzi a korát és a trendeket, lásd például Stumpjumper, vagy Enduro, de a Roubaix is idevehető, vagy pedig kivár, és akkor lép reflektorfénybe, mikor már kiforrott, innovatív és etalon bringát tud prezentálni.
Elektromos országútikkal ha nem is lehet Dunát rekeszteni, de azért már bőven kaphatóak évek óta a nagyobb gyártóknál. Csakhogy mindegyiknek van valami rákfenéje. Van például a Bianchi Arie e-Road vagy a Wilier Cento 1 Hybrid, amin észre sem veszed, hogy elektromos, cserében nem középmotoros, hanem hátsó agymotor hajtja, ami minden csak nem hatékony és ideális. Vagy ott vannak a Fazua hajtással ellátott gépek mint a KTM Macina Mezzo, a CUBE Agree Hybrid, a Focus Paralene, vagy a Pinarello Nytro, amik középmotorosak ugyan, de még a dizájnerek sem tudták elfedni a vaskos alsócsövet ami a motort és az akkut tartalmazza. A Bosch rendszerrel ellátott országútikról meg ne is beszéljünk.
És itt jön a képbe az új Turbo Creo széria ami jelenleg háromféle modellt takar. A csúcsok csúcsát nem kevesebb mint 14.500 EUR-ért, azaz 4.700.000 Forintért a mindössze 11,9 kg-os S-Works Turbo Creo SL Founder’s Edition jelenti, amiből mindössze 250 darabot dobnak piacra az egész világon! Tehát ha ma nem rendeled meg, akkor valószínűleg már sosem lehet ilyened. Ebben az árban benne van a Shimano Dura Ace Di2 váltórendszer tárcsafékkel, 12 sebességes XTR lánckeréksor és hátsó váltó (mert ugye a szimpla tányéros gravel GRX szettből még nincsen Dura Ace Di2 szintű), a Roval CLX 50-es karbon kerekek, az S-Works kokpit cuccok, a külső 160 Wh-s kulacs akkumulátor, és egy bringához illő mez szett is.
Ez “alatt” foglal helyet az S-Works Turbo Creo SL a maga szerény 12.500 EUR-s árcetlijével, még mindig FACT 11r karbon vázszettel és a Future Shock 2.0-s villanyak teleszkóppal, amihez Dura Ace Di2 váltókarok, és hidraulikus tárcsafékek, XT Di2 hátsó váltó és Roval CLX50-es karbon kerékszett jár. Ez a bringa 12,28 kg-ot nyom a mérlegen.
A Turbo Creo SL Expert Ultegra Di2/XT Di2/Roval C38 szettel érkezik és 8.500 EUR-t kell leszurkolni érte lehetőleg előre ha még idén ősszel szeretnél belőle egyet.
Mostanság a gravel bringák piaca folyamatosan növekszik, így a Specialized sem hagyhatta ki a ziccert, ezért itt a Turbo Creo SL Expert EVO Ultegra Di2/XT Di2/Roval C38 szettel, 700×38 mm-es gravel gumikkal, és dropper post-tal, 8000 EUR-ért.
Ok, ezek a nyers tények, de mitől is korszakalkotó, “must have thing” vagy esetleg “state of the art” Creo? Először is nézzük meg a formát, amin nem látszik, hogy ebike, és gyakorlatilag egy Tarmac-ot kapsz elektromos rásegítéssel. Másrészt ott a súly ami persze kilókkal több, mint a motor nélküli kiviteleké, de az új és belső kialakítását nézve vélhetően a Brose-val közösen fejlesztett Specialized SL 1.1-es motor kikapcsolt állapotban észrevehetetlen, így nincsen nagy belső ellenállása mint például a Bosch-nak. Tehát ha lemerült, akkor is csak egy alapabb országúti súlyát kell hajtanod, és nem egy 16-21 kg-os monstrumot.
A magnézium ötvözet házzal készült hajtás mindössze 1,95 kg-ot nyom és 240 Wattot tud 35 Nm mellett. Lehet, hogy elsőre ez kevésnek tűnik, de a Creo célközönsége az edzett bringás, akinek egy kis plusz kell a hegyen. Háromféle rásegítési módot tudsz kapcsolni: ECO-Sport-Turbo, ami 30-60-100%-os rásegítést jelent. Egy Bosch rendszer esetében 70-90 Nm is előállhat, és akár 300%-os rásegítéssel is mehetsz, de ott szükség is van az 500 Wh-s akkumulátorra. A motor 60 és 100 közötti pedálfordulat tartományban tudja leadni a maximális teljesítményét, tehát innen is látszik, hogy nem “papperes motorozásra” tervezték. Az átlagos bringások olyan 200 W-ot tudnak leadni folyamatosan egy órán keresztül. Egy nagyon edzett sportoló képes a 300 W/h-ra is, de alig vannak tucatnyian a világon akik 400 W/h-t tudnak. Éppen ezért elegendő ez a teljesítmény ami beépítésre került, és így legalább extra könnyű lett a bringa.
Itt a vázba épített és csak a szakszerviz által kiszerelhető akksi kapacitása 320 Wh és mindössze 1,8 kg-ot nyom a Li-Ion akku és 2 évet vagy 300 töltési ciklus garanciát ad rá a Specialized. Gyárilag 130 kilométeres hatótávval számol a gyártó, de ez azért elég meseszerű. Persze ha valósban tud 70-90 km-t, akkor az már igencsak tisztességes, és nem tűnik lehetetlennek, hiszen nem tudsz brutális teljesítményt kivenni belőle.
Érdekes, hogy a saját hatótáv kalkulátoruk 178 centis és 80 kilós bringásnál 25 km/h-s dombos terepre (900 szint) mindössze 54 km-es hatótávot írt ECO-ban! 2:30 perc alatt feltölthető, és ki tudod pótolni a kapacitást ha szeretnéd, egy külső, kulacstartóba rakható, 400 dolláros, 1 kg-os és 160 Wh-s (+60 km) akkumulátorral! Ami a legszebb, hogy még azzal sem túl feltűnő! Sajnos a kiegészítő akkut nem tudod a többi ebike-hoz csatlakoztatni, mert a Creo magasabb feszültségen üzemel.
A Creo-k megkapták a Roubaix Future Shock 2.0-s villanyak teleszkópját is, amiben immáron csillapítás is található, és a Paris-Roubaix versenyen is ezt használták a gyártó által támogatott csapatok. Látszik, hogy a Specialized biztosra akart menni, hiszen két éve már készen voltak az első prototípus bringák, de először beletettek 3250 órányi és 70.000 kilométernyi tesztet! Ez nagyjából tízszer több “field test” mint amit a Roubaix esetében rászántak a dologra. Összesen 37 tervezőmérnök dolgozik az új Cham-i (CH) központban csak az elektromos bringákon, tehát tuti láthatunk még érdekességeket a jövőben.
Természetesen a rásegítési fokozatok testreszabhatóak a TCU (Turbo Connect Unit) segítségével, ami a felsőcsőbe került beépítésre. Ez a bringa “agya”, itt tudod bekapcsolni, ezen látod a töltöttséget, és ez kommunikál a telefonod appjával is, amin keresztül belenyúlhatsz a rendszerbe. Mivel a rendszer ANT+ és BT adatkapcsolattal is bír, ezért a Mission Control app sokféle telefonnal és 3rd party computerrel is kompatibilis lesz. Ja igen, a wattmérő adatokat is láthatod majd, így azt már nem kell venned hozzá 🙂
Szóval vastagon megkérik az újdonságuk árát, de nem is egy átlagos “bárhol kapható” bringát adnak neked cserébe. Nyilván nem a hazai piac lesz a meghatározó a Turbo Creo eladásokban, de remélem, hogy tesztgépet hamarosan látunk belőle itthon is.