Pedelec kerékpárt gyártani nem könnyű. Jó pedelec kerékpárt gyártani elég nehéz. Jó össztelós pedelec kerékpárt gyártani nagyon nehéz. Jó össztelós pedelec kerékpárt gyártani nyugati piacra borzalmasan nehéz. A Gepida mégis nekiugrott a feladatnak, és a tapasztalatok szerint elég rendesen meg is ugrotta az első akadályt!
Az össztelós elektromos kerékpár piacból elég sokan szeretnének részesedést szerezni, s bizony ennek a tesztbringának a nagyságrendileg 4000 EUR-s vételára abba a sávba esik, ahol olyan kihívókkal kell megküzdenie mint a KTM vagy a Haibike, csak hogy az itthon is elérhető gyártókat említsük. Így elég komoly elvárásokkal álltam neki a tesztnek, hiszen a tét jelentős.
Már önmagában az össztelós bringa vázát megtervezni nem egyszerű feladat. A forgáspontok elhelyezése, az áttételi arány, a csapágyazás szélessége, a sárférőhely, a pedálozási energia hatása, és még sok más tényező az ami befolyásolja a végeredményt. Aztán ide még bedobsz egy nagyjából három és fél kilós tehetetlen cuccot (magát a Bosch hajtást+akkut) ami teljesen más reakciókat vált ki a rendszerből, tehát ezeket masszívan figyelembe kell venni. Elektromos bringáknál (sem) nem igazán szeretem a nagyon buflák vázakat amik már inkább krosszmotorra emlékeztetnek, kivéve ha valami nagyon durva s-pedelec szörnnyről van szó. Az Asgard váza kifejezetten filigrán lett. Ez részben a vázba integrált akkumulátornak köszönhető, meg a designernek aki megoldotta a grafikát úgy, hogy az még inkább véknyítsa a formákat.
A váz 6061-es alumíniumból készül, a csövek végleges formájukat hydroforming eljárással kapják meg. A geometria 650B-s azaz 27.5”-os kerekekhez lett méretezve illetve 120 mm-es rugóúthoz. A kivitelezés igényes, semmi olyat nem fedeztem fel, amit említeni kellene. A kábelezés a vázon belül fut, a forgáspontok igényesek a Bosch rendszer integrálása is első osztályú. A rugózásról csúcsminőségű Rock Shox Monarch RT3 rugóstag gondoskodik, elöl pedig Recon Gold Solo Air végzi a terep kisimítását. Van némi diszharmónia a két teló mozgása között, mivel a rugóstag sokkal érzékenyebb mivel feljebb helyezkedik el a ranglétrán. Egy Revelation telóval jobban szinkronban lenne, de az mondjuk drágítaná az árat. Persze megérné 🙂 Így is össze lehetett lőni, csak kicsit többet kell bíbelődni a levegő nyomás és a csillapítás beállításával.
A váltórendszer sem hagy kívánnivalókat maga után, mivel 11 sebességes Shimano XT van rajta. A 11-es XT (és XTR) sort szeretjük a legjobban, mert a fokozatok közötti átmenetekben nincsenek extrém lépések mint az XX1/X01 sorokban. A fékrendszer szintén M8000-es XT 180 mm-es tárcsákkal. A 8000-es fék adagolhatósága jobb mint a 785-ös elődé volt, de hosszú lefeléken jól jönne a 203-as tárcsa. Persze tudjuk, hogy igazából az össztelós pedelec bringa vásárlók 99%-a sosem fog olyan durva ösvényeken járni vele ahová indokolt lenne.
A GPD (a Gepida saját alkatrész márkája) néven futó felnikbe Shimano XT agyak vannak fűzve, jár is érte a piros pont! Ezek ha karban vannak tartva örökéletűek. A gumik Schwalbe Nobby Nic-ek méghozzá Snake Skin oldalfallal, ami nem csak merevebb, hanem erősített is, így köves terepen nem kell félni a kiszakadásától vagy a felütéses defekttől. A nagyobb súlyú pedelec bringákon üdvözlöm az ilyen figyelmességeket, mert ezt a kis pluszt nagyon meghálálja a gumi hosszú távon.
A kokpit cuccok szintén saját márkás termékek, egyedül a 700 mm széles kormányba tudnék belekötni. Lehetne kicsit szélesebb. 720-as, vagy 740-es mert a bringával élmény lejtőzni, de ez túl keskeny hozzá. Sokkal pontosabban lehetne irányítani egy szélesebbel.
Mivel hosszabb időt töltött nálam a bringa, több dologra is kíváncsi voltam. Az egyik természetesen a hatótávolság, a másik, hogy használható-e edzésre, a harmadik pedig természetesen, hogy milyen maximális rásegítésnél terepen. Mivel a legerősebb Bosch Performance CX rendszer van benne, ezért a legnagyobb 500 Wh-s akkumulátorral szerelik és nem kevesebb mint 75 Nm-es nyomatékot tud. Ez simán odaver egy 400-as sportmotornak! Intuvia kijelzővel rendelkezik, ami mindent mutat amire szükség lehet menet közben és egy átlagos kerékpár computer funkcióját is ellátja. Látod rajta a beállított rásegítési fokozatot, az akkumulátor töltöttségét, a még megtehető távolságot, sőt azt is, hogy pillanatnyilag mennyire dolgozik a motor. Érdekes, hogy felakasztva a bringát, a gyári adatnál 1,3 kilóval kevesebbet mutatott mérleg! 22,2 kilós az Asgard, ami pedelec fully szinten könnyűnek mondható.
Az 500 Wh-s akkumulátor nagyon sok tartalékot rejt magában. Amikor „csak” bringázgatsz vele városban, dimbes-dombos utakon, és ECO módban használod, akkor simán tud 80 km-t, ami több mint elegendő, de vétek lenne egy össztelós montit aszfaltra korlátozni. Éppen ezért kíváncsi voltam milyen vele edzeni egy rendeset! Esetünkben ez 50 km-es távot jelentett 1800 méternyi szinttel. Ez egy külföldi maraton középtávnak felel meg, de itt a Pilisben simán tudsz ennyit menni ha akarsz. Az útvonalnak ECO módban ugrottam neki, hiszen már ez is elfeledteti a gép súlyát, de ebben bír a legtöbbet. Egy-egy rövid szakasz volt ahol TOUR módba kapcsoltam a terep meredeksége miatt, bár hozzá kell tenni, hogy hagyományos montival ezeket meg sem próbáltam volna! Ezt a távot kibírta az akku, még 10 km-nyi hatótávolságot jelzett hazaérve. Egyébként a hatótáv kijelzésre jobb ha nem hagyatkozol, hanem inkább a stilizált akkumulátor „fogyását” figyeled. Az első Dobogókő mászás végén a kezdeti 90 km-ről 32-re fogyott a hatótáv, majd Dömösre leérve 120-at mutatott, majd Prédikálószéken 11-et mutatott, Pilisszenkereszten pedig 43-at. Szóval komoly megmérettetésnél nem ez a mérvadó. Városi tekergés esetében viszont tudsz rá támaszkodni, ott kevébé tér el a valóságtól.
Nagyon érdekes volt, hogy emelkedőn jobban fogy az akku, ha te is nyomod neki izomból. Pedig a működési elv alapján érhető. A rásegítési fokozatok százalékos értékek. 50-300% között tudod állítani a rásegítést. Tehát ECO módban ha 100 W-tal pedálozol, akkor 50 W-ot tesz rá pluszban a rendszer. Tehát minél erősebben pedálozol, annál többet veszel ki az akkuból. Kipróbáltam egy aránylag meredek emelkedőn, feljebb raktam két fokozattal az áttételt, és csak kényelmesen pörgettem. A sebesség 18 km/h-ról 11-re esett vissza, de a motor csak fele intenzitással hajtott. És azon az emelkedőn a 11 km/h is elég sportos érték. Érdemes kísérletezni amikor hatótávot akarsz növelni. Egy valami biztos. Az 50 km 1800 szinttel megvolt 3 óra alatt 165-ös átlagpulzussal. A pulzus alapján tehát lehetett edzésnek hívni. De igazából a távval és szinttel nem kell foglalkozni hiszen a saját bringámmal ez egy 4-5 órás tekerés lett volna ugyanilyen intenzitáson. Csak teljesen más feeling mikor 3 óra alatt ilyen távolságot tudsz megtenni! És ebben a pedelec zseniális. A tempó alig marad el egy profi maraton versenyző átlagtempójánál, sőt igazából síkon és lefelé veszítesz csak hozzájuk képest, mert fölfelé gyorsabb vagy.
A pest környéki bringásoknak van egy „pöcsméregetője”, ez pedig a Pilis-tetőre vezető köves szerpentin Pilisszenkereszt felől. Volt monti versenyző ismerős aki azt mondta simán felmegy annyival mint amennyivel elektromos bringával fel lehet. Csak ECO módot használva 9:17 alatt értem fel, ami 2 perccel volt gyorsabb mint az aktuális KOM amit Palumby Zsombor tart! Tehát az elmélete hamar megdőlt. Persze a képernyőmentés után „flaggeltem” a szakaszt mivel elektromos bringával nem veszünk részt KOM-okban! Ez egyfajta „gentleman’s agreement” bár sajnos egyre kevesebben tartják be.
Természetesen ki kellett próbálnom milyen Sport és Turbo módban a Gepida terepen. Durva. Sőt mondhatni nagyon durva. 20-25 km/h-val fölfelé menni egy csökeres/köves ösvényen komoly kerékpárkezelési tudást és koncentrációt igényel! Érdemes betartani a fokozatosság elvét, mert hamar esés lehet belőle! De a feelig leírhatatlan. Ilyen tempót nagyjából a világkupán induló top 10-es versenyzők tudnak. És ezt az érzést te is átérezheted egy ilyen gép nyergében!
Zárszóként visszatérve a címben is említett veszélyes vizekre. A Gepida ezzel a bringával bemerészkedett a komoly játékosok vadászmezejére, megmérettetett és megfelelőnek találtatott. Persze könnyű dolga nem lesz, de mindenben egyenértékű a legnagyobbakkal. És mi különösen büszkék vagyunk rá, hogy ez egy hazai termék! Érdemes megnézni a Race kivitelt is, ami 200 000-rel olcsóbb, ugyanezek a telók vannak benne, csak Deore szettes ami szintén kiváló cucc!
Forgalmazó: Gepida Kft.
Elérhetőség: http://gepida.hu/Kerekparok/MTB-E-bike-2016/Asgard-1000-FS/30160870-17A
Ajánlott fogyasztói ár: 1 279 990 Ft