fbpx

Garmin Varia Radar teszt: a szirénázó hátvéd

Milyen jó lenne úgy bringázni, hogy egy rendőrautó kísér minket, így maximális biztonságban lehetnénk a mögülünk érkező forgalom irányából. Majdnem ilyen védelmet nyújt a Garmin Varia Radar, amit hátsó lámpának csúfolni durva felségsértés lenne, hiszen vélhetően a számítási kapacitása durvább mint anno az Apollo-11-nek amivel a Holdra szálltak.

Teljeskörű védelem

Szerencsénkre nem „csak” a hátsó lámpát és a hozzá tartozó kijelzőt kaptuk meg, hanem egy komplett rendszert az általunk már tesztelt Varia UT800-as lámpával és a legújabb Garmin Edge 1030-as computerrel. Jó ötlet volt a forgalmazó részéről így adni, mert igazán átütőt így mutat a Varia Radar. Igaz, hogy ez így egy 350.000 forintos szett, de más dimenzióját adja az „okos” kerékpáros kiegészítőknek mint külön-külön.

Már ez a lámpához mellékelt kis kütyüvel is tökéletes

A kerékpáros balesetek jelentős része azért következik be, mert a bringást hátulról elütik, vagy az autós elé fordul váratlanul. Mindkettőre megoldás nyújt a Varia Radar, méghozzá olyan módon amit csak ez az egy modell tud a világon. A hátsó villogóba ugyanis egy radar került beépítésre, ami a hozzá mellékelt vezérlő egységen, illetve a vele kompatibilis eszközökön (Edge 520, 820, 1000, 1030, valamint Explore 820, 1000 GPS-ek, és Fénix 5, 5S, 5X, Chronos, és Vivoactive HR okosórák) meg tudja jeleníteni a mögülünk érkező járműveket. Nem véletlen a többesszám! Akár négy autót is képes megmutatni, és nagyon pontosan mutatja mikor érnek mellénk.

De az Edge 1030-assal futja ki igazán magát

Direkt kipróbáltam, és valóban igaz a forgalmazó Vinczeffy „Zerge” Zsolt által mondott állítás, miszerint a kamion mögé is belát. Nem tudom, hogy csinálja, de a 22-es főúton a dupla kamion plusz autó kombót is kimozogta. A Varia Radar a mellékelt kisméretű vezérlőegységgel is tökéletesen használható, hiszen pontosan ugyanúgy megjeleníti a járműveket, és figyelmeztet ha túl nagy sebességkülönbséggel közelednek hozzád. A Garmin Edge 1030-as GPS-en viszont még nagyobb „felbontásban” láthatod a mögötted történő dolgokat. Bevallom, sokat megyek fülhallgatóval tekerni, de jellemzően podcasteket hallgatok, nem zenét, így azért nem szűnik meg a külvilág. Az Edge 1030-as csipog amikor autó közelít, amit fülhallgatóval is meghallok, de piros fényjelzéssel is mutatja, hogy történés van! Amikor pedig kitisztult mögötted az út, zöldre vált a kijelző. Hibázni egyetlen esetben tud (de ekkor is tízből hatszor érzékelt), ha valaki közvetlenül mögéd kanyarodik ki egy másik útról. Vélhetően kell neki 4-5 méter, hogy tisztán „lássa” a járműveket. Ekkor viszont te úgyis látod hogy valaki kijött mögéd, tehát nem tartottam problémának.

Városi közlekedésben és városon kívül is problémás lehet az irányváltoztatás, főleg ha ezt balra kell megtenni. Ilyenkor a fejed hátrafordításával célszerű meggyőződni, hogy biztonságosan megteheted-e ezt! Ekkor viszont a kormányt is reflexszerűen balra fordítod, és az út közepe felé mozogsz bringástól. Igen, tudom, a rutinos bringás már meg tudja tenni kilengés nélkül. Nagyjából egy hét után már simán mertem balra kanyarodni fejfordítás nélkül is, annyira megbízhatóan működik a Varia Radar. Mikor a 90-es évek elején bringázni kezdtem, szintén nem kell hátra fordulni, hiszen az ETZ-k, MZ-k, Trabik és Ladák korában tisztán hallani lehetett ha jött mögötted valamelyik, sőt, egy idő után azt is megmondtad motorhangról, hogy milyen típusú jármű jön. Mára viszont nagyon csendesek (és gyorsak) lettek az autók, az elektromos autókról nem is beszélve, aminél gyakorlatilag a gumi gördülési zaján kívül nincsen más hang. Most a „vérbiciklisek” biztos köpködni fognak, jóhogynemmár robotpilóta…. Ok, én imádom az „okos” kütyüket, de a világ felgyorsult, egyre több veszély leselkedik a bringásokra is az utakon, ne legyünk saját magunk ellensége. Főleg ha megtehetjük.

És ez még mindig nem minden! Eleinte csodálkoztam, hogy az autók olyan ívben kerülnek ki, mintha egy rendőrautó kísérne. Aztán egy buszmegállóban pöcsörészve vettem észre, hogy a lámpa az autóknak is jelzi, hogy ott vagyok. No de mégis hogyan? Alapból a középső négy led villog, majd amikor érzékeli a mögülünk érkező autót, akkor bekapcsolja a szélső két-két ledet is, majd a villogás frekvenciája gyorsul a jármű közeledtével! Amikor elhaladt mellettünk az autó, akkor újra csak a négy piros led villog tovább. Tehát ezért kerültek olyan nagy ívben az autósok, mert szokatlan volt nekik a „kommunikáció” a bringás és közöttük.

Minden infó a forgalomról szem előtt

A Varia Radar tehát nem csak minket figyelmeztet az érkező autóra, hanem az autós figyelmét is felkelti, így nem csak egy sima hátsó villogóként funkcionál. Igen, a 94.900 forintos ár nem kevés, többszöröse egy komoly villogónak, de ez nem is egy egyszerű lámpa. Nyilván észérvekkel nem lehet olyan könnyen megideologizálni az árát otthon, hiszen van aki ennyiért vesz bringát. De simán ér annyit, mint egy 300 eurós sisak, csak ez nem baleset közben véd, hanem megpróbálja megelőzni a balesetet. Méghozzá mindkét oldalról. Egyrészt figyelmezteti az autóst, másrészt mi is pontosan látjuk mikor fog mellénk érni a jármű, és véletlenül sem fordulunk ki elé.

Nappal is feltűnő a fénye

Hab a tortán, hogy az Edge 1030-as GPS vezérelni tudja a Varia UT800-as első lámpát is, sőt egy konzolra felrakhatóak (de sisakra is rögzíthető), ami egyszerűsíti a felszerelését, és pont középről világít. A GPS szenzorait felhasználva, nem csak a képernyő fényereje változik a környezeti megvilágításnak köszönhetően, hanem a lámpa fénye is! Ennek főleg akkor van nagy szerepe, amikor az üzemidő lényeges, hiszen másfél órát full fényerőn is kibír, és a fénye is brutális, mint ahogy a tesztünkben olvasható volt. De változik a fényerő a sebesség függvényében is, így az üzemidő akár meg is duplázható. Lakott területen belül, jól beállított dőlésszögnél, nem villogtak a szemből jövő autósok, a tök sötétben pedig nyugodtan lehetett nappalt csinálni.

Egyszerűen “must have thing”

Ahhoz képest, hogy milyen komoly tudású rendszert kellett összehangolni (és mennyit szívtam már okos bringás kütyükkel), itt annyi volt a dolgom, hogy felszereljem őket (a hátsó lámpa 10 másodperc, a Garmin konzol kb 1 perc, az első lámpa 10 mp), és bekapcsoljam. Az Edge 1030 felismerte az eszközöket, kiírta, hogy a rendszer létrehozva, és innentől lehetett is tekerni vele. Nem kell kódokat megadni, vagy menükben matatni, tényleg „plug and play”. Gondolom azt várjátok, hogy kimondjam, megéri-e az árát, vagy sem? A válasz: igen, megéri az árát! De tény, hogy kell hozzá egy bizonyos anyagi helyzet, hiszen 94.900 forint nagyon nem kevés pénz, és bizony hamar elcsábul az ember, hogy a komplett rendszerre rákívánjon GPS-estől, első lámpástól. Szerencsére Zergénél olyan supportot kapsz a készülék(ek) mellé, amit sehol máshol, és tuti, hogy nem tudod majd egy kérdéssel sem megfogni a cuccokkal kapcsolatban 🙂

A Garmin termékeket, és persze a kifejezetten bringásoknak szánt “okos” cuccokat keresd Zerge boltjában!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo