fbpx

Gepida Asgard 1000 FS PRO pedelec kerékpárteszt: Veszélyes vizeken

Pedelec kerékpárt gyártani nem könnyű. Jó pedelec kerékpárt gyártani elég nehéz. Jó össztelós pedelec kerékpárt gyártani nagyon nehéz. Jó össztelós pedelec kerékpárt gyártani nyugati piacra borzalmasan nehéz. A Gepida mégis nekiugrott a feladatnak, és a tapasztalatok szerint elég rendesen meg is ugrotta az első akadályt!

gepida_asgard_1000_fs_pedelec_ebike_kerekparteszt 2

Kinézete abszolút naprakész

Az össztelós elektromos kerékpár piacból elég sokan szeretnének részesedést szerezni, s bizony ennek a tesztbringának a nagyságrendileg 4000 EUR-s vételára abba a sávba esik, ahol olyan kihívókkal kell megküzdenie mint a KTM vagy a Haibike, csak hogy az itthon is elérhető gyártókat említsük. Így elég komoly elvárásokkal álltam neki a tesztnek, hiszen a tét jelentős.

A Bosch akku részben integrálva van az alsócsőbe

A Bosch akku részben integrálva van az alsócsőbe

Már önmagában az össztelós bringa vázát megtervezni nem egyszerű feladat. A forgáspontok elhelyezése, az áttételi arány, a csapágyazás szélessége, a sárférőhely, a pedálozási energia hatása, és még sok más tényező az ami befolyásolja a végeredményt. Aztán ide még bedobsz egy nagyjából három és fél kilós tehetetlen cuccot (magát a Bosch hajtást+akkut) ami teljesen más reakciókat vált ki a rendszerből, tehát ezeket masszívan figyelembe kell venni. Elektromos bringáknál (sem) nem igazán szeretem a nagyon buflák vázakat amik már inkább krosszmotorra emlékeztetnek, kivéve ha valami nagyon durva s-pedelec szörnnyről van szó. Az Asgard váza kifejezetten filigrán lett. Ez részben a vázba integrált akkumulátornak köszönhető, meg a designernek aki megoldotta a grafikát úgy, hogy az még inkább véknyítsa a formákat.

A bringa lelke

A bringa lelke

A váz 6061-es alumíniumból készül, a csövek végleges formájukat hydroforming eljárással kapják meg. A geometria 650B-s azaz 27.5”-os kerekekhez lett méretezve illetve 120 mm-es rugóúthoz. A kivitelezés igényes, semmi olyat nem fedeztem fel, amit említeni kellene. A kábelezés a vázon belül fut, a forgáspontok igényesek a Bosch rendszer integrálása is első osztályú. A rugózásról csúcsminőségű Rock Shox Monarch RT3 rugóstag gondoskodik, elöl pedig Recon Gold Solo Air végzi a terep kisimítását. Van némi diszharmónia a két teló mozgása között, mivel a rugóstag sokkal érzékenyebb mivel feljebb helyezkedik el a ranglétrán. Egy Revelation telóval jobban szinkronban lenne, de az mondjuk drágítaná az árat. Persze megérné 🙂 Így is össze lehetett lőni, csak kicsit többet kell bíbelődni a levegő nyomás és a csillapítás beállításával.

11 sebességes XT szett. Nem kell jobb!

11 sebességes XT szett. Nem kell jobb!

A váltórendszer sem hagy kívánnivalókat maga után, mivel 11 sebességes Shimano XT van rajta. A 11-es XT (és XTR) sort szeretjük a legjobban, mert a fokozatok közötti átmenetekben nincsenek extrém lépések mint az XX1/X01 sorokban. A fékrendszer szintén M8000-es XT 180 mm-es tárcsákkal. A 8000-es fék adagolhatósága jobb mint a 785-ös elődé volt, de hosszú lefeléken jól jönne a 203-as tárcsa. Persze tudjuk, hogy igazából az össztelós pedelec bringa vásárlók 99%-a sosem fog olyan durva ösvényeken járni vele ahová indokolt lenne.

Komolyan megépített 650B-s kerekek, a gumik is bírják a terhelést

Komolyan megépített 650B-s kerekek, a gumik is bírják a terhelést

A GPD (a Gepida saját alkatrész márkája) néven futó felnikbe Shimano XT agyak vannak fűzve, jár is érte a piros pont! Ezek ha karban vannak tartva örökéletűek. A gumik Schwalbe Nobby Nic-ek méghozzá Snake Skin oldalfallal, ami nem csak merevebb, hanem erősített is, így köves terepen nem kell félni a kiszakadásától vagy a felütéses defekttől. A nagyobb súlyú pedelec bringákon üdvözlöm az ilyen figyelmességeket, mert ezt a kis pluszt nagyon meghálálja a gumi hosszú távon.

A kormány lehetne egy mérettel szélesebb

A kormány lehetne egy mérettel szélesebb

A kokpit cuccok szintén saját márkás termékek, egyedül a 700 mm széles kormányba tudnék belekötni. Lehetne kicsit szélesebb. 720-as, vagy 740-es mert a bringával élmény lejtőzni, de ez túl keskeny hozzá. Sokkal pontosabban lehetne irányítani egy szélesebbel.

Intuvia kijelző a kiegészítő eShift vezérlővel

Intuvia kijelző a kiegészítő eShift vezérlővel

Mivel hosszabb időt töltött nálam a bringa, több dologra is kíváncsi voltam. Az egyik természetesen a hatótávolság, a másik, hogy használható-e edzésre, a harmadik pedig természetesen, hogy milyen maximális rásegítésnél terepen. Mivel a legerősebb Bosch Performance CX rendszer van benne, ezért a legnagyobb 500 Wh-s akkumulátorral szerelik és nem kevesebb mint 75 Nm-es nyomatékot tud. Ez simán odaver egy 400-as sportmotornak! Intuvia kijelzővel rendelkezik, ami mindent mutat amire szükség lehet menet közben és egy átlagos kerékpár computer funkcióját is ellátja. Látod rajta a beállított rásegítési fokozatot, az akkumulátor töltöttségét, a még megtehető távolságot, sőt azt is, hogy pillanatnyilag mennyire dolgozik a motor. Érdekes, hogy felakasztva a bringát, a gyári adatnál 1,3 kilóval kevesebbet mutatott mérleg! 22,2 kilós az Asgard, ami pedelec fully szinten könnyűnek mondható.

Ugyan könnyebb mint a gyári adat, de nem bántam hogy el lehetett menni a lépcső mellett :)

Ugyan könnyebb mint a gyári adat, de nem bántam hogy el lehetett menni a lépcső mellett 🙂

Az 500 Wh-s akkumulátor nagyon sok tartalékot rejt magában. Amikor „csak” bringázgatsz vele városban, dimbes-dombos utakon, és ECO módban használod, akkor simán tud 80 km-t, ami több mint elegendő, de vétek lenne egy össztelós montit aszfaltra korlátozni. Éppen ezért kíváncsi voltam milyen vele edzeni egy rendeset! Esetünkben ez 50 km-es távot jelentett 1800 méternyi szinttel. Ez egy külföldi maraton középtávnak felel meg, de itt a Pilisben simán tudsz ennyit menni ha akarsz. Az útvonalnak ECO módban ugrottam neki, hiszen már ez is elfeledteti a gép súlyát, de ebben bír a legtöbbet. Egy-egy rövid szakasz volt ahol TOUR módba kapcsoltam a terep meredeksége miatt, bár hozzá kell tenni, hogy hagyományos montival ezeket meg sem próbáltam volna! Ezt a távot kibírta az akku, még 10 km-nyi hatótávolságot jelzett hazaérve. Egyébként a hatótáv kijelzésre jobb ha nem hagyatkozol, hanem inkább a stilizált akkumulátor „fogyását” figyeled. Az első Dobogókő mászás végén a kezdeti 90 km-ről 32-re fogyott a hatótáv, majd Dömösre leérve 120-at mutatott, majd Prédikálószéken 11-et mutatott, Pilisszenkereszten pedig 43-at. Szóval komoly megmérettetésnél nem ez a mérvadó. Városi tekergés esetében viszont tudsz rá támaszkodni, ott kevébé tér el a valóságtól.

Olyan helyekre is eljuthatsz vele ahová önerőből csak akkor ha edzett vagy

Olyan helyekre is eljuthatsz vele ahová önerőből csak akkor ha edzett vagy

Nagyon érdekes volt, hogy emelkedőn jobban fogy az akku, ha te is nyomod neki izomból. Pedig a működési elv alapján érhető. A rásegítési fokozatok százalékos értékek. 50-300% között tudod állítani a rásegítést. Tehát ECO módban ha 100 W-tal pedálozol, akkor 50 W-ot tesz rá pluszban a rendszer. Tehát minél erősebben pedálozol, annál többet veszel ki az akkuból. Kipróbáltam egy aránylag meredek emelkedőn, feljebb raktam két fokozattal az áttételt, és csak kényelmesen pörgettem. A sebesség 18 km/h-ról 11-re esett vissza, de a motor csak fele intenzitással hajtott. És azon az emelkedőn a 11 km/h is elég sportos érték. Érdemes kísérletezni amikor hatótávot akarsz növelni. Egy valami biztos. Az 50 km 1800 szinttel megvolt 3 óra alatt 165-ös átlagpulzussal. A pulzus alapján tehát lehetett edzésnek hívni. De igazából a távval és szinttel nem kell foglalkozni hiszen a saját bringámmal ez egy 4-5 órás tekerés lett volna ugyanilyen intenzitáson. Csak teljesen más feeling mikor 3 óra alatt ilyen távolságot tudsz megtenni! És ebben a pedelec zseniális. A tempó alig marad el egy profi maraton versenyző átlagtempójánál, sőt igazából síkon és lefelé veszítesz csak hozzájuk képest, mert fölfelé gyorsabb vagy.

Sajnos itt tölteni még nem lehet, ez a napelem csak az elektromos kerítést táplálja

Sajnos itt tölteni még nem lehet, ez a napelem csak az elektromos kerítést táplálja

A pest környéki bringásoknak van egy „pöcsméregetője”, ez pedig a Pilis-tetőre vezető köves szerpentin Pilisszenkereszt felől. Volt monti versenyző ismerős aki azt mondta simán felmegy annyival mint amennyivel elektromos bringával fel lehet. Csak ECO módot használva 9:17 alatt értem fel, ami 2 perccel volt gyorsabb mint az aktuális KOM amit Palumby Zsombor tart! Tehát az elmélete hamar megdőlt. Persze a képernyőmentés után „flaggeltem” a szakaszt mivel elektromos bringával nem veszünk részt KOM-okban! Ez egyfajta „gentleman’s agreement” bár sajnos egyre kevesebben tartják be.

Profi versenyzőnek kellene lenned egy ilyen időeredményhez. Itt most elég volt az ECO mód is

Profi versenyzőnek kellene lenned egy ilyen időeredményhez. Itt most elég volt az ECO mód is

Természetesen ki kellett próbálnom milyen Sport és Turbo módban a Gepida terepen. Durva. Sőt mondhatni nagyon durva. 20-25 km/h-val fölfelé menni egy csökeres/köves ösvényen komoly kerékpárkezelési tudást és koncentrációt igényel! Érdemes betartani a fokozatosság elvét, mert hamar esés lehet belőle! De a feelig leírhatatlan. Ilyen tempót nagyjából a világkupán induló top 10-es versenyzők tudnak. És ezt az érzést te is átérezheted egy ilyen gép nyergében!

A saras idő miatt többször mostam. Nem hatotta meg.

A saras idő miatt többször mostam. Nem hatotta meg.

Zárszóként visszatérve a címben is említett veszélyes vizekre. A Gepida ezzel a bringával bemerészkedett a komoly játékosok vadászmezejére, megmérettetett és megfelelőnek találtatott. Persze könnyű dolga nem lesz, de mindenben egyenértékű a legnagyobbakkal. És mi különösen büszkék vagyunk rá, hogy ez egy hazai termék! Érdemes megnézni a Race kivitelt is, ami 200 000-rel olcsóbb, ugyanezek a telók vannak benne, csak Deore szettes ami szintén kiváló cucc!

Forgalmazó: Gepida Kft.

Elérhetőség: http://gepida.hu/Kerekparok/MTB-E-bike-2016/Asgard-1000-FS/30160870-17A

Ajánlott fogyasztói ár: 1 279 990 Ft

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo