fbpx

Giro d’Italia Magyarországon: feltárulnak a részletek – 2. rész

Miután túl vagyunk egy sikeres Tour de Hongrie-n, visszatérünk a 2020-as esztendő meghatározó hazai kerékpáros eseményéhez, a Giro d’Italia magyarországi nagy rajtjához. Révész Máriusszal, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztossal, aki a Giro d’Italia magyarországi rajtjának politikai felelőse is, valamint Princzinger Péterrel, a Magyar Kerékpáros Szövetség és a Magyar Turisztikai Szövetség elnökével készítettünk interjút még a 102. Giro d’Italia alatt, aminek most a 2. része következik.

Az interjú 1. részéből kiderült, hogyan kerülhetett Magyarországra a Nagy Rajt, és milyen változásokat várhatunk egy ilyen szintű esemény hatására a hazai kerékpározásban, mik a fő célkitűzései a kormánynak a nagy összeggel támogatott Grande Partenza hazánkba hozatalával. A 2. részben arról lesz szó, milyen szervezetre van szükség egy ekkora sportesemény sikeres rendezéséhez, valamint a szakaszokról is beszélgetünk, melyek bemutatása a minap történt meg.

Bikemag: A Giro d’Italia Nagy Rajtjának előkészítése már bőven túlmutat egy sportrendezvény-szervező irodán, nagy szavakkal élve szinte teljes nemzeti összefogásra van szükség. Adódik a kérdés, hogy kik lesznek a felelősei a rendezvénynek és kik végzik majd el az operatív teendőket?

Révész Máriusz: A kormánydöntés alapján a Giro d’Italia sikeres rendezésének politikai felelőse én vagyok. Ez azt jelenti, hogy ha nem sikerül jól megszervezni, akkor a politikai felelősség az enyém, ha sikerül jól megszervezni, akkor nagyon sok sikeres szervező lesz a fedélzeten, mert egy ilyen eseményhez nagyon komoly rendőri- és egészségügyi biztosítás, valamint egyéb szervezési tevékenység szükséges, csak egy nagyon népes csapat fogja tudni ezt összehozni. Szintén kormánydöntés alapján a feladat súlya megköveteli azt, hogy az érintett minisztériumok az ügy mellé álljanak, ezért létrehoztunk egy tárcaközi egyeztető bizottságot. Ez a bizottság már ülésezett is, az összetételét tekintve majdnem minden minisztériumnak van benne delegáltja, de van a Fővárosnak, a Turisztikai Ügynökségnek és a Kerékpáros Szövetségnek is képviselője, továbbá ebbe a testületbe meghívhatunk bárkit, akinek fontos érintettsége lehet a sikeres szervezés szempontjából.

A Giro d’Italia Nagy Rajtjának ügyeit egyeztető bizottság operatív munkát nem fog végezi, de annak érdekében, hogy például bizonyos engedélyek megszerzése gördülékenyen haladjon – pl.: légtérhasználat, rendőrségi biztosítás megszervezése és sorolhatnánk – nagyon fontos, hogy az érintett minisztériumok mindenről tudjanak és gyakorlatilag minisztériumi szintről segítsék a szervezést. Ezen kívül van egy operatív második szint is: A nagy nemzetközi sportesemények szervezésével a kormány az EMMI sportállamtitkársága alatt létrehozott egy céget, aminek az a neve, hogy Nemzeti Sportügynökség, itt van egy dedikált részlege a Giro d’Italia Nagy Rajtjának, ennek Kamuti Balázs a vezetője. Operatív döntések itt születnek velem egyeztetve.

Princzinger Péter: (Fotó: Vanik Zoltán)

Princzinger Péter: A tárcaközi koordináló bizottság és a kormánybiztos úr által említett operatív projektszervezet célkitűzései és feladatai még most formálódnak. Nagyon fontos ebből a szempontból a 2019-es Giro d’Italia, ahol minden érintett tanulmányúton vett részt. Most, hogy vége a Girónak és mindenki hazajött, az ottani tapasztalatok alapján fog kialakulni, hogy milyen irányokat követ majd a projektszervezet tevékenysége. Mindemellett itt van a Magyar Kerékpáros Szövetség, az MKSZ, ami egy óriási segítség tud lenni a Nemzeti Sportügynökségnek.

Most előttünk áll egy év, ami alatt a lakosságot is fel kell készíteni arra, hogy lesz itt egy olyan esemény, amilyenhez hasonló talán még soha. Az útvonal ismeretében már az érintett településeket is fel kell készíteni, hogy áthalad majd rajtuk a Giro d’Italia mezőnye. A biztosítást végző embereknek is mindenhol segítséget kell majd adni, és az MKSZ-ben az eddigi versenyeknek köszönhetően van olyan network, személyi erőforrás és tapasztalat, amit a projekt szolgálatába tudunk állítani. Látom magam előtt azt, hogy a versenynaptárban szereplő események a bringasport.hu honlapon rózsaszínbe fognak öltözni, látom magam előtt, hogy polgármestereknek, önkormányzati képviselőknek, önkormányzati alkalmazottaknak kvázi szemléletformáló programok keretében mondjuk el, mit is jelent az, hogy átmegy a területükön a Giro. Ebben bőven lesznek feladatai a tagszervezeteknek is.

Bikemag: Mit lehet tudni a 3 nap alatt bejárt útvonalról azon kívül, hogy milyen térségeken halad majd át a 103. Giro d’Italia mezőnye?

Révész Máriusz: Magyarországon nincs még igazán ütős egynapos kerékpárverseny, így felvetődött az is, hogy mi lenne, ha a budapesti időfutam utáni második napon következő szakaszt úgy próbálnánk kijelölni, hogy később minden évben megrendezett klasszikussá váljon. Annak a célkitűzésnek a szellemében, hogy a Giro ne csak átmenjen rajtunk, hanem legyen hosszú távú hatása, ennek a klasszikusnak az útvonala a 2020-as Girón debütálna.

Bikemag: Milyen elvárásaik vannak az olaszoknak és mennyiben alakíthatjuk mi az útvonalat?

Révész Máriusz: A szakaszokkal kapcsolatban a végső döntést az olaszok (az RCS) hozzák meg a mi javaslataink alapján. Elmondták, milyen paraméterekben kell gondolkozni: ne nagyon legyen hosszabb 200 kilométernél, harmadik napon legyen egy órányi távolságra repülőtér, ahonnan el tudják hagyni az országot. Számunkra az a legfontosabb, hogy az ország legszebb részeit mutassuk meg. Ennek fényében terveztük meg a szakaszokat.

Bikemag: Sokan úgy gondoljuk hazai bringások, hogy abból a szempontból is profitálhatnánk a Giro Nagy Rajtjából, hogy felújítanák esetleg az aszfaltot jól kerékpározható útvonalakon, ahol majd a verseny is áthalad, de jelenleg még sok az úthiba. Számíthatunk erre?

Révész Máriusz: Javítani kell az utat, lesznek felújítások. Nagyobb úthibák kijavítására is lehet számítani. Azért azt elmondanám, hogy Olaszországban nem vették nagyon komolyan a jó útminőség garantálását. Voltak olyan megoldások is, amire a Tour de Hongrie szervezői azt mondták, hogy ők ezt Magyarországon nem merték volna bevállalni. Például a cél előtt pár száz méterrel fekvőrendőr, és hasonlók. Mindannyian úgy jöttünk vissza Bolognából, hogy ha levonjuk a következtetéseket a Giro d’Italia-n tett 3 napos tanulmányút tapasztalataiból, akkor megpróbálunk itthon ütősebbet és jobbat összehozni. Szerintem komoly esély van rá, hogy meg is tudjuk ezt valósítani, a Hősök terénél jobb helyszínt nehéz lenne találni egy Nagy Rajtnak.

Révész Máriusz

Bikemag: A helyszínt minden bizonnyal ki lehet alakítani – még jobban is – mint ahogy megszokhattuk egy Giro d’Italia-n, de mi a helyzet a kerékpározásért rajongó közönséggel?

Princzinger Péter: A Tour de Hongrie-n szerzett tapasztalat, hogy ez részben kommunikációs feladat, részben meggyőzési feladat, részben egy konkrét logisztikai feladat. Én úgy emlékszem, hogy ahol a Tour de Hongrie mellett szurkolói pontokat alakítottunk ki – és akár tagszervezetek, akár helyi erők gerjesztették a hangulatot – azok működtek. Egy olyan szurkolói ponton, ahol volt zene, volt szpíker, volt kivetítő, 3-400 ember őrjöngve drukkolt pl. Valter Attilának. Szerintem a szurkolók motiválása egy igazi aprómunka lesz a végén, minden kerékpársport-rajongónak ki kell venni belőle a részét, a személyes környezetében is. Ehhez segíthetnek a promóciós ajándékok, a márkázott rózsaszín ajándéktárgyak.

Az útvonal ismeretében a következő lépés az lesz, hogy kell kitalálni, mit és hogyan jelenítsünk meg. Nyilván a szervezőbizottságnak a Magyar Turisztikai Ügynökség is része, a forrás pedig a kormány által biztosítva van. Ezért nem fog akadályokba ütközni, hogy készüljenek új kreatívok a #wowhungary arculattal, és azokat a megfelelő helyekre elhelyezzük, mint az idei Girón.

Ha elkészülnek az új #wowhungary arculathoz illeszkedő kreatívok – akár print, akár online eszközök –, akkor ezt mi a Turisztikai Szövetségen keresztül megosztjuk azzal a 38 magyar turisztikai szakmai szervezettel, akiknek a tagjai a szállodáktól az éttermeken keresztül a kalandparkokig és a fürdőkig a teljes magyar turisztikai szolgáltató szektort felölelik. A Giro-ügy a turisztikai szektor „gyökérzetéig” le fog hatolni, hogy mindenki használhassa a kommunikációjában. Ezek nyilvános anyagok, az MTÜ-től bírjuk a használati jogot, olyan nem fordulhat majd elő, hogy Magyarországon például egy gyógyfürdő marketingese ne tudná, mi lesz itt 2020 májusában és hogyan kell rá felkészülni. Az utazási irodák is már most készítik elő a jövő évi üzleteiket.

Révész Máriusz: Mindenképpen ejtsünk pár szót a külföldi népszerűsítésről is, hiszen az olaszokkal az első tárgyalásokon sikerült elérni, hogy az idei Giro szponzorkaravánjában helyet kapott egy #wowhungary matricázott kisbusz, és nagyon sok kiadványt is osztunk. Magyarország népszerűsítése az idei Girón elkezdődött, #wowhungary-s lufik, sátrak szóróajándékokat osztó hostessekkel a rajt és célterületen is, melyeket minden nap máshol állítanak fel. Mindez több millió emberhez juthat el a körverseny ideje alatt. Bizakodásra adhat okot, hogy „mission impossible”-ként a Grande Partenza bejelentésétől három hét alatt sikerült megugrani, hogy az előbb felsorolt eszközök május 10-én már kint legyenek Olaszországban, a bolognai rajtnál már sorokban álltak az emberek a magyar szóróajándékokért.

Ezen felül Magyarországon is az a cél, hogy már nyáron legyen Giro-busz, amivel mi is elmegyünk a fesztiválokra, összeállítani a szóróanyagokat, melyek magyaroknak is népszerűsítik a Nagy Rajtot. Gondolkodunk iskolai programokon, és a településeken szeretnénk, ha felkészülnének a fogadásra, indítunk Giro-testvérváros programot is. Fokozni kell az érdeklődést, ami lehet például közös installációk tervezése a településeken. A cél, hogy jövő májusban olyan hangulat legyen Magyarországon is, mint Olaszországban!

Bikemag: Köszönjük az optimista végszót és az interjút, reméljük hamarosan hírt adhatunk az újabb részletekről!

Tématámogatás. Készült Magyarország Kormányának támogatásával.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo