fbpx

Ghost SL AMR 5 AL kerékpárteszt: több mint elég

Mit lehet kezdeni egy ilyen nehéz fekete döggel, ami 29-es kerekeken gurul és még csak nem is enduró geometriával kecsegtet a lejtők felé pillantva? Kurvajókat bringázni. Utóbbi két szóval is össze tudnám foglalni a lényeget a Ghost SL AMR 5 AL-lel kapcsolatban, de ennél azért több dologról lesz szó a tesztben.

Hosszú évek óta zajló folyamat, hogy nőnek a rugóutak, laposodik a fejcsőszög, szerte a világon az „átlagos” mountain bike-osok körében is egyre népszerűbbek a trail és all-mountain bringák (a két kategória sokszor van átfedésben). Hozzám is egyre közelebb állnak, és a Ghost SL AMR 5 AL is megerősített ebben. Nem volt még olyan rég, amikor az all-mountain gépek 120 mm-t mozogtak elöl-hátul és ne feledkezzünk meg róla, hogy akkor még 26-os kerekeken gurultak. Ezek a kategóriák mindig is a „just for fun” mountain bike-ozást jelölték, az éppen aktuális divatnak megfelelően. Ma ez a 130 mm-t mozgó 29-es fully pont ezt a vonalat képviseli.

Szoktam mondani, hogy a Hármashatár-heggyel hasonló ütemben öregszünk… A néha extrém esőzések egyre jobban kimossák a kövek közül a földet, az agyagos talajon egyre több, egyre mélyebb keréknyom jelenik meg. Ennek – és az évek múlásának is – köszönhetően nekem is egyre jobban esik a nagyobb rugóút, a kényelmesebb bringa. Egyre jobban értékelem a biztonságot is a mínuszos grammokkal szemben. Miközben 10 éve még annak örültem, hogy valahol sikerült egyre ügyesebben lejönni egy merevfarú XC-géppel, most ugyanott sokkal jobban esik gyorsabban és biztonságosabban ereszkedni egy olyan trail-fullyval, mint a Ghost SL AMR. Az meg egyre kevésbé zavar, hogy egy perccel később érek fel a lejtő tetejére.

Amikor kiválasztottam a tesztbringák közül a 29-es AMR-t, azt gondoltam, egy régi jó ismerőssel biztosra megyek, hiszen a 2016-os 27,5-es kerékméretű változatot már próbáltam tavaly. Nos – bár tulajdonképpen műszakilag teljesen ugyanaz – a 29-es kerekekkel teljesen más a gép. A felfüggesztés viselkedése az alkatrészek működése hasonló, de a különbség ugyanaz, mint a kisebb és a nagyobb kerék között: ez a bringa átmegy mindenen. Ez a kerékméret ezzel a rugóúttal szerintem nem az igazán ügyes és igazán technikás lejtőmenőknek való, hanem a hozzám hasonlóknak: akik XC/maraton szinten adták elő a mountain bike-ozást világ életükben, viszont vágynak rá, hogy eggyel komolyabb sebességi fokozatban, ugyanakkor biztonságosan száguldozhassanak azokon a lejtőkön, melyek abszolválása XC-géppel sokkal nagyobb koncentrációt igényelne.

A geometria is ezt támasztja alá, hiszen ez nem egy enduró-gép lapos szögekkel. Tulajdonképpen átlagos terepre tervezték, ahol esetleg nagyobbak a kövek, vagy ahol néha nagyobb sebességgel szeretnénk döngetni. Emelkedőn pontosan az a határeset, amikor még egyáltalán nem érezzük kényelmetlennek a mászást, nem ellentétes a felfelé tekerés a bringa karakterével, csak éppen lassabban haladunk, mint egy XC-mountain bike-kal. A láncvilla viszonylag rövid, így megmaradt az a játékosság és agilitás is, ami már a 27,5-es kerékméretű AMR-nek is sajátja volt. Amivel többet ad ez a 29er, a már többször is említett nagyobb biztonságérzet. Nyilván áldozatot is kellett hozni ezért, a 29-es AMR nehezebb a 27,5-esnél.

A Ghost egyébként éppen 2017-re egészítette ki a 2016-ban újratervezett AMR modellcsaládot a 29-es kerékmérettel, így lett teljes a választék. Az új AMR-ekről tudni kell, hogy a különböző rugóutas vázakat is ugyanazokból az elemekből építi a Ghost. A csalafintaság a rugóstag alsó szemét a vázhoz kötő link, ami cserélhető, fordítható, így más szemtávolságú rugóstaggal a váz is más rugóutat ad ki. Vannak is a kínálatban ennek megfelelően 130, 140, 150 mm-t mozgó különböző AMR modellek, karbon vagy alumínium első háromszöggel, 19-es vagy 27,5-es kerékmérettel, több kategóriát lefedve. A sematizálásnak köszönhetően bizonyos forgáspontokat, a hátsó – minden esetben – alumínium hátsó háromszög elemeit költséghatékonyan tervezik, ami később a vételárban is meglátszik (és nem a minőség rovására).

Az AMR vázak felfüggesztése négyforgáspontos, FSR rendszerű, ami egy valamirevaló rugóstaggal több bringázási stílushoz is ideális. Az új RockShox Deluxe RT kiváló választás, a Solo Air levegős tag nincs agyonbonyolítva, de minőségi kidolgozású és hibátlanul működött. Kétféle kompresszió-csillapítás kapcsolható: nyílt és pedálozás. A nyílt állásban az FSR felfüggesztéssel hiperérzékeny a rendszer. Valamit veszít az érzékenységéből a „pedal” állásban, de még mindig „rendesen” mozog, viszont rendesen a súlyunkhoz beállítva a pedálozás hatására nem fog összevissza pogózni. Bemozdul, de csak annyira, ami még tényleg nem zavaró tekerés közben, emelkedőn sem. Így nem látom értelmét egy ilyen bringán a teljesen zárt tagnak.

A hátsó traktusból érdemes még kiemelni a láncvillákat összekötő X-Yoke megoldást, amiben a fékkábelt és a váltóbowdent is ötletesen elvezették, nem utolsósorban tökéletes védelmet biztosítva így. A kábelek egyébként belül futnak, csak a váltók és a fék közvetlen közelében bukkannak elő. A 29-es AMR hátul más Boost szabványú, azaz 148 mm-es tengellyel érkezett. További érdekessége a váznak a Disconnect Brake Mount fékkonzol, ami a magához a tengelyhez kapcsolódik, így független a váz mozgásától. Így a fékezés nem hat a felfüggesztés működésére. Csavarodás szempontjából nem tapasztaltam problémát, egyben van az egész bicó, nem is csörög, nem zörög. Ahhoz képest, hogy sikerült rövid láncvillahosszt alkalmazni, a sárférőhely is istenes, bár manapság a pluszos gumik világában erről kár is beszélni.

Elöl a Rock Shox egyszerű de nagyszerű villája a Yari teljesít szolgálatot, az amerikai gyártó a közép- és felső középkategóriában nagyon jó ár/érték arányú telókat kínál manapság, nem véletlen, hogy sok gyártó építi a bringába ezeket. Sokszor nehéz találni érveket, miért is lenne értelme egy drágább – akár Rock Shox – modellt szerelni a bringába. Érzékeny, jó a becsúszó felületkezelése, finoman mozog, jól kihasználható a rugóút. Személy szerint a lockoutot nem hiányolhat, amennyiszer egy trail bringán szükség van a teló zárására, azt lenyúlva a vállhoz is meg tudjuk tenni. Ami viszont nagyszerűen működik a kormányról vezérelve, a Kind Shock LEV Integra Dropper Post. MINDIG pontosan tette a dolgát, nem rúg tökön, de nem is lassan emelkedik fel, egy idő után egyre többször kapcsolja az ember és egyre kevésbé tűnik fel, hogy milyen fontos alkatrész a biztonságosabb lejtőzésekhez.

Az alkatrészekről túl sok érdekeset nem tudok írni, ami mindig pozitív. Az új Shimano SLX szett az XT szintjét hozza, váltásban, fékezésben is (bocsánat, a hátsó váltó ténylegesen XT). Amit azért külön megdicsérnék, hogy az első váltás elképesztő pontos és gyors, határozott, minden körülmények között. És természetesen jó, hogy duplatányér van elöl, a termékmenedzser megelőlegezte, hogy ezzel a bringával szívesen tekernek majd felfelé is hosszabb emelkedőkön. Tudom, „ős-montisok” a Race Face cuccokra heves érzelmekkel tekintenek, nos, a kerekeken ez a márkanév olvasható. Valójában semmi különös, a bringába illenek. A Michelin Wild Grip R Advanced 2.25 gumikat viszont én cserélném, nekem fölöslegesen „túlméretezettek” 900 grammos tömegükkel. Nem szaggatok ezerrel a sziklás terepen, Egy ilyen össztelós bringához 2,25-ös méretben találnék kedvemre való gumit minimum 200 grammal könnyebb kiadásban. Csak hogy mégis foglalkozzunk a grammokkal…

Összességében ha a „just for fun” bringázás szempontjából közelítek a Ghost SL AMR 5 AL felé, még az általam megszokott mountain bike-okhoz képest nagyobb tömeget sem tudom felróni, menet közben nem gondoltam rá egyszer sem. Ellenben nagyon jól balanszíroztak tervezői a különböző felhasználási területeken mutatott teljesítmény tekintetében. Remekül kihasználható a kerékpár, ha már nem adnám a fejem néha versenyzésre, biztosan valami hasonlót választanék. Ha nem vagyunk a lejtő királyai, egyszerűen nem fogjuk tudni kihasználni a nagyobb rugóutas és lejtőző geometriával rendelkező gépek előnyeit. Pont egy ilyen trail-bringa az, ami bárhol bevethető. Az ára 859 990 Ft, ennél nagyságrendileg (több mint 100 000 Ft-tal) csak online értékesítésben találunk olcsóban bringát ebben a kategóriában. A váz viszont van annyira jó és kiforrott konstrukció, hogy megkapja az ajánlott címkét a teljes kerékpár, jó vétel!

Infobox:
A Ghost kerékpárok forgalmazója: Schindler Sport S.r.o.
Bővebb információ: http://www.ghost-bikes.com/hu/kerekparok-2015/kerekparok-detail/5310/
Származási hely: Németország
Garancia: 5 év
Vázméretek: S / M / L / XL
Ára: 859 900 Ft

Műszaki adatok:

Váz:    SLAMR 29 Alloy AL

Villa:  Rock Shox Yari RC Solo Air 130mm 15 mm Boost

Rugóstag:       Rock Shox Deluxe RT 130 mm

Hátsó váltó:    Shimano XT 11-Speed

Első váltó:      Shimano SLX

Váltókarok:    Shimano SLX SL

Fékek: Shimano SLX Disc 180 mm

Hajtómű:        Shimano SLX 34-24

Fogaskoszorú Shimano SLX 11-42

Első agy:        GHOST Light 15 mm Boost

Hátsó agy:      GHOST Light 12 mm Boost

Felnik: Race Face ARC 24

Gumik:           Michelin Wild Grip R Advanced 2.25

Stucni: GHOST AS-M04 35 mm

Kormány:       GHOST Low Rizer 760 mm 35 mm

Nyeregszár (dropper) Kind Shock LEV Integra 31.6 mm

Nyereg:           SDG Circuit

Tömeg: 13,2 kg (mért)

 

Geometria:

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo